• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän vaihto mielessä, apua pohdintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olet aikuinen ihminen, tee päätös itsenäisesti, minä lähden nyt kahville.  
mad.gif
Olet toki oikeassa, mutta kannattaa muistaa ettei kysyvä tieltä eksy. Itsekin olen jo pariin- kolmeen pyörään saanut tämän foorumin kautta sellaista lisäinfoa, ettei niiden hankkiminen olekaan enää tuntunut niin hyvältä idealta. Tämän takia ajattelin heittää ketjun pystyyn ja kysellä vähän noista ekan viestin pyöristä tai muista mahdollisuuksista. Nytkin on jo yksi unohtunut malli tullut esiin uudelleen.

Päätös on toki minun, mutta kuuntelen mielelläni muiden kokemuksia ja mielipiteitä asioista ennen kuin teen sen päätökseni. Bonuksena näitä ketjujahan ei ole kenenkään aivan pakko lukea tai niihin osallistua.

Noista Trumpista ei ole kukaan sanonut vielä mitään.

Ei millään pahalla, mut mä joskus ihmettelen näitä "millasen pyörän minä haluan" ketjuja.
lookaround_orig.gif

Mulla menee niin että innostun jostain moposta, lueskelen hieman siitä ja vaihtaa täräytän, usein edes koeajamatta.

Yksikään pyörä ei ole vielä ollut pettymys ja sillä hetkellä juuri se oikea.
biggrin.gif
Veit jalat suustani ja ajatukset mielestäni.

Homma on samalaista kuin kotkan kanssa vaateostoksilla, samoja kysymyksiä; onko tämä parempi, miltä tämä näyttää, kumpi näistä?
Sitten kun sanot että oikein hyvä, ota tuo kolttu, niin aina löytyy se mystinen vika siitä ettei juuri siksi voi sitä ottaa, mutta tuo toinen on kuitenkin jollain lailla parempi.

Kerran kysyin exältä että kumpaa varten oikein noita rättejä valitset, itseäsi vai muita varten niin kehatsi vastata että minua varten, johon minä taasen vastasin; jos minua varten hankit, niin eikö minun silloin pitäisi sitten kokeilla niitä? Olet aikuinen ihminen, tee päätös itsenäisesti, minä lähden nyt kahville.  
mad.gif

2h päästä istuin jo  
033102beer_1_prv.gif
ja akka sai jopa koltun valittua.
crazy.gif

Joten eipä siinä muiden mielipiteet painaneet loppujen lopuksi.
Juuri näin. Jos ottaa muiden mielipiteet huomioon ja antaa niiden vaikuttaa päätökseen, saattaa osa vastuusta jäädä päätöksentekijän mielessä muiden kannettavaksi.
Se on huono lähtökohta, koska vastuu on luonteeltaan jakamaton.
Päätökset tehdään aina enemmän tai vähemmän puutteellisin perustein.
Tärkeintä on tehdä päätös ja kantaa vastuu päätöksestä ja sen seurauksista.
Tiedon keruu ja analysointi ennen päätöstä on kannattaa em. syistä tehdä ilman, että edessä oleva päätös on tuotu julki.
(On helpompi auttaa päätöksen edessä empivää antamalla tietoa, jos ei tiedä että hänen edessään on päätös.)

... ja pidetään mielessä, että huonon päätöksen voi aina muuttaa...  
wink.gif

Ei millään pahalla, mut mä joskus ihmettelen näitä "millasen pyörän minä haluan" ketjuja.
lookaround_orig.gif

Mulla menee niin että innostun jostain moposta, lueskelen hieman siitä ja vaihtaa täräytän, usein edes koeajamatta.

Yksikään pyörä ei ole vielä ollut pettymys ja sillä hetkellä juuri se oikea.
biggrin.gif
Veit jalat suustani ja ajatukset mielestäni.

