• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän kuljettaminen kärryssä/pakussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ennenkin mainittu,mutta vielä kerran,www.powerplustools.fi,kts mp-korjaamolaitteet,myy mp-parkkeeraustelinettä,mukana kiinnitysliinat.Saa kärryyn ja pakettiautoon kiinni,toimii myös pihalla jos ole keskitukea,etupyörä siihen ja takapyörä ilmaan huoltopukilla.

Mulla on transporterissa semmoinen metrin levyinen, taittuva ja kääntyvä, lastausramppi pultattuna kiinni ja tuommoinen aloitusviestin kuvassa oleva bike - grapperi sitten etupäässä.

Noilla saa kätevästi ajettua pyörän kyytiin ja parilla liinalla vedän sitten pyörän paikoilleen.

Paku ja vermeet ovat toki myynnissä. Jollei pakua halua, niin voin myydä kolmella huntilla rampin ja grapperin. (tuommoinen ramppi mikä mulla on, niin se maksaa uutena pitkälti toista tuhatta ja grapperi makso toistasataa, kun briteistä sen aikoinaan tilasin) YV:tä jos kiinnostaa..

Matti, Helsingistä.

Edittiä. Ramppi löysi uuden omistajan ja tuon bike grabberin voisinkin pitää itse, joten voitte hajaantua.
smile_org.gif

PARKKEERAUS TELINE PPT 0377

Kahvaliinat käytössä, perä jalkatapeista.

Ainoa ongelma on eturenkaan liimautuminen telineen haarukkaan. Pyörää saa jonkin verran repiä pois, pukki tahtoo tulla perässä.
Itse kanssa huomannut tuota renkaan liimautumisongelmaa. Kannattaa antaa renkaan jäähtyä hyvin ennenkuin tönää pukkiin kiinni, hiukan vähentää kiinnitarttumista. Tai sit ne näppylähanskat...  
biggrin.gif
Laitoin kyseiseen pukkiin kontaktimuovia kosketuspintoihin, ja se tuntuu auttavan aika hyvin kiinnijäämiseen. Ei se ongelmaa kokonaan poista,mutta lieventi paljon. Tosin renkaana on ollut ns. katurengas, eli seos saattaa olla kovempaa.

Ainoa ongelma on eturenkaan liimautuminen telineen haarukkaan. Pyörää saa jonkin verran repiä pois, pukki tahtoo tulla perässä.
Vähän hölmösti markkinoitu tuota tuotetta kun sivulla on vielä kuva crossipyörän eturenkaasta telineessä, mutta itse laitteessa lukee että suositeltavat rengaskoot ovat 17,18 ja 19". Kotarissa on 21" eturengas joka hiukan liian iso telineeseen.
No pyörä pysyy jotenkin pystyssä kun sitä virittelee yksin kärryyn kiinni, ei mitenkään tukevasti. Toinen vaihtoehto (kokeilematta vielä) olisi laittaa takarengas telineeseen ja työntää (liu´uttaa) pyörä kärryn etulaitaan kiinni. Takarenkaan kanssa pysyy melko tukevasti pystyssä...

Takarengas kiinnitettynä voisin kuvitella että noihin telineisiin ja liinoihin tulee pulssimaista vääntävää rasitusta, kun se "ratti" pääsee heilumaan toisessa päässä eestaas. Eli kannattanee siinäkin tapauksessa sitoa sarvet/etupumput paikoilleen.

Takarengas kiinnitettynä voisin kuvitella että noihin telineisiin ja liinoihin tulee pulssimaista vääntävää rasitusta, kun se "ratti" pääsee heilumaan toisessa päässä eestaas. Eli kannattanee siinäkin tapauksessa sitoa sarvet/etupumput paikoilleen.
Joo tottakai, telineen tarkoitus on vain pitää pyörä pystyssä sillä aikaa kun itse saa laitettua liinat (tangosta) kiinni. Eturenkaan kun laittaa telineeseen, on pyörä todella hatarasti pystyssä ja näin ollen liinojen kirraamisen aloitus on vaikeampaa...

Omat viritykset on nyt kärryssä kiinni eli Janin mainostama Condorin pukki pikakiinnityksellä. Ts. pohjalevyn alla olevassa latassa mutterit hitsattuna ja latta ruuveilla pohjalevyssä kiinni, pukki neljällä pultilla muttereihin.  

Takaa saa kiinni hyvin jalkatapinkolmioista mutta eteen on tulossa tankoliina josta kiinnitys tavallisilla liinoilla. Muualta tuota ei oikein ainakaan nykyisiin kiinnityspisteisiin järkevästi saa kiinni koska katteet tiellä (ellei vedä renkaasta jotenkin kiinni).

Koelastaus ja -kiinnitys vielä tekemättä kun tuo tankoliina on vielä postissa matkalla.

