Pyydän anteeksi: ensipyöräsuositusta kahdelle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cuie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
Ikuisuusaihe, mutten löytänyt haulla kuin yhden vastaavan:

Pyörä siis lähti hankintaan vaikka kortti tulee varmaan syyskuun puolella. Ajokokemuksesta sen verran, että mopoilla on pöristy 2 vuotta ikuisuus sitten ja vuoden verran 150cc Kawalla vaihtarivuosina.

Etsin itselleni matkakäyttöön sopivaa pyörää, jolla pystyy jouhevasti kuskaamaan kaksi ihmistä (vääntöä mielellään sen verran, että kaasulla pääsee kakspäällä ohi). Koska tarkoituksena olisi saada myös emäntä kiinnostumaan moottoripyöräilystä olisi tärkeää, että matkustajalla olisi mahdollisimman hyvät oltavat takana. Pyörässä saisi olla katteet (tai puolikatettu naku) ja mahdollisuus laukkusarjaan. Jottei tämä kuullostaisi ihan miltään GoldWingin tarpeelta niin pyörä pitäisi olla myös jouhevasti käsiteltävissä kaupunkiajossa, koska tarkoituksena olisi tehdä sillä työmatkaa helsingin keskustaan. Pyörä saisi olla ennemmin luotettava tekniikaltaan (johtuen matka-ajosta) kuin agressiivisen kokeellinen.

Tällä hetkellä omassa tutkassa ovat olleet Suzukin GSX-750F ja Bandit 650, tai sitten Kawasaki Z 750 S.

Rahaa ei ole juurikaan säästössä joten lainalla mennään. Hinnan puolesta kipuraja tulee varmaan vastaan tuossa 6000-7000€:ssä.

Koska pyöriä on aloittelijan silmään niin tuhoton määrä niin helpottaisi jos asiastatietätävät voisivat osoittaa vähän suuntaan mitä muita pyöriä kannattaa katsastaa:) Tiedän kyllä, että lopullisen mielipiteen sanoo oma koeajo, mutta helpottaa jos saan koeajattavat pyörät rajattua 2-3 kandidaattiin.

Yli 1000cc suositukset otetaan mielellään vastaan henkilöiltä, jotka ovat itse aloittaneet motouransa suoraan yli tonnisten luokasta:D

Itse suosittelen Bandit1200s mallia.
Aloitin itse kyseisellä pyörällä ajelut,tosin olen ajanut aikoinaan kevarilla 2vuotta.

Varmaa tekniikkaa,helppo ajaa, vetää hyvin myös kakspäällä.
Takapenkillä viihtyy,ainakin moni niin sanonut.

Laukkuja yleensä saa helposti ja tuossa hinta luokassa monesti mukana jos vähän vanhempi pyörä.

Äärettömän hyvä yleispyörä.

Itse päätät, mut suzukibandit.org sivuilta löydät kyseisestä pyörästä paljon tietoa/keskusteluja.

Tämä vain minun mielipide,moni muta mieltä voi olla
(ei kovin moni)
biggrin.gif

En ole aloittanut yli kiloisella, mutta iso banditti sopii spekseihin täydellisesti. Käytettynä hyväkuntoisia saa jo viiteen tonniin varusteineen. Jos tosissaan haluat matkaa tehdä kaksi päällä ja vielä mukavasti sekä ohitella väännön turvin, niin seiskapätkät eivät ole avain onneen.

Etsin itselleni matkakäyttöön sopivaa pyörää, jolla pystyy jouhevasti kuskaamaan kaksi ihmistä (vääntöä mielellään sen verran, että kaasulla pääsee kakspäällä ohi). Koska tarkoituksena olisi saada myös emäntä kiinnostumaan moottoripyöräilystä olisi tärkeää, että matkustajalla olisi mahdollisimman hyvät oltavat takana.

Yli 1000cc suositukset otetaan mielellään vastaan henkilöiltä, jotka ovat itse aloittaneet motouransa suoraan yli tonnisten luokasta:D
Saas nähdä, montako asiallista vastausta saat...

