• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Raittiita motoristeja bongattu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen kai vanhanaikainen, mutta mielestäni juopot ja narkomaanit on aivan eri kastia. Eikä tarvinne mainita kumpaa pidän alhaisempana ja sellaisena ihmisryhmänä, jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä.
Et ole vanhanaikainen vaan tietämätön ja putkinäköinen. Molemmista heikkouksista on mahdollista päästä eroon jos haluaa, aivan kuten aineista tai alkoholistakin -tosin, käsitykseni mukaan tietämättömyys on vielä pahempi addiktio kuin heroiini, koska niin perin harva pitkänkään tietämättömyyden jälkeen on valmis katsomaan peiliin ja näkemään omaa vajavaisuuttaan ja sitä että vois ehkä tehdä jotain... näin siitäkin huolimatta että nykyaikana tiedon hankkiminen on helpompaa kuin koskaan.

Minun nähdäkseni ei kellään -ei sinulla eikä minulla yhtään sen paremmin- ole varaa halveksia toista ihmistä tämän taustojen perusteella tai niistä huolimatta, kukaan ei ole niin hyvä ja särmä jätkä.

Aloitusviestissä haettiin ensisijaisesti aineista (päihteistä, joihin alkoholikin kuuluu) eroon päässeitä halukkaita eräänlaiseen tukiryhmä-periaatteella toimivaan kerhoon. Halveksimiselle voi avata ihan oman threadin jos on tarvetta enemmänkin julistaa omaa näkemystään (tosin aiheesta taitaa löytyä joku vanhakin threadi, ei muuta ku sinne vaan mellastamaan).

Edit: poistettu kommentti joka perustui omaan luetun ymmärtämättömyyteen...

Alkoholiton miitti... hmmm... jep, vois osallistua
cool.gif

Aloitusviestissä haettiin ensisijaisesti aineista (päihteistä, joihin alkoholikin kuuluu) eroon päässeitä halukkaita eräänlaiseen tukiryhmä-periaatteella toimivaan kerhoon.
....että jos ny pysyteltäs siinä aiheessa edelleen.
muuten duracl:n viesti oli pelkkää asiaa ja allekirjotan sen 101 prosenttisesti  
bowdown.gif

editoitu uskomaton määrä kirjotusvihreitä näin lyhkäseen viestiin.

Toka kappale kertoo ettei kukaan saa halveksia ketään, voihan sitä noinkin ajatella. Ei sinänsä tarvitse olla samaa mieltä.

Mutta tietämättömyyden addikti? Pahempaa kuin heroiini? Ei ymmärrä  
withstupid.gif
Taitaa siinä tokassa kappaleessa lukea muutakin jos oikein tarkkaan lukee.

Mitä se Ismo lauloikaan? "Tieto on keksintö pirun, sen vallassa kuumeessa tuskassa virun"  
nixweiss.gif

Viinaton miittinki jos järjestettyä saataisiin,niin voisin lähteäkin.Minkäänlaiseen muuhun en eli saldo on tällä hetkellä sama kuin promillet = 0.

Mutta tietämättömyyden addikti? Pahempaa kuin heroiini? Ei ymmärrä
withstupid.gif
Vaikka nykyään on tietoa saatavilla enemmän ja helpommin kuin
historiassa milloinkaan aiemmin, niin monet meistä eivät ikäänkuin
'pakonomaisen tarpeen' lailla välitä/ymmärrä/halua ottaa selvää
asioista ja tästä aiheutuneella tietämättömyydellä he aiheuttavat
suurempaa tuhoa kuin heroiini.

... luulisin, mutta Dura varmaan oikaisee minuakin jos/kun olen väärässä ...

Alkuperäisestä aiheesta kun ollaan jo kaukana, niin kysyisin miksi erilaisten kokoontumisten perään haikailevat eivät niitä järjestä?

Kasvissyäjille oma kokoontuminen. Eihän sitä palaneen Camping-lenkin käryä jaksa haistella.
Erikseen vielä kasvissyöjä Kawa-, Honda-, jne. ajajille.

Ja humpan ystäville, kuka sitä rokin renkutusta sietää.

Mahdollisuuksia on rajattomasti kun käyttää mielikuvitusta.

Sitten vaan portille tiukka kontrolli missä pitää pystyä vakuuttavasti todistamaan kuuluvansa juuri oikeaan ryhmään.

