• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän säilytys sisäpihalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kerrotaan nyt sitten omatkin kokemukset. Soittelin hyvissä ajoin ennen ajokauden alkua isännöitsijälle ja kysyin pyörän säilyttämisestä sisäpihalla. Lupas ottaa asian esille yhtiökokouksessa.

Kokouksessa sitten totesivat, että eihän tuosta mitään haittaa ole, ja sain luvan pitää pyörää rapun oven vieressä. Itekkin yllätyin, koska asukkaiden keski-ikä on varmaan 60 v.
smile_org.gif

Periaatteessa olisi mahdollista että lupa annettaisiin mutta koska se on aikaisemmin torjuttu isännöitsijän toimesta niin sitä ei siis minullekkaan tullut --> en voi vaatia erityisiä oikeuksia.
Kyllä kai se niin menee, että hallitus voi päättää tuollaisista asioista riippumatta siitä, mitä mieltä isännöitsijä on.

Tämä asia on yksi seikka, jonka vuoksi kannattaa pyrkiä taloyhtiön hallitukseen.
Juu kyllähän minä olisin sen voinut vääntää läpi mutta etiikka esti.

Juu kyllähän minä olisin sen voinut vääntää läpi mutta etiikka esti.
Oikein. Yleensäkin hallitukseen ei pyritä, vaan muut ehdottavat henkilöitä ja tätä joko kannatetaan tai ei. Sellainen hallitus, joka ajaa omia asioitaan, ei ole hyvä. Itse asiassa jäsenen pitäisi itsekin tajuta, jos hän on jäävi jonkun asian suhteen, kuten kokouksissa yleensä. Riippuu yhtiöstä, kuinka hyvin tämä huomioidaan.

Taloyhtiön päätökset tehdään yhtiökokouksessa ja hallituksen kokouksessa. Isännöitsijä on todellakin vain töissä ja vaikka hän usein osaakin neuvoa ja on kaikin puolin hyvä olla olemassa, niin päätöksiä hän ei tee.

Riippuu hieman esim. pihan rakenteesta, kuinka isoksi asiaksi pysäköintiasiat katsotaan. Parasta ehkä kuitenkin olisi, että tällainen käsiteltäisiin ihan varsinaisessa yhtiökokouksessa, jotta jokainen paikalle vaivautunut osakkeenomistaja voi halutessaan ilmaista mielipiteensä, ja tarvittaessa asiasta järjestetään äänestys.

Niin ja sakotukseen ei tarvita mitään tekstejä "alueella valvonta" tms., riittää kun alueella on virallinen liikennemerkki (pysäköintikieltomerkki).

Paolon teko, oli merkkiteko. Se johti positiiviseen lopputulokseen ja yhtiön jäsenten myönteiseen suhtautumiseen moottoripyöriin yleensä.
A mut yhtiöt. Ne, kun jaksaa osallistua kokouksiin, tai pyrkiä hallituksiin, menkää!. Ne on yhtiön päätettäviä asioita, ne pysäköintisäännöt. Aina, kun rakentavaan lopputulokseen päästään: bueno!
Kyllä näin on, hallituksiin kannattaa pyrkiä. Yksityisellä alueella taloyhtiö lähes aina päättää pysäköinnistä.

Paolon tarina oli päivän piristys!

Edit: lisätty "lähes aina"

Kerrotaan nyt sitten omatkin kokemukset. Soittelin hyvissä ajoin ennen ajokauden alkua isännöitsijälle ja kysyin pyörän säilyttämisestä sisäpihalla. Lupas ottaa asian esille yhtiökokouksessa.

Kokouksessa sitten totesivat, että eihän tuosta mitään haittaa ole, ja sain luvan pitää pyörää rapun oven vieressä. Itekkin yllätyin, koska asukkaiden keski-ikä on varmaan 60 v.
smile_org.gif
Jospa se keski-ikä nimenomaan auttoi? Meidän yhtiössä keski-ikä on varmaan alle 40, nuoria lapsettomia pareja. Kun mä yritin pitää mopoa sisäpihalla oven edessä niin pihan kokous päätti ettei se käy. Ihmettelin vaan sitä raivon määrää millä se asia mulle esitettiin. Viisaampi väisti. Näin siis Espoossa.

Paloautoille on hyvä jättää esteetön kulku. Muistan vaan aina kun kaverin 8v tytär pakeni tulipaloa parvekkeelle, eikä tikasauto päässyt sisäpihalle kun joku idiootti oli parkeerannu autonsa keskelle pihaa. Loppu oli surullinen.

Kantsii aina pyytää kirjallisena se lupa, niin ei pääse isännöitsijäkään muuttamaan kantaansa.
smile_org.gif

Eipä ole minullekkaan kukaan valittanut kun parkkeeraan fillaritelineen viereen, muutama vanhempi ukkeli vaan tullut juttusille ja muistellut miten ajettiin joskus 60-70 luvulla nahkakypärä päässä kesät talvet...
bowdown.gif

Paloautoille on hyvä jättää esteetön kulku. Muistan vaan aina kun kaverin 8v tytär pakeni tulipaloa parvekkeelle, eikä tikasauto päässyt sisäpihalle kun joku idiootti oli parkeerannu autonsa keskelle pihaa. Loppu oli surullinen.

minkä takia paloautoihin on yleistynyt isot puskurit? Kyllä se mummojen pikku volkkari väistää siitä edestä kun pikkaisen puskasee
tounge.gif
Olin noin kaksi vuotta sitten helsingissä paloautossa harjoittelevana ensihoitajana. Menimme palopaikalle missä henkilöauto oli pysäköity pelastustielle
veryangry.gif
Kuljettaja huusi vain että pitäkää kiinni ja ajoi päin. Kaikki päättyin onnellisesti paitsi varmaankaan sen henkilöauton omistajasta
biggrin.gif
Meinaan semmoinen motkotus tuli palopäälikölle että.... Elämä on
smile_org.gif

Periaatteessa olisi mahdollista että lupa annettaisiin mutta koska se on aikaisemmin torjuttu isännöitsijän toimesta niin sitä ei siis minullekkaan tullut --> en voi vaatia erityisiä oikeuksia.
Kyllä kai se niin menee, että hallitus voi päättää tuollaisista asioista riippumatta siitä, mitä mieltä isännöitsijä on.

