• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R 1200 GS kiemurtelu moottoritiellä

Nyt kun laitoin Yammun XJR 1300:n ns. lihoiksi ja tilalle olen ajatellut R 1200 GS:ää ja koeajoillakin käynyt jo kolmesti, niin on yksi asia jäänyt vaivaamaan. Nimittäin, kun ajaa motarilla yli 110 km/h niin mielestäni pyörä alkaa kiemurrella ja yli 130 km/h en uskalla ajaa kun tuntuu, ettei kaistan leveys riitä!
Itse ajoin nahkapuku päällä, joten ei se ainakaan core-texin lepatuksesta johtunut eikä tuulestakaan. Onko teillä omistajilla vastaavia havaintoja?
Onko kellään tietoa saako siihen jostain tilattua toisenlaista lasia, vaikka vähän matalampaa ja leveämpää? Muita osia ja tarvikkeita noihin tuntuu löytyvän hyvinkin.

Terve!

Motarinopeuksissa pyörä kyllä kiemurtelee jonkin verran. Asiaan auttaa takapään esijännityksen vääntäminen kireimpään asentoon. Samoin kuljetettavan tavaran pitäminen mahdollisimman vähäisenä takana. Tosin jos olet vaan koeajolenkeillä käynyt, sulla tuskin on mitään saharanylitysarsenaalia ollut painolastina. Rengaspaineet ja renkaat vaikuttanevat myös. Myös sää vaikuttaa tosi paljon, tietynsuuntaisella tuulella pyörä muuttuu pelottavaksi kovemmissa nopeuksissa. Tosin onhan siinä kyllä sivupinta-alaakin tuulen ottaa kiinni. Pyörään vaikuttaa myös herkästi vähänkin suurempien autojen perässä ajellessa pyörteily. Muuten pyörällä ajo on kyllä yhtä hymyä, tulin pari viikkoa sitten 5000 km:n Skotlannin reissulta eikä mitään ongelmia.

Itse olen ehkä jo tottunut hienoiseen kiemurteluun koska 140-150 matkavauhti ei tunnu epämiellyttävältä. Yhden vinkeän huomion tein toissapäivänä kun ajoin Treelta HKiin, alkumatkasta tuntui että tuuli ottaa aika lailla, kävin tankkaamassa ja matkaa pyörä oli paljon vakaampi, päättelin tuulen tyyntyneen. Vähän ajan päästä vasta tajusin että se 20:n bensalitran paino ei varmasti ole ihan mitätön vaikuttaja pyörän tasapainoon. Eli nopeassa ajossa myös tankki täyteen jos tuntuu että kaista ei meinaa riittää.

Matalammasta tuulilasista en tiedä, itsellä on Tobinators-säätöpalat lasissa ja Touratechin lippa siinä päällä vielä, tulos metelin suhteen on aika hyvä, mutta ulkonäön suhteen...no, ei se pyörä nyt mikään kaunokainen ole muutenkaan. Noilla Tobinatorseilla saa kyllä lasin myös normaalia matalampaan ja vaakatasoisempaan(?) asentoon. Niitä saa vaikka tuolta: www.nippynormans.com

Jos jotain kiinnostaa, niin laitoin myös Touratechin jalkatappien madallussarjan, eikä polviin satu enää pidempienkään matkojen jälkeen, olen 190cm.

Juha Pee

Moi JuhaPee !

Kiitos vastauksestasi, eli tuo kiemurtelu on siis luettava kenties pyörän ominaisuudeksi, joka kuuluu "lipun hintaan".
Iste mietin sitä myös siltä kantilta, että pyöräähän ei varsinaisesti ole motarille tarkoitettukaan, vaan lähinnä kolmi/neljänumeroisille teille ja paremmille hiekkapätkille.
Koeajoja tehdessäni ei minulla todellakaan ole tavaraa mukana ja pleksin, jousituksen yms. säädöt on miten sattuu, mutta kyllä silti yli 130 km/h oli liikaa, kun rupesi hirvittämään.
Omista ajoistani ehkä 0,2 % on moottoriteitä, joten tuo kiemurtelu ei kyllä pyörän hankintaa kaada. Sillä mielestäni moottoritiet ei ole tehty moottoripyöriä varten vaan yllä mainitut pikkutiet sopivat siihen paljon paremmin.
Näillä pikkuteillä mainittu pyörä on aivan loistava ja sen jarrut on parhaat mitä ikinä olen tavannut.
Eli hankintaan taitaa mennä!

