• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä tytölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No jos kaveri on päätynyt customiin, niin annetaan sen nyt pysyä valinnassaan, vaikka muitakin hyviä pyöriä olisi tarjolla..
cool.gif

Juhnikselle sellainen ajatus mietintään, että Ihan Oikeasti kaikille motoristeille se vauhti ja kiihtyvyys eivät ole tärkeimpiä asioita. Kaikilla ei ole niin hirmuinen kiire (saada korttiaan kuivumaan).
biggrin.gif

Höh.. Miksi kustomi? Miksei vaikka kyykky? tai katutappelija?
Eräs kaveri on kysynyt minulta vinkkejä minkälaisen pyörän hänen pitäisi hommata. Vietettiin Kehä kolmosen prätkäliikkeisssä 4 tuntia ja hänen ajatuksensa vaihteli täysin laidasta laitaan. Kustomista rajuimpaan kyykkypeliin.
Yritin kertoa parhaani mukaan pyörien ominaisuuksista, mutta huomasin ettei siitä ole mitään apua...
Niitä pitää päästä kokeilemaan. Eli ajamalla siitä selviä.. ja sitten hommaa sellaisen pyörän mikä aiheuttaa leveimmän hymyn.... miellellään jopa riemunkiljahduksia kypärän sisällä...
Ensiomotoristille on turha automaattisesti tuputtaa mitään 125cc kustomia tai muuta nuhaista peliä... Useimmiten sellainen peli on surkea muutenkin ominaisuuksiltaan... esim. hallittavuus, jarrujen teho jne jne... Faktahan on, että näihin hengettömiin peleihin kyllästyy nopeammin kuin uskookaan. Vaikka moni tyttö/poika sanookin, että en minä mitään vauhtia kaipaa ja että riittää vähempikin , niin minä väitän että he eivät vain tiedä paremmasta...  
Ja jos haluaa vain haistella raikasta ilmaa rauhallisella vauhdilla , niin silloin kyllä on paras vaihtoehto  automaattiskootteri....tai sitten ihan fillari. 125cc on vaihtoehto vain 16 vuotiaalle.... ( rupulikumi osasto sitten erikseen) Moottoripyörä on moottoripyörä.....

Vie siis tyttöystäväsi MP-liikkeeseen ja anna hänelle mahdollisuus päättää ilman muiden mielipiteitä... Mutta pyydä häntä kokeilemaan kaikkia mahdollisia ...
.....kaasukahvaa tottelee myös se 180 heppainenkin..... Ja toisaalta jos ajotaitoa ei ole yhtään niin lapasesta lähtee se skootterikin....
Esimerkiksi CBR 600F on loistavan helppo käsitellä ja ajoasento on pysty. Ominaisuudet kuitenkin riittävät... Tai miten olisi KAWASAKI Z 750? Hienon näköinen peli ... Varmasti tytöllä olisi virne huulilla kun sillä karauttaa nakkikioskille....
(mieti vastakohtaisesti sitä fiilistä kun sä nykäiset kylän läpi jollain 250-500cc nelitahtinuhatykillä. okei... nyt joku sanoo että ei sillä ole väliä.. minä väitän että on ....FIILIS ENNENKAIKKEA )
Harvemmin (onneksi) näkee noin yksisilmäistä ja vain omaa mieltymystään ymmärtävää tekstiä
033102ass_1_prv.gif

Niitä pitää päästä kokeilemaan. Eli ajamalla siitä selviä.. ja sitten hommaa sellaisen pyörän mikä aiheuttaa leveimmän hymyn.... miellellään jopa riemunkiljahduksia kypärän sisällä...

Vie siis tyttöystäväsi MP-liikkeeseen ja anna hänelle mahdollisuus päättää ilman muiden mielipiteitä... Mutta pyydä häntä kokeilemaan kaikkia mahdollisia ...

