• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rataharrastus alkanut ja parhaat aikasi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarska
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
2006 : Ostin ekan ison pyöräni kevarin jälkeen. 2001 vuosimallin R6:sen

2007 : ekat kerrat kemoralla ja yksi reissu botniaringillä hitaassa ryhmässä.

2008 : kemoraa keskiryhmässä ja kauden puolivälissä kalusto vaihtui Ducati 749:iin. en kellottanu aikoja, jotain hitaan ja keskiryhmän väliltä.

2009 : Talven aikana ratavarustelin ducatin kuitukatteilla yms hilppeillä. Kemoraa kiertelin keskiryhmässä, loppukaudesta nopeassakin kävin pari kertaa kokeileen. Muistaakseni jotain matalaa 1:18 kyytiä pääsin kauden lopulla.

2010 : Ekat kisat tällä kaudella. Ajoin molemmat kemoran lähdöt. Paras aika 1.16.493
Alastarollakin kävin ekaa kertaa ajamassa. Siellä sain kellotettua 1:34.

2011 : Tälle kaudelle kalustoksi vaihtui kilvetön 08 R6R, jolla ajoin kaikki jokkiskisat räyskälää lukuunottamatta.
Kierrosajat
Botniaring : 1.23:638 (sadekeli)
Alastaro   : 1.28:690
Kemora    : 1.14:067
Motopark : 1:40:774

Kai sitä tarvii avautua muiden joukossa tänne...

Mulla on melko vähän prätkätaustaa yleisesti. Radalle eksyin tänä vuonna ensimmäisen kerran, ja pelinä oli alla Ducatin pikku-monsteri. Ekalla kerralla ajettiin Ajotaito II, ja sen jälkeen omaa kruisailua ehkä 7-8 kertaa. Ajoista en tiedä, varmaan Alastarolla jotain 1.50+.

Loppukauden vikoille päiville kaveri lainasi alle CBR600 RR:n. Sitten hieman ajo-opetusta itseäni paremmalta, ja kerhokisaan kokeilemaan. Ja omaksi enkaksi jäi sitten 1.39 alkuinen.

Ensi kaudeksi tulee kilvetön peli (vakuutusyhtiö sponssaa harrastusta ostamalla vanhat rojut alta pois), jolla alitetaan Alastarolla ainakin 1.30. Mielellään mennään vielä paljon lujempaa. Kehtaa sitten ajaa niitä kisojakin.
smile_org.gif

2009, 2 päivää, hitaassa
2010, yksi päivä, hitaassa
2011 <10 päivää, hitaassa
Eli kehitystä ei ole oikeastaan tapahtunut. Josko ensikautena yrittäisi keskiryhmää...

Alstaro 1,28,05. Ahvenisto 1,30,35.
Ajanut viime ja tänä kesänä yhteensä 35 ratapäivää. Sitä (2009) ennen moottoripyöräilystä taukoa 32 v.
Tulevalle kesälle tavoite kolme sekuntia Alastaron ajasta pois. Ne on pitkiä sekunteja, ja vaativat paljon kierroksia, jos sittenkään.

Ekan pyöräni hommasin 2007.
2009 elokuussa ekaa kertaa radalle ja Ahveniston koulutusryhmään.
2010 keväällä uskaltauduin keskiryhmään ajamaan ja heinäkuussa ensimmäiset kierrokset nopeassa ryhmässä Gotland Ringillä. 2010 tuli kokeiltua ekan kerran YCC:tä joka päättyi Alastaron nopeaan vasuriin.
2011 sitten uudella innolla kisailemaan, mutta ajaminen on ollut täysin hukassa koko kauden. Pari kaatoa ja varikon korjausoperaatiot on pitäneet huolen, ettei kunnon tuntumaa ole löytynyt.

Ens kaudelle ois tarkoitus ottaa pari jokkista, joista ainakin Räyskälä on ehdottomasti mun listalla jos jokkista siellä ajetaan.

Mun enkat tällä hetkellä:

Ahvenisto 1.29.8 (en ota siellä enää aikaa)
Alastaro 1.27.3
Kemora 1.14.6
Botniaring 1.15.1
Motopark 1.36.4
Gotland Ring 1.3x jotain. (nopeampi olin kuin Streethawk, sen muistan...
smile_org.gif
)
Räyskälä 1.32.9

smile_org.gif
)
Muistini mukaan aika tarkkaan sekunnin olit mua nopeampi.
Oi niitä aikoja...  
biggrin.gif
smile_org.gif
varsin hassulta tuntuu ajatella, että tuolla olin siinä samoilla sekunneilla kuin tekin. Tosin mun ajot loppui siihen toiseen päivään ja jotain 1:36.x jäi parhaaksi.

