• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rata-ajelusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkäs kaivelkaa rautalangat esiin:

Olis tarkoituksena alkaa käydä ens kesänä (piti aloittaa jo tänä kesänä, mutta ei antanut tili periksi...) ajelemassa radalla, kun maanteillä ajelu kuluttaa takarengasta pelkästään keskeltä...

Eli jos pystyisitte polkaisemaan jotain neuvoja ens kesää varten, eli miten pääsis järkevimmin aloittamaan touhun, mitä tehdä pyörälle ja kuskille ennen radalle lähtöä, jne, jne. Ja kannattaako kevarilla edes tarjota radalle ajelemaan, kun tuo nuorempi veljes on kanssa osoittanut pientä kiinnostusta radalla pyörittämistä kohtaan ja kahdestaan tulis ehkä lähdettyä harrastelemaan herkemmin.

Nuo pyöräthän on seuraavat:

Mulla tuo ylipainoinen ja alitehoinen -94 9R ja veljellä 91 NSR.
Kannattaa aloittaa varovasti. Ilman asianmukaista koulutusta en kehottaisi ketään radalle lähtemään.
Esim. Moto Survival järjestää kursseja joissa selvästikkin lähdetään ihan perusasioista liikkeelle. Kurssien hinnat alkaen 150 euroa joka on erittäin edullinen koulutuksen tasoon suhteutettuna. Joten kaikki mukaan!

Minä saattaisin ottaa ensiksi sen piikin ratapeliksi. Vanhempi vehje ja luultavasti halvempi laittaa kuntoon, kun se laittaa kyljelleen.
tounge.gif
On sitten se 9R siviilipelinä, jos jotain tapahtuu.

Mutta... nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä...

Kuinka moni ensikertaa radalla kurvaileva kippaa pyöränsä? Tekis mieli lähteä vielä nyt syksyllä radalle, mutta vakuutukset on Pöhjölässä, joka suhtautuu nihkeästi ratavahinkoihin.

Eli pystyykö siellä malttamaan mielensä?  
wink.gif

Arvioita?

Kuinka moni ensikertaa radalla kurvaileva kippaa pyöränsä? Tekis mieli lähteä vielä nyt syksyllä radalle, mutta vakuutukset on Pöhjölässä, joka suhtautuu nihkeästi ratavahinkoihin.

Eli pystyykö siellä malttamaan mielensä?  
wink.gif

Arvioita?
En muista ensikertalaisen kaataneen koskaan orgin ajoissa ainakaan, hitaassa ryhmässä toki on jotkut pannutellut.

Pystyy malttamaan. Jonkun aikaa.
smile_org.gif

Minä saattaisin ottaa ensiksi sen piikin ratapeliksi. Vanhempi vehje ja luultavasti halvempi laittaa kuntoon, kun se laittaa kyljelleen.  
tounge.gif
On sitten se 9R siviilipelinä, jos jotain tapahtuu.

Mutta... nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä...
Voi olla että tulee turpakäräjät, jos lähden pikkuveljen piikkiä kiikuttamaan radalle. Eli kyllä se nyt on tuolla 9R:llä pärjättävä. Ja siviilipelinähän mulla on tuo ruosteenraiskaama corolla, eilen kävin hakemassa vuoden ajoaikaa, vikalistaan tuli merkinnät palaneesta apukuskin parkkivalosta, ajovalon väärästä suuntauksesta ja tuulilasin pesunesteen uupumisesta, eli luottopeli...

Tällä hetkellä näyttää epävarmalta tuon radalle lähdön suhteen, pyörä täytyisi saada huoltoon mahdollisimman nopeasti, mutta pankkitili on eri mieltä. Toinen asia on iskunvaimentimien kunto, takaiskari on ainakin löysä kuin impotenssin muna ja etuiskaritkin vois huollattaa ihan varmuuden vuoksi. Syynä huonoon kuntoon on kokeilumielessä soratiellä suoritettu hyppy, jossa iskarit pohjas ja selkä paukkui.

Tuon takaiskarin kanssa olen tällä hetkellä kahden vaiheilla, onko järkeä huollattaa alkuperäistä ja vanhaa paskaa, vai pitäiskö tilata saksasta kokonaan uus ja toimiva tilalle, samalla sais tilattua takaiskarin tuohon kotariinkin...

