• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

pyöriä lyhyelle naiselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi!
Nyt olen vakaasti päättänyt, että kun opiskelut todennäköisesi loppuu keväällä, niin on pyörän aika. Vihdoin! Ongelmaksi saattaa kuitenkin (rahan lisäksi
smile_org.gif
) muodostua myös mun pituus... oon puolitoistametrinen tyttö, jolla ei yleensä yletä jalat maahan edes sohvalla istuessa... Eli löytyykö ketään, joka olisi kamppaillut saman ongelman kanssa? Löytyykö muutakin ratkaisua kuin customit? Ne kun ei oikein ole mun makuun. Jotain vähän sporttisempaa kaipaisin.

kevättä odotellen,

Kesäheinä

Itse haaveilin vuuuosia omasta pyörästä ja viime keväänä se haave sitten toteutui. Valintani kohdistui ER:ään, koska ajoin sillä motskarikortin ja totesin sen näppäräksi ja kevyeksi vaihtoehdoksi. Customia en ole edes vahingossa itselle ajatellut. ER:n kanssa samaa luokkaa on Suzuki GS500 sekä Honda CB500, jossa on kylläkin 10hv enemmän ja se näkyy hinnassakin.  

Istuinkorkeutta saa matalammaksi mm. ohentamalla penkkiä, eli ottamalla täytteitä vähemmäksi tai koiranluilla. Mun entinen työkaveri, joka on about sun mittainen, ajaa ER:llä joka on tosi matala. En vaan enää muista miten hän madalsi motskarinsa... Mutta korkeus ei ole ongelma. Se vaatii vain tarvittaessa jonkun jipon. Mä oon muuten huomannut tässä kesän aikana, että "ajokokemus madaltaa pyörää". Aluksi oma motskari tuntui muka korkealta, mutta nyt se on tosi matala - joku on varmasti käynyt varastamassa siitä istuinkorkeutta! 
tounge.gif
Itse olisin viime keväänä halunnut heti jonku  600-satkun kyykkypyörän, mutta rahatilanne ei antanut myöten opiskelujen vuoksi ja ajattelin silloin, että korkeus on ongelma. Nyt kesän jälkeen "korkeusongelmaa" ei ole, ja ajelu tonnisillakin onnistuu vaikka en sitä ois uskonut alkukesästä.  
tounge.gif

Osta semmonen pyörä mikä miellyttää sua - korkeus ei ole ongelma!  
smile_org.gif

...Psst, mä muuten tiedän yhden tyypin jolla ois myynnissä luotettava ERkki.  
wink.gif
(Kts.allekirjoitusta)
Soittele, jos kiinnostaa!  
smile_org.gif

Tänä vuonna uutta CBR600F:ää on saanut madallussarjalla (-3 cm ?) varustettuna. Penkin verhoilun ohentamisella saa muistaakseni madallettua vielä saman verran lisää. Itselläni senttejä on 165, mutta sekin tuntuu olevan liian vähän pyörän siirtelyyn selässä istuen parkkiksilla yms. paikoissa. Liikenteessä "liian korkea pyörä" ei juurikaan haittaa, mutta voi ei kun pitää pyörä kääntää paikallaan.

Itselläni senttejä on 165, mutta sekin tuntuu olevan liian vähän pyörän siirtelyyn selässä istuen parkkiksilla yms. paikoissa. Liikenteessä "liian korkea pyörä" ei juurikaan haittaa, mutta voi ei kun pitää pyörä kääntää paikallaan.
Tuohon auttaa kun opettelee tuuppaamaan mopoa sivulta. Itse en ole ihan lyhkasin, mutta mopo on sit korkampi, just saan varpaankarjet maahan. Ei se mikaan ongelma ajaessa ole, mut pysahtymiset sit
wink.gif

Muistaa vaan kattoa etta pysahtyy tasaiselle, eika esimerkiks urien valiin keskelle kaistaa. Ja sivulta tyontaminen on helppoa, en tieda miten suomessa, mut ite ajoin kortin belgiassa, ja taalla piti inssin alkajaisiks tuupata mopoa etu- ja takaperin viivojen valissa uukkari. Jos muni, ei asiaa jatkaa inssia.

