• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyöräkuume iskenyt taas

Terve .orglaiset  
bowdown.gif

Olen tässä aika monta kesää sairastanut prätkäkuumetta ja nyt päätin hankkia siihen lääkityksen. Ajattelin jos sais jonkinlaista mielipidettä miten kannattaisi lähteä liikkeelle asian kanssa. Kortin hommasin jo 9 vuotta sitten, enkä ole sen jälkeen ajanut yhtään
sad_orig.gif
. Toinen seikka on että ihan mitä tahaansa pyörää ei varmaan minun kannata hommata kun minulla on 200cm pituutta ja painoakin löytyy 130kg.

Varmaan pitäis käydä autokoulussa ajamassa pari ajotuntia tai jotain ennenkuin uskaltaa ottaa koeajoon pyöriä. Onkohan jollain hyvää vinkkiä minkälaista pyörää sitä lähtis katsomaan joka olisi hyvä pitkälle erittäin kokemattomalle kuskille (tuo nyt kuulostaa vähän huvittavalta!).

Olen myös kuullu/ymmärtäny että mp-kerhoista saa jonkilaista ohjausta ajotaidon parantamisesta... Onko tuosta kellään kokemusta?

T: Late

Ainakin Joensuun suunnalla järjestetään joka vuosi nk. ruosteenpoisto kursseja. Luulisin näin ollen että muuallakin on näin eli siellä käydään läpi perusasioita teoriassa ja käytännössä.
Ja jos pitkä tauko pyöräilyyn on ja tekee mieli tiettyä pyörää niin eiku rohkeesti vaan koeistumaan/ajamaan esim sinun kokoiselle voisi olla käypäinen (ja helppo käsitellä) Banditit, hondalta sevenfifty näitähän on riippuu miten isoa meinaa mutta eiku nettimoto auki ja kattele seudultasi missä olisi käytettyä pyörää tarjolla mihin pääsee kiinni helposti. varovasti otat koeajon ja jos miellyttää ja tuntuu oikeelta niin sen jälkeen omalla pyörällä sinne "ruosteenpoisto" kurssille...
Ja eiku hyvää kevättä ja onnea pyörän valinnassa!!
062802jumpie_prv.gif

Joku taisi kanssa ehdottaa Banditia minulle. Olen miettinyt tuommoisia "ruosteenpoisto" kursseja, en vain vielä ole löytänyt Uudeltamaalta sellaisia (etsintä jatkuu
wink.gif
).
EDIT: Itse olin ajatellut tosiaan 600-800 kokoista käytettyä pyörää aluksi. Voisi sitten myöhemmin katsoa isojenpoikien pyörää
062802jumpie_prv.gif

Kokeile pyörää valitessa etsiä sellaista missä pyörän fyysinen koko riittää verrattuna omiin mittoihisi ja ihan pystystä ajettava,ja perus leveällä tangolla. On takuulla "aloittelijalle" helppo pyörä käsitellä alkuun. Banditit ei nykyää hirveesti kustanna ja on takuulla luotettavia kun vaan on huollot tehty ajallaan jne (harvinaista puhetta Honda ihmiseltä)...Jokaisella merkillä näitä peruspyöriä riittää. Hondalla tosiaan CB,CBF. Suzukilla Banditit...listaa riittää ja lisäilkää muut tätä listaa sopivasti...

Tässä yksi vaihtoehto yksityistunneille. Täältä saa tarvittaessa myös pyörän ja ajovarusteet ajotunnille. Saa ainakin jonkinlaista tuntumaa ja uskaltaa lähteä koeajolle omaa hankkiessa. Kevään alkeiskurssi olisi ollut varmaan sulle sopiva, mutta taisi mennä jo.
http://www.biketraining.fi/index.html

Sun ehkä kannattaa miettiä aivan ensiksi haluatko ajaa , "pää edellä" (muoviluoti), "jalkapohjat edellä"(custom) vai jotakin siltä ja väliltä. Sen kun olet saanut päätetyksi niin pyörän valinta helpottuu huomattavasti.
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Joku taisi kanssa ehdottaa Banditia minulle. Olen miettinyt tuommoisia "ruosteenpoisto" kursseja, en vain vielä ole löytänyt Uudeltamaalta sellaisia (etsintä jatkuu
wink.gif
).
EDIT: Itse olin ajatellut tosiaan 600-800 kokoista käytettyä pyörää aluksi. Voisi sitten myöhemmin katsoa isojenpoikien pyörää  
062802jumpie_prv.gif
Suosittelen isoa enduroa tai diversion 600 josta itse tykkäsin ja tosi helppo ekapyöräksi alavääntöäkin on ei aina sammu valoissa. 753502 id esim. nettimotossa kannattaisi kysellä.

