• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Raittiita motoristeja bongattu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se on kyllä niinkin että jos ite on selvänä kännisessä poppoossa niin kyllä sitä ei muut edes huomaa...Vouhottavat omia juttujaan ja niille on tietty mukava siinä selvinpäin naureskella jne.

Ite en tosin ole aikoihin moista selväpäisyyttä harrastanu, kun lähinnä vaan alkaa pinna kiristyyn eikä jaksa kuunnella niitä muita idiootteja...
cool.gif
Olenkin siis mieluusti itse se idiootti muitten mukana.

Mutta jos pinna kestäis kuunnella kännisten jorinoita niin voisimpa hyvin olla mukana selvinki päin...
biggrin.gif

Se on kyllä niinkin että jos ite on selvänä kännisessä poppoossa niin kyllä sitä ei muut edes huomaa...
Itseasiassa on käynyt niinkin että on otettu itteensä kun mä oon selvinpäin: "mikä ihmeen kyttä sä oot kun et juo?". Melkeen on tappeluun joutunu sen takia.

Mä olen aika usein huomannu kun oon selvinpäin ollu kännäävässä porukassa että kun niillä alkaa promillet nousta niin ne alkaa sitten vasta olee mun kanssa samalla aallonpituudella:)

Jari

Mutta muuten vaan vähämmän ottavien kesämiitti voisi olla kiinnostava, sellainen josta voisi ajaa milloin vaan mopolla pois jos ei kiinnosta tai on muuta menoa. Mä olen kyllä samaa mieltä jonkun kanssa että kän(n)äämistä ei jaksa katella selvinpäin.
Tarviikos tuohon nyt ihan oman miitin
omg.gif
eiko tuo ajokunto ja sen sailyttaminen kuitenki ole ihan puhtaasti itsekurikysymys...turha siihen on syyta hakea tapahtumasta ja muista ihmisista.

Eikös se ole ihan jokaisen iki oma juttu, että hörppii tai on hörppimättä, niin kauan kun ei joudu riipaksi muille?
(Ne muut kamathan ovatkin sitten ihan oma lukunsa, mutta niistä sitten jossain muualla erikseen.)

Joillekin se kuitenkin tuntuu olevan ongelma. Innolla tivaavat, että ota tosta bisse - ai mikset ota - ootsä tollanen. Ja sitten hetken päästä sama tyyppi, mutta toiste päin, että ... shori hei vittu et mää oon vähän kännissä, vittu shori vaan, emmä muuten mutku vittu, raastaa vittu snadisti, niin pitää vähän ottaa, mut sä oot vittu hyvä jätkä hei ... (niin se homma etenee...)

Ai mistäkö tiedän - oon itte ollu ihan samanlainen - mutta nykyään vaan aika paljon harvemmin. Jotenkin vaan tuntuu, että tosta läträämisestä on mennyt friilarit. Saattaa olla, että jossain vielä(kin) örveltelen, mutta en varmaan enää entisellä innolla. Jotenkin vaan on ihan kivaa olla selvinpäin - eikä tuu niin hiton pahaa oloakaan. Sitäpaitti te ihmiset ootte ihan kivoja selvinpäinkin.
smile_org.gif

omg.gif
eiko tuo ajokunto ja sen sailyttaminen kuitenki ole ihan puhtaasti itsekurikysymys...turha siihen on syyta hakea tapahtumasta ja muista ihmisista.
Oman kunnon säilyttäminen onkin ihan itsekurikysymys, eikä edes erityisen vaikeaa, mutta oman raitistelukokemukseni aikana olen huomannut että kun aallonpituudet eriävät riittämiin (kun muut osapuolet tulevat enemmän humalaan) alkaa kommunikointi olla hyvin nihkeää. Yritä siinä kommunikoida kun vastapuolella on levy juuttunut lautaselle ja volyyminappulakin kaakossa, ei sellaista vaan jaksa.

Ja kun en ole mikään kimppa-ajamisen ylin ystäväkään niin sosiaaliset mp-kontaktit rajoittuu väkisinkin joko työhön tai kokkareisiin - ja jälkimmäisissä kanssakäyminen jää usein alkoholin vuoksi hyvin pinnalliseksi ja ohueksi.

Minun mielestäni alkoholiton kokoontuminen olisi kokeilemisen arvoinen asia. Onko tästä porukasta kunnon biletykseen ilman alkoholin vapauttavaa tekosyytä?