Mulla ei ole koskaan ollut ajanottoa pyörässä, eli ajat on satunnaisesti otettuja, käsiajanotolla.
Ostin 2004 Kawa Z750:sen, kävin muistakseni pari kertaa radalla Motoparkissa ja kerran Alastarolla, jossa eka kaato. Säikähdin pääsuoralle tullessa edessä ajavan erikoista linjaa ja jarrutin etupyörän alta... pikkulipat, heti seuraavalla setillä takaisin radalle. Motoparkissa ajat oli jotain 1:55 luokkaa.
2005 en muista kävinkö kertaakaan, ehkä kerran...
Sitten 2006 kävin 4 tai 5 päivää Motoparkissa. Muistelen, että ajat tippui ensin n. 1:47 pintaan, sitten vaihdoin etujouset ja 6R:n takaiskarin, nostin mopon niin ylös kuin sen vain sai että saisi lisää maavaraa. Ajat sen jälkeen n. 1:41-1:42 tasoa.
2007 keväällä Motoparkissa pari ratapäivää, ajat 1:40 pinnassa ja yritin puskea alle... ehkä menikin, mutta tuli mopostakin romua... siitä tulikin sitten kolmen vuoden tauko ratailuun.
Renkaina muuten toimi ihan perus Diablot tuohon asti, paitsi viimeinen päivä joloin kaato tuli alla oli Pilot Power 2CT:t.

2010 Keväällä ostin Tuonon ja ORG julkisti Gotlandringin reissun, johon innoistuin ilmoittautumaan. Kävin kerran kokeilemassa Alastarolla ja ajo oli aivan karmeaa, ajat n. 1:37-1:38. Ostin sitten kaksi päivää lisää Alastaroon ja Juhannus Kemorassa, että tulisi vähän ajotuntumaa ennen Gotlantia.
2010 saldoksi jäi 8 ratapäivää: Alastaro n. 1:34, Gotland n. 1:36, Kemora n. 1:20 ja kolmet lipat, Tuono suht. romuna... Renkaina käytin ns. katuseoksia, eli Supercorsa Pro:ta ja Racetec K3, ilman lämppäreitä.

Tänä kesänä kävin käytänössä eka kertaa radalla kokeilemassa ns. kyykkypyörällä Kemoralla ja hommasta ei tullut yhtään mitään, kiinnostus lopahti ihan täysin. Ehkä sitä joskus muutaman vuoden päästä taas innostuu...

Kesällä 1995 ekan kerran radalla, alla silloin Kawa Zephyr 750.
Siitä eteenpäin ratailua oli joka kesä aina tuohon 2006 tontin ostamiseen asti...
siitä eteenpäin tullut pari kautta etten ole radalle ehtinyt.
Niin ja vuonna 2000 vanha sotanorsu meni vakuutusyhtiön haltuun ja tilalle tuli uus sotanorsu eli Kawa ZR-7
(ajopaino wikipedian mukaan 231kg teho 76hv koneelta).

Parhaita aikoja ei ole juurikaan otettu mutta videolta katsottu
vikkelin kierros Motoparkissa 15.7.2004 taisi olla 1:46 ja osat päälle.
Vaikea tuota on ihan tarkkaan tosta videosta päätellä. tuo siis vakio ZR-7:lla.
Muistaakseni WP:n jouset ja takapamppu tuli vasta 2005 kauden alusta. saatan muistaa väärinkin.

Sitten kun seuraavana vuonna sain kokeilla standard 600 luokan kawaa niin sillä mentiin Motoparkissa 1:35 ja jotain...
200 mailin kisassa jonka sitten lopulta pilasin meidän tiimin osalta potkimalla transponderin etulokarista näreikköön...

Olihan silla ZX-6R:llä totuteltukin jo melkein tunti ennen kisaan lähtöä...
smile_org.gif

Kyllä muillakin kun muoviluodeilla ehtii ja suurimmalla osalla ehtii aikalailla riittävästi jos opettelee ajamaan.

2001 ekan kerran Ahvenistolla lainapyörällä. Veturi tuli muistaakseni 2007. Ratapäiviä on tullut tusinasta pariinkymmeneen per kesä, lähinnä vapaita harjoituksia oon kolunnut. Kuluneena kesänä kerhokisa ja (vain) puolentusinaa ratapäivää.
Alastaro 1:29:5
Botniaring 1:16.3

2009
Ostin ensimmäisen pyörän: ZX-6R 1999. Loppukesästä kävin alastarossa kokeilemassa ratailua ja totesin, että "jumalauta mähän en tajua tästä moottoripyörän ajamisesta yhtään mitään! Pitää varmaan treenata!" Tuona kesänä 6 päivää Alastarolla ja Ahvenistolla. Kävin jonkun koulutusryhmän päivänkin kruisailemassa Ahvenistolla. Kaikki päivät hitaassa, ajaminen ihan hukassa. En ottanut aikaa missään.