Homma on samalaista kuin kotkan kanssa vaateostoksilla, samoja kysymyksiä; onko tämä parempi, miltä tämä näyttää, kumpi näistä?
Sitten kun sanot että oikein hyvä, ota tuo kolttu, niin aina löytyy se mystinen vika siitä ettei juuri siksi voi sitä ottaa, mutta tuo toinen on kuitenkin jollain lailla parempi.

Kerran kysyin exältä että kumpaa varten oikein noita rättejä valitset, itseäsi vai muita varten niin kehatsi vastata että minua varten, johon minä taasen vastasin; jos minua varten hankit, niin eikö minun silloin pitäisi sitten kokeilla niitä? Olet aikuinen ihminen, tee päätös itsenäisesti, minä lähden nyt kahville.  
mad.gif

2h päästä istuin jo  
033102beer_1_prv.gif
ja akka sai jopa koltun valittua.
crazy.gif

Joten eipä siinä muiden mielipiteet painaneet loppujen lopuksi.
Juuri näin. Jos ottaa muiden mielipiteet huomioon ja antaa niiden vaikuttaa päätökseen, saattaa osa vastuusta jäädä päätöksentekijän mielessä muiden kannettavaksi.
Se on huono lähtökohta, koska vastuu on luonteeltaan jakamaton.
Päätökset tehdään aina enemmän tai vähemmän puutteellisin perustein.
Tärkeintä on tehdä päätös ja kantaa vastuu päätöksestä ja sen seurauksista.
Tiedon keruu ja analysointi ennen päätöstä on kannattaa em. syistä tehdä ilman, että edessä oleva päätös on tuotu julki.
(On helpompi auttaa päätöksen edessä empivää antamalla tietoa, jos ei tiedä että hänen edessään on päätös.)

... ja pidetään mielessä, että huonon päätöksen voi aina muuttaa...  
wink.gif
Tässä tulikin juuri se ydin, minkä ajattelin kirjoittaa seuraavaksi.
bowdown.gif

-buell ? (okei ei oo kardaania vaan hihna)
- joku ducati ? (okei ei oo kardaania vaan ketju)
- jos bmw R1200R ei kiihota niin mites edeltävä malli R1150R (tai sen erikoismalli Rockster? okei, tehoa ei taida olla ihan 100 hv)
- Jos uudet guzzit liian kalliita, niin mites V11-malli, jota tehtiin muistaakseni -02/03 seutuville? (okei tehoa joku 90 hv muistaakseni)
- yamaha MT-01 (en muista oliko kardaani)?
- MZ:lla oli semmonen 1000 cc ST, ei vaan taidettu koskaan tuoda Suohon ja olikohan ketjulla?
- HD street rod? (ei oo kustom niinkuin muut rod-mallit) (hihna)

En tuu kenenkään kotiin räyhäämään jos suosittelee jotain mikä osoittautuu huonoksi valinnaksi juuri minulle.  
biggrin.gif
Tiedonkeruuvaihehan tässä on menossa, ennen päätöksen tekoa. Koeajothan on aivan ehdottoman tärkeitä tässä myös ainakin minulle. Moni pyörä on koeajon jälkeen tippunut pois harkinnasta.

Päätös on minun yksin ja siitä vastaan. Päätös voi olla myös vanhassa pitäytyminen jos ei sopivaa uutta tule eteen.

Eikös Tampereen Heinolla ollut Jakella parikin Grisoa rivissä,iso ja pieni... katsos nettimotosta.

Edit. eikä tarvi kinata takuusta ja huolloista..

Eipä ole tullut vastaan yhtään oikein mielenkiintoa herättävää Bulua ja juuri niiden hihnoissa on ollut niitä ongelmia.

Ducateissa on hihnat nokissa ja siis kalliit huollot.

R1150R kiihottaa vielä vähemmän, kuin R1200R.