Tämä asia on yksi seikka, jonka vuoksi kannattaa pyrkiä taloyhtiön hallitukseen.
Sääntöjen valvominen kuuluu isännöitsijän toimenkuvaan. Jos hallitus tai vaikka vain hallituksen puheenjohtaja antaa luvan, ei isännöitsijällä ole mahdollisuuksia asiaa muuttaa. Isännöitsijä on taloyhtiön hallituksen palkkaama ja toimii hallituksen alaisuudessa ja valvonnassa.

Ite olen pidellyt sisäpihalla, mutta nyt sain autohallista paikan naurettavaan 18€/kk ja paikassa vielä pesupaikka!

Krunikassa duunipaikan sisäpihalta, roskiksien vierestä saisi paikan naurettavaan 30e/kk hintaan.

minkä takia paloautoihin on yleistynyt isot puskurit? Kyllä se mummojen pikku volkkari väistää siitä edestä kun pikkaisen puskasee
Forumissa saattaa olla nuorempia henkilöitä, joille tämä surullinen tapaus ei ole tuttu.

Jos tämä on se ns. kuuluisa tapaus, niin väärinpysäköity henkilöauto esti tikasauton pääsyn pihalle. Tikasauto työnsi sillä isolla etupuskurillaan henkilöauton sivuun, mutta kohteessa nostokori ei noussut: etupuskurin sisällä ollut hydrauliikkaletku oli pettänyt.

Tämä näin selvennyksenä ja yleisenä kansalaisoppina: asuinalueilla pysäköintikiellot ovat joskus ihan perusteltuja, autoille siis.

Itellä kävi niin hiton hyvä tuuri, että soitin meidän talon isännöitsijälle ja hän sanoi ettei juuri meidän pihapiirissä ole tilaa.Heti perään hän kuitenkin sanoi,että viereisessä talossa on lämmitetty parkkihalli, mihin hän on antanut prätkille "omat tilat".Mulle hän osoitti prätkä paikan mikä on keltaisen sulkualueen päällä
smile_org.gif
ja kysyi vaan että "kelpaako tuo?" Ja hintaki vaan 6€ kuussa ku normaalisti autopaikka sieltä olisi 40€ kuussa
wink.gif
Sinne ei kyllä saanu enää ku pari prätkää mut silti hyvä homma
buttrock.gif

(edit: Siis ei tietenkään saisi yleistää, onhan niitä mukaviakin naapurin mummoja!!!)
Ei saakaan! Meidän talon mummot on huippuja! Löytyy ainakin pari kahdeksankymppistä, entistä mopoharrastajaa, jotka tulevat aina kyselemään ajetuista kilometreistä yms.  
smile_org.gif

Itse olen pitänyt mopotinta pihassa, pyörätelineen vieressä, eikä ongelmia ole ollut. Talonmieskin (sellainenkin harvinaisuus tästä taloyhtiöstä löytyy) heilauttaa vaan tassua kun olen aamulla/illalla pyörällä talonkulmilla mopon kanssa liikkeellä.
Tietoisesti olen kyllä pyrkinyt välttämään kaikenlaista provosointia ja mm. rullannut pihaan aina sammutetulla pyörällä, toisin kuin esim. naapurirapun HD-heppu, jonka pyörä voitaisiin ylivoimaisella äänten enemmistöllä valita Pirkanmaan kovaäänisimmäksi moottoripyöräksi  
tounge.gif
.  Meikäläistä tämä ei haittaa, mutta odottelen vaan sitä päivää kun isännöitsijältä tulee kehotus siirtää kaikki mp:t kadun puolelle pihapiiriä häiritsemästä.

Itse soitin eilen isännöitsijälle, ja sain luvan pysäköidä mopon sisäpihalle ja vielä oman makuuhuoneen ikkunan alle, voi aina yöllä tarkistaa että onko vielä kunnossa
biggrin.gif
. Tänään tosin yks mummo kävi jo valittamassa, mutta kävi pyytämässä anteeksi koska mulla on lupa
062802jumpie_prv.gif
.

Naapurit suorastaan kannustivat parkeraaman pyörän sisäpihalle "fillariparkkiin" näkösuojaan. Äänikään ei kuulemma häiritse (vakioputket)
062802jumpie_prv.gif

Ainakin meidän pienessä taloyhtiössä tällaisistakin asioista päästään sopuun kunhan niistä asiallisesti keskustellaan. Otin asian esille myös hallituksen kokouksessa (johon itse kuulun) ja taloyhtiön kokouksessa jossa sovittiin "pelisäännöt"... ja joku jo ehti mainitakin, että Pelastustiet on pidettävä vapaina!!

jaa tuota..
pitäsköhän sitä lupaa jostain sitten kysellä?
en usko, että kukaan valittaa asiasta (talon keski-ikä 2?v.), mutta miten tuon laillisuuden kanssa? ruutuun en voi parkkeerata, kun ne on varattu, mutta muuten tilaa ois

Back