• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

pyöräilykin on vaarallista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pah oiskohan aika hakea mopotin tallesta kun tuntuu, että noita "liikennepoliiseja" alkaa löytyä jalankulkijoistakin.

aamulla kun rauhassa filaroin töihinpäin niin eiköhän joku valopää krakamies astu suoraan eteen ja tönäise salkulla. sitten kaveri ottaa nopeasti parinkymmenen metrin kaulan ja alkaa huutelemaan liikennesäännöistä. ihme kyllä itsellä ei pahemmin pinna palanut. toisaalta eipä suomailaisen keski-ikäisen miehen itseriittoisuus ja idioottimaisuus ole enää pitkään aikaan hämmästyttänytkään. sen verran ihmetytty tilanne, että piti käydä kysymässä oliko joku pahemminkin hätänä, mutta eipä tuolta selvää vastausta saanut. naamapunaisena kaveri liikennesäännöistä vaahtosi (myönnän eivät ne enää hirveän tuttuja olekaan
033102bebe_1_prv.gif
).

että sellaista. ei koske varnaisesti mopoja, mutta kaksipyöräisiä kumminkin. vaarallista tuo tuntuu noilla liikkuminen olevan kumminkin. ai niin ennenn kuin kukaan ehtii niin kyseessä oli pyörätie ei jalkakäytävä.

Pyöräilijä on itse asiassa liikenteessä se joka ei oikein tunnu sopivan minnekään. Ei jalkakäytävälle ei ajoradalle eikä aina edes sinne kevyenliikenteenväylälle. Mistäköhän tuo johtuu?
Ehkä joskus pitäisi katsoa peiliinkin ja sitä olenkin alkanut harrastaa. Ennen vetelin ihan hihan vierestä fillarilla ilman kellon soittoa, nykyään soitan kelloa hyvissä ajoissa, mutta kaikki ei tunnu siitäkään pitävän. Mikä meissä fillaristeissa ärsyttää muita kulkijoita? Bussikuskit yrittää mennä niin läheltä kuin mahdollista, koiran kusettajat tekevät ansoja pitkällä talutushihnallaan. Välillä tuntuu että ollaan tahallaan itse toisella puolella kulkuväylää ja koira toisella puolella. Kersat ovat erilukunsa, mutta siloin kun ne on vanhempien kanssa liikkeellä niin luulis vanhempia edes vähän kiinnostavan miten ne menee.
Prätkäkuskeista ei ole huonoja kokemuksia silloin kun olen ollut fillarilla liikkeellä, johtuisko se siitä että on tilaa enempi väistää ja tuntee itsekin olevansa aina välillä uhattu muiden taholta.

Ennen vetelin ihan hihan vierestä fillarilla ilman kellon soittoa, nykyään soitan kelloa hyvissä ajoissa, mutta kaikki ei tunnu siitäkään pitävän.
Nykyään kanssa kilautan kelloa hyvissä ajoin ennen kävelijän ohittamista. Mutta usein varsinkin mummelit (muka huonokuuloisia) alkavat siunailla ja pidellä rintaansa ja sinkoilla minne suuntaan sattuu kun kuulee kellon kilautuksen. Vaikka en todellakaan kilauta kelloa täysillä ja vasta kohdalla ollessa.

Kilautuksen merkityksen olen tajunnut vasta kun itse olen säikähtänyt melkein kuoliaaksi fillaroijan suhahtaessa yht´äkkiä hihaa hipoen täysillä ohi.
crazy.gif

Mutta kukin taaplaa tyylillään totean taas.

