• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän vaihto pienempään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TTH7
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suosittelen mieluiten jotain seuraavista, esim. Yamaha tenere 660, Aprilia pegaso 650, Suzuki DR 650 RSE, Honda transalp 600-650. Rauhallisia ja vääntäviä pyöriä ovat .

CB500:sta en suosittele jos haluat ajaa myös pienemmillä kierroksilla. Muistaakseni kolmoselta lähtien moottoria pitää kierrättää vähintään 3500rpm, muuten moottori täristää ja toimii heikosti(vastaa huonosti kaasuun), kun alta 3500rpm käännät nopeasti kaasun tappiin niin saat vastaukseksi "Tärrin tärrin tärrin vruuum...". Eli täristää ja sitten vasta alkaa kiihtyä kunnolla. Tästä johtuen aion itsekkin vaihtaa pyörää sitten ensivuoden syyskuussa kun saan rajoittamattoman A-kortin.

Edit: Juu menevät yli haetuista kuutioista nuo suosittelemani, mutta tuskin paljoa haittaa.
Kyllähän tuo CB alle 3000rpm vähän täristää, mutta yli siitä vetää ja vastaa kaasuun hyvin. Hiekalle.....nojooo, ei se mikään paras hiekkateille ole, mutta kyllä sillä sielläkin pärjää siinä missä Kawasakin KLE500:lla. CB ei kuitenkaan oikein ole omiaan hiekalla, vaikka renkaiksi laittais mitä tahansa. KLE ei ainakaan kokemuksien perusteella ole niin levoton ja hankala ajettava irtohiekalla kuin CB.

Juu. Unohdin itsekkin täysin tuon kawasaki kle500 mikä on 500cc pyöristä suunnilleen paras vaihtoehto soratielle ja kadulle. Matkaenska, enduro tai allroad pyörät ovat niitä parhaimpia vaihtoehtoja soralle.

Toisaalta ihmetyttää, miksi vierastaa vesijäähdytystä? Vain siksi että on enemmän huoltamista ja pikkusen enemmän painoa?

Pääsi myös unohtumaan cb:n huonoista puolista sen surkeat kylmäkäynnistys ominaisuudet. Pirun tarkka ryypyn suhteen, vaatii ryyppyä +23c lämpötiloissakin että saa käyntiin, muuten ei suostu käynnistymään kuin muutamaksi sekunniksi. Tämä välillä saa hermot kärisemään.

Vertauksena ex mopo ja piikki lähtivät helposti käyntiin ilman kaasua tai ryyppyä +18c lämpötilassakin ja pysyivät kiltisti käynnissä. Sitten Cb +7c lämpötilassa vaatii ryypyn lisäksi kaasua avuksi. Tässä lämpötilassa mopolle ja piikille riitti hyvin pelkkä ryyppy. Kiinnostaisi tietää miten tuon cb:n käynnistysominaisuuksia kylmänä voisi parantaa, kenties korottamalla tyhjäkäyntiä(1500rpm lämpöisenä) nykyisestä?

Edit: Kyllä tuo cb500 toki toimii sorallakin, olen välillä ajanut soralla ja hiekalla. En kuitenkaan yli 50kmh koska tuntuu siltä kuin pito aikoisi hävitä.

Aika kumma kun porukat ostelee kokoajan vaan suurempia ja tehokkaimpia pelejä vaikka litratehot nousee kokoajan,itse
alkanu pienentämään pyörää ja nyt alla 600cc bandiitti jossa n.80hv vakiona ja kokoa saman kuin isoveljessään,mitä noilla
luvuilla paperilla tekee ja vakuutuksia makselee,mielummin pistän sen erotuksen itse ajamiseen ja matkaamiseen.
sport05.gif

Aloittajalle voisi CB500 suositella omassa kokoluokassaan, koska se on ilmeisiin vertailukohteisiinsa GS500 ja ER-5 verrattuna hieman kookkaampi ja hieman tukevampi ja hieman tehokkaampi.

Mutta kun kerrot ajavasi soralla, niin sitten alkaa hieman epäilyttää. Soratie kun ei ole CB500:n ominta aluetta. Toisaalta ei siinä ole myöskään sitä kaipaamaasi tuulensuojaa.

Etkös sinä juuri listannut keskikokoisen enduron speksit tyyliin Transalp, V-Strom, KLE,...?

Aika kumma kun porukat ostelee kokoajan vaan suurempia ja tehokkaimpia pelejä vaikka litratehot nousee kokoajan,itse
alkanu pienentämään pyörää ja nyt alla 600cc bandiitti jossa n.80hv vakiona ja kokoa saman kuin isoveljessään,mitä noilla
luvuilla paperilla tekee ja vakuutuksia makselee,mielummin pistän sen erotuksen itse ajamiseen ja matkaamiseen.
sport05.gif
Nämähän ovat niitä mielipidejuttuja.

Oman B12:ni olisin mieluusti kuristanut 600 huipputehoille, jos sillä olisi saanut myös 600:n vakuutusmaksut JA mikäli kuristuksen olisi saanut tehdä käyntinopeuden rajoituksella.

Se mihin minä Isossa Rosvossa ihastuin, oli juuri vahva alavääntö tyhjäkäynnin tuntumassa. Tuo oli ainoa uutena käsiini saamani kone, jota piti tietoisesti kierrättää sisäänajon aikana tarpeettoman kovilla käyntinopeuksilla, vaikka 8000 RPM on tuolle koneelle täysin järjetön käyntinopeus normaaliajossa -> sisäänajon jälkeen käyntinopeudet tippuivat.

Back