Minun mielestäni alkoholiton kokoontuminen olisi kokeilemisen arvoinen asia. Onko tästä porukasta kunnon biletykseen ilman alkoholin vapauttavaa tekosyytä?
tohon sanon että varmaan olis mutta tämmöstä vois kokeilla jossakin ihan muualla kun soberbikerin esittämässä jutussa missä kaikki oikeesti ovat mukana sydämellään eikä kokeilu mielellä että miltähän tuntus yks miittinki ilman viinaksia tai kamaa..en tiedä mut rupes vaan tuntuun että aihe lipsahti eriurille
nixweiss.gif

Yritä siinä kommunikoida kun vastapuolella on levy juuttunut lautaselle ja volyyminappulakin kaakossa, ei sellaista vaan jaksa.
Toi on ongelma monella selvallakin, ja ei minua ainkaan ison osan porukan jutut jaksa kiinnostaa promilleista riippumatta
wink.gif

Sit taas ne kenen kanssa synkkaa, menee kylla kannisinakin
tounge.gif

Itse taidan olla viela sen verran syntymahumalassa ettei kukaan ole puuttunut selvinpainolooni koskaan, tuskin huomannu.. ne ketka tuntee, tietaa
biggrin.gif

sanoi:

No varmaan porukkaa löytyy. Ei muuta kuin uusavuttomuus ongelmajäteastiaan ja saman tien kokeilemaan, sillähän se selviää. Pistä pystyyn joko email-ketju tai oma threadi tonne orgin miittiosioon, moderaattori(kin) kun olet.
Tuumasta toimeen ja sanoista tekoihin, beibi!
biggrin.gif

Ideointia ennen varsinaisen miitin/biletyksen julkaisemista kannattaa varmaan tehdä myös. Joku tietty (vaihtuva?) teema esimerkiksi voisi olla hyvä idea, tai joku muu oheistoiminta, jne. Mahdollisuuksiahan on vaikka kuinka, kun vaan käyttää mielikuvitusta. Pelkkä virvokerajoitin yksinään kun nääs ei varmaan ole se optimaalisin teema ja sisältö.

Niin ja varmaan tuo mainittu 'kunnon biletys' kannattaisi myös määritellä hiukan tarkemmin. Onko mielestäsi biletykselle joku tietty kaava, vai onko se kenties suhteellinen käsite, ja niin päin pois.

BTW, kyllähän tässä itse kukin varmaan osallistuu pienempiin mopotapaamisiin pitkin kautta, eikä siinä mitään sen ihmeempää tarvita. Itsekin olen jo luvannut ainakin yhden orgimiitin tehdä, terveisiä vaan Treen suunnan orgisteille... ;)

omg.gif
Oman kunnon säilyttäminen onkin ihan itsekurikysymys, eikä edes erityisen vaikeaa, mutta oman raitistelukokemukseni aikana olen huomannut että kun aallonpituudet eriävät riittämiin (kun muut osapuolet tulevat enemmän humalaan) alkaa kommunikointi olla hyvin nihkeää. Yritä siinä kommunikoida kun vastapuolella on levy juuttunut lautaselle ja volyyminappulakin kaakossa, ei sellaista vaan jaksa.

Ja kun en ole mikään kimppa-ajamisen ylin ystäväkään niin sosiaaliset mp-kontaktit rajoittuu väkisinkin joko työhön tai kokkareisiin - ja jälkimmäisissä kanssakäyminen jää usein alkoholin vuoksi hyvin pinnalliseksi ja ohueksi.

Kyllä! Minä olisin halukas....Olisipa ihana käydä päivällä ajolenkillä, huilata, seurustella ja taas ajella! Aletaan järkkäämään, ni eiköhän siitä ihan tapa saada!

062802jumpie_prv.gif

Tappelun voi motomimmi ja FJ20 jatkaa yksityisviestein, tata ketjua ei tarvitse tayttaa lainausboxien lainaamisella.

Viela ainakaan en kuitenkaan viesteja poista.

Soberbikerin ryhmalle onnea matkaan hyvalle asialle!
Kiitos
inlove.gif
tounge.gif

Ja tiedoksi, ettei kannata riidellä. Helpompi vaikka mailata suoraan meille ja kysyä, saapi oitis relevantin vastauksen
wink.gif
.

Eli, voin siis vakuuttaa, että hepoon koukussa olleita on kuivilla ilman metadoneja tai subutexeja. Korvaavia aineita käytetään lähinnä addiktien massahoitoina, tai, kuten tunnettua subun kohdalla, myös väärinkäyttötarkoituksessa. Real life -elämässä vaaditaan kuitenkin muutos korvien välissä (ehkä) vielä olevassa sytyperäisessä soluaineksessa - ajattelussa. Kaikista voimakasta riippuvuutta aiheuttavista aineista on mahdollista (en suinkaan siis sano, että todennäköistä!) päästä eroon.