Pyöräilijä on itse asiassa liikenteessä se joka ei oikein tunnu sopivan minnekään. Ei jalkakäytävälle ei ajoradalle eikä aina edes sinne kevyenliikenteenväylälle. Mistäköhän tuo johtuu?
Ehkä joskus pitäisi katsoa peiliinkin ja sitä olenkin alkanut harrastaa.
Bussikuskit yrittää mennä niin läheltä kuin mahdollista, koiran kusettajat tekevät ansoja pitkällä talutushihnallaan. Välillä tuntuu että ollaan tahallaan itse toisella puolella kulkuväylää ja koira toisella puolella. Kersat ovat erilukunsa, mutta siloin kun ne on vanhempien kanssa liikkeellä niin luulis vanhempia edes vähän kiinnostavan miten ne menee.
Eikös se kuitenkin ole niin että se on se pyöräilijä joka on väistämisvelvollinen.......Vai oikeuttaako se pirikellon rämpyttäminen kaahimaan suorinta linjaa eteenpäin
omg.gif

Sitä ei tällänen humalainen puolelta toiselle hoippuva koirankusettaja aina ehdi loikata ojaan suojaan...

edit: niin vielä kun me pääsääntöisesti tallataan sitä vasenta reunaa, koska se on turvallisempaa .... ja jalankulkija saa onneksi vielä vapaasti valita kumpaa reunaa siellä kevyenliikenteen väylällä kuluttaa.

Kilauttamista kannattaa viljellä enemmänkin, jotta se tarttuis tähän meidän kulttuuriin. Merkinantolaitehan se on ja varoittaa muita hitaammin liikkujia. Mä ainakin kilautan ja poikkeuksetta saan aikas pitkiä katseita
withstupid.gif
, mut ei haittaa. Aion jatkaa samaa rataa. Ehkä ne muutkin joskus oppii.

Thaimaassa autoilijat tööttäsi aina kun ohittivat mopoilijan. Ne myös tööttäsivät aina morjestaessaan kun kaveri ajoi vastaan(siellä ei käsiä nostella).

Itse aiheesta, onhan tuo aika vaarallista suihkasta täysillä fillarilla kävelijän ohi varoittamatta, jos se yllättäin astuukin askeleen sivulle

edit: niin vielä kun me pääsääntöisesti tallataan sitä vasenta reunaa, koska se on turvallisempaa .... ja jalankulkija saa onneksi vielä vapaasti valita kumpaa reunaa siellä kevyenliikenteen väylällä kuluttaa.

Täällä päin ainakin suurin osa kävelijöistä ei kävele kummassakaan reunassa, vaan keskellä väylää..
kaboom.gif
Ja siihen ei tarvita ku kaks laardip*rsettä lenkillä, niin tällä taktiikalla peittyy koko väylän leveys, ne kun menee aina rinnakkain.. Koita siinä sitten jostain päästä ohi..
baaa.gif

sanoi:
Täällä päin ainakin suurin osa kävelijöistä ei kävele kummassakaan reunassa, vaan keskellä väylää..   Ja siihen ei tarvita ku kaks laardip*rsettä lenkillä, niin tällä taktiikalla peittyy koko väylän leveys, ne kun menee aina rinnakkain.. Koita siinä sitten jostain päästä ohi..  

Eikös se kello ole juuri sitä varten että ilmaisee olevansa tulossa ja tartteis saada kulkuväylää? Eli jos on läskipyllyjä edessä niin rimpauta. Luultavasti saat tilaa.. joko mulkoilujen kera tai muuten.

Eikös se kuitenkin ole niin että se on se  pyöräilijä joka on väistämisvelvollinen.......Vai oikeuttaako se pirikellon rämpyttäminen kaahimaan suorinta linjaa eteenpäin  
omg.gif

Sitä ei tällänen  humalainen puolelta toiselle hoippuva koirankusettaja aina ehdi loikata ojaan suojaan...
Ei mun ymmärtääkseni ollut kyse siitä, että pyöräilijä kilauttaisi siksi, että jalankulkijan pitäisi väistää. Vaan siksi, että monet jalankulkijat saattaa yllättäen haahuilla kevyen liikenteen väylään varoittamatta pyöräilijän eteen.