Olisi se hyvä kun sataisiin vihdoinkin eroteltua motoristit omiin "leireihinsä".
biggrin.gif

Alkuperäisestä aiheesta kun ollaan jo kaukana, niin kysyisin miksi erilaisten kokoontumisten perään haikailevat eivät niitä järjestä?
Niinpä... Mutta niin minulla, kuin useimmalla muullakin on liian paljon puuhaa, töitä ja muita harrastuksia, ettei joka paikkaan voi revetä. Ja nostan hattua kaikille niille, jotka talkoohommiin pyyteettömästi osallistuvat
033102beer_1_prv.gif

Mutta kun noita kokoontumisajoja on jonkin verran tullut kierrettyä, niin joskus on käynyt mielessä miksi suurin osa on "toistensa kopioita". Maisema muuttuu, mutta aina samaa korpimeininkiä bändeineen, köydenvetoineen, renkaanheittoineen ja kaljanjuonitikisoineen.. Eikä siinäkään mitään, noin niinku vaihteluna, mutta miksi aina ja joka paikassa?

Erilaisille kokoontumisajoille voisi tosiaan olla kysyntää, esimerkkeinä vaikka..

- jo mainittu alkoton kokoontuminen, muttei mikään AA / NA-kerhon kokous. Ihan vaan kokkarit, joihin pääsyn ainoa edellytys olis olla viikonloppu ilman päihteitä.
- vastakohta korpikokoontumiselle ja telttamajoitukselle eli kaupunkikokoontuminen sisämajoituksella.
- kokoontuminen jonkun teeman puitteissa. Suomi on täynnä kesätapahtumia, olisko jonkin sellaisen yhteyteen järjestetty kokoontumisajo mitään?
- täyden palvelun kokoontuminen = täyshoitoviikonloppu erilaisilla ohjelmavaihtoehdoilla.
- ehkäpä kokoontuminen, jossa olisi täysin tutusta linjasta poikkeavaa ohjelmaa
- kaikille motoristihenkisille avoin kokoontuminen. Siis olitpa tuolta, täältä, meiltä, tai muualta. Tulitpa sitten mopolla, autolla, kävellen, tai vaikka suksella..

Siitä vaan listaa jatkamaan...

Nyt raketin ostoon

Hyvää uutta vuotta kaikille
062802moto_prv.gif
bowdown.gif

Mistä sen tietää ettei J@ck tiedä narkkareista ja alkkiksista mitään, minulle se ei selvinnyt hänen viestistä. Voihan se olla vaikka alan paras asiantuntija.

Mua vaivaa tämä toisten leimaaminen, ilmeisen heppoisesti.
J@ckin asiasta tietämättömyyden näkee kun lukee hänen tekstiään jota kommentoin. Ei kukaan, joka oikeasti tietää mitään päihdeongelmista, lähde asettelemaan eri addikteja paremmuusjärjestykseen tai halveksimaan addiktioistaan eroon päässeitä.

Minuakin häiritsee toisten leimaaminen. Minulla on täysi työ olla halveksimatta näitä mututietoihin ja iltapäivälehtien lööppeihin halveksivia mielipiteitään perustavia ihmisiä, sillä tietämättömyyden pohjalta tuomitseminen on minun mielestäni yksi pahimmista "synneistä" mitä maailmassa on. Huom: en ole kristitty, joten ethän ala päntätä noiden rivien välistä mitään sellaista.

Tieto lisää tuskaa, sanotaan, Ismo lauloi ihan osuvasti. Silti, siitä huolimatta, minä katson että ihmisen velvollisuus on ottaa asioista selvää. Tietämättömyyden ja mutu-tuominnan helpossa pumpulimeressä vellominen on aiheuttanut maailmassa jo ihan riittävästi pahaa. (Jos kaipaat esimerkkejä tietämättömyyden tuhoistasta voimasta, laputi lapsis kirjastoon ja vaikka Euroopan historian kirjat lukuun. Viimeisimmät 150 vuotta riittänee... ja netistäkin löytynee, jos vaan viitsii vähän kaivaa. Vinkki: hakusanat Hitler ja Stalin voi olla kovaa kamaa, Suomettuminen on kans aika jees)

Tai vaihtoehtoisesti voisi edes harjoittaa alkeellisinta mahdollista itsekritiikkiä ja miettiä onko varaa halveksia muita edes salaa, saati julkisesti.