Mites onko ton lastauksen osalta jotain "kikkakuutosta" tai huomioitavaa ettei mopo tuu rampilta kumolleen kun mopon kanssa yksinäänkin joutuu kikkailemaan?

onko tälläsista kokemuksia? näyttää näppärältä systeemiltä.

Kuljetan 300 x 130 kokoisessa kärryssä kahta isoa enduro/crossipyörää, sekä pojan 65 krossia. Hyvin mahtuu, kun laittaa toisen keula menosuuntaan ja toisen keula tulosuuntaan ja pikkukrossi isojen väliin. Lisäksi samassa kärryssä kulkee työkalut ja ajovarusteet. Kärryn lattiassa on puupalikoista tehdyt paikat pyörille, ettei liiku sivusuunnassa.

Mites onko ton lastauksen osalta jotain "kikkakuutosta" tai huomioitavaa ettei mopo tuu rampilta kumolleen kun mopon kanssa yksinäänkin joutuu kikkailemaan?
Tämä itseäkin askarruttaa, kun noita ensi kesän kuvioita suunniittelen  
smile_org.gif
Jos ramppia käyttää (ei aja kärryä kallistamalla kyytiin), kannattanee taluttaa pyörää kytkimen/kaasun avulla mieluummin kuin ajaa. Jos ajaa ramppia liian hissukseen huomaa aika äkkiä, etteivät jalat ylläkään maahan..

smile_org.gif
Suomalainen mieshän ei apua kaipaa, mutta viime Botnian reissulla tuli onneksi ilman pyytämättä Jani tuuppausavuksi kun lastasin pyörää kärryyn. Meikäläisellä, siinä vaiheessa kun piti itse nousta kärrynkyytiin, jalka lipesi ja sääri osui kärryn kulmaan. Onneks Jani piti pyörää pystyssä, se ei kaatunut päälle. Palkeenkieli sääreen ja viis tikkiä. Mitä tästäkin opin, ehkä sen jos näen, että joku lastaa pyörää yksin, menen heti auttamaan ja kun itse lastaan pyörää, en häpeä mennä pyytämään varmistajaa!

Toinen asia, mitä olen miettinyt päissäni. Voiko kyykkypyörää kuskata avokärryssä perä edellä
confused_orig.gif
Tuuli ottaa varmasti hiukan erilailla katteisiin, mitä tehtaan insinöörit ovat suunnitelleet?

smile_org.gif
Suomalainen mieshän ei apua kaipaa, mutta viime Botnian reissulla tuli onneksi ilman pyytämättä Jani tuuppausavuksi kun lastasin pyörää kärryyn. Meikäläisellä, siinä vaiheessa kun piti itse nousta kärrynkyytiin, jalka lipesi ja sääri osui kärryn kulmaan. Onneks Jani piti pyörää pystyssä, se ei kaatunut päälle. Palkeenkieli sääreen ja viis tikkiä. Mitä tästäkin opin, ehkä sen jos näen, että joku lastaa pyörää yksin, menen heti auttamaan ja kun itse lastaan pyörää, en häpeä mennä pyytämään varmistajaa!

Toinen asia, mitä olen miettinyt päissäni. Voiko kyykkypyörää kuskata avokärryssä perä edellä
confused_orig.gif
Tuuli ottaa varmasti hiukan erilailla katteisiin, mitä tehtaan insinöörit ovat suunnitelleet?
Mä olen käyttänyt tapaa:
Purkaessa mopoa kärrystä; mopon takarengas rampille ja äijä kärryn reunalle, pysäyttää mopon etujarrulla, astuu alas kärrystä, höllää etujarrua sen verran ett mopo rullaa nätisti ramppia alas.

Lastatessa; taluttaen/ koneeella ja kytkimellä ramppia ylös puoliks kärryyn, pysäytys etujarrulla, nousen ite kärryyn:
Tässä vaiheessa ei kannata nykästä kytkintä ylös, koska takarengas pyörähtää ja sylkäsee rampin pois alta, ellei se ole erikseen kiinni, ja mopo tippuu kärryn takareunalle. Ei ole yks tai kaks kertaa kun ko mopoja on sit avitettu esim jalkatapeista nostamalla kärryyn.
/Jos takarengas on tossa vaiheessa reunaa vasten, niin perä nousee kätsästi kyytin renkaasta työntämällä-pyörittämällä.

Jos ei käytä konetta lastatessa, niin homma kannattaa tehdä ilman sen suurempaa vauhdin ottoa, ja pyytää jotain tuuppaamaan mopo kärryyn, itse lähinnä vain ohjaten. Perus ärräpärrä on erittäin kevyt tuupata kärryyn, joten se onnistuu siltä avittajalta helposti.

Avittajan kannattaa työntää esim jalkatapista, tai varsinkin jos mopossa on takajalkatapit, niin ne on ehkä parhaat.
Randomina perän katteista työntämällä voi avittajalla jäädä katteenpala käteen, ja hampaat takahäkkiin, ei kiva.

