• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän päivitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lempäälä
Helpoin eikä välttämättä kallein tapa on vaihtaa se liikkeeseen. Liikkeiden välirahoissa on suuriakin eroja ja sieltä kun valitsee parhaimman vaihtoehdon niin omien kokemuksieni mukaan ei tule kalliimmaksi kuin etsiä omalle ensin ostaja. Ostaja joka maksaa rahalla eikä tyrkkää väliin ruohonleikkureista perämoottoreihin "arvokasta" roinaa.
Lisäksi yksityisten tarjoukset ovat monessa tapauksessa aivan naurettavia ja pääsee siitäkin paskanjauhannasta kun ei lähde rahattomien kanssa kuluttaan aikaa.
Vai mitä ?
omg.gif

Yep, I agree.

Editoin sen verran että itse olen kokeillut lähes kaikki variaatiot, paitsi harmaamyyjien kanssa en ole asioinut. Olen ostanut viralliselta suoraan, olen vaihtanut viralliselta, olen myynyt yksityiselle suoraan, olen myynyt vakuutusyhtiölle jne.

Paljon helpompaa vaihtaa liikkeessä kun tapella ja venkoilla yksityisten ostajien kanssa. Edellisen pyörän vaihdossa uuteen
tuli "takkiin" vuoden omistuksen jälkeen 500e liikkeessä vaihtaessa.

Niin monenlaista on ostajaa kun myyjääkin. Mulle on sit ehkä käyny vaan hyvä tuuri, mut ei o koskaan ollu mitään ongelmaa kun yksityisten kanssa on tehny kauppaa. Kolikon toinen puoli...

yksityisille olen myynyt ja ostanut yksityisiltä ja varmasti saanut paremmat kaupat ku liikkeessä. olen yrittänyt vaihtaa liikkeestä ja ostaa suoralla liikkeestä tuloksetta. eka kauppa liikkeestä onnistu äsken ku vaihdoin autolla pyörän mut otin turpiini ihan tietoisesti. sitten ku pyörä on niin loppu ettei sitä yksityinen osta pitää käydä vaihtaa liikkeessä. muutoin tulen tekemään jatkossakin kauppaa yksityisten kanssa.  
033102beer_1_prv.gif

Itse taas olen päässyt kolmesta viimeisestä pyörästä näppärästi eroon nettimoton kautta. Hinta kohdalleen, ja typeriin sähköpostilla tulleisiin "Vaihda -91 vectraan" posteihin mitenkään reagoimatta mopoista päässyt iisisti eroon. Melkein jokaisella kerralla pyörä mennyt samantien, kun joku sitä tullut katsomaan. Käteiskauppa, ja mopo uuden omistajan pakuun. Vielä jos olisi viitseliäisyyttä repiä viri-osat pois ennen myyntiä, voisi niistäkin sitten kaupanteossa pari satasta saada, kun kaivaisi tallinpohjalta ja kertoisi että tällaset saisit nyt huokeella..

Puhelimessa vaan kertoo sen oikean hinnan, ja ilmoittaa että turha tulla kattomaan jos sitä ei meinaa maksaa. Jos pyörästä tulee se viisi puhelua, ja joku hakee sen suoraan tallilta pois, niin kyllä se musta maksaa jo vaivan. Koska omat vaihtotarjoukset mitä joskus mielenkiinnosta kysellyt, ovat olleet melko tylsiä. Kaikki uudet pyörät olen taas siten hankkinut harmaatuojan kautta, ja ainakin silloin säästänyt ihan sopivasti.

Itse taas olen päässyt kolmesta viimeisestä pyörästä näppärästi eroon nettimoton kautta. Hinta kohdalleen, ja typeriin sähköpostilla tulleisiin "Vaihda -91 vectraan" posteihin mitenkään reagoimatta mopoista päässyt iisisti eroon. Melkein jokaisella kerralla pyörä mennyt samantien, kun joku sitä tullut katsomaan. Käteiskauppa, ja mopo uuden omistajan pakuun. Vielä jos olisi viitseliäisyyttä repiä viri-osat pois ennen myyntiä, voisi niistäkin sitten kaupanteossa pari satasta saada, kun kaivaisi tallinpohjalta ja kertoisi että tällaset saisit nyt huokeella..

Puhelimessa vaan kertoo sen oikean hinnan, ja ilmoittaa että turha tulla kattomaan jos sitä ei meinaa maksaa. Jos pyörästä tulee se viisi puhelua, ja joku hakee sen suoraan tallilta pois, niin kyllä se musta maksaa jo vaivan. Koska omat vaihtotarjoukset mitä joskus mielenkiinnosta kysellyt, ovat olleet melko tylsiä. Kaikki uudet pyörät olen taas siten hankkinut harmaatuojan kautta, ja ainakin silloin säästänyt ihan sopivasti.
Samoilla linjoilla.

Lisäksi käytettyä ostaessa haluan nähdä ainakin sen viimeisen omistajan. Kyllä pyörästä osaa enemmän päätellä kun tietää vähän taustoja. Liikkeessä on ihan turha kysellä mitä pyörälle on tehty ja kuinka kauan omistettu ym.

Tosin liikkeessä vastineeksi saa sen jonkinlaisen takuun/kuluttajansuojan. Siitäkin saa kyllä maksaa yhden pienen moottoriremontin verran ekstraa.