Aika paljon tulee tehtyä töitä molempien tapaisten kanssa, siis alkoholistit, ja narkit. Kumpikaan heistä en haluaisi sekoittaa omaan elämääni.

Luotan melkein romaniin enemmän kun huimusaineriippuvaiseen, tai alkkikseen. En ole ikinä nähnyt niin kieroja ihmisiä kun nämä narkkarit, kun sillä päällä ovat. Nostan todellakin hatun niille, jotka ovat päässeet kierteestä pois, ja todellakin ovat päässeet sieltä pois, oli sitten vaikka metadonin tai subun avulla, tai ilman. Kunhan on päässyt pois, eikä käytä kahvia väkevämpiä korvikkeita. Ja sama pätee kunnon alkkiksiin. Paitsi että kunnon rupualkkis äkkiä ottaa ja kuolee jos lopettaa viinanjuonnin ilman valvontaa.

Mutta, raitis, ei uskonnollinen, miittinki kyllä kiinnostaisi. Jalista, lentopalloa, minigolffia, pystypainia, uintia, makkaran grillaamista, jutustelua...kuullostaa melkein mukavalta
biggrin.gif

J@ckin asiasta tietämättömyyden näkee kun lukee hänen tekstiään jota kommentoin. Ei kukaan, joka oikeasti tietää mitään päihdeongelmista, lähde asettelemaan eri addikteja paremmuusjärjestykseen tai halveksimaan addiktioistaan eroon päässeitä.
Niin, mitähän tuohon sanoisi...

Enhän minä tosiaan mikään päihdeasiantuntija ole. Mutta jonkinnäköisenä työnantajana olen tässä vuosien varrella törmännyt kaikenlaiseen. Voi hyvä luoja, kirjoitustaitoni ja aika ei riittäisi kuvaamaan kaikkea...

Juoppo on juoppo, mutta voi hyvä ihme, että hän voi olla hyvä työntekijä. Juoppo on usein myös rehellinen ja luotettava, siis silloin kun sille päälle sattuu.. Paria ihmistä yrittänyt ohjailla hoitoonkin, mutta valitettavasti heikohkolla menestyksellä.

Narkkari on narkkari ja ikävä kyllä myös kiero, valehteleva varas joka aiheuttaa harmia ja murheita 100 kertaa isommalle porukalle, kuin "harmiton" juoppo!
Pohjasakkana minä heitä pidän ja olin sitten putkinäköinen tai en, niin mielipiteeni heistä ei muutu.
Toki kaikki kunnia huumeista selvinneille, jotenkin vaan en jaksa uskoa... Siis uskoa "entisen" huumehörhön kuiville pääsyyn. Valitettavasti, mutta se ei ole putkinäköä, vaan elämänkoulun opetusta.

Mun puolesta tämä aihe jää nyt tähän.. Ihan sama mitä minusta ajattelette, mutta narkkarit ei saa multa minkäänlaisia sympatioita.

Ihmeen paljon porukat itkee alkoholittomien tapaamisien perään. Eikös viimekesänäkin ORGilla ollut kerran viikossa ajelu- ja kahviretkiä ympäri suomea? Vai jurrissako niitä ajettiin? Tuo selvittäisi jo parin reissun konttaamiset
tounge.gif

Kyllä se on itsestä kiinni viihtyykö selvinpäin kun toiset on vauhti päällä. Itse en todellakaan viihdy, joten vauhti on päällä... Jos seura örveltää liikaa niin seuraa voi vaihtaa..
Kaipa kuitenkin kyse oli lähinnä tuommosesta viikonlopun kestävästä jutusta eikä pienestä ajelulenkistä Bodomin ympäri?
Ainakin sen kuvan sain.
nixweiss.gif

Juoppojen seuraaminen nykyisin selvinpäin on jättänyt kokkareet vähiin nykyään. Joskus harrastuksen alkuaikoina kiertelin jonkun verran niitä ja ain kossu-pullo tms. mukana. Silloin oli ihan kivaa.
Mutta ihmiset muuttuvat ja muutaman ikävähkön tapahtuman jälkeen viina on jäänyt lähes kokonaan pois. Työnantajan antama joululahjapullo kestää yleensä n. 6 kuukautta.