Yksi syy on varmaan rengastuksessa, sekalaiseen ajoon tehdyt renkaat eivät varmasti ole ihan yhtä suuntavakaita asvaltilla kuin pelkästään asvaltti käyttöön tehdyt gummit.

Ja kyseessä on myös tottuminen, silloin kun siirryin K-sarjalaisesta Gs:än puikkoihin alkuunsa tuntui että mitähän sitä tuli tehtyä.. K:lla lallatti yhdellä kädellä ihan mitä vauhtia vaan ja pyörä meni nätisti suoraan. Sittemmin on GS alkanut tuntumaan asvaltillakin olevansa kuin kotonaan
smile_org.gif

Maan pinnalle ehkä palauttaa muistelu DR350s:sästä, sillä kun kaikki yli sadan tuntui olevan liikaa, eteenpäin joutui ottamaan tiukan etukenon ja pienikin ilman liike tuntui heti pyörässä. Mutta soralla unohtuu moiset murheet helposti
smile_org.gif

Niin ja siis tämähän oli vain ihan yleistä mutustelua, 1200Gs:ää en ole ajanut joten sen luikerteluista ei ensikäden tietoa ole, sujuvasti olen kyllä perässä seurannut moista.

Itse en ole moista havainnut tai johtuneeko siitä että edelliset enskani ovat olleet paljon huterampia. Pyörän varustus on vielä ollut voblaus herkkä eli takaboksi täynnä tavaraa.
GPS mukaan kakssataa menee rikki ja vielä on kaistat riittäneet.
smile_org.gif

Ei mullakaan oo ollu pljon valittamista Gössin suuntavakavuudessa.Tietenkin jos vertaan vaikka vanhaan kawan 12 r:ääni niin onhan se erilainen.Minusta tää GS:ä on sellainen todellinen jokapaikan hyölä joka on kiva kaikenlaisella alustalla.Öhlinsit on alla ja Metzelerin MCE Karoot.

Noh. Se ei varmaan tota GöSsiä ole rakennettukaan motarille. Eikös siinä ole jo allakin jonkin sortin rupulikumit. Siihen yhdistettynä iso "purjepinta-ala" varmaan aiheuttaa pientä hakemista.

Jos kaipaatte motari-menijää, niin suosittelen tuota ST-mallia. Menöö kuin juna laukkujen kanssa suomessa sallittua ja ehkä jopa (Saanon mukaan
smile_org.gif
tietty) aika paljon yli sen. Täällä kun se ei ole sallittua, niin en voi tietää
tounge.gif
, mutta Veijo tuolla vetäisi Sakulandiassa pitkät pätkät reilut 200km/h taulussa ja vielä kehui tuota hyväksi ja vakaaksi

Itse olen kanssa tuota ST:tä ajatellut tuonne ulkomaan mökille talveksi. toinen vaihtoehto olisi GS, mutta uskoakseni taival tulee olemaan aina pelkkää asfalttia. Tosi sympaattisen oloinen pärrä tuo ST. Pitäisi vaan käydä koeajolla ensin...

Kertokaahan jotain puutteita ja harmeja tuosta, jos on ollut.

Itse olen kanssa tuota ST:tä ajatellut tuonne ulkomaan mökille talveksi. toinen vaihtoehto olisi GS, mutta uskoakseni taival tulee olemaan aina pelkkää asfalttia. Tosi sympaattisen oloinen pärrä tuo ST. Pitäisi vaan käydä koeajolla ensin...