Maanantaina pitäis viedä vanha liikkeeseen ja hakee uutta pois.. Tarjouspyynnön pyysin ja tulin siihen tuloksen että säästäsin ehkä 500-1000e jos myisin yksityiselle ja ostasin sit käteisellä fillarin. Jos sais vaikka viä uuden nahkarotsin sopivaan hintaan mukaan niin oon ihan tyytyväinen. Viime keväänä koitin myydä ihan sopivaan hintaan mielestäni tota omaa ja muutamat kävi renkaita potkimassa, ei jaksa samaa enää
wink.gif
.

Itse taas olen päässyt kolmesta viimeisestä pyörästä näppärästi eroon nettimoton kautta. Hinta kohdalleen, ja ...
Onkos toi hinta ollut sitten aina se palstan "alhaisin", vai riittääkö viiden halvimman joukkoon pääsy?

Ihan puhtaasta uteliaisuudesta kyselen, omaa (hyvin yleistä) prätkämallia seuratessani huomaan hyvin usein ns. asiallisesti hinnoiteltujen katoavan samoin tein palstoilta...
smile_org.gif

Edit: selkeytetty ja häkkis-tyyliä häivytetty...

Helpoin eikä välttämättä kallein tapa on vaihtaa se liikkeeseen. Liikkeiden välirahoissa on suuriakin eroja ja sieltä kun valitsee parhaimman vaihtoehdon niin omien kokemuksieni mukaan ei tule kalliimmaksi kuin etsiä omalle ensin ostaja.
Oma kokemus aivan päinvastainen. Renkaanpotkijat ja turhan soittelijat erottuu edukseen ihan hetkessä. Viimeksi säästyi yli 1500 euroa kahden tunnin työllä. Laskemassa mukana suoran kaupan halvempi ostohinta ja vaihtohyvitystä parempi myyntihinta.

Voi olla, että jotkin erikoisemmat merkit ja mallit ovat hankalia myytäviä. Perusmopoille löytyy aina ostajia, kunhan ei pelottele liian korkealla hintapyynnöllä asiakaskuntaa pois. Välillä nettimoton hintapyynnöt on aivan älyttömiä ja ostamisesta tehdään muutenkin tarpeettoman hankalaa. Myynnissä oleva mopo on jemmattu ties minne mummolan latoon jne.

Itse asiassa hankintahetkellä määrää suurelta osin, miten moposta pääsee tulevaisuudessa eroon. Eli siis minkälaisen menee itse ostamaan alunperinkin.

Tässä muutamia tekijöitä, joiden pitäisi näkyä hinnassa.

huoltohistoria vs. ei huoltohistoriaa
vähän ajettu vs. paljon ajettu
Suomi vs. Saksapyörä
2 omistajaa vs. 13 omistajaa
alkuperäinen vs. "tuunattu"
malli yleinen vs. harvinainen (lue: ei niin haluttu)

En tarkoita, että pyörä ensimmäiseltä omistajalta olisi aina parempi kuin, joka on kiertänyt seitsemällä, mutta usein näin onkin.

Niin ja tunnearvosta ei uusi ostaja yleensä maksa mitään..
wink.gif

Maanantaina pitäis viedä vanha liikkeeseen ja hakee uutta pois.. Tarjouspyynnön pyysin ja tulin siihen tuloksen että säästäsin ehkä 500-1000e jos myisin yksityiselle ja ostasin sit käteisellä fillarin. Jos sais vaikka viä uuden nahkarotsin sopivaan hintaan mukaan niin oon ihan tyytyväinen. Viime keväänä koitin myydä ihan sopivaan hintaan mielestäni tota omaa ja muutamat kävi renkaita potkimassa, ei jaksa samaa enää
wink.gif
.
Mihinkäs oot ähvää vaihtamassa? busaan?
smile_org.gif

wink.gif
.
smile_org.gif
smile_org.gif
. Joo, punanen -07.. Ajokelejä odotelles.
buttrock.gif

Helppoahan se on liikkeeseen vaihtaa. Hakevat vanhan pois ja tuovat uuden tilalle
smile_org.gif
. Ja säästyy vaivaa ja hermoja, kun ei tarvi renkaanpotkijoita katsella. Tai sitten myy pyörän jollekin hyvälle kaverille ja ostaa suoralla kaupalla uuden
wink.gif
.

Itse ostin edellisen pyöräni yksityiseltä ja myin sen myös yksityiselle. Kaupan tiskillä olisi saanut paremman hinnan mutta kun sellaisen kaupan tiskiltä joka olisi pyöräni vaihdossa ottanut ei saanut sitä haluamaani pyörää haluamaani hintaan. Piti siis myydä pois ja hakea ei siltä kalleimmalta maahantuojalta uusi tilalle. Tulevaisuudessa pyörän tarve, merkki, saatavuus, hinta ja mahdollinen vaihtotarjous/yksityisen tarjous määrätköön menettelytavan...

wink.gif
.
smile_org.gif
smile_org.gif
. Joo, punanen -07.. Ajokelejä odotelles.
buttrock.gif
onnittelut! toteutui sullakin tämä busa hankinta vihdoin
062802moto_prv.gif

Niin se jäi FZ6S -05 liikkeeseen ja tilalle tulee ens viikolla FJR -07
062802jumpie_prv.gif

Sen verran tullu autojen lelujen kaa puljattua että mopoilut hoituu liikkeen välityksellä
wink.gif

Back