Faktaa mulla ei ole YZF-R6:sta mutta jos olet ilman kamoja jonku 70kg niin jousivakiot, on edessä ihan just ja takanakin vain vähän kovat, 75kg:lle etunen pikkasen pehmee ja takanen kova, takanen on 85kg:lle ton mukaan sopiva.
RaceTech jousivakiolaskuri (Tosin mä en tajua miksi laskuri näyttää -06:lle ja -07:lle samoja eikös ensin mainitussa ole progressiivinen takajousi ja jälkimäisessä lineaarinen?)
Ohjeita painumien mittaukseen löytyy netistä, mutta jos ne ei auta niin Dave Moss:lla
FeelTheTrack on DVD myynnissä ja oikein hyviä videoita aiheesta löytyy
OnTheThrottle suspension alta.
ja se soveltava tieteentekemisen haara (just tätä olen viime päivät pähkäillyt), seuraa aivan mutunhuttua ja tajunna virtaa mitä funtsin, kun säätelen alustaa itelle.
##
Olen koettanut opetella alustan säätämistä seuraavasti (sen jälkeen kun sokkona vetelin ensin milloin minkäkin suosituksen mukaan asetuksia ja mikään ei tunnu toimivan kuten pitäisi, eikä niistä itse sitten sen takia tajunnut senkään vertaa kuin nyt): Joku nyrkkisääntö sanoo, että kun jousivakiot on ok. ja "Free sag" eli painuma ilman kuskia "preloadilla" eli esijännityksellä edessä/front joku 10-15mm ja takana/rear 5-10mm (nämä kannattaa tarkistaa! Jostain SportsRiderin SuspensionTech jutusta muistaakseni) ja "Loaded sag" eli painuma kuskin kanssa 25-33% koko jousituksen maksimi liikevarasta "travel" niin ollaan aika kohillaan.
Jos "loaded sag" on ok. mutta siihen päästään siten että "free sag" on enemmän kuin suositeltu niin jousi on kuskin painolle liian tiukka.
Jos "free sag" on alle tai päästään "loaded sag" lukemiin siten että preloadia veivataan reilusti tiukalle ja silti tuppaa painumat putoomaan isoiksi niin jousi on kuskille ilmiselvästi löysä. Löysyys onkin helpommin tunnistettavissa kun sitä ei saa millään vastaamaan vaikka kuin kiristäs kun taas turhan kovaa jousta helposti pitää vaan asiaan kuuluvana "kiinteytenä" - näin ainakin minä tein?
Alusta liikkuu tuolloin mahdollisimman herkästi (riippuu valmisteesta kuinka herkästi) ja siitä reboundia (paluu vaimennusta) niin saa "potkimisen" pois, sisään vaimennuksella "rauhoittaa" ja saa "kiikkumisen" pois.. sitten ruvetaankin lukemaan rengasta mitä se kertoo ja mietitään minkälaisiin patteihin on pakko ajella ja minkälaista nypytystä rata esim. on - onko reboundit kohillaan vai "prässääkö" se rengasta, onko vaimennukset kohillaan vai repiikö/sulaako rengas; mitä pitää tehdä kussakin tilanteessa onkin sitten mulle aina mysteeri, johon mulla on tosi vähän mitään annettavaa.
Noin mä tässä olen viikonlopun ja pari iltaa itelleni alustaa taas säädellyt (syksyn kylmiin keleihin saatava toi alusta liikkuun vähän enemmän, lämpimällä se ei häirinnyt mutta totesin että se ei vaan oikeasti noin "tönkkönä" kuin se on ollut pelaa), vaikka mun jousivakiot on liian tiukat ja joutuu vaimennuksia jättää vähän löysälle ettei se "toppaa/tapa" liikettä ihan kokonaan heti alkuunsa.
##
No mut olis mukava kuulla asia joltain joka oikeasti tietää alustan säätämisestä pitkästä kokemuksestaan ja osais kertoa siitä selkokielisesti mulle taviksillekin.
/z
edit1: Pääs unohtuun että onhan tästä oikein thredi tossa valkosellakin:
Alustan säätöä Orgissa. Olikohan tuossa alustansäätökurssilla jotain matskuja jaossa?
edit2: Ei h*tti, mulla on nyt tismalleen samat säädöt viimesen mulkkauksen jälkeen kun
SportRider suosittelee -06 Hondalle ja ihan itse muka kehitin ne! Ehkä sokkona vääntely suosituksista Ei sittenkään mene pieleen sekään JOS ylipäätään on kartalla mitä on tekemässä vaikkei ne kuskin painoa ota huomioon mitenkään?
SportRider YZF-R6:n suositukset.