Yli tonninen Banditti ja GSX-F ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja. Ei ole kamalan viritettyjä ja näin ollen pysyvät paremmin hanskassa kuin satatuhatta hevosvoimaa. Kaksi päällä laukkujen kanssa on (kuulemma) hyvä ajaa. Jos siis mennään tonnisiin tai yli, niin yksi taatusti tilavimmista ja parhaista kakspäällä ajettavista matkasporteista on vanhemmat Honda CBR1000F:t. Vanhaa hyvää tekniiikkaa ja hintaluokkakin jää n. puoleen tosta sun hintahaarukasta, kunhan pysyt pois uudemmista XX:istä. Miinuksena on ehkä paino, mutta sen on toisaalta tottumiskysmys. Kyllä itse tuolla pärjään vaikkapa Oulun kaupungilla, johon ja josta pois ajan työmatkaa yhteensä 120 km päivässä. Kahdestaan täysillä laukuilla menee hienosti eikä kutosta tarvitse vaihdella pienempään maantienopeuksilla normaaleissa ohituksissa. Itse hain talvella juuri samoilla kriteereillä tonnista pyörää *motoliikkeistä* hintaluokassa n. 4000 e ja Suzuki GSX-F:n ja Hondan välillä päädyin -91 Hondaan. Toistakymppiä ajettuna tälle kesälle, josta useampi tuhat ajettu kaks päällä eikä olla matkustajan kanssa kilometriäkään kaduttu!

PPK

päädyin -91 Hondaan. Toistakymppiä ajettuna tälle kesälle, josta useampi tuhat ajettu kaks päällä eikä olla matkustajan kanssa kilometriäkään kaduttu!

PPK
...ehottomasti suosittelen tuota vaikken itte ennään ko. mallilla ajakhan.Tietysti pyörän paino  (tai ehkä se yltääkö jalat hyvin maahan tuosta painosta johtuen) on joltisenki tekijä, joka kannattaa kokkeilla, mutta muuten varmasti hinta/luotettavuus/käytettävyys on täysin hintansa väärti.

600-750 kuutioisissa se ongelma valitettavan monella, että jää äkkiä pieneksi. Jostaki kumman syystä. Ja kun kaksi päällä ajelee, niin jouheva käyttäytyminen matkalastissa ja maantienopeuksissa on asia, jota tuletta arvostamhan yli kaiken. Ja siihen kuuluu riittävä voima/vääntö - niitä ei ole koskhan liikaa, ja niitten käyttämisestä onneksi itte siinä kahvassa vastaat.

Se, että onko joku "kaupunkipyörä" niin on enemmän kiini kuskista ja "voimista" kuin pyörän koosta; kaikki taipuu ja kulukee sen mitä tarttee, vaikkapa sielä Hgin ruuhkissa.

edit: Hayabusaa en ehottanu, koska ei ihan tuohon hintahaarukhan sovi, muuten olis vaihtoehtona ylivoimanen
cool.gif

Ylempänä jo vanhaa CBR:ää kehuttiin. Itse valitsin tälle kesälle osin samoin perustein pyörän, Honda CBF1000. Täyttää vaatimuksesi laukkusarjan kanssa tismalleen. Uutena menee reippaasti tuon kipurajan yli mutta jos kattelisit olisiko noita vuoden vanhoja halvemmalla. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan ko. pyörää

Sellainen kommentti, että meillä ollaan huomattu sellainen asia kuin kuskin ja matkustajan istuimen korkeusero. Olemme vaimon kanssa lähes saman mittaiset ja liian iso korkeusero aiheuttaa takapenkkiläiselle inhottavammat olot lähinnä pyörteiden takia.

Juuri tuosta syystä GSX-F 750 saa heikon tuomion, mikäli olette lähes saman mittaisia. Uskoisin, että ehdotetut isompi bandiitti tai vanha CBR ovat parempia tässä asiassa. Itse katselisin tosiaan myös VFR:ää, jos haluaa vääntökykyisen ja varmasti kestävän pelin.

Kiitoksia tähän mennessä tulleista vinkeistä. GSX-F tippuu ehkä kilvasta pois. Tällä hetkellä katsantalistalla VFR800, Iso Bandit ja CBR1100. VFR miellyttää, ehkä eniten silmää vaikka CBR:ssä taitaa olla parhaimmat tehot.

Lisääkin vinkkejä saa laittaa toki:)

Hyvä, että lista alkaa hahmottua
smile_org.gif

Kannattaa ottaa tehojen lisäksi huomioon pyörien paino ja myös teho/paino -suhde.

Sitten kannattaa miettiä, minkä luonteisen moottorin haluaa. Esim. noista kolmesta mainitsemastasi väittäisin, että VFR:n V4-kone vastaa herkemmin kaasuun alakierroksilla kuin kahden muun rivikoneet. Yläkierrosen teho tietty pakkaa olemaan rivikoneilla parempi, mutta käsittääkseni sulla ei ole tarkoituksena revittää konetta jatkuvasti 10000 kierroksen pinnassa.

