• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyynti- ja myyntihinnat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Utah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Melkoinen hintaviidakko tuntuu olevan käytettyjen pyörien kaupassa. Pyyntihinnat vaihtelee samanveroisilla ja -merkkisillä pyörillä tuhansia euroja.

Esimerkkinä VFR800 vm.98-99, joita olen tässä katsellut, pyyntihinnat vaihtelee n.6-8t€, jopa ylikin. Tullin käyttämä MAHTI ilmoittaa yleiseksi pyyntihinnaksi 6500€ ja yleiseksi myyntihinnaksi 5000€! Mistähän tuo yleinen myyntihinta on saatu? Vaikuttaa jopa varsin edulliselta? Sen perusteellahan (?) tulli laskee verot.

Saksassa hinnat -99 VFR:lle on n.4000€, veroja tulisi n.1100€. Eli kuluineen jäisi selvästi 5:lla alkavaksi.

Näkyy nuo ylihintaiset roikkuvan myynnissä pitkiäkin aikoja, eikö ihmisillä ole mitään reaalihintojen tajua sitä pyörää myydessään? Usein nuo yksityisten kovahintaiset pyörät on vielä tuontipelejä, joista tuskin itsekään on maksettu tuollaisia hintoja. Tottakai saa pyytää omastaan mitä lystää, mutta silti. Vai myydäänkö ne sitten kuitenkin ihan muulla kuin pyyntihinnalla, en tiedä.

Saksan reissu taitaa olla kesällä edessä.

Vanhemmissa VFR:ssä on hintahaaveet vieläkin optimistisempia...

Itsekkin juuri -03 gsx-r:n ostaneena katselin tuolta hintoja ja aika halvata vaikuttaa minusta tämä yleinen myyntihinta. Eipä taida ainakaan suomesta saada 7700e kyseistä pyörää mistään?

Suzuki gsx-r 1000 -03 30tkm

Yleinen pyyntihinta 9222€
Yleinen myyntihinta 7722€

Kannattasko teidän molempien ottaa yhteyttä tulliin , ja kerrottava heille että arvioivat mp:ät liian halvoiksi
idea3.gif
idea3.gif
idea3.gif
idea3.gif
idea3.gif
idea3.gif
idea3.gif

Itsekkin juuri -03 gsx-r:n ostaneena katselin tuolta hintoja ja aika halvata vaikuttaa minusta tämä yleinen myyntihinta. Eipä taida ainakaan suomesta saada 7700e kyseistä pyörää mistään?

Suzuki gsx-r 1000 -03 30tkm

Yleinen pyyntihinta 9222€
Yleinen myyntihinta 7722€
No vähän on alakanttiin...
Itse arvioisin hyväkuntoisen -03 hinnaksi n. 8200 euroa.

Taidatte itse olla hieman optimistisia....Ei ihme että suomessa pyörät hinnoissaan.
Tulli on enemmän oikeillä jäljillä.

Mahtaako tota myyntihintaa laskea ne kaikki kilvettöminä suomeen myydyt ja suomessa myydyt pyörät? Eihän kai myyntihinta pidä sisällään maksettuja veroja, vai pitääkö?

Esim:

Ostat espanjasta pyörän hintaan 4000e, tuot suomeen ja maksat 2500e veroja rekisteröinnin yhteydessä. Samanlainen pyörä suomessa maksaa kilvillä keskimäärin 7500e mutta noi "neljän-tonnin-tuonnit" laskee sitä myyntihintaa...

Saatan olla väärässä...
nixweiss.gif

Eiköhän tämä kuuluisa euro noihin hintoihin vaikuttanut, ainakin jonkun verran. Kun muutos tuli niin alettiin pyytää vähän enemmän, kun luvut tuntui pienemmiltä. Tai ne ei ainakaan laskeneet enää vanhaan malliin. Ja sitten kun myyt pyörääsi pois ja ajattelet ostaneesi sen aikoinaan "kalliilla" niin haluat omat pois kaupassa. Siitähän se sitten pyyntihinta ei juuri laskekaan.

Mahtaako tota myyntihintaa laskea ne kaikki kilvettöminä suomeen myydyt ja suomessa myydyt pyörät? Eihän kai myyntihinta pidä sisällään maksettuja veroja, vai pitääkö?
Kyllä myyntihinta tarkoittaa normaalia verollista hintaa. Tax-free hinnat on asia ihan erikseen.

Taitaa olla tuo kevätkin mikä hintapyyntejä nyt nostaa...

Hei jätkät... tämä on nyt sitä markkinataloutta... Eikä käytetyllä ole sitä ohjehintaa niin mikään ei estä kokeilemasta.
Lisäksi sanotaan, että hinta on kohdallaan kun kauppa syntyy. Ja maksettu hinta saattaa jäädä ulkopuolisilta pimentoon ikuisiksi ajoiksi. "Se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti", sano lappalainen kun etekän mies pillun hintaa kyseli...

