• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rankkasade ja kännykkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sahkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Ylöjärvi
Rankkasade ja kännykkä

Itse ollut koko ajan siinä uskossa että kännykkä on turvassa ajotakin rinta etutaskussa, mutta tänään tosi kovassa rankkasateessa pakko todeta että ei pitänyt vettä tasku.
Ensin häipy musiikki kypärästä, mutta luulin että johtuu kypäräpuhelimen saamasta vedestä, mutta totuus paljastui kotona kun ei kosketusnäyttö toiminut enään, ja vit... Ihan kypällä kun puhelin turhan kallis rikottavaksi tuollain..,.

Tuli opittua tuo sama homma kantapään kautta, kun ekalla pyörällä ajelin (rip nokia). Nykyään olen laittanut kovalla saatella vain kännykän pieneen vihannespussiin ( se joka kaupasta tulee aina hedelmien kaupanpäällisenä) ja pitänyt samaisessa taskussa. Sateen varalta pidän kyseistä pussia myös sielä rintataskussa aina mukana, kun eipä se sieltä tilaakaan nenäliinäpaperia enempää vie. Ei iso vaiva ja pysyy puhelin/lompakko kuivana :thumbup:

Itse just mietin että voisi pitää kännykän tuolla takalaukussa kun sen pitäs olla vesitiivis, mutta tänään tuli tosiaan vettä sillain että 15 minuutissa olin täysin läpimärkä eli uitettu moottoripyörä kuski :)

Itse laitan kännykän erään saksalaisen valmistajan suojapussiin, jota käytän myös meloessa. Kosketusnäyttö toimii, ja puhelimeen voi puhua, kuoren läpi. Ehdottomasti suositeltava hankinta. Ja pussilla on 5 vuoden takuu, joten melko luottavaisin mielin voi pitää vaikka repun ylätaskussa missä tahansa monsuunisateessa, jossa vain uskaltaa ajaa. :thumbup:

sahkari sanoi:
Itse just mietin että voisi pitää kännykän tuolla takalaukussa kun sen pitäs olla vesitiivis, mutta tänään tuli tosiaan vettä sillain että 15 minuutissa olin täysin läpimärkä eli uitettu moottoripyörä kuski :)

Se taitaa olla vielä varmempi vaihtoehto! Mutta nn kyllä ollu ikävät vesisateet koko viikon. Tuntuu ihan, että syksy tuli pikkasen puun takaa :no:

Mä oon käyttänyt 1/2 litran minigrip pussia.
Toimii kännykälle ja lompakolle eikä oo vuotanut.
Kosketus näyttökin toimii ainakin lumian.

Pussi tai varsinainen tarkoitukseen tehty kotelo rokkaa, mutta taskussa menee myös. Kannattaa tarkistaa mihin taskuun pistää. Omassa kangastakissa vain yhdessä povarissa on erillinen lappu jossa sen taskun luvataan pitävän täysin vettä. En tiedä kuinka yleistä tällainen on muissa takeissa.

Ilmeisesti TixTex puvusta kysymys. Kaikki vedeltä suojaan saatava on laitettava taskujen sisään, jotka ovat varmasti kalvojen sisäpuolella. Kokemus on opettanut.

Eikä sekään aina toimi jos tekee muutakin kuin istuskelee paikoillaan...
Ei tee se puvun alla vallitseva kosteuskaan hyvää elektroniikalle.

Muutaman uineen puhelimen jälkeen onkin sitten ollut useampi ip67 puhelin, toimii...

Sopivan kokosia minigrippejä tullut käytettyä. Nyt tosin vaihtui luuri Samsung S4 Activeen jonka pitäisi sietää upottaminen metrin syvyyteen... Jos nyt ei ihan tuota kestäisikään niin eiköhän tuo sateen kestä :D

Vieläkun ajoin jokasäässä, niin kännyklä oli minigrip pussissa. Kertaakaan ei kastunut.
Viimekesän jälkeen miusta tuli velliperse ja olen pitänyt auton ajossa myös kesän. Kovin ois kosteeta ollut pari viimestä viikkoa ajaa vajaa 2000 km työajoa sateessa. Viime kesänä laskin et ajoin yli 3500 km vesisateessa. Se on aikasta paljon kokonaiskilsojen ollessa 5500 km :)

Seikkailu_R sanoi:
Eikä sekään aina toimi jos tekee muutakin kuin istuskelee paikoillaan...
Ei tee se puvun alla vallitseva kosteuskaan hyvää elektroniikalle.

Muutaman uineen puhelimen jälkeen onkin sitten ollut useampi ip67 puhelin, toimii...

Taitaa olla sähkäri yms tämä herra... IP-luokat hallussa. Eka numero vaan kertoo, kuinka ohut esine joka johtaa sähköä päsee sisään laitteeseen. Tuo 7 kestää jo painepesurin ja pitkän/syvänveden(valaisimissa ja pistorasioissa)...

LeWe sanoi:
Taitaa olla sähkäri yms tämä herra... IP-luokat hallussa. Eka numero vaan kertoo, kuinka ohut esine joka johtaa sähköä päsee sisään laitteeseen. Tuo 7 kestää jo painepesurin ja pitkän/syvänveden(valaisimissa ja pistorasioissa)...

Onhan tuota sähköäkin tullut opiskeltua, muttei sitten kuitenkaan ammatiksi asti.

Nuo kestot voi luntata vaikka netistä, eikä noissa oikeastaan ole kyse pelkästään sähkövehkeiden suojauksesta...

Jotenkin vaan on mukavaa että nuo ajossa mukana olevat lelut kestää suomen normaalit kelit ilman sen suurempia huolenpitoja.
Eli navit, kamerat ja puhelimet voi kaikki pestä vaikka ämpärissä jos tarve on.

Koskahan valmistajat ilmoittavat, kuika paljon heidän sähkölaitteensa kestävät pyörissä vettä sateessa/perässäajovesipyörtessä. Ei Herneitä Seikkailu_R. Maanantaina alkaa taas työt tuon asian merkeissä.

LeWe sanoi:

IP67 ei välttämättä siedä painepesuria, upottamisen hetkellisesti nesteeseen kyllä. IP-luokituksia voi lunttailla vaikka täältä tai täältä.

LeWe sanoi:
Koskahan valmistajat ilmoittavat, kuika paljon heidän sähkölaitteensa kestävät pyörissä vettä sateessa/perässäajovesipyörtessä. Ei Herneitä Seikkailu_R. Maanantaina alkaa taas työt tuon asian merkeissä.

Juuei, ei herneitä, päivän annos meni jo rokan muodossa :thumbup:

<- hyvin kestää sähköt, ainakin nuo itävaltalaiset, pientä kosteutta, kuten kuvasta voi päätellä... :p

Noissa ip luokitelluissa puhelimissa on vaan yleensä kokoa ja ominaisuuksiltaan karvalakkimalleja, mutta itsellä
On tuo saunalahden multisimm liittymä ja eilisen jälkeen päätin että tästä lähtien ajossa on ns. Varaluuri ja sekin kyllä joko takalaukussa tai minigrip pussissa, no 345€ maksaa vaihtoluuri tilalle joka nyt onneksi paljon vähemmän kuin 780€ jota uusi luuri maksaisi, mutta vit..... Tuokin silti, sillä olisi voinut vaikka ostaa pyörään jotain tai käydä äkkilähdöllä etelässä :cruising:

Et ole sonyn tarjontaa tarkistanut?
Vaikkapa experia zr?

Ei noi kaikki ole mitään kumipäällysteisiä halkoja...

Back