Olen jopa miettinyt osallistumista Gospeleiden kokoontumiseen mutta ei ole vielä ollut "uskallusta" kun uskonasiat eivät välttämättä kiinnosta vaikkakin viime aikojen tapahtumat ovat asettaneet nekin asiat uuteen valoon.
kynttila.gif

Eipä ole enää minkäänsortin juopottelumiitinkit kiinnostaneet, itte tulin olleeksi semmoinen alkoholiongelmainen montakymmentä vuotta, sitten heivasin pois mokoman, olin vallan ilman, nyt ns. parin huikan käyttäjä...

Hauskassa porukassa ilo on iloa ilman viinaakin, mutta tylsässä porukassa yhtä tuskaa.

Jotenkin tuntuu siltä että sekoitetaan esim. raittiit ja nykyiset alkoholistit hiukan (narkkareista ja entisistä narkkareista ei osaa sanoa mitään), pohjalla käynyt alkoholisti on usein erittäin tarkka ja tiukka rehellisyysjutuissa, ettei vallan mustavalkoisuuteen asti joskus.

Mulle on kaikensortin ryhmäytymisajattelu vierasta jostain syystä, mutta ymmärrän asian niin vaatiessa senkin sortin toiminnan.

Eihän se viina ja huumeet taida olla itse ongelma, itsensä tuntemisen puute ja hyväksymisongelmat taitaa olla pahempi, josta sitten tulee niitä hinkuja supistaa/laajentaa tajuntaa.

Mutta Duracl kiitoksia hyvistä kommenteista ja toivotaan että pääsiäinen ois jo...
biggrin.gif

Juoppo on juoppo, mutta voi hyvä ihme, että hän voi olla hyvä työntekijä. Juoppo on usein myös rehellinen ja luotettava, siis silloin kun sille päälle sattuu.. Paria ihmistä yrittänyt ohjailla hoitoonkin, mutta valitettavasti heikohkolla menestyksellä.

Narkkari on narkkari ja ikävä kyllä myös kiero, valehteleva varas joka aiheuttaa harmia ja murheita 100 kertaa isommalle porukalle, kuin "harmiton" juoppo!
Joo, on totta että tuurijuoppo voi selvänä kautenaan olla hyvä työntekijä, mutta jos itse olisin työnantajan ominaisuudessa en ottaisi töihin sen kummemmin alkoholista kuin muistakaan päihteistä riippuvaista yksilöä.

Minusta vaimon hakkaaminen sairaalakuntoon kerta toisensa jälkeen ei ihan vastaa "harmittomuutta"... ja näitä tällaisia alkoholismitapauksia ei ole täällä armaassa lintukodossamme yksi tai kaksi tai edes tusinaa.

Niin, eivät kaikki alkoholistit hakkaa vaimojaan. Kaikki päihderiippuvaiset eivät myöskään varasta heti kun silmä välttää. Maailma ei ole niin mustavalkoinen.

"Ignorance is bliss"...

Täytyy vielä vähän kommentoida.

Olisikohan kivaa olla kokoontumisajossa, missä mustapaitaiset kaljupäät kiertäisivät ja vahtisivat että kaikki ovat kiltisti.
Ja ei muuta kuin pihalle jos erottuu joukosta.

Eikö suomalaisten nurja suhtautuminen alkoholiin pitäisi jo olla mennyttä aikaa.

Olen yhä sitä mieltä, että jos joku haluaa jonkun teeman ympärille kokoontua, niin alkakoon järjestää. Täytyykö vaatia että joku muu tekee.

Tuo Vernerin ajatus on kyllä ehdottomasti paras. Kunhan vaan älyää lähteä heti kotiin, jos vahingossa tekee jotain mistä ei tykkää.

Soberbiker ystävineen on todella hienolla asialla!
bowdown.gif
Ei tuon tyyppistä toimintaa ole koskaan liian vähän. Oon ite nähny läheltä mihin kaman vetäminen usein johtaa ja siitä irti pääseminen on aina hienoa. Ja ne keinot, jotka kuiville pääsyyn johtavat ovat varmasti aina hyviä.

Ja kyllähän Suomen kesään mahtuu myös viinattomat kokkarit! Itse en ehkä niihin eksyis, mutta jokaiselle jotakin.

Back