Toki se pyöräilijä on väistämisvelvollinen siinä mielessä, ettei saa tahallaan päälle ajaa, mutta se on molempien etu, ettei vahingossa...

Eli se kilaus lähinnä varoittaa jalankulkijaa, ettei tee mitään yllättäviä sivuhyppyaskeleita pyörän eteen  
smile_org.gif

sanoi:
Täällä päin ainakin suurin osa kävelijöistä ei kävele kummassakaan reunassa, vaan keskellä väylää.. Ja siihen ei tarvita ku kaks laardip*rsettä lenkillä, niin tällä taktiikalla peittyy koko väylän leveys, ne kun menee aina rinnakkain.. Koita siinä sitten jostain päästä ohi..

Eikös se kello ole juuri sitä varten että ilmaisee olevansa tulossa ja tartteis saada kulkuväylää? Eli jos on läskipyllyjä edessä niin rimpauta. Luultavasti saat tilaa.. joko mulkoilujen kera tai muuten.
Tässä tapauksessa olis ainaskin pehmeä törmäys
biggrin.gif
! Samaa olen huomannu äiteistä jotka vierekkäin lykkivät kärryissään pikku-petteriä ja juoruilevat nenä pystyssä uusimmista piltti ruokien
mauista. Tuntuu et heidän mielestään pyörätiet kuuluu yksinomaa heille. Sama pätee kauppojen käytäville.

Onneksi itsellä tuo pyöräilytaipumus on enempi sinne maastoon suuntautuva, ja hyvät maastot alkaa ihan nurkilta joten ei tarvi kärsiä kaikenmaailman laukkusedistä. Oisit kysyny mikä sitä kivistää
kaboom.gif
wink.gif

Eli se kilaus lähinnä varoittaa jalankulkijaa, ettei tee mitään yllättäviä sivuhyppyaskeleita pyörän eteen
smile_org.gif
Silti se kuitenkin jostain syystä ärsyttää monia jalankulkijoita. Sitä mä en todellakaan ymmärrä, se kellon käyttö kun on kaikkien edun mukaista.
Kun autoilijan (MP myös) on asetettava nopeutensa sellaiseksi, että
törmäystä ei satu ja äänimerkkiä saisi käyttää vain valoisaan aikaan,
niin eikös ihan tismalleen saman säännön perusteella
polkupyöräilijän ole asetettava nopeutensa sellaiseksi, että törmäilyjä ei vain satu.
Se, että kilikili-kellolla varoitetaan muuta liikennettä elikkä
jalankulkijoita (vaikka lapsia alle 3v.) ei päästä pyöräilijää mitenkään
vastuustaan olla törmäilemättä. Jalankulkijoilla aika usein ollaan ymmärtävinään
näissä keskusteluissa aikuisia tai heihin verrattavia, mutta lapset
ovat käyttäytymiseltään kuitenkin niin arvaamattomia, että
oma tulkintani on, että aikuisten pyöräilijöiden tulisi olla erittäin
varovaisia ajaessaan tietä, jolla kulkee myös lapsia. Lapset eivät
välttämättä ymmärrä, että voisi olla erikseen (maaliviiva pelkästään)
jalankulkijoiden puoli ja kevyenliikenteen puoli. Kaiken kaikkiaankin
ainakin minua ärsyttävät ns. kilpapyöräilijät, jotka suorastaan terrorisoivat
omalla käyttäytymisellään ja vauhdillaan sekä ilkeävät vielä
kiukutella, jos heidän majesteetillista oikeuttaan jotenkin uhataan.

Kotielukat ovat tietenkin taluttajansa vastuulla. Uskon, että
mikäli pyöräilijän esteenä olisi vaikka pieni koira, niin pyöräilijä ei
kiinnittäisi siihen juurikaan turvallisuushuomiota, mutta jos siinä
patsasteli täysikokoinen hevonen, niin jo löytyisi varovaisuutta
ja jarruja jo hyvissä ajoin. Kyse on siis välinpitämättömyydestä.

