• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän lainaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nickle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kevät tulee ja pyörättömiä tuttuja alkaa kiinnostaa pyörän lainaus tai ainakin nopeat "tyypit". Usein mp:llä enempiä ajamattomat kuvittelevat, että mp:llä on ajettava melkein pv- tyylillä ykkönen - hana auki, kakkonen - hana auki... ajatuksella "nopeusrajoitukset on sivuseikka". Aiemmin en ole asiaa ajatellut mutta kaiken maailman kaatumisvideoita nähtyä rupee lainaaminen epäilyttämään. Miten teillä muilla?

Itse en pyörääni kokemattomalle anna. Siis jos ei ole aiempaa kokemusta muusta kun moposta tai kevarista vuodelta 90.
Pyöräilevien kavereiden kesken kyllä sillon tällön vaihdetaan pyöriä.

Periaate on mulla selkeä, jos joku pyörän omistava (hyvä) kaveri haluaa kokeilla, niin homma ok varsinkin jos saan itse kokeilla toisen pyörää, mutta muille sanon jyrkästi ei !

Kun sain uuden pyörän alle viime kesäkuussa, niin heti tuli naapurin mies pyytämään koeajoa, kun kyllä hän on ajellut pyörillä (omien sanojensa mukaan), vaikka itse ei ole koskaan sellaista omistanut. Voitte vaan arvata, että annoinko ajaa...

Ei tulisi mieleenikään lainata pyörää kenellekään / keneltäkään
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif

Ei mp mulla itsessään niin rakas ole etten voisi periaatteen vuoksi koeajoon antaa. Olisihan se mukava saada joku hyvälle päälle ja mahdollisesti mopokärpäsen puremaksi sallimalla koeajon. Itselläkin mp kärpänen purasi kaverin tarjottua tyypit pyörällään. Kuitenkin kaatumisen tai kolaroinnin mahdollisuus saa empimään. Lisäksi oman pyörän ollessa kyseessä ärsyttää kun tietää että koneesta kuitenkin otetaan irti parit kunnon vedot "että saa tuntumaa". Ehkä vois tyypit tarjota jos menis ite kyytiin ja sanois et liikennesäännöt koskee myös sua, muuten tyyppäily loppuu. Mut aika säätöä olis...

Ei mp mulla itsessään niin rakas ole etten voisi periaatteen vuoksi koeajoon antaa. Olisihan se mukava saada joku hyvälle päälle ja mahdollisesti mopokärpäsen puremaksi sallimalla koeajon. Itselläkin mp kärpänen purasi kaverin tarjottua tyypit pyörällään. Kuitenkin kaatumisen tai kolaroinnin mahdollisuus saa empimään. Lisäksi oman pyörän ollessa kyseessä ärsyttää kun tietää että koneesta kuitenkin otetaan irti parit kunnon vedot "että saa tuntumaa". Ehkä vois tyypit tarjota jos menis ite kyytiin ja sanois et liikennesäännöt koskee myös sua, muuten tyyppäily loppuu. Mut aika säätöä olis...
Aevan. Siis periaatteessa ei lainata mutta...
Kun sitä on itsekin joksus saanut mopokärpäsen pureman juuri 'hyväsydämisen' moponomistajan lainattua omaansa, niin asiaan ei voi oikein jyrkän ehdottomasti suhtautua. Itsellä se vaikutti aikanaan mm. mopotyylin vaihtoon.
Eli ehkä, vaikka kyseessä ei olisikaan jo oman pyörän omistava kokenut motoristi. Jos perustekniikka on hallussa kohduutella ja jos lainaaja on jo ennestään tosi tuttu ja ehjäpäiseksi havaittu. Kellekään puolitutulle naapurinsedälle en noin vaan lainais, oli ex-motoristi tai ei. Siinä tietty sovittaisiin etukäteen tiukat rajat kokeilun alueelle, kestolle jne.

Tietyssä mielessä joku potentiaalinen järkevä ja perusjutut tunteva uusmotoristi tai mopottimen tyypin vaihtoa miettivä aloitteleva mopoilija vois olla jopa parempi vaihtoehto lainaajaksi kuin jo kokenut, 'wannabe-testikuski.'
tounge.gif

Muistelen muuten nähneeni kutakuinkin samanlaisen ketjun jossain täällä jokunen aika sitten, ja siihenkin taisi jo tulla kommentoitua lähes samoin, mutta hälläpäs nyt niin väliä. Jos tää olis äänestys, menis ääni ehkä -vaihtoehdolle.