.....kaasukahvaa tottelee myös se 180 heppainenkin.....
Ja FIILIS ENNENKAIKKEA )
Näihin lauseisiin sisältyy asian ydin. Kyllä se oikea löytyy.

Ja sitten vaan ajelemaan.
062802moto_prv.gif

Kaikki jutut lähtee liikkeelle korvien välistä, joten nainen (niin kuin mies) selviytyy just niistä jutuista joista haluaa! Eli ethän "myy" hänelle valmiiksi ajateltua pyörää, vaan anna neidon ihan itse päättää se oma mopo suuresta valikoimasta. Muuten on hetikohta uuden pyörän osto edessä.

sanoi:
Harvemmin (onneksi) näkee noin yksisilmäistä ja vain omaa mieltymystään ymmärtävää tekstiä

Outo kommentti sikäli, että jos alkuperäinen kysyjä katsastaa kustomia, niin onko yksisilmäistä kehottaa vilkaisemaan yleispyörien suuntaan, vieläpä kaksi erilaista luonteeltaan mainiten. Ei mun puolesta, saapihan vapaalla foorumilla näin tehdä eli ilmaista mielipiteensä...
tounge.gif

Jos haluaa, näkee kaikessa yksisilmäisyyttä, mutta tarkemmin katsoenhan (ja mieluimmin edestäpäin) tässähän oli ainakin kahdenlaista silmää kyllä, ettei vaan useampaakin.

No jos kaveri on päätynyt customiin, niin annetaan sen nyt pysyä valinnassaan, vaikka muitakin hyviä pyöriä olisi tarjolla..  
cool.gif

Juhnikselle sellainen ajatus mietintään, että Ihan Oikeasti kaikille motoristeille se vauhti ja kiihtyvyys eivät ole tärkeimpiä asioita. Kaikilla ei ole niin hirmuinen kiire (saada korttiaan kuivumaan).        
biggrin.gif
Pakko tunnustaa että mä katson siitä kiihtyvyyttä ja tehonmäärää, ja toivon ettei nyt porukka luule, että sitä tuputtaisin kenellekkään. Halusin vain yleisesti todeta että ensiö-motoristeille usein tuputetaan kustomia ....:dunno:
Minulle on tärkeintä, että pyörä on hauska, turvallinen ja että pyörän rajat ei tule heti vastaan..(pysyy mielenkiinto yllä).. Kerran kokeilin kaverin iso-möhkö-kustomia ja sen alusta alkoi vaeltaa vaarallisen oloisesti loivassa mutkassa 80km/h vauhdissa... Halusin sen pyörän selästä pois välittömästi.... Yritin jarruttaa sillä, niin jarrutusmatka tuntui loputtomalta... En pystyisi hallitsemaan tuollaista pyörää ja siksi se tuntuu "tylsältä"....
biggrin.gif

Halusin tuoda esiin että hauskuus irtoaa monenlaisella pyörällä....... ja tänä päivänä saa 10 tonnilla aika hyvän pelin jo....

Eräs kaveri on kysynyt minulta vinkkejä minkälaisen pyörän hänen pitäisi hommata. Vietettiin Kehä kolmosen prätkäliikkeisssä 4 tuntia ja hänen ajatuksensa vaihteli täysin laidasta laitaan. Kustomista rajuimpaan kyykkypeliin.
Yritin kertoa parhaani mukaan pyörien ominaisuuksista, mutta huomasin ettei siitä ole mitään apua...
Ensiomotoristille on turha automaattisesti tuputtaa mitään 125cc kustomia tai muuta nuhaista peliä... Useimmiten sellainen peli on surkea muutenkin ominaisuuksiltaan... esim. hallittavuus, jarrujen teho jne jne... Faktahan on, että näihin hengettömiin peleihin kyllästyy nopeammin kuin uskookaan. Vaikka moni tyttö/poika sanookin, että en minä mitään vauhtia kaipaa ja että riittää vähempikin , niin minä väitän että he eivät vain tiedä paremmasta...  
Ja jos haluaa vain haistella raikasta ilmaa rauhallisella vauhdilla , niin silloin kyllä on paras vaihtoehto  automaattiskootteri....tai sitten ihan fillari. 125cc on vaihtoehto vain 16 vuotiaalle.... ( rupulikumi osasto sitten erikseen) Moottoripyörä on moottoripyörä.....

