• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän osto yksityiseltä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wille-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite olen yli 10ke ostokset hoitanut pankkivekselillä (eli pankkishekillä), jolloin on turvallisempi heilua summa takataskussa. Jotkut eivät vain tunne tuota ja vähän karsastavat kun lyö paperilapun allekirjoituksen jälkeen käteen ja sanoo, että pankissa saat rahat tällä..

Myyjänä hyväksyn nettipankin vain, jos samassa pankissa. Viime keväänä myin harrasteautoni tuolla tavalla. Kylmäis vähän jos maksaja saisi peruttua maksun jotenkin.. Eikös se Tommi Aura osannut noi kuviot ainakin maksuautomaatilla..

Käteisellä olen 2 pyörää ostanut ja yhden myynyt. Menin toista pyörää hakemaan junalla..oli aika jännään istua 5kecua taskussa.
Toissavuonna haettiin Saksasta autoja. Lentokoneeseen noustessa 3 sällillä oli yhteensä 89000€ käteistä mukana...
tounge.gif
Täytyy myöntää, et sillon tuli vilkuiltua olan yli enemmän kun normaalisti.
biggrin.gif

Kolme pyörää on tullut hommattua nettipankin kautta maksamalla. Kahdessa tapauksessa oli sama pankki ja siirron sai varmistettua samoin tein => nou problem. Kolmannessa tapauksessa oli eri pankit mutta myyjä oli työkamu joka luotti että raha lähti kun vierestä seurasi toimitusta.

Ja vastaavasti kaksi pyörää myyty, kumpainenkin ostaja tarjosi kylmää käteistä. Eli noissakaan ei ollut varsinaisesti ongelmia, ainut että tietysti kävi epäilevässä mielessä kun oli tukko rahaa kourassa, että ovatko varmasti aitoja
wink.gif

Käteisellä olen 2 pyörää ostanut ja yhden myynyt. Menin toista pyörää hakemaan junalla..oli aika jännään istua 5kecua taskussa.
Toissavuonna haettiin Saksasta autoja. Lentokoneeseen noustessa 3 sällillä oli yhteensä 89000€ käteistä mukana...  
tounge.gif
biggrin.gif
Varmasti!
biggrin.gif

Itellä on ollut 17ke suurin summa käteisenä, yhtä autoa ostaessa.

Ulkomaille mentäessä kannattaa selvittää kuinka paljon saa viedä rahaa käteisenä maasta..

tounge.gif
biggrin.gif
Varmasti!
biggrin.gif

Itellä on ollut 17ke suurin summa käteisenä, yhtä autoa ostaessa.

Ulkomaille mentäessä kannattaa selvittää kuinka paljon saa viedä rahaa käteisenä maasta..
Onko siinäkin joku raja?
omg.gif
Me ei ainakaan kyseistä säännöstä tiedetty. Mitäs siinä ois sit tapahtunut? Ylimääräset rahat ois takavarikoitu?
omg.gif
biggrin.gif

Käteisellä tai nettipankin kautta. Nettipankin kautta tapahtuneessa kaupassa oli helppoa kun oli sama pankki eli rahat näkyivät heti tilillä.
toi pankki viive on kyllä ihan vi**uilua, ollaan sentään 2000-luvulla ja ihminen on käynyt kuussakin....
Jossain euroopan maassa kuullemma maksavat palkatkin vielä shekeillä ja naimisissa olevan anisen pitää saada aviomiehen allekirjoitus tilinavaukseen, joten siinä suhteessa pankkijärjestelmissä on vielä paljon parantamisen varaa...

Uskoisin kyllä että EU-alueen sisällä saa käteistä rahaa kantaa mukanaan vaikka repulla, jos niikseen tulee.

Noissa shekeissä ja shekeissä taitaa sitten olla eroa. Ylläkin mainittu pankkishekki on pankin antama shekki eli sillä on varmasti (niinkuin entisellä STS:llä) katetta. Kenenkään omasta vihkosta nykäistyä shekkiä en mopokaupoissa hyväksyisi. Taitaa olla vaan nuo omat vihkot nykyisin aika harvinaisia suomalaisilla, mutta esim. ulkomaalaiset saattavat niitä tarjota...

Lisäys: Oman -06 bleidin maksoin käteisellä kuukaisi sitten. Yllättävän monta kertaa joutui tunkemaan kortin automaattiin vaikka vanhankin mopon rahat oli jo pohjalla. En tiedä mitä myyjä siitä muovikassista tykkäsi
biggrin.gif
.

Pankkivekseli + käteinen

Ostin just Viragoni yksityiseltä, ja kaveri kyllä luotti muhun tosi paljon (jos luet tän,ni kiitti luottamuksesta!). Tuli näyttää pyörää Käpylän Shellille, jos kattelin ja koeajoin sitä kaverin kans. Myyjä oli menossa leffaan vaimonsa kans, ja se vaan jätti sen pyörän mulle - senkus koeajat ja pyysi jättää avaimet huoltsikan kassalle, kun lopettaisin. Myyjä tulee leffasta, soittaa mulle ja sovitaan, että ostan sen, ja tää ajaa pyörän mun talon pihaan. Paprut sovitaan tehtäväks parin päivän päästä, ja vasta sen jälkeen maksoin netin kautta hinnan. Mitään ei siirtyny ennen sitä, siis rahaa, vain mä sain pyörän, avaimet, tykötarpeet ja hallintaoikeuden (omistus siirty vasta kun rahat oli herran tilillä - sain tekstarikuittauksen tilille tulleesta suorituksesta muutaman päivän päästä). Ite en kyl myis kelleen noin!! (Mä satuin olee luotettava.)
biggrin.gif

Ostin just Viragoni yksityiseltä, ja kaveri kyllä luotti muhun tosi paljon (jos luet tän,ni kiitti luottamuksesta!). Tuli näyttää pyörää Käpylän Shellille, jos kattelin ja koeajoin sitä kaverin kans. Myyjä oli menossa leffaan vaimonsa kans, ja se vaan jätti sen pyörän mulle - senkus koeajat ja pyysi jättää avaimet huoltsikan kassalle, kun lopettaisin. Myyjä tulee leffasta, soittaa mulle ja sovitaan, että ostan sen, ja tää ajaa pyörän mun talon pihaan. Paprut sovitaan tehtäväks parin päivän päästä, ja vasta sen jälkeen maksoin netin kautta hinnan. Mitään ei siirtyny ennen sitä, siis rahaa, vain mä sain pyörän, avaimet, tykötarpeet ja hallintaoikeuden (omistus siirty vasta kun rahat oli herran tilillä - sain tekstarikuittauksen tilille tulleesta suorituksesta muutaman päivän päästä). Ite en kyl myis kelleen noin!! (Mä satuin olee luotettava.)  
biggrin.gif
wink.gif

Mitäs muuten tapahtuu esim pyörän vaihto, jos oma pyörä on ostettu pankin rahoituksella? Ei siis esim. jonku rahotusyhtiön sopimus, jonka voi siirtää toiselle henkilölle.

biggrin.gif
Sama homma, mopokaupoille lähdettyäni en ottanut rahaa mukaan ja sitä summaa ei saanut pankkiautomaatista (rajoitus), myyjälle sopi nettipankin kautta maksu. Päälimäisenä ajatuksena oli, että myyjällä varmaan on netti kotona, mutta näin ei kuitenkaan ollut. Pankitkin olivat eri tileilllä ja maksun hoidin vasta kotoa. Harvinaista luottamusta jopa 2000 luvulla.
smile_org.gif

biggrin.gif
wink.gif
Usko tai älä...!
wink.gif

Back