Noiden aiemmin lueteltujen kulujen lisäksi olisi myös hyvä ottaa töistä virkavapaata ainakin kesä - heinä- elokuun; mieluiten  toukouu - syyskuu ajaksi, että ehtii varmasti jokaiseen ratatapahtumaan.
En ole katkera mutta kuitenkin: tällä kaudella ehdin radalle ainoastaan parin session verran, ja homma ei kyllä mennyt yhtään eteenpäin sillä harjoittelulla  
mad.gif

Hakusessa: personal trainer johonkin ensi kauden ratatapahtumaan! Tai sitten kirjekurssina, jos sitä kautta saisi vähän vauhtia lisää.
Paljon maksat  
biggrin.gif

Jos sais asiakkaita tarpeeksi että voisi lopettaa muut hommat  ja pelkästään kurvailla radalla
idea3.gif

(Vitsi vitsi)
Sinänsä liikeideana mielestäni ei yhtään huono.
biggrin.gif
Kyllä siitä jotain voisi maksaa, että joku keskittyisi 100%:sti esim. yhden ratapäivän ajan PELKÄSTÄÄN minun opastamiseeni: hitaassa ryhmässä vetäisit perässäsi tai työntäisit edelläsi antaen ajolinjaopastusta ja vauhtia, ja antaisit muutenkin palautetta miten homma kehittyy. Sitten saisit toteuttaa itseäsi mielin määrin nopeassa ryhmässä
idea3.gif

Tämä kaikki tietenkin edellytää, että trainerilla itsellään on vankka rata-ajotausta
biggrin.gif

Nääh... Calle on aika surkee kuski...  
tounge.gif
Ei muuta kuin rata-ajo-CV:t kehiin
biggrin.gif

Halukkaille tiedoksi että olen:
- arka (pelkään kaatumista ihan sikana)
- lyhytpinnainen (jos ei heti ala sujumaan, suutun)
- laiska (nääh, montako kierrosta vielä)
Kauhee halu on kuitenkin kiertää sitä rataa vauhdikkaasti ja tyylikkäästi.
tounge.gif

Taitaa se kirjekurssi olla kuitenkin todennäköisempi vaihtoehto...

Ei muuta kuin rata-ajo-CV:t kehiin  
biggrin.gif

Halukkaille tiedoksi että olen:
- arka (pelkään kaatumista ihan sikana)
- lyhytpinnainen (jos ei heti ala sujumaan, suutun)
- laiska  (nääh, montako kierrosta vielä)
Kauhee halu on kuitenkin kiertää sitä rataa vauhdikkaasti ja tyylikkäästi.  
tounge.gif

Taitaa se kirjekurssi olla  kuitenkin todennäköisempi vaihtoehto...
CV näkyy löytyvän aikas monella tuolta profiilista
wink.gif
Kwacan profiilia kun katsoo, niin se ei kyllä vakuuta. Ei saa mitään käsitystä pätevyydestä
nixweiss.gif

Mutta annan CV näyttää hyvältä, ja annalla vielä kun on niin pitkä pinnakin niin voin suositella lämpimästi
smile_org.gif

Elikkäs kaivelkaa rautalangat esiin:

Olis tarkoituksena alkaa käydä ens kesänä (piti aloittaa jo tänä kesänä, mutta ei antanut tili periksi...) ajelemassa radalla, kun maanteillä ajelu kuluttaa takarengasta pelkästään keskeltä...

Eli jos pystyisitte polkaisemaan jotain neuvoja ens kesää varten, eli miten pääsis järkevimmin aloittamaan touhun, mitä tehdä pyörälle ja kuskille ennen radalle lähtöä, jne, jne. Ja kannattaako kevarilla edes tarjota radalle ajelemaan, kun tuo nuorempi veljes on kanssa osoittanut pientä kiinnostusta radalla pyörittämistä kohtaan ja kahdestaan tulis ehkä lähdettyä harrastelemaan herkemmin.

Nuo pyöräthän on seuraavat:

Mulla tuo ylipainoinen ja alitehoinen -94 9R ja veljellä 91 NSR.
Kannattaa aloittaa varovasti. Ilman asianmukaista koulutusta en kehottaisi ketään radalle lähtemään.
Esim. Moto Survival järjestää kursseja joissa selvästikkin lähdetään ihan perusasioista liikkeelle. Kurssien hinnat alkaen 150 euroa joka on erittäin edullinen koulutuksen tasoon suhteutettuna. Joten kaikki mukaan!
Jos nimenomaan rata-ajoon oppeja kaipaa niin enemmänkin suosittelisin MotoCorsea (www.motocorse.com). Itse en ole käynyt, mutta muutama tuttu on käynyt ja vaikka olivat harrastaneet rata-ajoa _paljon_ ennen tuota kurssia olivat sitä mieltä että kurssi oli erittäin antoisa. Ja onhan siellä erittäin pätevät opettajat.

Tomi

Back