Kyllähän ihan mitä vainen pärrää saa tarpeeksi matalaksi. Itse olen tosin 169cm pitkä hujoppi, mutta silti madalsin hitusen pyörääni(z750), kun on se vaan kiva jotta molemmat jalat yltää maahan... Mutta valmiiksi jo suht matala on juuri tuo ER-5, sillä itsekin aloitin.

Mun kaveri, joka on kanssa puolitoistametrinen tyttö, ajelee nyttemmin madalletulla 600-satasella Banditilla (customilla aloitti ja vaihtoi tänä kesänä)... Ja ihan noin se ei ollut että mitä tahansa pärrää saisi tarpeeks matalaksi, jos siis haluaa että yltää muutakin kuin toisesta jalasta varpaat maahan... Vaihtoehtoja ei juurikaan löytynyt. Kannattaa mennä liikkeisiin kiertelemään ja koe-istumaan noita malleja ja kyselemään paljonko niitä voi madaltaa... istuinkorkeudet kirjoitettuna eivät kerro mitään... myös penkin/rungon leveys vaikuttaa siihen miten jalat yltää maahan ja kaverille tuli sit seuraavaks ongelmaksi se että jos ylsi maahan niin ei yltänytkään kääntämään stongaa kun loppu yläkropasta pituus eli pyörän malli vaikuttaan muutenkin (tankin korkeus)... tietenkin sekin vaikuttaa että ootko ns. persjalkanen vai pitkäsäärinen  
biggrin.gif
Sellanenkin juttu tuli huomattua että joidenkin pyörien kohdalla vuosimalli vaikutti siihen saako niitä madallettu tarpeeks ja yltääkö kääntämään stongaa. Tossa aikasemmin ketjussa luetellut mallit on kaikki ihan kokeilemisen arvoisia, mutta yhdestäkään niistä ei saatu mun kaverille tehtyä pyörää  
sad_orig.gif
Niin ja nykyistäkään pyörää ei kyllä siirrellä parkkiksella selässä istuen vaan sivusta tuuppaamalla, painaakin pirulainen niin paljon  
tounge.gif

Jos haluut keskustella tuon kaverin itsensä kanssa niin laita mulle privaa ja saat sitten yhteystietoja  
smile_org.gif

Mä oon muuten huomannut tässä kesän aikana, että "ajokokemus madaltaa pyörää". Aluksi oma motskari tuntui muka korkealta, mutta nyt se on tosi matala - joku on varmasti käynyt varastamassa siitä istuinkorkeutta! 
tounge.gif
Itse olisin viime keväänä halunnut heti jonku  600-satkun kyykkypyörän, mutta rahatilanne ei antanut myöten opiskelujen vuoksi ja ajattelin silloin, että korkeus on ongelma. Nyt kesän jälkeen "korkeusongelmaa" ei ole, ja ajelu tonnisillakin onnistuu vaikka en sitä ois uskonut alkukesästä.  
tounge.gif
Toi on muuten ihan totta että ajokokemus madaltaa pyörää. Mäkin suunnittelin alkukesästä oman pyörän madallusta, mutta jäi sitten tekemättä ja nyt en enää sitä kaipaa...niin tai sitten se sama varas on vienyt siitäkin istuinkorkeutta  
biggrin.gif

On sitten sellanenkin pointti että monet isommat pyörät on matalempia kun 600-satkut kyykyt... mäkin yllän paljon paremmin ajamaan hayabusaa kun omaa pyörääni... pitäs visiin laittaa vaihtoon  
baaa.gif

Totta että korkeus kyllä "putoaa" ajokokemuksen myötä, itse aloitin suzuki bandiitilla joka on aika mukavan matala. 600 kawasaki zzr on myös vakiona erittain matala.

Noilla koiranluilla saa kyllä melkein minkä vain pyörän matalammaksi että sitä kannattaa harkita mikäli siinä suosikkipyörässä ei jalat yllä maahan.