<u>On muistettava, että TLL kieltää kaikissa olosuhteissa päälleajamisen.
Ja tämä aivan riippumatta siitä kuka mahdollisesti saattaisi olla oikeassa.</u>

Sekä lisäksi tämä:
(joka on mopoillessakin pidettävä mielessä)
15 §
Väistämisen osoittaminen.

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on
väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai
pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa
velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden
ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei
aiheuta vaaraa eikä estettä.
....
10 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys

<u>Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi,
ettei päälleajon vaaraa ole</u>, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

Siis jo näitä kahta pykälää noudattamalla liikenne sujuisi aivan
helevetin hyvin ... kaikista muista pykälistä puhumattakaan.

smile_org.gif
Silti se kuitenkin jostain syystä ärsyttää monia jalankulkijoita. Sitä mä en todellakaan ymmärrä, se kellon käyttö kun on kaikkien edun mukaista.
Kun autoilijan (MP myös) on asetettava nopeutensa sellaiseksi, että
törmäystä ei satu ja äänimerkkiä saisi käyttää vain valoisaan aikaan,
niin eikös ihan tismalleen saman säännön perusteella
polkupyöräilijän ole asetettava nopeutensa sellaiseksi, että törmäilyjä ei vain satu.
Se, että kilikili-kellolla varoitetaan muuta liikennettä elikkä
jalankulkijoita (vaikka lapsia alle 3v.) ei päästä pyöräilijää mitenkään
vastuustaan olla törmäilemättä. Jalankulkijoilla aika usein ollaan ymmärtävinään
näissä keskusteluissa aikuisia tai heihin verrattavia, mutta lapset
ovat käyttäytymiseltään kuitenkin niin arvaamattomia, että
oma tulkintani on, että aikuisten pyöräilijöiden tulisi olla erittäin
varovaisia ajaessaan tietä, jolla kulkee myös lapsia. Lapset eivät
välttämättä ymmärrä, että voisi olla erikseen (maaliviiva pelkästään)
jalankulkijoiden puoli ja kevyenliikenteen puoli. Kaiken kaikkiaankin
ainakin minua ärsyttävät ns. kilpapyöräilijät, jotka suorastaan terrorisoivat
omalla käyttäytymisellään ja vauhdillaan sekä ilkeävät vielä
kiukutella, jos heidän majesteetillista oikeuttaan jotenkin uhataan.

Kotielukat ovat tietenkin taluttajansa vastuulla. Uskon, että
mikäli pyöräilijän esteenä olisi vaikka pieni koira, niin pyöräilijä ei
kiinnittäisi siihen juurikaan turvallisuushuomiota, mutta jos siinä
patsasteli täysikokoinen hevonen, niin jo löytyisi varovaisuutta
ja jarruja jo hyvissä ajoin. Kyse on siis välinpitämättömyydestä.

<u>On muistettava, että TLL kieltää kaikissa olosuhteissa päälleajamisen.
Ja tämä aivan riippumatta siitä kuka mahdollisesti saattaisi olla oikeassa.</u>

Sekä lisäksi tämä:
(joka on mopoillessakin pidettävä mielessä)
15 §
Väistämisen osoittaminen.

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on
väistämisvelvollinen, on <u>hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai
pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa
velvollisuuttaan</u>. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden
ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei
aiheuta vaaraa eikä estettä.
....
10 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys

<u>Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi,
ettei päälleajon vaaraa ole</u>, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

Siis jo näitä kahta pykälää noudattamalla liikenne sujuisi aivan
helevetin hyvin ... kaikista muista pykälistä puhumattakaan.
Nyt joku puhuu aidanseipäästä kun toiset puhuu aidasta.

sanoi:
Täällä päin ainakin suurin osa kävelijöistä ei kävele kummassakaan reunassa, vaan keskellä väylää..   Ja siihen ei tarvita ku kaks laardip*rsettä lenkillä, niin tällä taktiikalla peittyy koko väylän leveys, ne kun menee aina rinnakkain.. Koita siinä sitten jostain päästä ohi..  

