• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän uittaminen Kanadasta/USAsta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MaximX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa ehdottomasti olla tarkkana!!!!

Jos pyörä on uudempi kuin ko. Aken sivulla mainittu ajankohta 1.1.1991 kaikki riippuu maahantuojasta ja siitä kirjoittaako se tarvittavan vaatimuksenmukaisuustodistuksen.
Pyörä on vm '85. Taidan kuitenkin haudata idean, koska tuo rahtaaminen on liian hankalaa. Soitin ainakin kymmenkunta huolintaliikettä läpi joista yksi tuo yksityishenkilöiden kappaletavaraa. Ja hinta sitten oli 1000-2000€, joten kiinnostus lopahti siihen. Ulkomailta sain epävirallisen tarjoiksen joka oli 700-900€. Mutta kuten sanottu, turhan hankalaa.

Vi**u

Jos pyörä on uudempi kuin ko. Aken sivulla mainittu ajankohta 1.1.1991 kaikki riippuu maahantuojasta ja siitä kirjoittaako se tarvittavan vaatimuksenmukaisuustodistuksen.

Viime vuonna voimaan tulleiden säädösten mukaan EU ei enään tunnusta USA:n tai Kanadan teknisiä vaatimuksia, kuten aikaisemmin ja siksi jokaisen pyörän vaatimuksenmukaisuus on erikseen todistettava vaatimuksenmukaisuustodistuksella.

Esimerkiksi Hondaan ei sellaista saa. Brant ja kaikki muutkin hondan edustajat ilmoittavat ettei pyörä täytä euroopan EU:n vaatimuksia, muta eivät kerro mitä osia pitäisi vaihtaa että vaatimukset täyttyisivät.

Sama ongelma mm. Ruotsissa.

Kannattaa hankkia vaatimuksenmukaisuustodistus ennenkuin maksaa pyörän ja alkaa roudaamaan sitä Suomeen, ettei menetä pitkää penniä!!!

Hannu Virta
SMOTO
Vaatimuksenmukaisuustodistuksen voi saada onneksi myös muualta Euroopasta, käytännössä siis Saksasta. Tarvitset pyörän runkonumeron, jonka jälkeen todistus irronnee esimerkiksi Tuvista. Kannattaa olla tarkkana että saa täydellisen todistuksen ettei käy niinkuin mulle: paperissa todettiin että päästöt katsottava erikseen. Tästä syystä pyörälle piti ajaa päästötesti Kemiran tehtailla hintaan 600 euroa.

Pyörä on vm '85. Taidan kuitenkin haudata idean, koska tuo rahtaaminen on liian hankalaa. Soitin ainakin kymmenkunta huolintaliikettä läpi joista yksi tuo yksityishenkilöiden kappaletavaraa. Ja hinta sitten oli 1000-2000€, joten kiinnostus lopahti siihen. Ulkomailta sain epävirallisen tarjoiksen joka oli 700-900€. Mutta kuten sanottu, turhan hankalaa.

Vi**u
No voi että kun ei tullut tarkemmin haastateltua Vehoniemen motoristien yökahvilassa sitä Texasin kilvissä olevalla VFR:llä kulkevaa miekkosta. Pyynikilläkin sen näin viime tiistaina, mutta nyt palaileen Tampereen maisemiin seuraavan kerran heinäkuuksi. Sen verran rahtikustannukset kuitenkin kiinnosti, että piti kysyä, että kuinkas kalliiksi tommonen mopon kuskaaminen rapakon takaa tulee. Kuulemma pyörän ku ajaa Houstoniin ja hakee Hämeenlinnasta (ainoa purkupaikka - ja ei, älkää kysykö miksi) ni hinnaksi tuli 350 euroa. Jos bongaatte punasen VFR:n Texasin kilvillä (käsittääkseni liikkuu nyt heinäkuuhun saakka Hesan/Vantaan suunnalla), ni ei muuta ku jutulle niin varmaan löytyis hieman halvempikin ratkaisu kun tuo n. 1000 - 2000 e.

No kopterin jutussa oli rahdiksi mainittu muistaakseni n. 800,- kaukohuolinnan hoitamana, kaukohuolinta oli edullisin pyydetyistä tarjouksista.

Jos on floridasta roudaamassa niin siellä toimii Amer Trading Inc jonka konteissa mahtuu pyöriä tai muuta tavaraa florida-h:ki välillä.. hintaluokka on n. 100,-/m3.. kertokaahan nyt sitten monta kuutiota yks pyörä vie..
lookaround_orig.gif

Toi mainittu 350,- kuulostaa todella edulliselta rahtihinnalta houston-hämeenlinna, itse olen tottunut maksamaan keski-eurooppa - suomi rahdista 250,- kuljetusliikkeelle.

Mulla maksoi 40 jalan kontti 1850 $ New Yorkista Helsinkiin. Tuohon konttiin mahtuu ainakin 4 pyörää tehtaan alkuperäislaatikoissa. Kommenttina vielä että huolintafirma ei olisi ilmeisesti ottanut pyöriä kovin helposti muuta kuin tehtaan bokseissa. Huolintaliike vei kontin jenkkikauppiaan pihaan jossa pyörät pakattiin. Sitten kontti laivaan ja Suomeen. Suomen päässä jotain pieniä kustannuksia kontin purusta jne. Lisäksi tuli päälle vakuutukset joiden hintaa en nyt muista.

Viime vuonna voimaan tulleiden säädösten mukaan EU ei enään tunnusta USA:n tai Kanadan teknisiä vaatimuksia, kuten aikaisemmin ja siksi jokaisen pyörän vaatimuksenmukaisuus on erikseen todistettava vaatimuksenmukaisuustodistuksella.