Jos taas pakun tai kärryn lattiataso on korkealla maasta, niin sit joutuu ehkä ottamaan hieman vauhtia. Mutta kannattaa muistaa, että siinä vaiheessa kun eturengas on jo kyydissä, niin mopon voi rauhassa pysäyttää, koska tarvittava työntövoima vähenee reilusti alle puoleen.
Vauhdinottajilla yleisin ongelma on se että ohjaajakin työntää mopoa, jolloin mopo kaatuu sinne toiselle puolelle. Näitäkin on näkynyt.

Vähän hölmösti markkinoitu tuota tuotetta kun sivulla on vielä kuva crossipyörän eturenkaasta telineessä, mutta itse laitteessa lukee että suositeltavat rengaskoot ovat 17,18 ja 19". Kotarissa on 21" eturengas joka hiukan liian iso telineeseen.
No pyörä pysyy jotenkin pystyssä kun sitä virittelee yksin kärryyn kiinni, ei mitenkään tukevasti. Toinen vaihtoehto (kokeilematta vielä) olisi laittaa takarengas telineeseen ja työntää (liu´uttaa) pyörä kärryn etulaitaan kiinni. Takarenkaan kanssa pysyy melko tukevasti pystyssä...
Tuohon on erittäin helppo ajaa mopo ja se pysyy siinä melkoisen tukevasti. Viileä eturengas ei siihen tartu.
Kuljetusta varten kannattaa tietysti vetää stongasta liinat etusivulle.

Nuo Powersplustoolsin parkkitelineet on nerokkaasti ja laadukkaasti tehtyjä ja toimivat mainiosti.
85€+15€ toimituskuluista ei ole paha hinta nerokkaasta ja hyödyllisestä laitteesta.

Silloin kun mulla vielä oli paku, tein vain väliseinään parista kakkosnelosesta telineen johon sain pyörän eturenkaan tukevasti ja lattiaan takarenkaan kohdalle pari pientä pätkää myös jotta takapää ei pääse liikkumaan sivuttaissuunnassa.
Tämän jälkeen eteen kaksi liinaa, toiset päät kiinteästi autoon kiinni ja toiset päät sidoin yläkolmioon niin että veto tulee molemmmille puolille.

Sitominen kestää alle 30 sek, sen pystyy tekemään yksin, ei tarvitse käyttää pyörän omaa jalkaa, eikä takaa tarvitse sitoa mitenkään.

smile_org.gif
Jos ramppia käyttää (ei aja kärryä kallistamalla kyytiin), kannattanee taluttaa pyörää kytkimen/kaasun avulla mieluummin kuin ajaa. Jos ajaa ramppia liian hissukseen huomaa aika äkkiä, etteivät jalat ylläkään maahan..
Ja jos ajaa ramppia pitkin pakuun, niin jossain vaiheessa kannattaa painaa päätä vähän alas.

Crosseja varten tein muinoin puusta telineen jonka sai nostettua kärryyn.

Power plussan PPT 0377 on kyllä hyvä ja edullinen.
Toisinaan tahmakumeilla saa repiä jonkun verran pyörää irti.
Terästangoilla olen pannut remmit tangon kiinnityksen juuresta - kevyt aineisilla clipareilla kolmiosta.
Takaa vaan kuormansidontaliinan renkaan ja vanteen ympäri.

Ja tosiaan kompuran ja bensakannut kärryn perälle tasapainoittamaan aisapainoa.

Jos kuskaa samaa pyörää paljon voi tietysti tehdä mallikohtaisempia kiinnikkeitä.
Näin joskus ratapuokin jolle oli tehty taka-akselin läpi tuleva teline joka varmistettiin siipimutterilla.
Pakun lattiian oli sitten tehty paikka johon teline sopi ja se varmistettiin myös siihenkin yhdellä siipimutterilla.

smile_org.gif
Ja jos ajaa ramppia pitkin pakuun, niin jossain vaiheessa kannattaa painaa päätä vähän alas.
biggrin.gif
lisäksi kaasuun ei kannata koskea jos ajaa. Ite tunaroin joskus ja näppäsiin liikaa kaasua, ramppi lähti alta. Crossilla etupyörä kärryyn ja mopon pohja kärryn reunaan ja sen vuoksi kivet tankkiin. Paljon tähtiä silmissä.

Pakko sanoo toinenki, eräs A-luokan SS600 kuljettaja ajoi kiukkupäissään vituix menneen kisan takia telttaan suoraan huoltopöydälle ramppia pitkin. Vaan ei kapealle pöydälle enää jalkoja saanutkaan. Olin tuossa kisassa mekaanikon roolissa ja vedin samantien pressut kii ja lähdin kahville odottaan enimmän lämmön laskua teltassa.

Back