.....kaasukahvaa tottelee myös se 180 heppainenkin..... Ja toisaalta jos ajotaitoa ei ole yhtään niin lapasesta lähtee se skootterikin....
Esimerkiksi CBR 600F on loistavan helppo käsitellä ja ajoasento on pysty. Ominaisuudet kuitenkin riittävät... Tai miten olisi KAWASAKI Z 750? Hienon näköinen peli ... Varmasti tytöllä olisi virne huulilla kun sillä karauttaa nakkikioskille....
(mieti vastakohtaisesti sitä fiilistä kun sä nykäiset kylän läpi jollain 250-500cc nelitahtinuhatykillä. okei... nyt joku sanoo että ei sillä ole väliä.. minä väitän että on ....FIILIS ENNENKAIKKEA )
033102ass_1_prv.gif
Yksisilmäinen ? Jos siltä tuntui niin olen kovin pahoillani..
talktohand.gif

biggrin.gif

Ja jos haluaa vain haistella raikasta ilmaa rauhallisella vauhdilla , niin silloin kyllä on paras vaihtoehto automaattiskootteri....tai sitten ihan fillari. 125cc on vaihtoehto vain 16 vuotiaalle.... ( rupulikumi osasto sitten erikseen) Moottoripyörä on moottoripyörä.....

033102ass_1_prv.gif
Mitäs yksisilmäistä tuossa muka on?
omg.gif
omg.gif

Ensiomotoristille on turha automaattisesti tuputtaa mitään 125cc kustomia tai muuta nuhaista peliä...
.
.
Useimmiten sellainen peli on surkea muutenkin ominaisuuksiltaan... esim. hallittavuus, jarrujen teho jne jne...
.
.
Faktahan on, että näihin hengettömiin peleihin kyllästyy nopeammin kuin uskookaan. Vaikka moni tyttö/poika sanookin, että en minä mitään vauhtia kaipaa ja että riittää vähempikin , niin minä väitän että he eivät vain tiedä paremmasta...  
.
.
Ja jos haluaa vain haistella raikasta ilmaa rauhallisella vauhdilla , niin silloin kyllä on paras vaihtoehto  automaattiskootteri....tai sitten ihan fillari.
.
.
125cc on vaihtoehto vain 16 vuotiaalle.... ( rupulikumi osasto sitten erikseen) Moottoripyörä on moottoripyörä.....
.
.
KAWASAKI Z 750? Hienon näköinen peli ... Varmasti tytöllä olisi virne huulilla kun sillä karauttaa nakkikioskille....
(mieti vastakohtaisesti sitä fiilistä kun sä nykäiset kylän läpi jollain 250-500cc nelitahtinuhatykillä.
.
.
okei... nyt joku sanoo että ei sillä ole väliä.. minä väitän että on ....
Jos lukee ensimmäisen viestin niin luulen, että asiaa on jo jonkin verran harkittu. Omassa viestissäsi on suunnaton määrä sammakoita, joita ei mitenkään voi yleistää. Mopottimia on monenlaisia ja niihin mieltyneitä kuskeja. Ja hyvä niin
smile_org.gif

Ehkä yksisilmäisyys oli huono sanavalinta, joten valitse itse parempi luonnehdinta. Lainasin tekstistäsi tietoisesti muutamia kohtia, joista minä ja muukin motoristi on eri mieltä vaikka faktana niitä esititkin. Myönnän, että poistetuissa osissa oli hiukan asiaakin, mutta ne hukkuivat tuohon muuhun r**kaan
cool.gif

Ps. Ei tästä tämän enempää eikä kiistelyä asian vierestä, kiitos.

