• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän erikoinen tärinä (lisää tärinöitä tänne)

Sijainti
Espoo
Pyörän erikoinen tärinä (lisää tärinöitä tänne)

Emännällä on suht uus ja vähän ajettu VFR800 johon ilmeni viime huollon jälkeen ihmeellinen tärinä.

Tärinä alkaa 130 mittarinopeudessa (tuolloin gps:n mukaan 120) ja pahimmillaan 140 mittarinopeuden kohdalla.
Eli jos ajaa esim 140 mittarissa koko pyörä tärisee sellaisella 1-2sek intervallillä aikas perkuleesti. Ne jotka ovat käyneet auton kanssa katsastuksessa, tietävät millainen tärinä siinä iskari testaus laitteessa on. Samalla tavalla tärisee koko tuo pyörä.

Eli tärinä kestää aina tuon 1-2sek ja saman verran on aina taukoa tärinän jälkeen ja sit taas tärisee ja sitä jatkuu niin kauan kun nopeus on tuollainen (moottoritie nopeus)

Eilen testasin hänen pyörää ja sen ainakin totesin että vaihteella ja kierrosalueella ei ole merkitystä, ainoastaan nopeudella.

Renkaat on suht uudet joten niistäkään se tuskin johtuu ja painotkin näytti olevan vanteissa kiinni. Itse en ole ikinä tuollaiseen koko pyörän tärinään koskaan törmännyt. On vähän niinkuin mutkittelisi eestaas sellaisen ajoradan piennarviivan yli jossa on ne heräteurat.

Kannattas varmaa sieltä huoltaneesta liikkeestä tiukata että mitä ne on tehneet.

Pystyykö kuuntelemaan onko mukana kolinaa ? Ajaa vaikka toisella pyörällä vieressä ?

poku sanoi:
Tarkasta rengaiden tasapainotus.

Eturenkaan kunto...?

Ittellä ilmeni aivan samat oireet ja epäilin jo ihan kaikkea, mutta se oli aalloille kulunut eturengas.
Pintaa oli kyllä, mutta olin ajanut alle ohjepaineiden & raskaalla kuormalla.

Etusen vaihto vei tärinät... :;):

-jami

Kokeile muuttaa suht radikaalisti hetkeksi renkaiden paineita ja käy kokeilemassa vaikuttaako tärinään.

Vietäisiin pyörä sinne missä se huollettiin viimeeksi, mutta kyseinen huoltopaikka on 250km kotoa

- Etunen on lähes uusi, joten siinä tuskin, siitä johtunee
- Tasapainoitus voisi olla syy, mutta siihen en usko, sillä silloin melko varmasti tuo koko pyörän tärinä olisi melko varmasti yhtäjaksoista. Tähän pitää vielä mainita että esim. etupää ei vipota pätkääkään. Eli niinku aiemmin mainitsin, koko pyärä tärisee perästä keulaan asti, aivan kun ajaisi tien tiheisiin tärinä raitoihin ja pois vuoronperään .

- Soitettiin liikkeeseen jossa pyörä on yleensa aina huollettu aiemmin ja epäilivät että voisi johtua ketjuista (Tuli mieleeni että jos mahdollisesti esim. ketjut on kiristetty huollossa ja tämä olisi tuonut sen tärinän esiin)

Pitää tehdä muutama testi vielä mitä tuolta huollosta ehdotettiin jotta voisi haarukoida aiheuttajaa.

Nuo ketjut voisi hyvinkin olla syynä. Jos ovat venyneet epätasaisesti niin voisivat aiheuttaa tuollaista. Kannattaisi katsoa onko siis liian kireellä jossain kohtaa kun pyörittää täyden kierroksen ympäri tai onko jumiutuneita lenkkejä. Liian kireet ketjut ei tee hyvää laakereille muutenkaan.

CebariTonni sanoi:
- Tasapainoitus voisi olla syy, mutta siihen en usko, sillä silloin melko varmasti tuo koko pyörän tärinä olisi melko varmasti yhtäjaksoista. Tähän pitää vielä mainita että esim. etupää ei vipota pätkääkään. Eli niinku aiemmin mainitsin, koko pyärä tärisee perästä keulaan asti, aivan kun ajaisi tien tiheisiin tärinä raitoihin ja pois vuoronperään .

Renkaan kudosvika, epäkeskinen asennus, epätasapaino jne aiheuttaa myös jaksollista tärinää, koska etu- ja takarenkaiden pyörimisnopeus on eri.

Laita muija pyörän puikkoihin motarille ja ajat itse rinnalle toisella kulkineella, ja katso kumpi pää alkaa pompottaan.
Ja onko etu- ja takavanteissa kaikki väliholkit ym. asennettuna?

Viimeksi muokattu:
Takalaukku? Kaveri kertoi että XX:ssä tulee levottuomuutta/ravistelua tietyssä nopeudessa kun on takalaukku kiinni, jotenkin menee aerodynamiikka ketulleen...

..kunhan tuli mieleen...

Nonnii... näyttäis melko suurella varmuudella siltä että tärinä johtunee ketjuista ja rattaista. Emäntä vetäs kytkimen pohjaan tuolla 140-145 mittarinopeudessa jossa se tärinä on kaikkein pahin... ja niin siinä vaan kävi että kun kytkimen veti pohjaan niin pyörä rauhottu het sillä silmänräpäyksellä, eli kun veto loppui niin tärinäkin loppui.

Aika erikoista sinänsä... itse olen omissä pyörissä ajanu useitakin ketjuja ja rattaita ihan loppuun, mutta se on yleensä ilmentynyt silleen että jalkatapeille tai satulaan tuntuu sellanen tärinä tai "napse" tai "hakkaaminen". Mutta emännän pyörässä koko pyörä tärisee niin että tärinän aikana ei edes peileistä näe mitään.

FinnDRZ: Mulla itellä on XX ja tiedän tuon levottomuuden ja ravistelun... mutta ravistelu ja vispaus on eri asia kuin tärinä :) kun tuo tärinä mistä olen maininnut (jos kukaan nyt ei ikinä ole ajanut noihin ajoradan valkosiin piennarviivoihin ja niissä oleviin tärinä raitoihin, niin se on vähän kuin poraisi iskuporakoneella seinää) ... eli sellainen tärinä, jonka taajuus on ehkä luokkaa 50Hz

Viimeksi muokattu:
jr66 sanoi:
Voisiko todella johtua ketju/ratas osastolta syy tähän ?

Ei kyllä enää muutakaan tule mieleen... jos kerran:

1. Vaihteella tai kierrosalueella ei ole merkitystä tärinän syntyyn, vaan ainoastaan tietty nopeus vaikuttaa.
2. Kun veto on pois, ei tärise (kytkin pohjassa) ja se ei silloin mielestäni renkaista tai laakereistakaan voi johtua

Jep, luultavasti vedetty liian kireälle ketjut huollossa, tsekkaa välys.
Mulla noissa pyörissä on aina huollon jälkeen saanut löysää ketjuja, en tiedä mikä idea vetää ne viulun kielen kireälle.

Vaihdettiin just ketjut ja rattaat huollon yhteydes... nyt ku ajaa risteystä kohti esim viittäkymppiä ja laittaa kytkimen pohjaan ni aika jännää ääntä eturattaan kohdalta,melkeen pahempaa ku vanhoilla rattailla....mistäköhän sellanen johtuu? Uutuuden kankeutta? :dunno:

Back