(Ilmeisesti) Tulevassa Soberriders -porukassa tulee olemaan (tai on siis jo, ihan hengissä
biggrin.gif
) ex juoppoja, ex-sekakäyttäjiä ja ex-addikteja. Ja kama kattaa koko kirjon, mitä tässä mainiossa maailmassamme ihmisen pään sekoittamiseksi on kehitetty.

Still Alive and Kickin´
sport05.gif

-soberbiker-
LISÄÄ VIINAA,SILMÄT LIIKKUU... Aika typerä motto,mutta toimi reilu viistoista vuotta,ei vaan toimi enää !!! Eniten aikaa vei päästä eroon "mitäs me pienistä,kun ei pienetkään meistä" asenteesta.
Eroon vaan on päästy ilman sen kummempia hoitoja,pohjalta on hyvä ponnistaa,huonommin ei ainakaan voi mennä.Eli jos en halua ilmestyä paikkaan jossa kaikki on sekasin kuin seinäkellot,se johtuu siitä että niitä on nähty tarpeeks...
Toi soberbikerin esittämä juttu on hyvä meille jotka ei enää halua sekoilla,pidetään se sellasena ja hoidetaan homma himaan....

....Kuten ensimmäisestä viestistämme varmaankin jo kävi ilmi, keskittyy toiminta alkoholistehin ja narkomaaneihin. Siis emme yritä raitistaa kaikkea kansaa
tounge.gif
. Niiden, joille viina tai kama maittaa yhä hyvin, ei varmaankaan kannata luopua kivasta harrastuksestaan.....

..... Jäsentasoja voisi olla vaikka kaksi: pitkään raittiina olleet sekä prospectit ja hangaroundit; tällöin toimintaan voisivat osallistua myös ei-alkoholistit ja ei-addiktit, jotka muuten vaan eivät viitsi läträtä/käyttää......
Se on joka tapauksessa jo selvää, että kerho tulee nojaamaan jonkun jo mainitsemankin AA:n (Alcoholics Anonymous) perusohjelmaan.
Olen kai vanhanaikainen, mutta mielestäni juopot ja narkomaanit on aivan eri kastia. Eikä tarvinne mainita kumpaa pidän alhaisempana ja sellaisena ihmisryhmänä, jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä.

Ja vaikka tää ensin tuntui mielenkiintoiselta ja järkevältäkin ajatukselta, niin suuremmassa mittakaavassa juttu taitaa olla kuolleena syntynyt... Onko motoristien oma AA-kerho todella tarpee, jostain NA:sta puhumattakaan. Mutta jos on, niin todennäköisesti saavat kokoontua ihan sillä omalla porukallaan.

Se, mille minä syttyisin, voisi olla alkoton kokoontumisajo (ja miksei savutonkin)
Ainakin ajatuksena tuntuisi kiinnostavalta, mutta ei siihen mitään kuiville päässyttä narkkari-, tai alkoholistiporukkaa tarvita. Kaikille avoin kokoontuminen, jossa vaan oltais ilman päihteitä, omista asioista ja raittiudesta sen suurempaa numeroa tekemättä.

Joillekin se kuitenkin tuntuu olevan ongelma. Innolla tivaavat, että ota tosta bisse - ai mikset ota - ootsä tollanen. Ja sitten hetken päästä sama tyyppi, mutta toiste päin, että ... shori hei vittu et mää oon vähän kännissä, vittu shori vaan, emmä muuten mutku vittu, raastaa vittu snadisti, niin pitää vähän ottaa, mut sä oot vittu hyvä jätkä hei ... (niin se homma etenee...)

Ai mistäkö tiedän - oon itte ollu ihan samanlainen - mutta
Ei kyllä vaikuta Matti R:n oman käyttäytymisen kuvaukselta niin kuin olen kirjoitelmiansa lukenut vaan pikemminkin tyypilliseltä muulta - vaikkapa jonkin toisen foorumin jäsenen käytökseltä. Ei siis ollenkaan kenenkään orgilaisen.

Kukahan tähän nyt tökkii.

Mitämitämitä ja mitä?

Ihmeen paljon porukat itkee alkoholittomien tapaamisien perään. Eikös viimekesänäkin ORGilla ollut kerran viikossa ajelu- ja kahviretkiä ympäri suomea? Vai jurrissako niitä ajettiin? Tuo selvittäisi jo parin reissun konttaamiset
tounge.gif

Kyllä se on itsestä kiinni viihtyykö selvinpäin kun toiset on vauhti päällä. Itse en todellakaan viihdy, joten vauhti on päällä... Jos seura örveltää liikaa niin seuraa voi vaihtaa..