Jotenkin olen niin kiintynyt pyörääni etten sitä lainaa, testit voi kaverille antaa jos saa samalla testata kaverin pyörää..
biggrin.gif

Yleensä en lainaile mitään tavaroitani ellen tiedä että joskus saan vastavuoroisesti lainata kaverin tavaroita.
Pyörää en anna koeajoon muuta kuin jos olen kavereiden kanssa yhdessä ajelemassa ja vaihdellaan pyöriä keskenämme...

Ikinä en lainaisi autoakaan, enkä varmasti pyörääkään. Eipä kyllä A-kortillisia tuttuja taida ollakaan, paitsi nämä vanhemmat sukulaiset joilla on se lahja-A.

Eikä ole kyllä kukaan tullut pyytämäänkään. Luojan kiitos minulla ei ole sellaisia naapureita (!), jotka tuollaista tulisivat kysymään. Hyvä jos päivää sanovat toisinaan...
tounge.gif

Kaveripiirissä on muutama jamppa jolle annan pyörän lainaan jos tarvetta ilmenee. Kokemattomalle tai puolitutulle en ikinä.

Kyllä minä omaani olen monesti lainannut, kun kyse on hyvistä kavereista, joiden ajotaidot tiedän kohtuullisiksi.

Pyörissä ja autoissa on vakuutukset kunnossa, joten sen puoleen ei ole ongelmaa.

Kavereiden pyöriä tulee joskus testattua, mutta en ole kovin innostunut koeajamaan erilaisia pyöriä, enää

Samasta syystä en myöskään kierrä auto tai mp-liikkeitä pyöriä testailemassa, kun harvemmin on noita vakavampia ostoaikeita.

Suurimman osan ostamistani pyöristä olen ostanut ilman koeajoa, pelkkien kylmien tyyppien perusteella. toistaiseksi ei ole pahoja pettymyksia tullut.

Pakettiautoja ja peräkärryjä ei "puolitutuille" kyllä kannata lainata. Aina on jotain rikki kun palauttavat ja vielä yleensä "unohtavat" mainita rikki menneistä takavaloista tai kolhuista.

Pyörää en lainaa....
koe-ajot on ottanu veli poika mutta ei muut!
on tullu pari kyrpiintynyttä ilmettä ku ovat kysyneet testejä mutta vastaus on ei.
033102bebe_1_prv.gif

periaatteessa en lainaa kenellekkään, paitsi sellaiselle kaverille josta haluan lopullisesti eroon
tounge.gif

pari poikkeusta kyllä tullu tehtyä...enempää ei luvassa.
menkööt kokeilemaan liikkeitten pyöriä jos tyypit haluaa ottaa...
033102bebe_1_prv.gif

Pyöräni saa ajaa vain yhden käden sormilla määriteltävä määrä ajotaidot omaavia sukulaisia ja kavereita. Kenellekään muulle en tule koeajoon tai lainaan pyörää antamaan. Turha siis kysellä tyyppejä
kaboom.gif
!

Mun pyörillä on kasa tuttuja kyllä ajellu, ja varmaan kun toi päivittyi nyt erilaiseen, tulee sitä taas sitten annettua "tyyppeihin".

Rautaa/muovia noi vain on, ja kaupasta saa lisää. Kunhan vain kattoo että lainaa sellaselle tutulle joka sitten ymmärtää mukisematta pulittaa sen omavastuun/bonarien menetyksen jos vahinko sattuu. Turhapa niitä nyt niin suuresti on rakastaa, vaikka mukavia ovatkin. Eri asia sitten todella vaivalla rakennetut, tai jotkin harvinaisuudet.

Oma tollanen tusina-suzuki, joten vaikea siihen on nyt niin palavasti rakastua.. :/

Ainoa mikä hirvittää, on se, että arvon avopuolisko meinaa hankkia prätkäkortin..
omg.gif
omg.gif
Sillehän sitten tota on pakko lainata. Ja SE ON pelottavaa.

No en tasan kyllä lainaisi RR:ääni kellekään jonka ajokokemus ja mopotausta ei olisi tiedossa ja sitäkautta arvioitavissa riittäväksi...

Back