V11 Moto-Guzzi olisi aivan pätevä vaihtoehto. Tarjonta vain on pientä ja vielä harvempi haluaa vaihtaa kalliimpaan. Lisäksi foorumilla huhuttiin, että V11 mallin perää joutuu rasvailemaan, joka taas vie vähän ideaa huoltovapaasta ja sottaamattomasta ratkaisusta. Aiemmin tällaista olen kyllä havitellut. Nettimotossa olisi yksi Le Mans joka kelpaisi, mutta oma pitäisi varmasti hukata ensin suoralla kaupalla.

MT-01 kiinnosti aiemmin todella paljon, mutta nyt tuntuu että se on konstruktioltaan liian samanlainen kuin se mikä nyt on alla. Lisäksi se tosiaan on ketjuvetoinen. Harmi kyllä en ole päässyt ajamaan moista vielä.

MZ kuolleena merkkinä voidaan pitää haudattuna.

HD Street Rod on Rodeista minun makuuni huonoin vaihtoehto, en pidä ulkonäöstä jne. Uuden Night Rodin voisin ottaa jos olisi järkevän hintainen ja jos en olisi siirtymässä pois kustomeista. Kustomeista / cruisereista kun alla on omasta mielestä se paras mahdollinen vaihtoehto jo nyt.

Kiitos TIJ:lle vaivannäöstä.

MZ on muuten juurikin noussut kuolleista,taitaa vaan tehdä pienemmän kokoluokan pyöriä Kiinan pojan kanssa.Ralf Waldmann osti pajan jonkun kaverinsa kanssa,eli tämä takavuosien 250:n maailmanmestari.

Eikös Tampereen Heinolla ollut Jakella parikin Grisoa rivissä,iso ja pieni... katsos nettimotosta.

Edit. eikä tarvi kinata takuusta ja huolloista..
Molemmilla ajettu liikaa ja isompi II kilpinen. Mieluiten 8v mallin ottaisin joka tapauksessa. Että pitänee kai säästää vaan sitten. Tampereen Heinosta on kyllä jäänyt kaikinpuolin hyvä maku, kun siellä olen asioinut ja pari BMW:tä koeajanut.

GSX 1100 G olisi kahta ylimääräistä sylinteriä lukuun ottamatta kuvaustasi vastaava, mutta menee aika vanhaan vuosikertaan
smile_org.gif

MZ on muuten juurikin noussut kuolleista,taitaa vaan tehdä pienemmän kokoluokan pyöriä Kiinan pojan kanssa.Ralf Waldmann osti pajan jonkun kaverinsa kanssa,eli tämä takavuosien 250:n maailmanmestari.
Tuossahan on MZ:ä astetta tiukempi menijä:
http://www.motopalsta.com/koeajot....44

Itse aikoinaan aloitin "isojen" luokassa MZ:a kokonsa puolesta, vaikka kuutioita ei ollut kuin 125, mutta siitä on jo kolmisen vuosikymmentä.
biggrin.gif

http://www.nettimoto.com/817636

Mites noissa hihnan kesto? Olisi aika nätti yksilö kyllä. Millainen huoltoväli mahtaa olla?
Kaverilla on tuosta se pitkäperäinen versio ja siinä on hihna kestänyt kuulemma karvan päälle 20 tuhatta.

Pyörällä on muuten nyt ajettu yli 60 tuhatta ja uskoisin että sen vehkeen korjauskertomuksien kuuleminen karistaa ostohalut useimmilta...

V11-Guzzin kardaanissa on tosiaan nivelissä rasvanipat, joita täytyy välillä rasvailla. Ei kovin useasti kuitenkaan, mutta takavanteen se systeemi sotkee aika lailla samoin kuin ketjupeleissäkin. Motoguzzi on siis keksinyt kardaanin, joka yhdistää kardaanin ja ketjuvedon huonot puolet. Kyllä se silti aika hyvin kävisi noihin sun speckseihin, jos vaan tehot riittää.

Pyörällä on muuten nyt ajettu yli 60 tuhatta ja uskoisin että sen vehkeen korjauskertomuksien kuuleminen karistaa ostohalut useimmilta...