Hyvä, että lista alkaa hahmottua
smile_org.gif

Kannattaa ottaa tehojen lisäksi huomioon pyörien paino ja myös teho/paino -suhde.

Sitten kannattaa miettiä, minkä luonteisen moottorin haluaa. Esim. noista kolmesta mainitsemastasi väittäisin, että VFR:n V4-kone vastaa herkemmin kaasuun alakierroksilla kuin kahden muun rivikoneet. Yläkierrosen teho tietty pakkaa olemaan rivikoneilla parempi, mutta käsittääkseni sulla ei ole tarkoituksena revittää konetta jatkuvasti 10000 kierroksen pinnassa.
hm, noita VFR-keskusteluja lukiessa sain sen kuvan, että uudempien mallien VTEC-kone olisi nimenomaan harvinaisen laiska alta 7krpm?

Vai oliko se verrattaessa konetta tonnisiin.

VTEC'it tuli -02 ja ainakin Nettimotossa hinnat +10k eli turha murehtia
smile_org.gif

Pitäis kanssa vanha RC36 vaihtaa jossain vaiheessa tuoreempaan ja kyllä se on Viffereissä pysyttävä näillä näkymin, mielestäni just mulle sopiva kompromissi kyykyn ja tourerin välimaastosta.

hm, noita VFR-keskusteluja lukiessa sain sen kuvan, että uudempien mallien VTEC-kone olisi nimenomaan harvinaisen laiska alta 7krpm?
Mitäs jos kävisit ajamassa. Tuollainen harvinaisen laiska 750/800 cc pyörä on kuitenkin nopeampi kuin 99% autoista. Aloitusviesti vaikutti hyvin mietityltä, mutta nyt alkaa näyttää siltä että netti vie...

Mitäs jos kävisit ajamassa. Tuollainen harvinaisen laiska 750/800 cc pyörä on kuitenkin nopeampi kuin 99% autoista. Aloitusviesti vaikutti hyvin mietityltä, mutta nyt alkaa näyttää siltä että netti vie...
Joo, olet ihan oikeassa. Ei sitä pyörää netissä ajeta. Enkä suinkaan usko, että VFR pieneksi jää omat tarpeet silmällä pitäen. Täytyy käydä koeajamassa VFR, kunhan vain löydän sopivan hintaisen.

Pelkästään nettikeskusteluja seuraamalla tulee vain aloittelijalle helposti sellainen kuva, että alta tonnisella on turha yrittää edes tavoitella ajonautintoa
tounge.gif

Ite olen ajellu tämän suven GSX 750-F:llä. Ensimmäinen oma pyörä sitte polkupyörän jälkeen, 8500 km ajellu tällä hetkellä.

Aika paljon tullu ajettua sillä kaks päällä, eikä mitään onkelmia. Vaimoke on tosin mallia pieni ja ite oon 193/90, että en tiiä miten käyttäytyy jos saman kokonen tai isompi taaki jopparilla.

Hyvin on pyörä toiminnu. Isompaan vaihtaminen ei oo tullu vielä mieleenkään. Mielestäni kohtuu vaivaton kuitenki ajaa. Normiohitukset onnistuu 80/100/120 km/h-rajotuksilla ilman vaihteiden pykällystä. Jos haluaa nopeammin livahtaa, niin pyörässä on myös kytkin
baaa.gif

Eli meikäläisen mielestä Suomen teille ihan ok peli. Oikeastaan ainoa mikä vähän kyrsii on mielestäni turhan korkea kierrokset motarinopeuksissa.

Tässä vain kannanotto GSX-F:n kantilta, noista muista mopottimista ei oo kokemuksia.

Tuohon tonninen vs pienempi on vähän omakohtaista kokemusta. Itse aikoinaan ostin jo ajokokemusta omaavana 1200 Banditin ja kaveri aloitteli pyöräilyä ja päätyi 600 Banditiin.

Eroa niillä oli opettelun tai hallittavuuden kannalta todella vähän. Pyörät ovat samankokoisia ja jokseenkin saman painoisiakin. Isommassa on enemmän runttua ja pykälää paria järeämpi jousitus, jarrut ym. hilpetööri. Kaksi päällä ajeluun suosittelisin 1200 mallia. Banditissa on letkeä ajoasento maantielle ja kaupunkikurvailuun ja melkoisen pomminvarma tekniikka, joka on jopa huollettavissa ihan kotioloissa jos taipumusta tekniikkaan löytyy

Back