Nyt olen itse siirtynyt 1000 apriliaan jossa ei yllä kuin varpaan kärjet just ja just maahan mutta eipä se ole mikään ongelma ollut.

Mä oon muuten huomannut tässä kesän aikana, että "ajokokemus madaltaa pyörää". Aluksi oma motskari tuntui muka korkealta, mutta nyt se on tosi matala - joku on varmasti käynyt varastamassa siitä istuinkorkeutta! 
tounge.gif
tounge.gif
Toi on muuten ihan totta että ajokokemus madaltaa pyörää. Mäkin suunnittelin alkukesästä oman pyörän madallusta, mutta jäi sitten tekemättä ja nyt en enää sitä kaipaa...niin tai sitten se sama varas on vienyt siitäkin istuinkorkeutta  
biggrin.gif

On sitten sellanenkin pointti että monet isommat pyörät on matalempia kun 600-satkut kyykyt... mäkin yllän paljon paremmin ajamaan hayabusaa kun omaa pyörääni... pitäs visiin laittaa vaihtoon  
baaa.gif
Totta. Koeajot on osoittanut, että 6R on korkeampi kuin Busa ja R1, vaikka ei ihan heti uskois. Mutta on ne 6-satkut lyhyempiä ja sen vuoksi ketterämpiä, vaikka Busa kyllä yllätti ketteryydellään.

Moi!
Nyt olen vakaasti päättänyt, että kun opiskelut todennäköisesi loppuu keväällä, niin on pyörän aika. Vihdoin! Ongelmaksi saattaa kuitenkin (rahan lisäksi
smile_org.gif
) muodostua myös mun pituus... oon puolitoistametrinen tyttö, jolla ei yleensä yletä jalat maahan edes sohvalla istuessa...  Eli löytyykö ketään, joka olisi kamppaillut saman ongelman kanssa? Löytyykö muutakin ratkaisua kuin customit? Ne kun ei oikein ole mun makuun. Jotain vähän sporttisempaa kaipaisin.

kevättä odotellen,

Kesäheinä
Kokeilemalla se selviää. Olen 165 cm ja ainakin Hondan 500 cc:ssä jossa istuinkorkeus on 770 mm jalat ylettyvät hyvin maahan. Varmuus kasvaa kokemuksen myötä mutta kyllä kehottaisin hankkimaan ekaksi pyöräksi sellaisen joka pysyy ilman taiteilua pystyssä.  
wink.gif

Mun kaveri, joka on kanssa puolitoistametrinen tyttö, ajelee nyttemmin madalletulla 600-satasella Banditilla (customilla aloitti ja vaihtoi tänä kesänä)... Ja ihan noin se ei ollut että mitä tahansa pärrää saisi tarpeeks matalaksi, jos siis haluaa että yltää muutakin kuin toisesta jalasta varpaat maahan...
nii... joo... oonkin kuullut juttua moisesta Banditistakin. Ja saattaapahan tuo tosiaan olla hitusen eri madalluttaa 20 cm:ä kuin 2 centtiä.
withstupid.gif

Mun kaveri, joka on kanssa puolitoistametrinen tyttö, ajelee nyttemmin madalletulla 600-satasella Banditilla (customilla aloitti ja vaihtoi tänä kesänä)... Ja ihan noin se ei ollut että mitä tahansa pärrää saisi tarpeeks matalaksi, jos siis haluaa että yltää muutakin kuin toisesta jalasta varpaat maahan...
nii... joo... oonkin kuullut juttua moisesta Banditistakin. Ja saattaapahan tuo tosiaan olla hitusen eri madalluttaa 20 cm:ä kuin 2 centtiä.  
withstupid.gif
pftroest.gif
Juuri näin ja siinä on yllättävän iso ero että onko oikeesti sen 150cm pitkä vai 160cm tai jopa 169cm pitkä hujoppi
tounge.gif

siis tämmöinen 168 koripalloilija?
cool.gif

bandiittiin saa suoraan osana tilattua luita ja etupää on helppo pudottaa.. jo valmiiksi matala ja kone suht rauhallinen (mut 0-200 napsuu aika äkäseen silti), mutta ei siis liian rauhallinen... kiva pyörä alotella.

