• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R6 on palopommi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Syttyi kyllä tosi helposti! Eikä ihme että menee sammuttimia jos mopo on kauttaaltaan liekeissä ja sammuttimilla sohitaan miten sattuu  
wink.gif
Jos palavaa ainetta piisaa ja se ehtii jo hetken palaa ja kuumuutta kerätä ennen sammutusyritystä, niin ei tuollaisesta parin kilon pullosta ole mitään hyötyä. Esim. polttoaineletkun katkettua (ilman alipaineventtiiliä) valuu bensaa niin paljon, ettei sitä ihan helpolla sammuta. Kokemusta on yhden moottorikelkan verran.

Jerezissä edellistalvena kärähti bränikkä jammu samalla tavalla, pyörästä ei kyllä jäänyt jäljelle kuin paljon ihmeteltävää
crazy.gif

Mulla on teossa endurancetankki kutoseen,korotan tankkia keskeltä, aattelin kolvata sisäpuolelta kulmavekkiin lisää ainetta puhkeamista hidastamaan, ny kun se on muutenkin halkaistu.

Syttyi kyllä tosi helposti! Eikä ihme että menee sammuttimia jos mopo on kauttaaltaan liekeissä ja sammuttimilla sohitaan miten sattuu
wink.gif
Jos palavaa ainetta piisaa ja se ehtii jo hetken palaa ja kuumuutta kerätä ennen sammutusyritystä, niin ei tuollaisesta parin kilon pullosta ole mitään hyötyä. Esim. polttoaineletkun katkettua (ilman alipaineventtiiliä) valuu bensaa niin paljon, ettei sitä ihan helpolla sammuta. Kokemusta on yhden moottorikelkan verran.
Kyllä kyllä pilkku mutta, ei tossa pätkässä ollu ihan hirveesti sammuttajilla edes niitä palon sammuttamisen alkeitakaan hallussa. Ihan pikku nuotioonkin saa tuhottua useemman ison pullon ja silti palaa kun/jos ei vaan osaa...

Onko tietoa saako R6R:n tankkiin valmiita suojia vai onko pakko itse värkätä jos sellaiset haluaa?

Uuden vuoden pyhinä tuli Eurosportilla jonkin sortin kausikoostetta Watts tms. ohjelmassa. Siinäkin roihusi yksi R6 (ilmeisesti MM-Supersporteista). Mopo kyljelleen, liukua, liekit.

Onko tietoa saako R6R:n tankkiin valmiita suojia vai onko pakko itse värkätä jos sellaiset haluaa?
Toistaiseksi ei ole ainakaan tullut missään vastaan, joten käsityöksi mennee jos sellaiset haluaa. Se tankinkulma on kyllä hiukan haastavan muotoinen jotta siihen saisi muokattua fiksut suojat.

Toinen hyvä kysymys on, että ovatko tuollaiset suojat sallittuja kisasäännöissä?

//Andy

Itse ainakin aion ratkaista ton ongelman laittamalla foamit tankkiin sekä kaatumatapit, vaikka moottorinposkiin tuleekin suojat. Mulla tuossa kesän lopulla kaatuessa pyörä oli liukunut vasemmalla kyljellä ihan reilusti, klipari poikki ja koneen poski kului reilusti, mutta koska oli kaatumatapit niin tankissa ei ollut jälkeäkään. Kun siinä ylemmässä moottorinkiinnikkeessä siis on jonkunlainen (oikeanlainen) tappi niin ilmeisesti pitää tankin kulman ilmassa.. tosin tietysti se on aina tapauskohtaista miten se pyörä siinä liukuu ym, sekä jos kaatumatappi katkeaa heti pyörän kaatuessa (niinhän ne on tehty että antavat periksi), voi juttu olla taas eri.

Omasta pyörästä tais olla tappi katki mutta ilmeisesti sen verran pitänyt tosiaan tankin kulman irti asvaltista että ei siinä ollut naarmuakaan.

Mun on kans tarkoitus laittaa kaatumatapit ja jotkut suojat moottorinposkiin. Foamit on jo tankissa mutta tuota tankin suojaamista pitää vielä harkita.

Onko ehdotuksia asiallisista kaatumatapeista ratakäyttöön?

jake

Mun on kans tarkoitus laittaa kaatumatapit ja jotkut suojat moottorinposkiin. Foamit on jo tankissa mutta tuota tankin suojaamista pitää vielä harkita.

Onko ehdotuksia asiallisista kaatumatapeista ratakäyttöön?

jake
Noiden kaatumatappien taikaan en ole itse koskaan uskonut ja luottanut.

Tankkeihin on niitä kokokuoria olemassa, ne suojaa jonkun verran. Jollain, en nyt muista kenellä, valmistajalla oli sen kulman muotoisia paloja, mitkä liimattiin tankinkylkeen kiinni. Rumiahan ne on, mutta ajavat asiansa.

Ja muistini mukaan säännöt ei kiellä moista suojaamista.

Itse olen tehnyt niin että laittanut kunnon ohjauksenrajoittimet, ja tällä tarkoitan sitä että ne on ja pysyy paikoillaan, en sitä että ne rajoittaa ohjausta liikaa. Leveämmät cliparit sekä jäykät jalkatapit. Tankki on mennyt useasti ruttuun kaatuessani, mutta ei se koskaan puhki ole mennyt.

mutta kyllä ne tapit poskien kestoon auttaa, vaikka ollut koneen poskissa suojat niin läpi menee pitkissä liu'uissa.

mutta kyllä ne tapit poskien kestoon auttaa, vaikka ollut koneen poskissa suojat niin läpi menee pitkissä liu'uissa.
Joo, auttaahan ne. Tosin siinä vaiheessa kun liuku loppuu kanttariin ja tappi tökkäisee siihen kiinni, niin kovin usein on nähty ikäviä rungon repeämisiä. Siinä kohtaa tulee halvemmaksi se koneen posken pieni kuluminen, ainakin itse näin lasken.

Back