• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rallatus talven jäljiltä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bastardo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli tällainen ongelma tässä ajokautta odotellessa , että menin tänään käynnistämään rakasta pärrääni talvisäilytys tallille ajatuksena että sais akku taasen vähän eloa itseensä.

No pyörä tokalla käyntiin ja hyvin kukkui. Kun pyörä oli ollut n.15min käynnissä istuin kyytiin ja ajoin muutaman metrin siinä tallissa fiilistellessä , mut sit kun heitin vapaalle huomasin että alkoi "rallatus" . Elikkä heti kun kytkimen päästin ylös rallatus alkaa taas. Kelasin kaikki vaihteet läpi useaan kertaan siinä paikallaan ollessani , mutta ei mitään apua. Huomasin myös että kolmos vaihde rusahtaa aika lailla kun sen heitin päälle.

Pyörä on -04 honda cbf 600. Pyörällä ajettu 17tkm ja ennen talvisäilöön laittoa vaihdettu uudet öljyt koneeseen.
Itse en ole pyörällä ajanut kuin n. 30km syksyllä kun sen ostin mutta silloin en moista huomannut.

Mikähän on syynä , johtuuko siitä että seisonut tovin käyttämättä ja katoaako "vika" kun ottaa ajoon vai...??
Pyörää käynnistellyt talven aikana pari kertaa , edellinen kerta 6vk sitten.
Itsellä ei aiempaa kokemusta pyöristä , tämä on ihka ensimmäinen eikä sitä kautta juurikaan tietoa.
Manuaalia yritin kanssa selailla , lähinnä kun yksi (automies) puhui kytkinöljyjen olevan tod.näk vähissä.....
Mut mä olen käsittänyt että samat öljyt siellä kytkimessä pyörii mitkä koneessakin ??  
nixweiss.gif

kertokaas alottelijalle mikä tilanne ja miten jatko , kiitos.

Monilevykytkimen perusominaisuus tuollainen pieni kolina/rallatus vapaalla ollessaan. En olisi huolissani, jos kolina loppuu kytkintä painaessa.

Joo ääni poistuu kun kytkintä painaa ihan sentinkin verran...
Mut eikös siellä joku vaihderatas tämän äänen muodosta???

Enpä olisi huolissani tuosta rallatuksesta. Ihan normaalilta kuulostaa. Itse olen tosin aina uskotellut itselleni että rallatus tulee vaihdelaatikosta mutta ei sen niin väliä...

Itse en kyllä millään kykene hyväksymään että yhtäkkiä ilmestyvä rallatus olisikin ominaisuus...ei ei ei... eli huoltoon menee mikäli ei öljyn vaihdon ja ensimmäisen ajopäivän jälkeen katoa.

Kun ei ennenkään rallattanut niin miks sen pitäis nyt yhtäkkiä ollakin "ominaisuus" ??

Eikä herneitä , kiitoksia kaikille mielipiteistä  
wink.gif

Jos olisit ostanut kawasakin, tuollaista pientä hondamaista rallatusta ei olisi edes kuulunut sen kaiken muun kolinan takaa, joten turha siitä ressata...

Kaverilla oli pari-kolme vuotta sitten vastaavia "pelkotiloja" kun alkoi liian tarkasti kuuntelemaan oman 954 cebarinsa tyhjäkäyntiääntä.

Kyllä niistä aina jotain mekaanisia ääniä kuuluu, siellä motin sisällä on monta liikkuvaa osaa
smile_org.gif

huoltoon menee mikäli ei öljyn vaihdon ja ensimmäisen ajopäivän jälkeen katoa.
Muista mainita huollossa, että ykkösellä rauhassa kiihdytettäessä kuuluu sellainen jollotus vaihdelaatikosta ja kylmänä rapsahtelee todella pahaenteisesti koneen oikealta puolelta ja koneen käydessä venttiilikoneisto pitää ääntä
wink.gif

Ei sitten herneitä tuostakaan  
tounge.gif

Imho: Kevyt rallatus kuuluu asiaan. Äänetöntä CBR:n kytkintä et tule löytämään.

Käy kuuntelemassa jossain liikkeessä jotain toista hondaa ja totea onko kyse samasta.

Itselleni on joskus muinoin käynyt tietokoneasioissa vastaavalla tavalla eli jotain "vikaa" ei ole VARMASTI ollut eilen... Kun sitä aikansa pohtii ja kyseenalaistaa, niin huomaa, ettei se niin 100% varmaa olekaan. Toki on mahdollista, että kytkimeesi on tullut jotain mätää talven aikana, mutta silti pistäsin panokset sen varaan, että nyt osasit sitä ääntä kuunnella ja kun sen löysit, niin se korostuu.

Itse en kyllä millään kykene hyväksymään että yhtäkkiä ilmestyvä rallatus olisikin ominaisuus...ei ei ei... eli huoltoon menee mikäli ei öljyn vaihdon ja ensimmäisen ajopäivän jälkeen katoa.

Kun ei ennenkään rallattanut niin miks sen pitäis nyt yhtäkkiä ollakin "ominaisuus" ??

wink.gif
Hondan kuuluu rallatella, jos se hiljenee niin olisin enemmän huolissani kun pienestä Hondamaisesta nakutuksesta.

T: 5 Hondaa omistanut.

Tulee vain hulluksi ku niitä ääniä alkaa liikaa kuuntelemaan ja tuo ceebran rallatus tosiaanki on ominaisuus
smile_org.gif

wink.gif
Eihän se auta kuin liemet laskea pois ja avata se kytkin jos niin ahdistaa. Jos vaihteisto toimii ja pyörä käy normaalisti niin mitä vikaa siinä nyt olisi. Ota katteet irti, laita tyhjäkäynnille ja kiertele pyörän ympärillä korva koneen lähellä niin alkaa kuula kaikenlaista muutakin rohinaa ja rallatusta.

Voihan se olla, että öljynvaihdon yhteydessä on puhdistunut sen verran, että äänet kuuluvat paremmin.

Back