Kyllä mä olin tyytyväinen ja se on hopee/musta värisenä + muutamalla kilkkeellä helvetin hienon näköinen.

Tottakai kannattaa pyörä tuunata tuon hallittavuuden puolesta semmoiseksi että sillä tuntuu turvalliselta ajaa joka tilanteessa.

Ei niitten molempien jalkapohjien ole mitään tarvetta olla kokonaan maassa yhtä aikaa. Mulla on kahdessa kuudesta omistamastani pyörästä ylettynyt jalat kokonaan maahan. Molemmat oli Kawoja, Gpz 500 S ja ER-5. Muissa ei ole kokonaan maahan saanut jalkoja.
Korkein pyörä oli korotetulla penkillä ja alustalla ollut Suzukin DR 350 ja siinä yletty toinen jalka maahan kun roikku satulalta kohtuullisen paljon sivulla. Se piti vielä laittaa polkemalla käyntiin, eikä lähtenyt ihan helposti, mutta siihenkin piti vaan opetella tekniikka. Jalalta sen sai ihan hyvin käyntiin ja sen jälkeen ei korkeus haitannut. Pysähtyessä liikennevaloihin, riittää ihan hyvin kun saa yhdellä jalalla pyörän pidettyä pystyssä.
Viimeksi ajelin Banditilla pari kesää, eikä siitäkään ihan kokonaan jalkapohjia maahan saanut alkuperäisenäkään ja sitten vielä vähemmän kun korotin takapäätä noin 5 cm saadakseni sen kääntymään paremmin.
Mutta, todellakaan siitä korkeudesta ei kannata liikaa paineita ottaa, koska siihen tottuu äkkiä. Sen kun menet vaan liikkeisiin istumaan mopojen päälle ja kokeilet mikä tuntuu sopivalta muuten. Kyllä se siitä lähtee.

Madaltamalla juu onnistuu ajelut aikas monella mopolla. En ota kantaa esim. ER-5:sen madallukseen, henk. koht. mielipide on et se on hankalan epävakaa ja painava ajettava muutenkin, mut jos kyykyistä puhutaan niin niistä on kokemusta. Eka mopo oli ZXR 400, vakiona istuinkorkeus muistaakseni n. 780 mm, todella kapea, pieni ja kevyt kyykky, ehdottomasti suosittelen jos haluaa aloittaa täyskatteellisella pikkusportilla. Tehojakin on aivan riittävästi alkuun (jotain reilu 60 hp luokkaa..).

ZXR 400:lla ajelin ilman madallusta, mut seuraavat eli ZX-6R ja nykyinen ZX-10R on madallettu vaihtamalla pidemmät koiranluut + tasapainon vuoksi laskettu keulasta. Pituutta mulla on semmoset 160 cm, ylämäkeen peruuttaminen ei onnistu mopon päältä mutta muuten kyllä käsittely sujuu, ja jos tulee tiukka paikka niin maasta käsin voi kääntää tai viattomasti vaivata frendejä
wink.gif

Mopojen korkeuteen vaikuttaa todellakin myös penkin/tankin  malli, jos on leveä/paksu penkki (esim Suzuki GSX-R, CBR 600F), niin ei hyvä, tulee lisäsenttejä. Kawa ZX-6R:n vanhempi vuosimalli (-02 asti) on matalampi kuin nykyinen, ja ylipäänsä kannattaa huomioida, että kaikkia mopoja ei voi koiranluita vaihtamalla madaltaa, koska niissä on erilainen alustasysteemi (esim. uudemmat Yamaha R6 ja R1). Itse en lähtisi penkin muokkaamiseen, ensinnäkin sporttien penkki on muutenkin jo kohtalaisen lätyskä, joten kustannus/vaiva/hyöty-suhde on aika heikko, ja toisekseen original penkki maksaa maltaita jos joskus myyt mopon ja uusi omistaja ei halua ajella litteällä penkillä.

Back