Kertokaahan jotain puutteita ja harmeja tuosta, jos on ollut.
Pelkkää iloa on laitteesta ollut.
10 000 km takana + juuri päättynyt Euroopan reissu 2 päällä + kaikki mahdolliset laukut.Kantoi kuorman hyvin oli sitten pitkää suoraa ja reippaasti vauhtia tai mutkatietä. Jousitus toimii hyvin ja tehoreservit riittää.
Pieninä miinuksina ehkä kaupunkimateluun hiukan liian iso 1 vaihde ja pa mittarin lievä epätarkkuus loppulitroilla (onneksi näyttää tyhjää vaikka litroja on jäljellä eikä toisinpäin).
Kuluttaa ajossa kuin ajossa noin 1 litran vähemmän kuin aikaisempi R 1100 S ja on lasti päällä vakaampi.

On positiivisti persoonallisen näköinen peli.

Huomasin lämpimänä päivänä yhden syyn mikä sai Gessuni levottomaksi moottoritienopeuksissa. Päällä oli kuumankelin kesätakki, joka on hartioilta ja hioista väljempi kuin ykkösasu ja kuinka ollakkaan tuntui kuin joku nykisi ohjaustangosta puuskaisessa sivuvastaisessa tuulessa ylimääräistä kiemuraa ajouraan. Hetken pohdittuani tulin siihen tulokseen että takki se on joka kiemurat sai aikaiseksi. En ole aivan varma aiheutuiko vetely ohjaustangon kautta vai purje-efektinä kuskin kautta mutta aina kun tuulenpuuska kävi niin piti ruveta reilusti ohjaamaan. Tuossa kuumankelin takista on vuori poistettu ja ylimääräiset tuuletus vetoketjut edessä ja takana että se läpivirtaa ja purjeilee reilusti jos luukut on reilusti auki. Ykköshaarniska päällä en ole muista havainnut.

Jos GS on säädöissä, niin ei kiemurtele ainakaan sileänä. (ilman laukkuja)
140 menee kuin juna laukkujen ja kyytiläisen kanssa ja tarvittaessa 200.
Kannattaa tarkistaa vaimennukset ja esijännitykset jousista.

Risto

Hetken pohdittuani tulin siihen tulokseen että takki se on joka kiemurat sai aikaiseksi. En ole aivan varma aiheutuiko vetely ohjaustangon kautta vai purje-efektinä kuskin kautta mutta aina kun tuulenpuuska kävi niin piti ruveta reilusti ohjaamaan.
idea3.gif
Tuosta tuli mieleen testailla hieman ja huomioni oli seuraavanlaisia.
Kun istuin rennosti roikkuen sarvissa, hieman selkä lysyssä ja kyynärpäät suorana. Puuskainen sivutuuli pani Gössin notkumaan ikävästi, tuulen osuessa hartioihin.
Kun sitten pidin jalat perseen ja selän tiukassa paketissa, hieman etukenossa istuen ja kyynärpäät alhaalla, kädet sarville laskeutuen. (lauserakenne aivan kamala) Tällöin Gössi kulki vakaasti, vain hieman keinuen sivuittain. Kokeilkaapa olisiko ongelma tässä.
blush.gif

Kyllähän se airodynamiikka soutuveneenkin vakaana pitää.

Erilaiset pystyt pleksit, pysty ajoasento ja suuremmat ulokkeet kuten laukut saavat aikaiseksi pyörteitä, jotka heiluttavat kuljettajaa ja kulkinetta nopeudesta ja tuulensuunnasta riippuen. Siinä on niin monta muuttujaa että.
sport05.gif

Erilaiset pystyt pleksit, pysty ajoasento ja suuremmat ulokkeet kuten laukut saavat aikaiseksi pyörteitä, jotka heiluttavat kuljettajaa ja kulkinetta nopeudesta ja tuulensuunnasta riippuen. Siinä on niin monta muuttujaa että.
sport05.gif
Niin jäipähän tietenkin sanomatta että nämä asiankohdat on jo tutkittu myötä, vasta yms. muissa tuulissa, ja ainakaan minulla ei pakaasit tai pleksit vaikuta _oleellisesti_ ajon vakavuuteen. Se miten sarvia pitelee, taas vaikuttaa koska tuulen repiessä ruhoa se välittyy jäykissä käsissä myös tankoon asti.

Back