• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Racing-ajosaappaat

Ihmetystä herättää tuo tuuletusnamiska kengän kyljessä, manuskan mukaan pitäisi painamalla/liu'uttamalla saada se auki mutta on kyllä niin prkleen tiukka ettei se liikahda mihinkään, herää epäilys että kuuluuko sen edes aueta?
Tepor mallissa se on liimattu umpeen, Vertigo corsissa sitten liikkuva.

Joku kertoi ruuvimeisselillä pahoipidelleensä tuon tepor-mallin räppänän, sitä en tiedä miten muuttui vedenpitävyys.

Ongelmana on minun mielestäni hieman se, että monikaan noista kengistä ei oikein tunnu olevan erityisen hyvin suojaava. Hyvä iskunsuojaus löytyy melkein kaikista mutta vääntösuojaus nilkalle ja jalkapöydälle on yleensä ihan hakusessa.

Sidin kenkiä kokeillut mutta tuntuivat aivan liian pehmeiltä ja hempuloilta.
Itse päädyin eri saappaita vertailtuani Sidi Vertigo Corsaan nimenomaan tuon vääntösuojauksen sekä jalkapöydän säätömahdollisuuksien vuoksi. Erittäin tyytyväinen olen ollut.

Jos tosiaan parasta mahdollista suojaa haet, niin Daytona Security Evo taitaa olla se paras mahdollinen saapas. Mikäli oikein muistan niin kenkäparin hinta huitelee jossain 500 eur tienoolla.

Daytona Security Evo 2 näyttävät olevan Briteissä 850€:a, tosin ebaystä ne saa 500€:lla. Nyt voisi sanoa, että elämä on. Ovatko nuo todella tuon arvoiset vai riittääkö normaalikäyttöön Oxtarin evot tai Sidin vertico corsat? Hakusessa on siis mahdollisimman turvallinen saapas jonka vedenpitävyydellä ei ole suurta merkitystä, sateella kun en aja ihan suosiolla.

Daytona Security Evo 2 näyttävät olevan Briteissä 850€:a, tosin ebaystä ne saa 500€:lla. Nyt voisi sanoa, että elämä on. Ovatko nuo todella tuon arvoiset vai riittääkö normaalikäyttöön Oxtarit evot tai sidin vertico corsat? Hakusessa on siis mahdollisimman turvallinen saapas jonka vedenpitävyydellä ei ole suurta merkitystä, sateella kun en aja ihan suosiolla.
Kysyisin mieluummin niin, että mikä suojaustaso riittää sinulle kun otat ne lipat? Kyllä nuo Daytonat mitä luultavimmin selvästi paremmin suojaavat kuin Oxtarit tai Sidit, ainakin jos nilkkaan tai jalkapöytään kohdistuu voimakas vääntö.

Siinä voi sitten miettiä sairaalassa maatessa että olisiko sittenkin pitänyt laittaa parisataa enemmän niihin kenkiin. Raha voi tietysti olla joskus esteenä sen parhaan tuotteen hankinnalle mutta jos näin ei ole, niin silloin ainakin itse pidän järkevänä panostaa parhaaseen tuotteeseen mitä saatavilla on kun turvallisuudesta puhutaan.

Noin asian itsekin ajattelen, mutta jos kisakuskit pärjäävät noilla "tavallisilla" saappailla niin kait minäkin? Daytona Securityjen hinta selittää varmaan suurimmaksi osaksi tuolla aramidikuidilla, se kun ei ole ihan ilmaista.

Mistähän hitosta monojen oikean koon osaisi arvata. Oulussa tai Raahessa kun ei ole nähtävästi Sidijen jälleenmyyjää ja Oxtarinkin jälleenmyyjät ovat vähän niukassa vaikka Duellin tuotteiden edustus joillakin liikkeillä onkin.

Kysyisin mieluummin niin, että mikä suojaustaso riittää sinulle kun otat ne lipat? Kyllä nuo Daytonat mitä luultavimmin selvästi paremmin suojaavat kuin Oxtarit tai Sidit, ainakin jos nilkkaan tai jalkapöytään kohdistuu voimakas vääntö.
Johonkin se raja on vedettävä, eikä laskettelumonoilla pysty mopoa ajamaan. Saappaissa on aina eräs puute, ja se on kiertoliikkeeltä suojaus.. ja sen koin omakohtaisesti.

Sidin saappaat on mukavat jalassa, mutta äärilliikkeet on estetty, ja ainakin omasta mielestä saapas on hyvin tukeva. Siis jos Vertigo Corsasta puhutaan.

Johonkin se raja on vedettävä, eikä laskettelumonoilla pysty mopoa ajamaan. Saappaissa on aina eräs puute, ja se on kiertoliikkeeltä suojaus.. ja sen koin omakohtaisesti.