2010
Edellisen kesän ajelut jäi sen verran polttelemaan, että talvella tuli hivenen treenattua ajolinjojen hahmotusta kartingin parissa. Kesällä uudella innolla ratailemaan ja ajaminen alkoi tuntua hyvältä. Uskalsin siirtyä keskiryhmään ja ajoin kellottamaan. Ajoin katukumeilla ja ilman lämppäreitä, mikä kostautui yks kaunis päivä Ahvenistolla: Kallistin hevosenkengässä eturenkaan profiilin kantin yli ja lipat (120/60 profiililla ei kannata ajaa rataa). Onneksi minulle ei käynyt mitään. Pyörästä katteet yms. korjaukseen. Loppukesä vielä ajeltiin. Yhteensä n. 20 rataapäivää kesälle.

Kesän 2010 ajat :
Botnia 1:26.9
Kemora 1:27.0
Ahvenisto 1:40.2
Alastaro 1:43.3

2011
Kyllästyin vanhaan ninjaan, koska sillä ajaminen alkoi pelottaa. Ei ollut lainkaan luottoa. Alastaron pompuissa ( 1:40+ vauhdissa ) tuntui, että pyörä lähtee lentoon. Ostin syksyllä K6 750 Gixxerin lääkkeeksi. Uuteen kesään lähdin botnian ratakurssilta vauhtia hakien. Loppukesä menikin kurssin opetuksia sulatellessa ja loppukesästä uskaltauduin vielä ajamaan molemmat MP-tuen kerhokisat. Alastaron ennätyksistä lähti molempina kisaviikon loppuina about 4s pois: Ennen kisoja paras aika 1:34:00 -> ekassa kisassa 1:30.9 -> tokassa kisassa 1:26.8. Jännä juttu toi kilpavietti. Kova polte jäi kaudelle 2012. Pitänee ajaa kausi jokkista:D

kesän 2011 ajat:
Botnia 1:19.5
Kemora 1:18.3
Motopark 1:45.8
Alastaro 1:26.8

Mä ostin mun 06' 660supermoto norsun tuas 2008 keväällä ja siitä asti on tullu satunnaasesti käytyä botniarinkiä kiärtämäs, mutta vasta tänä kesänä tuli hommattua se racechrono jolla saa aika näppärästi otettua aikoja. No tuas kesäkuun loppuvaihees mä otin sitte aikaa ja sain tasan 1,22 ja silti tuas on huamattavasti parannettavaa esim: jarrutukset sais jättää myähääsempään, kurviis sais ajaa kovempaa jos vain pää kestäis nimittäin pyäräs kyllä riittäis ominaisuudet parempaankin.
No ehkä sitte joskus oppii ajamaankin...
biggrin.gif

2009 pyöränä gsxr 1000 '07
alastaro: 1.29.6
motopark: 1.41.2

2010 pyöränä s1000rr '10
alastaro: 1.27.5
motopark: 1.37.8

2011
alastaro: 1.24.2 (erityiskiitos ennätyksestä kuuluu nimimerkille LL1 kun myi edellispäivänä ratapäivän mahdollistavan dunlopin)
motopark 1.32.8

vuodet 07-08 myös gixxerillä, mutta aikoja en muista kun hävisivät vanhan kännykän hajoamisen myötä.

Pelkästään Alastarolla tullut käytyä;

2006: Kawa zx6r vm 2003, 2 ratapäivää hitaassa, 1.52

2007; Yamaha R6r vm 2006, 2 ratapäivää hitaassa, 2 keskiryhmässä, 1:40 paras.

2008; Sama R6r, 3 päivää 1:36 ja sitten kaato, loppuvuosi  2 kertaa, paras 1:55.

2009; Samalla pyörällä edelleen, kuitukatteet tuli hommattua ja ennätysmäärä ratapäiviä eli 7 kpl. Ajo maistu ja kesän paras 1:34

2010 Sama vanha pyörä, nyt oli jo rengaslämppärit ja  shifterikin hommattu. Noin 8 ratapäivää ja kesän tavoite oli 1:30 alitus. No haaveeksi jäi, 1:30.1 jäi parhaaksi...  
bawling.gif

2011 R6r edelleen ajokkina, päiviä kertyi 9 ja yksi kerhokilpailu. Kesän parhaaksi 1:27:0.

2012  1:25 alkuinen tavoitteeksi.   Alustaan voisi jotain säätöjä koittaa kun ei napsuista mitään käsitystä, painaumat on joskus säädetty....

