• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän turbottaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PrivateeR

MotOrg ry jäsen
Sijainti
SBK #96
Tossa juttelin lauantai-iltana pari viikkoa takaperin yhen hepun kanssa joka sanoi että hänellä on pyörässä (750cc gixu) turbo ja se pyörä on muutoskatsastettu onnistuneesti.

Väitti että turbo on sallittu tehonlisäysväline, kunhan teho ei lisäänny turbon takia yli 20%. Muuten joutuu hankkii jotai todisteita sille että runko kestää tehot yms yms yms yms...

Onko tässä jutussa mitään totuuden häivääkään? Mielelläni iteki harkitsisin pienitehoista turboa pyörääni ens vuonna, jos se vaa menee katsastuksesta läpi. Ei iha hirveen laittomal pyöräl viittis kruisata.

Enpä ihan tarkkaan tiedä,olisi ollut oma muistikuva 15% se tehon lisäys.Jotenkin vielä miten lakia tulkitaan,tietyn tulkinnan mukaan oliko vuoden?? jälkeen ja sitä uudempiin ei saisi enää asentaa ollenkaan.

No onhan suomessa -05 turbobusakin (laillinen siis).. Vaatii vaan sen ruåttin reissun uudempi ku -91. Ja 20 prossaa saa teho nousta
biggrin.gif

Mallisarjan tehokkaimmasta voi teho lisääntyä 20%, mutta silloin pitää jarrut ym. vastata tuota mallia. Autopuolella vaativat tähän esim. maahantuojalta saatavan paperin, josta selviää komponenttien erot.

alle -91 onnistuu pelkällä katalysaattorin lisäämisellä päästöjen osoittamiseen, mutta uudemmissa tulee ne käytönaikaiset päästömittaukset. -> maksaa
confused_orig.gif

Kaveri väänsi vanhaan civiciinsä turbon pari kuukautta sitten. Auto on 1.3 litranen (75hv), joten joutu hommaamaan siihen Doch/Soch 1.6:sen alustan ja jarrut. Eli tukivarret, kallistuksenvakaajat, levyt taakse ym (jarrun pääsylinteri..).. Päälle Veholta lappu, että vastaa mallisarjan tehokkainta (suomessa 1.6doch) noilla osilla. Korihan on sama.

Sen jälkeen katalysaattori putkeen ja tehomittaukseen. 0.5bar ahdoilla sai jäämään alle sen sallittuun 130hv+20%. Eli otteeseen tuo ahtopaine. Isommilla ahdoilla karkasi tehot yli.

Päälle vielä muutoskatsastus.

Pyöristä en tiedä miten tulkitsevat noita mallisarjan tehokkaimpia? Onko 750cc vastattava 1000cc (vanhassa1127cc)?

Ai niin olikohan bomberilla? juttua, että joitain valmiita bolt-on kittejä olisi saanut ilman päästölappujakin kiinni laillisesti. Katsastusasemissakin on eroja.

Näytti nopealla googlettamisella löytyvän TÜV lapulla ja katilla reilulla 8ke setti asennettuna esim. busaan (300hp).
biggrin.gif

Mitä sä millään ahtimella teet,ku et oo edes ikinä ajanut ylinopeutta? Vai tuleeko fööni vaan herkkupeppuja varten?
062802moto_prv.gif

Niin voisin minäkin..Mutta taitaa olla paree,että vaihtaa isompaan.Pitäis kyllä toisaalta olla semmonen vehje perseen alla,että ku 2 satkusta avaa,niin tuntuu siltä,että vittu saatana tää lähtee hanskasta just nyt!
Eli laita turpopusa!! Lähti hanskasta juurikin 200 vauhdissa, kävi 4 kertaa pystyssä (on-off ilmiö kaasussa) ja paskatkin melkein housussa..
buttrock.gif
062802moto_prv.gif

Mitä sä millään ahtimella teet,ku et oo edes ikinä ajanut ylinopeutta?
Aivan totta! Kerrot että ohituksissakin vauhtisi nousee max 20km/h yli sallitun... Mitä vittua sä turPolla teet?
Mä voisin kyllä omaani laittaa.  
tounge.gif
Mitä sä teet yli 125cc moottoripyörällä ku silläki pääsee jo niin kovaa että kortti lähtee?