Sidin saappaat on mukavat jalassa, mutta äärilliikkeet on estetty, ja ainakin omasta mielestä saapas on hyvin tukeva. Siis jos Vertigo Corsasta puhutaan.
Kyllä se Sidin Corsa varmasti hyvä kenkä on. Itse en ole vielä päässyt käpistelemään tuota Security Evoa joten en varmuudella osaa sanoa olisiko se vielä turvallisempi, ainakin sitä hehkutetaan parhaana RR-saappaana. Se vähä mitä olen arvioita siitä löytänyt netistä niin sanovat että ovat myös yllättävän mukavat jalassakin.

Mitä tulee rajanvetoon niin itse näen asian niin, että löytyy todella paskoja kenkiä, aivan huippuja ja kaikkea siltä väliltä. Jokainen tekee sitten sen oman rajanvetonsa sen mukaan kuinka tärkeänä näkee turvallisuuden yleensä ja mikä on oma rahatilanne. Jos halutaan oikein säätää niin voihan siinä olla toki lisäksi vielä muitakin kriteereitä mutta nuo lienevät pari yleisintä.

Mutta kuten sanottu niin kyllähän nuo Oxtarin ja Sidin huippumallit ovat ihan kärkipään tuotteita mitä nyt yleensä markkinoilta löytyy. Itsekin tällä hetkellä käytän niitä Oxtarin TCS gore popoja. Ihan hyvä kompromissi mun mielestä kadulle ja radalle.

-Teemu

Niin tosiaan jokainen valitsee kenkänsä itse, mutta jos joku kenkä(kuten Sidin vertigo corsa) kelpaa motogp kuskeille, kelpaa se minullekin.

Niin tosiaan jokainen valitsee kenkänsä itse, mutta jos joku kenkä(kuten Sidin vertigo corsa) kelpaa motogp kuskeille, kelpaa se minullekin.
Kai sitä huonomminkin perustein voisi kenkänsä valita. MotoGP kuskit taitaa tosin ajella juuri niitten valmistajien kengillä jotka sattuvat kyseisenä vuonna sponssaamaan. Eli ei se tae parhaasta monosta ole.

Edelleen kuitenkin sitä mieltä että kyllä se Corsa varmasti oikein hyvä kenkä on.

Tästä saattais saada aikaan pienellä vaivalla samanlaisen väännön kuin Suitsan ja Ducatin kanssa on ollut. Ei kuitenkaan oikein jaksais :-)

Kai sitä huonomminkin perustein voisi kenkänsä valita.
Itse asiassa selvisi vasta myöhemmin jo kengät ostettuani. Itse asiassa valinta meni niin, että italialainen -> Sidi, Racing saappaat -> Vertigo corsa.

Onhan noissa varmasti eroja suojaavuuden suhteen yms, mutta jos tuo kenkä ei riitä suojaamaan, niin sitten ei mahda mitään. Moottoripyöräily on riskialtista joka tapauksessa.

Tärkein pointtihan suojaavuuden lisäksi saappaassa on sen istuvuus käyttäjän jalkaan. Vähän niinkuin kypärissäkin, on ostettava sellainen joka sopii, vaikka joku muu merkki/malli olisi hienompi tai enempi "arvostettu".

Noinhan se on. Kypärien kanssa ainakin minulla on hieman hankalaa, harva kypärä istuu kuin hanska. Yksi Arain malli istuu ja jouduinkin tilaamaan toisen samanlaisen entisen 5v vanhan kaveriksi.
biggrin.gif
Vähän hirvitti tilata pari vuotta vanha kypärä vaikka se uusi onkin, mutta minkäs teet. Kenkiäkään en uskalla ostaa kokeilematta. Ja täällä "pohjoisessa" on kovin heikosti merkkejä ja malleja nähtävissä ja sovitettavissa.

Ne Oxtarin suojalukot ovat pikkasen pehmeät. Vedin niillä highsidet ja kaksi jalan kiertoliikettä rajoittavaa lukkoa murtui. Nilkasta meni nivelsiteet.
bawling.gif

Sidi on liikkuvampi ja lukot ovat tukevammat. On kestänyt jo useammat kipit.

Sidistä on nyt myynnissä myös perforoitu versio. Ostettu on, mutta ajokokemusta ei ole vielä...

Ne Oxtarin suojalukot ovat pikkasen pehmeät. Vedin niillä highsidet ja kaksi jalan kiertoliikettä rajoittavaa lukkoa murtui. Nilkasta meni nivelsiteet.
bawling.gif

Sidi on liikkuvampi ja lukot ovat tukevammat. On kestänyt jo useammat kipit.

Sidistä on nyt myynnissä myös perforoitu versio. Ostettu on, mutta ajokokemusta ei ole vielä...
Meinaatkos ajaa taas ensi kesänä?

-Teemu

Noista SiDien kooista, jos joku meinaa sovittamatta tilata, niin yhtä isompi mitä normaalisti. Näin ainakin myyjä sanoin, ja näin myös tein. Hyvät tuli. SiDeissä kun on niin kapea lesti. Paitsi onhan niistä vissiin leveälestisiä malleja myös, mikä tuo lisää haastetta
nixweiss.gif

Back