Tänä kesänä 2011 aloitin rataharrastuksen, ja ratapäiviä sain alle vain 4 kappaletta, kaikki Kemorassa. Kuussatanen äffä kiidätti parhaaksi kierrosajaksi Kemorassa gps-mutumittauksessa 1.25.5. Ensi kesäksi saan alle R1 -08:n, joten nyt vain säästämään pitävämpiin renkaisiin ja hakemaan 1.20 alitusta omaan tahtiin
smile_org.gif
Parhaat pyöräkokemukset ovat ylivoimaisesti saavutettu Kemoran radalla, toivotaan että tätä harrastusta saa jatkaa pitkään
smile_org.gif

Yksittäisiä ratapäiviä on tullut koluttua 2005-2010, ilman ajanottolaitteistoa. Pyöränä tällöin RF600 Suzuki Metzelerin Z6 katurenkailla.

2010 pyörä vaihtui kesken kesän Gen 1 Hayabusaan ja sillä tuli käytyä 2010 n.5 ratapäivää ja 2011 9 ratapäivää.
2011 loppukesästä alkoi pyörä taittumaan ja uskallusta löytymään lisää, joten ajatkin alkoivat parantua.
Keskiryhmässä on tullut pääasiassa ajettua, kerran Alastarolla nopeassa ryhmässä, ensikesän tavoite siirtyä nopeaan ryhmään Alastarolla ja Kemorassa.

Botnialla en 2011 päässyt ajamaan hyvällä kelillä, 2011 vuoden aika on ajettu kuivalla uralla sadekuurojen välissä, Ahveniston ajan kanssa sama juttu.
Alastarolla ja Kemoralla on päässyt ajamaan hienolla säällä, joten säällä ei negatiivista vaikutusta näiden ratojen aikoihin ole.

Rengastuksena 2010-2011 Pirelli Diablo Rosso Corsa, 2012 ajattelin kokeilla Supercorsaa.

2010       2011
Alastaro        1:57.7    1:33.2
Kemora         1:32.3    1:20.6
Ahvenisto      1:47.8    1:45.0
Botniaring     1:28.7    1:23.0

Mun ura oli lyhyt ja menestyksetön.

Prätkäkortti 2006, ajoa Supermotolla pari kk, ei ratailua. Moto pöllittiin. Uus prätkä alle vasta keväällä 2008 ja pari kk ajelua, ei ratailua.

Syksyllä 2008 pyörä vaihtui kilvettömään ja kävin ensimmäisen kerran radalla. Pyöränä tonninen kilogikseri -06. Saldo 7 ratapäivää, joka sisälsi YCC kisan Motoparkissa. Kisassa A-lähtöön, josta sitten pusikkoon n. puolivälissä kisaa. 2008 Motoparkissa "kauden" paras oli 1:35,0 kuivalla ja 1:43,0 märällä.

2009 mentiin B-Superbikea vajaa kausi. Parhaat noteeraukset oli Alastaro 1:25,0 (aika-ajo), Botniaring, 1:12,5 (aika-ajo) ja Motopark 1:32,0 (treeneissä, kisaviikonloppu mentiin aika vetisissä olosuhteissa). Noin 20 ratapäivää 2009 siis.

Tuon jälkeen olen vain lepäillyt ja voivotellut tyhjää lompakkoa, joka hyvien muistojen lisäksi mulle jäi
biggrin.gif

smile_org.gif
)
Muistini mukaan aika tarkkaan sekunnin olit mua nopeampi.
Oi niitä aikoja...  
biggrin.gif
smile_org.gif
varsin hassulta tuntuu ajatella, että tuolla olin siinä samoilla sekunneilla kuin tekin. Tosin mun ajot loppui siihen toiseen päivään ja jotain 1:36.x jäi parhaaksi.

Mulla ei ole koskaan ollut ajanottoa pyörässä, eli ajat on satunnaisesti otettuja, käsiajanotolla.
Ostin 2004 Kawa Z750:sen, kävin muistakseni pari kertaa radalla Motoparkissa ja kerran Alastarolla, jossa eka kaato. Säikähdin pääsuoralle tullessa edessä ajavan erikoista linjaa ja jarrutin etupyörän alta... pikkulipat, heti seuraavalla setillä takaisin radalle. ajat 1:40 pinnassa ja yritin puskea alle... ehkä menikin, mutta tuli mopostakin romua... siitä tulikin sitten kolmen vuoden tauko ratailuun.
Renkaina muuten toimi ihan perus Diablot tuohon asti, paitsi viimeinen päivä joloin kaato tuli alla oli Pilot Power 2CT:t....
Sinun pitää zpete jo tuossa vauhdissa vaihtaa pehmeämpiin renkaisiin. Itselläni melko samoja aikoja vastaavilla toissa kesänä.
Jos ajat maantiellä paljon, esim Pirelli supercorsa SP, tai todella hyvä, ja vielä kestäväkin, Pirelli SC (seokset 1,2,3).
Muutaman kympin maksaa enemmän kuin nuo sinun mainitsemasi, mutta hypähtää kerralla omat enkatkin ihan kivasti.

Back