Esimerkiksi Hondaan ei sellaista saa. Brant ja kaikki muutkin hondan edustajat ilmoittavat ettei pyörä täytä euroopan EU:n vaatimuksia, muta eivät kerro mitä osia pitäisi vaihtaa että vaatimukset täyttyisivät.

Sama ongelma mm. Ruotsissa.

Kannattaa hankkia vaatimuksenmukaisuustodistus ennenkuin maksaa pyörän ja alkaa roudaamaan sitä Suomeen, ettei menetä pitkää penniä!!!

Hannu Virta
SMOTO
Onko tullut uusia pykäliä tuontiin, elikkä USA-pyörät joutuu samalle viivalle kuin muualta EU:n ulkopuolelta tuodut pyörät? Toin Hondan 2003 EU:n ulkopuolelta (ei USA)muuttoajoneuvona, ei mitään ongelmaa vaatimuksenmukaisuus-todistuksen (eikä maahantuojan) kanssa. Katsastuksessa sitäkin enemmän ongelmaa, kun lukivat pykälät todella tarkkaan ja piti selvittää tiettyjen osien (takakahva, seisontatuki...) vaatimuksenmukaisuus erikseen, mutta tässäkin maahantuoja auttoi kiitettävästi. Tuo vaatimuksenmukaisuuden itse osoittaminen onkin sitten toinen juttu ja kallis, jopa mahdoton, jos sellaiseen liemeen joutuu.

Muuttoajoneuvo on aina huomattavasti helpompi saada läpi kuin muuten maahantuotu ajoneuvo.

Usa ja Kanada ovat siis samalla viivalla muiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.

No mitenkäs sitten jos tuolta toisi kurapyörän, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä katsastaa? Rahdin osuus on selkeä, se tulee mitä tulee. Itse saattaisin saada rahdit aikalailla halvallakin kun täältä töistä kulkee tavaraa muutenkin edestakaisin mannerten välillä.

Mitkä tavarat pitää tullata ja paljonko tulli ottaa? Muuten kai asiassa ei liene mitään epäselvää? Rahat pankkiin, mopo rahtiin ja ei kun ajelemaan?

Näyttäisi nuo käytettyjen kurapyörienkin hinnat olevan jenkeissä about kolmanneksen halvempia kuin täällä, mutta syökö tulli ja rahti koko hyödyn?

No mitenkäs sitten jos tuolta toisi kurapyörän, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä katsastaa? Rahdin osuus on selkeä, se tulee mitä tulee. Itse saattaisin saada rahdit aikalailla halvallakin kun täältä töistä kulkee tavaraa muutenkin edestakaisin mannerten välillä.

Mitkä tavarat pitää tullata ja paljonko tulli ottaa? Muuten kai asiassa ei liene mitään epäselvää? Rahat pankkiin, mopo rahtiin ja ei kun ajelemaan?

Näyttäisi nuo käytettyjen kurapyörienkin hinnat olevan jenkeissä about kolmanneksen halvempia kuin täällä, mutta syökö tulli ja rahti koko hyödyn?
Tullin osuus ei ole niin hirveän suuri, mutta alv:n osuus on, eli vaikka toi ei olekkaan rekisteriin tulossa niin alv:in joudut maksamaan tullin lisäksi. Ainakin mp-osissa yleisesti lasketaan alv:n + tullin yhteiskertoimeksi 1,25 joka siis lasketaan ostohinnasta+ rahdista. Jos jollakulla on tarkat tulliprossat kertokoon.

Vi**u
Tässä taannoittain prutkun ja autonkin rahtaus USA:sta järjestyi Wallenius Line'n avulla. Niillä oli myös Suomessa, Helsingissä konttori. Sieltä saa yhteystiedot USA:ssa oleviin toimistoihin.

Siis kyse rahtauksesta. Toimi aikanaan itärannikolta.

Jos tuo "kurapyörän" niin EU:sta tuotaessa ei mitään lisäkuluja, muualta tuotaessa tulli noin 6 % + alv 22 % (pyörän hinta + rahti)

No tossa aikasemmin mainittu Texas VFR miekkonen olen mina itte
smile_org.gif
Tosin lueskelen naita juttuja vahan "jalkijunassa" mutta jos on kyseltavaa naista tuontikuvioista ni paiskokaa mailia jussi@touring-life.com tai PM:aa tanne.

Tsekatkaa samalla mun webbia ;-) http://www.touring-life.com

Rahtaaminen tosiaan maksoi $350 ja satku muistaakseni tullaus ja purkukuluja Suomen paassa lisaa. Hameenlinnaan vehe tuli kun se rahtifirma nyt vie konttinsa sinne (Halmari). Jos olette jotain taalta jenkeista Suomeen uittamassa, ottakaa yhteytta, ma voin jeesia sen mita voin.

Viffari on Texasin kilvissa ja pysyykin toistaseksi kun asun itte taallaa, jotenka VFR on ns. "turistiajoneuvona" Suomessa. Tullattu se kylla on.

Mun kiinnostain iha hitosti etta mista noita vaatimuksenmukasuustodistuksia oikein saa Saksasta hommattua kun olen tuomassa faijalle vanhaa '98 1100 Viragoa joka jai mulle yhessa vaihtokaupassa kateen. Keskolta kyseltaessa ei heidan aijan lausuntojen arvolle voi kylla antaa BS:aa parempaa arvosanaa, enka kovasti luota heidan antamaan CoC:hen. Dekrasta kuulemma mutta miten ja paljonko ja taytyyko puhua saksaa
smile_org.gif

- Jussi

Back