Keravalta ei ole pitkä matka Tuusmotoriin, Hyrylään. Sieltä ne mullekin (196cm/100kg) aikanaan, täysin kokemattomalle lahja-A:n omaavalle joka ei koskaan mp:n päälläkään ole edes istunut, tuuppasi Kawan ZR-7:n koeajolle. Ja kun oma kantti ei kehdannut kieltäytyäkään, niin... No allekirjoituksesta sitten näkee millä sitä tänäpäivänä ajellaan
sport05.gif

z12r soveltuu ainakin hyvin pitkällekin kuskille. onhan tuo meijän pete yli 200, onko 204 cm pitkä ja ajaa tusinakawalla. ja kun omaa painoakin on, niin voimaa piisaa kuitenkin. ajotunteja ihan autokoulusta voisin suositella tai jos tunnet jonkun kokeneen motoristin jonka kanssa on yhteinen kieli ja sävel, niin josko kehtaisi neuvoa.

bandiitti, xjr, zrx ovat erittäin sopivia myös aloittelevalle ja niissä on keskimäärin mukavin ajoasentokin. sama lienee isoissa matkaenskoissakin, jos meinaan kyykky on hieman ahdas.

Kawasaki ER6-N on sinun valintasi. Se on halpa, luotettava ja äärimmäisen helppo käsitellä. Lisäksi suosion vuoksi on mistä valita käytettynä.

Ellet halua sitten suoraan "isojen poikien pyörää", mitä tällä nyt tarkoitetaankaan. Pienempikuutioiset ovat lähes poikkeuksetta helpompia käsitellä taajamassa ja jossain nykyaikaisessa 750-kuutioisessa riittää kyllä tehoa aivan kaikkeen ajoon, esim. Suzuki GSX-R 750.

Iso äijä mahtuu ison matkaenduron puikkoihin aika passelisti. Litraiset ja yli kulkeekin ihan sopivasti, ei nyt ehkä kyykkypelien lailla, mutta ainakin mutkateillä silti ihan ´riittävästi´ ja pikkuisen päälle. Ja kuormauskykyäkin on paljon.

Autokoulu on hyvä idea! Harmittaa vaan, että ei tullut niiden palveluita käytetyksi vanhemmalla iällä. Olisi voinut säästää ainakin yhden pyörän päivityksen.

Enduroita on jo aiemmin suositeltu ja niihin varmasti isompi kaveri mahtuu. Mä voisin suositella vielä sen lisäksi BMW:n K-sarjaa, siihen mahtuu jopa ISO maha. Isommat matkafillarit on tietysti kanssa hyviä. Pyörän valinta liittyy tietysti AJAMISTARPEESEEN. Omakohtaisesti olen havainnut, että ensimmäiseksi mieleen juolahtava ajamistarpeet eivät välttämättä ole lopullisia. Suosittelen jopa, että ostettavalla moottoripyörällä pitäisi päästä ajamaan ennemmin satoja kuin kymmeniä kilometrejä. Tarkoittaa, että se ajoasento löytyy tai ei löydy vähän pidemmässä matkassa. Lainaa kaverilta tai vuokraa myymälästä.

Jos tarve on ajaa motoristien kahvipaikkaan noin kilometri tai kaksi, niin sittenhän voi tietty ostaa kustominkin...
033102bebe_1_prv.gif

Ps. En laskenut, että moniko vastasi "osta-suoraan-vähintään-tonninen", mutta se on ihan bullshittiä.

wink.gif
).
062802jumpie_prv.gif
Morjens,
Täältä voisit kysäistä muutaman harjoittelutunnin, kerrot tilanteesi, eiköhän se onnistu. Kysy Joukoa opettajaksi, se on hyvä.

Ei voi muuta sanoa kuin kiitos vastauksista
062802jumpie_prv.gif

Sain paljon asiaa pohdittavaksi ja noista linkeistäkin on apua. Pitänee rueta ottamaan selvää mitä kurssit tai pari ajotuntia maksais.

Sen verran olin miettinyt jo etukäteen että custom pyörää en ainakaan ensimmäisenä halua ostaa. Parhaiten varmaan selviää minkälaisen pyörän haluaa kun vaan koeajaa.

Mitenkäs muilla on pyörä hommattu? Meinaan onko rahoitusyhtiö vai pankkilaina? Pitäis ostaa mp-varusteita samalla, niin voisi kuvitella että pankkilaina olisi parempi, käsirahaa pitäis olla rahoituksen kanssa ja ne voisi paremmin laittaa varusteisiin
tounge.gif

Back