• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörien kilometrit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motusalem
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lainatakseni PannariPetteriä toisesta topicista ja koneitten kestävyydestä:

"....oman käsitykseni mukaan XX:n tyypillinen Honda.
Se ei pelästy normaaleja km:ä . 100 tkm on sisäänajo, 200 tkm on
huoltoväli ja 300 tkm on tarkkailuväli."
biggrin.gif

oon ajanut triumpilla yli 110000km vuoden 2002 jälkeen ja alakertaa purkamatta yli 70000km ja 50 luvun tekniikalla sitä ennen on ajettu jenkeissä 40 vuotta vielä orkkis runko ja kone

Ei niitä kilsoja kannata pelästyä. Onhan se kiva, jos mittarissa on vain joku 10tkm, mutta samat ongelmat siinäkin saattaa tulla eteen, kuin 50tkm ajetulla.
Riippuu niin paljon siitä pyörän pidosta, ja ehkäpä eniten siitä käytöstä. Tuppeahan tollaset pyörät saa varmasti, mutta kuka sitten antaa sitä reilusti, ja jatkuvasti paukuttaa rajoittajaan, keulii, sutii, paljon rata ajoa, niin ei ole ihme, jos pienemmilläkin kilsoilla alkaa olemaan pyörä finaalissa.

Ja noista autojen litratehoista, kuinka moni noista kiertää 13-14 000rpm? Ehkä hieman vaikuttaa koneen kestävyyteen.

Taitaa uusissa, vähäpäästöisemmiksi jalostettavissa autoissa alkaa noissakin olla arkipäivää (esim. VW 1.4 TSI). OLi ahtimia tai ei - ei noiden hajoamista autoissa hyväksytä... Naurettavilla kilometreillä...
Iteasiassa kaverilla 1.4tsi morjesti 55tkm kohdalla, ennen toista huoltoa.. Uus kone tuli siihen.. Venttiilit mäntiin.

formulat kiertävät nykyään 18trpm ja koneen pitäisi kestää se oliko se nyt kolme vai neljä kisaa, no aika vähän kumminkin. Kuussatanen kyykkypyörä kiertää 16trpm ja pitäisi kestää 15 vuotta  
tounge.gif

Joku vuosi sitten jossain lehdessä (olisko ollut Bike?) purkivat 60k ajetun (josta runsaasti rata-ajoa) ZX-6R:n moottorin ja käytännössä kaikki kulumat jne. oli vielä tehtaan rajojen sisällä.

Pari vuotta sitten TM:ssä purkivat FJR1400:n 40k ajon jälkeen ja sama juttu, itse asiassa tehomittauksissa oli paremmassa kunnossa kuin uutena.

Itsellä edellisellä mopolla (Suzuki RF900) ajelin about välin 40k->75k ilman mitään ongelmia. Eikä tuntunut yhtään nuhaisemmaksi muuttuvan.. Joten 50k ei lienee ainakaan japanilaissporteille ole mikään ihmelukema.
nixweiss.gif

Maltillinen viritysaste ja pitkä tekninen historia. Siinä kai ne on pitkäikäisen moottorin salaisuudet. Esim. Volksun kaksoisahdettu TSI oli ensialkuun aikamoinen tekninen pommi ja siksipä suurin osa nykyisistä on vain pelkkiä turboja, ilman kompressoria. No mp-puolella Bembun boxeri lienee yhtä wanha kuin koko mp itse teknisenä keksintönä. Vastaavasti Hondalla 650cc V2 tai Kawalla 750cc ilmajäähy-nelikko omaavat erittäin pitkän historian eikä kummallakaan konstruktiolla 100tkm ole vasta kuin sisäänajo. Kawassanikin on "vasta" 72tkm mittarissa
sport05.gif

Kuluminen ja remontointikin ovat vähän suhteellisia asioita. Sen hontakuskin koneessa voi olla joka ainoa venttiilin ohjuri väljä, laakereissa voi olla jälkeä ja vaikka mitä, mutta eihän se niistä tiedä, kun ei oo konettaan avanut. Joku toinen taas avaa koneen vaikka nokkaketjun vaihtoa varten, tarkastaa samalla kuluvat osat ja vaihtaa ne. No sitten todetaan, että kyllä se honta on hyvä, kun sitä ei oo tarvinnu rempata ja toinen pyörä on taas paska, kun sinne vaihdettiin kuluvia osia. Vanhoillakin olis voinut ajaa vielä vaikka kuinka kauan, mutta hölmöähän se olisi kasata kone osilla jotka eivät ole enää toleransseissa.

Jos kaikki ajais vehkeet sinne kilahtamiseen asti olis joka pyörässä kilsoja takuulla yli 50tkm ja joillain yli 100tkm. Toinen juttu on se, että ei se pyöränkään kone kulu autoa enempää, jos sillä ajetaan niin kuin autolla (ei kierroksia yli 7000r ja ei pitkiä vetoja kaasu pohjassa).

Omassa pyörässä oli kannet juuri portattavanaja samalla todettiin, että pakosen ohjurit on väljiä. En minä siitä mitään tiennyt, enkä tietäisi vieläkään jos en olis konetta avannut. Mulle tärkeintä on jo se tieto, että osat on tikissä.

