• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän lainaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nickle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
en kysele lainaan ja kieltäydyn lainaamasta yleensä.tänä keväänä jo kerran on pitänyt sanoa eräälle ei, kun talvenmittaan useamman kerran jankkasi, että annathan sitten sitä 12ärrää kokeilla keväällä, ja ko. henkilöllä ei ole minkäänlaista mp kokemusta tai omaa prätkää.

kerran kärpiöllä tein vaihtarit erään n. 40 vuotta prätkillä ajaneen erittäin tutun kokeneen kisaakin ajaneen kamun kanssa kun oltiin kahdestaan ajelemassa. siitä lähdetään, että kun on todistetusti 40 vuotta mp ajokokemusta erilaisilla vehkeillä ja varaa ostaa minulle uudempi ja parempi pyörä mahdollisesti ruttaamansa tilalle, sekä on antaa oma prätkä koeajoon samaan aikaan samaa pätkää, niin harvassa ne lainailut ovat.

Kyllä lainaan, voisin esim. lainata EskimoR1:n rytköstä tai vaikkapa Moto-gupen 12r:ää, mitähän ne tuumais
062802jumpie_prv.gif
tounge.gif

Omaa XX:ää olen lainannut joka kesä kahdeksi viikoksi perheen kesälomamatkan ajaksi aina kaverille jolla taustalla rataa, matkaa ja drag racea, ei muille, lähinnä siksi kun toi tipu on niin h******n painava oudokseltaan.
Niin... voishan se olla pikku vaihtarin paikka, mutta kun XX on jo tullut koettua. Jopa kyljellään.
tounge.gif
Sulle voisin kai, ehkä, joten kuten, hmmh, osamaksutakuulle allekirjoitus, opastus, neuvonta, mietiskely...
kaboom.gif
jopa lainatakin. Sitten kesemmällä.
wink.gif
Saanks mäkin lainata sun Rykköstä?
lookaround_orig.gif
No jaa. Näillä renkailla siitä ei pitäisi liike ja uusilla renkailla siitä en pitäisi minä! Sisäänajokin on viä kesken...
baaa.gif

Ainahan noita löytyy jotka selittää, että kyllähän vakuutus korvaa....
Itse en lainaa muuta kuin sellaiselle hemmolle jolla on vaikka heti varaa lyödä pyörän hinta käteisenä käteen.
Tämä siksi, koska kerrankin olen odottanut kolme kuukautta katteita Suzukiini maahantuojalta... ajokausi on lyhyt ja lähes korvaamaton.

EN LAINAA enää!!!
Lainasin viime kesänä kun olin poissa ja kaveri kaato "vain nurtsilla ja jalkakin jäi väliin ja meni rikki" sen jälkeen katteisiin tulleita naarmuja ei ole korjattu, edes vakuutuksesta.
033102ass_1_prv.gif
Kun vahinkotarkastaja sanoi, että niiden korjaus on kalliimpaa kuin omavastuu. Siellä ne on vieläkin.... Ja taitaa jäädäkin.

Viime kesänä olin muutaman päivän työmatkalla Tallinnassa ja lainasin siksi ajaksi pyöräni kaverini käyttöön. Kaverin olen tuntenut yli 15 vuotta ja tiesin että kyllä se osaa ajaa (tosin aina onnettomuudet ei ole kiinni ajajan taidoista).
Tehtiin luovutusvaltakirja, jossa todettiin laina-aika, sekä mahdollisuuden onnettomuuden sattuessa ajajan omavastuu (muistaakseni 1500 e). Mukaan allekirjoitukset nimenselvennyksineen (kannattaa olla vielä todistaja), yhteystiedot ja molemmille yksi kappale mukaan.
Kyseessä ei ollut epäluottamuksen osoitus vaan silkka varotoimenpide, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu. Lisäksi jos virkavalta liputtaa sivuun niin on näyttää selkeä dokumentti pyörän omistajasta ja ajon luvallisuudesta. Lisäksi sovittiin suurinpiirteinen kilometrimäärä, mitä laina-aikana tultaisiin ajamaan.

No, mitään ei tapahtunut, kaikki meni hyvin ja kaveri kustansi hyvitykseksi baari-illan. Ainoa aiheutunut "haitta" kohdistui kaverin talouteen, sillä ajon jälkeen iski miehelle sellaset poltot, että hankki talvella itselleen oman pyörän ja nyt odottelee kämmenet hiessä ajokauden alkamista...
tounge.gif

En varmaan lainaisi, paitsi joillekin erityistyypeille kuten esimerkiksi omalle äijälle. Pyöräkokemus on ehdoton, jos edes mun rottaa ajattelee lainaavansa. Vaikka oma kokemus onkin suht vähäistä, on se silti eri asia mällätä oma pyörä kun antaa jonkun muun mällätä se.

Tuo kirjallinen sopimus -juttu oli hyvä, sellaisen varmaan teen myös jos (JOS!) erehdyn joskus tuota lainaamaan pidemmäksi aikaa jollekin. Pääasia on, että vahingon sattuessa minä en joudu maksumieheksi ja pyörä saadaan kuntoon.

Kerran tuli huoltoasemalla yks romaani kysymään pyörää koeajolle!!! Koskaan ennen ollu nähnykkään äijää! Ihan tosissaan yritti saada tyypit, siis huhhuh kaikkee ne yrittää!

Back