Mä en oo sen jälkee soittanu pyörällä kelloa ku kahdessa tapauksessa kävi kolari. Molemmissa tapauksissa 2 varista iltahölkällä. Tulen taakse ja ne juoksee keskellä väylää, eli ei aivan mahdu nurkasta ohi. Soitan kelloa ni akka ei siirtynykää järjen mukaa oikealle päin vaan vetäs suoraa mun eteen.

smile_org.gif
Aika moni varmaan rinnastaa sen (ainakin alitajuisesti) siihen kun auto soittaa torveaan? Sitähän ei juuri (Suomessa siis) käytetä sellaisena "heads up, mää tuun" -signaalina, vaan lähes aina on merkkinä siitä että oot ny töppäilly vähän.
nixweiss.gif

en kyllä rimputa kelloa vaikka polliisi käskisi .. siitä ei seuraa mitään hyvää
Mulla tais olla kellolla varustettu pyörä viimeks 15 vuotta sitten. Täysin turha varuste IMHO

Mulla tais olla kellolla varustettu pyörä viimeks 15 vuotta sitten.
Täysin turha varuste IMHO

No niin on todellakin .. omat kokemukset ovat sen suuntaisia,
että kun on torvea töräyttänyt, niin porukka alkaa katsomaan,
että mikäs tuolla on hätänä ... onko papparainen saanut
jonkun kohtauksen vai mitä se metelöipi.

Pyöräillessä se herättää lähinnä ärtymystä ..
Itse asiassa se on viesti, että suksikaa v*ittuun siitä maleksimasta
ja ihan rehellisesti se ei ole mitenkään positiivinen lähestymistapa
ja riepoo ihmisiä ...
Paljon vähemmällä ja miellyttävämmin pääsee, kun sovittaa oman
nopeuden ja ajolinjat sellaisiksi, että vaaraa ei alunperinkään synny.

Sitten on oma lukunsa nämä "salkuillahakkaajat", joita on ollut
harvakseen (luojan kiitos) kautta aikojen. Tietyllä viissiin ne ovat
ihan piristäviä poikeuksia ja antavat jotain "erilaista" muuten niin
tasaiseen elämänmenoon. Vähän asennekysymys, että miten
niihin suhtautuu.

34 §
Ääni- ja valomerkit

Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava
ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla
kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin
saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.

Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on
annettava ajovaloja vilkuttamalla.

Fillaristit eivät oikein kuulu mihinkään. Liian lujaa jalankulkijoiden sekaan, liian hiljaa autojen sekaan.

Asiaan vaikuttaa varmaan myös se, että monet ajavat jopa lujempaa kuin autot, on hieman epämiellyttävää kun wanna-be Armstrong suhahtaa viittäkymppiä metrin päästä ohi.

Koiran kanssa kulkiessa saa jatkuvasti varoa että milloin joku suhaa koiran/minun/hihnan yli. Tiedän joo, omistaja vastaa koirastaan. Fillaristinkin olisi silti syytä ymmärtää ettei varsinkaan eläimen maailma pyöri hänen napansa ympärillä, eli koira ei tajua väistää, jos omistaja ei ehdi reagoimaan.

Kellon soittaminen ärsyttää ainakin kahdesta syystä:
- ääni itsessään on epämiellyttävä, lisäksi suomalaisessa liikennekulttuurissa äänimerkin käyttö rinnastetaan yleensä johonkin negatiiviseen.
- Kelloa soitetaan yleensä siinä vaiheessa kun ollaan jo melko lähellä, jonka seurauksena säikähdys ja stressireaktio-> ärsyttävää.

Back