Jotenkin mulle tulee seuraavanlainen ajatusmieleen: Motoristeista suurin osa on miehiä-> miehet saunomassa ja puhumassa jaskaa selvinpäin. Saunan jälkeen nahkavermeet päälle, mielellään customtyyliset
wink.gif
Kuullostaa ihan joltain MC Hedelmäkakku pojat Ry:n kokoontumiselta...
biggrin.gif

Toisaalta Soberin kokoontumisen tarkoitus taisi alunperin olla entisten alkkisten ja narkkisten kokoontuminen jossain, jossa voisivat olla rauhassa ja ilman ennakkoluuloja. Tsemppiä yritykseen
bowdown.gif

Todentotta, aihe on ihan "aavistuksen" karannu sivuraiteille siita, miten ainakin mulle alkuperainen viesti aukesi.

Jaan vaan ihmettelemaan mihin kaikkien suuresti suitsuttama avarakatseisuus ja suvaitsevaisuus on kadonnut...edelleenkin tuo alkuperainen viesti sisaltoineen on silkkaa asiaa.

Todentotta, aihe on ihan "aavistuksen" karannu sivuraiteille siita, miten ainakin mulle alkuperainen viesti aukesi.
Juu siis tossahan on varmaan nyt jo kolme eri asiaa samassa ketjussa.
Luulenpa että aika moni on kommentoinut lähinnä niitä kahta muuta juttua, eikä sitä ketjun aloittanutta alkuperäistä ex-AA-MC/wotever -miittiasiaa.
sanoi:
Ihmeen paljon porukat itkee alkoholittomien tapaamisien perään. Eikös viimekesänäkin ORGilla ollut kerran viikossa ajelu- ja kahviretkiä ympäri suomea?
Aevan. Ei liene mikään elämää suurempi onkelma. Kokkarien kiertäminen ei ainakaa mulle ole SE juttu mopoilussa.
Suomessa on monta holhouslakia, mutta örvellys on edelleen vapaaehtoista.
wink.gif

Voishan se olla mukavaa kokeilla pari päivää kestävää miittinkiä selvinpäin. Onnistuuko edes semmoinen tavallisilta mattimeikäläiseltä
tounge.gif
Kyllähän sitä örveltämistä on tultu katsottua, ja enemmän osallistuttua siihen, mutta erittäin valmis olisin kokeilemaan toistakin. En ole mitenkään uskovainen, tai viinaa vastaan (huumeita en sitten hyväksy missään muodossa(paitsi jos joku nyt vertailee alkoholia huimaviin aineisiin)), mutta aika "erilaista" voisi olla. Jos ei nuppi kestä, niin olisi ainakin ajokunnossa kotimatkaa varten vaikka samantien, muuten joutuisi turvautumaan wiunaan
tounge.gif

Uskonnolliset höpötykset ei kyllä meikäläiselle maistu, mutta en myöskään ruikuta heille jotka sitä harrastavat. Löytyyhän niitä tyhmempiäkin harrastuksia
smile_org.gif

Pitäiskö oikein järkätä selvä miittinkin...mitähän siellä voisi tehdä
tounge.gif

Pitäiskö oikein järkätä selvä miittinkin...mitähän siellä voisi tehdä
tounge.gif
(heittää mökkitikkaa ja voittaja saa kossun
biggrin.gif
)

Ihan asiallinen kymysys.
cool.gif

Onko dokaaminen sitten tekemistä? Oikeinko kaksin käsin?
biggrin.gif

Vai tarkoitetaanko tekemisellä lähinnä sen dokaamisen seurausilmiöitä - örveltämisiä.
033102ass_1_prv.gif

Eikös meillä todellakaan ole mitään muuta? Jos ei, niin onpa elämä jäänyt ontoksi.
crazy.gif

tounge.gif

Jaan vaan ihmettelemaan mihin kaikkien suuresti suitsuttama avarakatseisuus ja suvaitsevaisuus on kadonnut...edelleenkin tuo alkuperainen viesti sisaltoineen on silkkaa asiaa.
Hyvä kommentti. Olenpa samaa mieltä.
Aika usein, aihe kuin aihe rönsyilee miten tahansa kaikkialle muualle ja joskus sattumalta sivuaa alkuaihetta uudestaan.

Joskus, ehkä vuosi sitten kyselin itsekin onko muunkinlaisia kokoiluja kuin kosteita tai märkiä. Ei silloin suurta innostusta löytynyt. Kannatan soberbikerin ajatusta ja hatunlätsää sille nostan. Jatkan ajelua mammeli takapaksilla ja kokoonnumme usein kahdestaan milloin missäkin. Usein jopa mökillä Kakskerrassa.

Back