Tän mäkin haluaisin kuulla. Alkaa mennä jo urbaanilegendojen puolelle. Jos se mopo ei oo missään kosteassa, niin eipä ne laakerit, sylinterit, mänänrenkaat yms jutut siellä ruostu.

Omaa kiksutinta olen säilyttänyt kylmässä, mutta kuivassa tallissa 3 talvea. Mittarissa on 21000 ja tuon teorian mukaan 321000km ei paha. Kyllä nuo vehkeet saatana kestää.

Jos kaikki ajais vehkeet sinne kilahtamiseen asti olis joka pyörässä kilsoja takuulla yli 50tkm ja joillain yli 100tkm.
OHO!  
omg.gif
Ihan noin paljon kilometrejä! 25 vuotta on tullut mopoiltua, mutta yksikään mopoistani ei ole leiponut, saati vaatinut edes konepuolen korjausta! Huollot säätöineen on toki tehty. Suurin osa pyöristä on ollut käytettyjä joilla on ajettu 50 - 100tkm. Joillakin olen itse ajanut uudesta maksimi-90tkm'iin asti. Ei yhtään konepuolen vikaa! FJ-Yammussa oli 150tkm kun sen myin, K75:ssä oli 135tkm kun sen myin. Kummankaan konetta ei ollut ikinä avattu kuin huoltoa varten. LT:llä on nyt 90tkm mittarissa - ei avattu. Hondassa 65tkm - ei avattu. Ootte te aika sankareita kun saatte noi leipomaan ja tai vaihdatta noihin osia joka vuosi.

Pyörä on kuin auto. Jos se koneestaan ottaa ja hajoaa, loppuu yhteinen taipaleemme saman tien. Loppuu myös yhteiselo kyseisen merkin kanssa.

Tuohon auton moottoreihin verratessa. Ei ne litratehot kaikkea kestävyydestä kerro. Vai mitäpä luulet materiaaleista yms., joita noissa koneissa käytetään. Ehkä on esim. jaappanin poijjat panostaneet ajatus- ja testaustyötään pikkaisen enemmän sporttipyörien koneisiinsa, kuin vaikkapa italian insinööri siihen 55-heppaiseen Punton koneeseen. Toisekseen kuinka monta % tehoista normaali katuajossa jossakin sporttipyörässä on yleensä käytössä. 15%? 100-heppaisella henkilöautolla on aina kiihdytyksissä risteyksistä varsinkin maantielle laitettava kaikki peliin. Tai jossain kaupungissa myös rasitus vähän eri luokkaa kuin pyörällä ajaessa.

Ja siitä koneen kestävyydestä:

http://i141.photobucket.com/albums/r58/andy750/Bikeengine.jpg

Teeppä autolla perässä, luulen että koneet korkkaa jo "testin" alussa. Omassa autossa taitaa litratehot olla luokkaa 50hp, ja voin vaikka lyödä vetoa että vaikkapa nykyisen 750R;n kone kestää vähintään yhtälailla. Sitten kaikki diisselit yms. höyryveturit erikseen.

Tämä huoli pyörän koneen kestävyydestä taitaa tulla yleensä siitä, että monelle se pyörä on tarkemmassa syynissä ja siihen panostetaan enemmän kuin autoon. Moni auto kyllä on joka paikasta väljä, hävittää öljyjä jne. Silti niillä ajetaan kunhan liikkuvat vielä eteen- ja taaksepäin. Jos pyörillä tehtäisiin sama niin niilläkin olisi satoja tuhansia mittarissa. Luulen, että monen pyöräkuskin mieltä rassaa jos joutuu öljyjä vaihtovälillä lisäämään, tai alusta klonksuu jokaisessa routapatissa.

Ei tuohon asiaan kukaan voi sanoa mitään yhtä ratkaisua. Yksi talvisäilytys kylmässä tallissa ilman koneen kunnon öljyämistä voi esimerkiksi vastata 100tkm ajoa.

Itse kuitenkin yritän aina etsiä kohtuu vähän ajettuja pelejä, joku 30tkm ei vielä tunnu missään - ovat ihan uusia, mutta 50tkm alkaa olla jo sellainen että pitäisi tosiaan nokkaketjua ym. olla vaihtamassa ja tarkaskatelemassa osia.
Meikän mopo ajettu siis n.800000 km.

Jos tuo kaava noin menee.

sanoi:
! FJ-Yammussa oli 150tkm kun sen myin, K75:ssä oli 135tkm kun sen myin. Kummankaan konetta ei ollut ikinä avattu kuin huoltoa varten. LT:llä on nyt 90tkm mittarissa - ei avattu. Hondassa 65tkm - ei avattu. Ootte te aika sankareita kun saatte noi leipomaan ja tai vaihdatta noihin osia joka vuosi.

Noipa onkin niitä kireitä motukoita... Matkapyörät ja sen sukuiset härvelit on vähän eri asia kuin supersportit ja äkäisemmät oikeat endurot. Käyttöhän sen ratkaisee miten kestävät. Jos ajat maantietä 10% kuormalla ei kone varmaan siitä juuri kulu.

Back