Mieti ny vähä mitä jauhat, hyvä mies!

Rata-ajot on keksitty kovaa ajamiseen, ja täydet paineet voi lykkää kehiin esim. kiitoratapäivillä.

Niin voisin minäkin..Mutta taitaa olla paree,että vaihtaa isompaan.Pitäis kyllä toisaalta olla semmonen vehje perseen alla,että ku 2 satkusta avaa,niin tuntuu siltä,että vittu saatana tää lähtee hanskasta just nyt!
Eli laita turpopusa!! Lähti hanskasta juurikin 200 vauhdissa, kävi 4 kertaa pystyssä (on-off ilmiö kaasussa) ja paskatkin melkein housussa..
buttrock.gif
062802moto_prv.gif
Taitaa olla kuitenkin parempi,että pysyttelee nois "normivehkeis" 2 kakaraa ja muijakin on ilmottanu,että jos mopolla ittes tapat,niin en sitte vittu tuu hautajaisiin ku oon niin vihainen.Ajatus toki kiihottaa hullua miestä! Hienoja laitteita ovat...
bowdown.gif

Mitä sä teet yli 125cc moottoripyörällä ku silläki pääsee jo niin kovaa että kortti lähtee?
Noh,tuossa mun Hondassahan ei ole kuin 120 hevoosta,mutta tänäänkin niistä oli jokaikinen töissä,kun kävin heittämässä parin tunnin pikiksen ja joissakin paikoissa olis voinut olla jopa hieman enemmän paukkua.Mä en oo niitä ihmisiä jotka pelkää korttinsa puolesta,ehkä näin "aikuisena" enemmänkin tuon henkirievun puolesta.Niin..Kun nyt sanoit,että kiihdyttelyä ja nopeutta meinaat sillä vetää,niin ei siinä mitään ja vittuakos se mulle kuuluu mitä ihmiset mopoillaan tekevät,mutta ihmettelin vaan aluksi,kun olet ilmoittanut tuolla muualla kuinka lainkuuliainen ihminen olet.
smile_org.gif

Noh,tuossa mun Hondassahan ei ole kuin 120 hevoosta,mutta tänäänkin niistä oli jokaikinen töissä,kun kävin heittämässä parin tunnin pikiksen ja joissakin paikoissa olis voinut olla jopa hieman enemmän paukkua.Mä en oo niitä ihmisiä jotka pelkää korttinsa puolesta,ehkä näin "aikuisena" enemmänkin tuon henkirievun puolesta.Niin..Kun nyt sanoit,että kiihdyttelyä ja nopeutta meinaat sillä vetää,niin ei siinä mitään ja vittuakos se mulle kuuluu mitä ihmiset mopoillaan tekevät,mutta ihmettelin vaan aluksi,kun olet ilmoittanut tuolla muualla kuinka lainkuuliainen ihminen olet.
smile_org.gif
Komppaan
biggrin.gif
biggrin.gif
Mitenkähän se turbo jäätyis jos ulkona ois -1 aste
biggrin.gif
biggrin.gif

moottoripyörissä ei ole autotyyppisistä 'mallisarjan tehokkain' juttuja.

se vaan on pyörän tehot +20%:saa. sitä ei saa ylittää.

lisäksi etua on olla alle 91:nen pyörä, niin ei tarvitse järjettömän kalliita saastemittauksia.

smile_org.gif
+1

En kyllä olis tänään päässyt kevarilla teinin ajamaa Chrysler Sebringiä karkuun, kun motarille kiihdyteltiin (pojat halusivat nähdä miten pyörä liikkuu)... Mut ku sattu potku olema tarppeks ni ei tarvin jalois pyäri.
033102beer_1_prv.gif
Oli niin sanotusti tuppi nurin!
062802jumpie_prv.gif

Menee kyl taas niiiiiin vitusti OFF TOPIC, että jospas vastais joku taas siihe malliin että topiciin liittyis...

Back