Ainakin kotiloissa mielestäni hinta noin karkeasti puolittuu normaaleilla kilometreillä n.3 vuoden välein. Moottoripyörissä voisi puoliintumisaika olla n. 4-5 vuotta. Ja hintaa verrataan uuteen vastaavaan, ei siis mitä kyseinen vekotin maksoi vuonna -04, vaan tänään. Noin siis ajattelen itse kulkuneuvojen hintatason. Eli jos uusi vfr maksaa n.16000 siihen vm. -98 on kohdistunut n.kaksi puolitusta, jolloin käypä arvo n. 4k€. Tämä muuten oma mielipide, ei tartte vfr omistajien vetästä melooneita nenäänsä...
bowdown.gif

Ainakin kotiloissa mielestäni hinta noin karkeasti puolittuu normaaleilla kilometreillä n.3 vuoden välein. Moottoripyörissä voisi puoliintumisaika olla n. 4-5 vuotta. Ja hintaa verrataan uuteen vastaavaan, ei siis mitä kyseinen vekotin maksoi vuonna -04, vaan tänään. Noin siis ajattelen itse kulkuneuvojen hintatason. Eli jos uusi vfr maksaa n.16000 siihen vm. -98 on kohdistunut n.kaksi puolitusta, jolloin käypä arvo n. 4k€. Tämä muuten oma mielipide, ei tartte vfr omistajien vetästä melooneita nenäänsä...
bowdown.gif
Olisikin noin niin olis hyvä ;)

GSX-R 600 uutena 11000 euroa, joten -03-04 malli pitäis
sitten irrota 5500 eurolla ;)

Edit:
Itse lasken about, että ekana vuonna pyörän arvosta tippuu 15% ja seuraavina sitten 10%.
Kymmenen vuoden päästä se ei sitten paljon tipu, mutta eihän kukaan sellaisia ostakkaan ;)

bowdown.gif

Edit:
Itse lasken about, että ekana vuonna pyörän arvosta tippuu 15% ja seuraavina sitten 10%.
Kymmenen vuoden päästä se ei sitten paljon tipu, mutta eihän kukaan sellaisia ostakkaan ;)

Ei tuo 5v aikana hinnan puoliintuminen nyt kovin kaukana totuudesta ole. Toki jokainen voi maksaa mitä tahtoo ja jotkut pyytävät 15v vanhoista paskoista samoja hintoja. Itse en paljon yli tuon maksaisi vaikka olisi kuinka hyvin pidetty. -03 GSX-R 1000 n.18k€, nyt jos paljon yli 9k€ saa niin onneks olkoon.

10- lukuinen meni ulkomaille, ei olisi saanut meillä myytyyn hinnat oli sen verran alle oikean ja nyt näyttäis että kolkytlukunen menee ulos, paras tarjous ja seuraavana viiskytlukunen. Kaikki niin sanottuja Suomi pyöriä. Ja sitten on tää seiskytlukunen jenkki, kaks tehty eurooppa mallina! Mikä se sitten on se oikea hinta? Meillä viis isoa on suuri raha ja raha jepet ostaa ulkomailta valmiix tehtyjä? Mix.
cool.gif

Ero johtuu siitä, että silloin kun pyyntihinta kohtaa myyntihinnan, niin se lakkaa olemasta pyyntihinta.

Oman kokemukseni mukaan (muutama pyörä) pyörän saa ostettua suunnilleen samalla hinnalla, joka löytyy nettimotosta hakemalla halvimmat saman merkin ja vuosimallin myydyt pyörät.

bowdown.gif

Edit:

Ei tuo 5v aikana hinnan puoliintuminen nyt kovin kaukana totuudesta ole. Toki jokainen voi maksaa mitä tahtoo ja jotkut pyytävät 15v vanhoista paskoista samoja hintoja. Itse en paljon yli tuon maksaisi vaikka olisi kuinka hyvin pidetty. -03 GSX-R 1000 n.18k€, nyt jos paljon yli 9k€ saa niin onneks olkoon.
Niinpä, mutta kukas tuon "uuden" hinnan määrittelee.

Tuo 18k€ on aika kaukana uuden tonnisen hinnasta.
15k€ olisi todenmukaisempi ja näin -03:en hinta sitten pitäisi olla luokkaa 7500 euroa.

bowdown.gif

Edit:

Niinpä, mutta kukas tuon "uuden" hinnan määrittelee.

Tuo 18k€ on aika kaukana uuden tonnisen hinnasta.
15k€ olisi todenmukaisempi ja näin -03:en hinta sitten pitäisi olla luokkaa 7500 euroa.
2003 tuo ei ollut kaukana todellisesta, vaan hyvinkin lähellä.

Mutta ei sitä verrata mitä se on maksanut uutena vaan mitä uusi maksaa nyt (koska uusien hinnat ovat laskeneet vuodesta -03).

Joku 999R jonka hinta on romahtanut lähiaikoina niin on aika vaikea myydä 5v. vanhana, joten menee kaavan mukaan.

Niinpä, uusien pyörien hinnat on todella tulleet alaspäin viimeisen 5 vuoden aikana. Harmaatuonti ja käytettyjen tuonti vaikuttaa.

Takavuosinahan uudet pyörät oli tosi kalliita ja vanhat säilytti arvonsa, mutta pyöräkanta Suomessa on ihan eri tasolla nyt. Sama se on autojenkin kanssa, ei paljon omankaan kotilon vaihtoarvo hymyilytä.

Alkaa oikeasti mietityttää että onko järkeä maksaa 10-vuotiaasta alle tonnisesta pyörästä >6k€, kun jo 10k€ saa ihan uuden esim. ison 1250 Banditin harmaatuojalta (ihme nimitys tuo "harmaa"tuoja, ne sen harmaampia ole). Jotenkin vaan uusi tuntuu tuhlaukselta, mutta onko oikeasti kun 10-vuotias on kuitenkin jo vanha ja historia epävarma, ja uusi olisi takuilla ja ... vaikeaa on.

Tämän saman kysymyksen parissa joutuu työllä itselleen elantonsa hankkivat painimaan melkein kaikkien isompien hankintojen kanssa. Jos olis rikas voisi ostaa aina molemmat, hyvän ja halvan...
biggrin.gif

Back