...mutta takavanteen se systeemi sotkee aika lailla samoin kuin ketjupeleissäkin. Kyllä se silti aika hyvin kävisi noihin sun speckseihin, jos vaan tehot riittää.
Jepjep. Juuri tämän takia näen kysymisen järkevänä. Tuo Buell kun sattui olemaan ensimmäinen joka herätti jotain tunteita ja 20tkm hihnan vaihto + muu ongelmaisuus hälventää kyllä niitä tunteita. Mitäs kaikkea on ollut ja voiko paljonkin laskea mallivioiksi ennemmin kuin yksilö? Entä mahtaako vuosimallilla olla merkitystä?

V11 on ajamatta, mutta voisin kuvitella, että tehot riittäisi, hiukan siinä ja siinä, mutta TRX:n n. 90hv (koneelta) ja 90nm riittivät kyllä. Shadowin alle 50hv taas eivät enää. M1800R:n kanssa olen oppinut sen seikan, että takavanne ei pysy puhtaana kardaaninkaan kanssa. Toki se ei öljyynny jne. mutta muuten se on kyllä 100km jälkeen hyvinkin kaukana puhtaasta.

Edit: Siis ainakin Buelleissa 2006 ja uudemmissa pitäisi olla paremmin kestävät hihnat. Hyvä tietää.

Joo, tiedän että näitä ketjuja on jo miljoonakolme kappaletta. Modet voi heivata tän pois jos raja vedetään tähän. Aivan kummallinen syksyn pyöräkuume on iskenyt (vaikka viime pyörää ostaessa lupasin avovaimolle, ettei mikään moottoriajoneuvo vaihdu ennen vuotta 2011) ja vieläpä kovin hajanaisella tavalla. Eli en oikein tiedä mitä oikein haluan.
Sinähän olet näköjään täsmälleen aikataulussa
smile_org.gif

Kun ei tavoite ole selvillä, niin koeajelu suunnilleen valmiin rahoituksen kanssa on oikein hauskaa kun sen ottaa "katsotaas mikä tää on" meiningillä eikä aikataulutettuna projektina jossa kello käy ja ajoaika kuluu...

Nyt vain ajat kauden loppuun väkevästä muskelikustomista nauttien. Sitten haravoit lehdet pois pihalta käyt vähän hiihtelemässä ja vuodenvaihteessa alat lukea pää punaisena taulukkotietoja ja Biken taulukkonumeroa.

Ensi kesänä sitten koeajat semmoisen 20 - 30 pyörää ja syksyllä tiedät mihin vaihdat kaudelle 2011
cool.gif

Vanhemmissa XB buluissa hihnan vaihto kuului huoltoohjelmaan, ja uudemmissa oisko -06 eteenpäin hihna on vahvistettu. Joillakin kestää 15-20tkm ja joillakin paljon enemmän, ajotapa varmaan vaikuttaa. Omalla xb:llä ajoin 10tkm ilman mitään vikoja, laite oli -07 12XbSs. Nyt CR mallissa on ollut pieniä murheita mutta katotaan jos niistä selvittäis. Kannattaa käydä XB ajamassa on hauska ja hyvä laite ajaa ja toi Ss eli long malli on ihan vakaa myös maantiellä on akseliväli senverran S mallia pidempi ja keula kulma vähän loivempi että se rauhoittaa kulkua. Vaihtaminen tai myynti ei pakosti ole helppo homma tai ainakin takkiin tulee normaalia enemmän liikkeissä jotka ei myy buluja eivätkä ymmärrä niistä yhtään mitään
biggrin.gif
. Bensaa 12Xb vei n. 5L/100km, öljyä ei täytynyt lisäillä, laite oli ihan vakio.

Täällä erottuu aika moni joka on huolissaan valinnastasi... kuitenkin koeaja mahdollisuuksien mukaan ja enemmän kuin kortteli ympäri.

Back