Ai näitä on taas moduloitu, sorry että esitin ihmetystä herrasväelle. Taidan minäkin lopettaa täältä tähän. Jatkan sitten taas tuonnempana.
biggrin.gif

033102ass_1_prv.gif
On se kamalaa,jos joku uskaltaa "ääneen" sanoa mielipiteensä customeista..
omg.gif

IHAN mikä tahansa moottoripyörä käy eli kelpaa... mikä tahan sa, joka liikkuu omin voimin....

Eikun pyörän päällle!!! nimim. Kohta 10v. mopomummona...
033102bebe_1_prv.gif

Itse lähtisin liikkeelle kysymyksestä onko naisellasi kokemusta kaksipyöräisellä ajamisesta?

Moottoripyörä onnettomuus tilastoja lukiessa liian usein tulee esille sana kokematon, kovaa ja kännissä. Joten turhia kuolemia on aivan liikaa.

Suosittelen, että rouvasi aloittaa ajamisen justiinsa sellaisella pyörällä mikä hänelle on sopiva. Jos hänellä ei ole aikaisempaa kokemusta edes mopolla niin liikkeelle kannattaa lähteä pienemmällä pelillä - sillä kyllä henkensä voi riistää jopa piikillä jos ajotaidot on ruosteessa. Esim. 250 Virago olis hyvä pyörä aloitella. Niitä saa suhteellisen halvalla ja kun ajokokemusta kasaantuu niin sittenhän voi aina vaihtaa isompaan  
smile_org.gif
Pienemmällä pyörällä ajamisen aloittaminen on mielestäni oiva henkivakuutus. Itse aikoinaan kartutin ajotaitoani 125 Viragolla jonka jälkeen siirryinkin sitten XV535:n. 535 Virago on myös oiva isompi pyörä vähemmän ajaneille, mutta jos minkäänlaista kokemusta ei "mopoilla" ole niin sekin lähtee kyllä käsistä. Tämä tuli todistettua myös siinä miten enoni meinasi ajaa pyöräni navetan seinästä läpi. Kun sen erehdyksessä annoin koe ajettavaksi... Kun olin kuunnellut saarnaa siitä, että kyllä aikuinen mies joka on koko ikänsä piikeillä ajanut osaa pyörää ajaa paremmin kuin joku tytön hupakko. No, oli muuten viimeinen kerta ku pyörää kenellekkään lainasin.

ER5:n on myös loistava pyörä ensimmäiseksi ns. isommaksi pyöräksi -erittäin ketterä ja helppo ajaa, kun hallitsee kaasukahvan käytön. Toki ajan myötä sekin saattaa tuntua mopolta alla.

XVS650 on taas vähän vaativampi pyörä kuin 535:n. Tosin itse rakennetulla pitkäkeulasella ajaessani en voi kommentoida miltä se alkuperäinen tarkalleen tuntuu. Mutta en silti lähtisi välttämättä suosittelemaan ensimmäiseksi pyöräksi jos ajo-kokemusta ei ennestään ole. Toki pyörä on matala joten paino on suhteellisen alhaalla joten kyllä sillä lyhytkin nainen pystyy hyvin ajamaan.

Ei siitä mihinkään pääse, jokaisen kannattaa aloittaa sellaisella pyörällä joka itsellensä on sopiva. Ei kannata ostaa liian suurta riskiä alle.

Suosittelen myös, että tyttösi aloittaa ajamisen harjoittelemalla perusteellisesti pyörän käsittelyä. Kannattaa esim. osallistua jollekkin mp:n ennakoivan ajon kurssille ja onhan sitä toki nykyään kaikenlaisia kursseja esim. motopassi kursseja ja saahan sitä autokouluista varmaan irto-ajo ohjaustakin. Maksavat jonkun verran, mutta ovat oiva henkivakuutus ja ennekoivan ajon kursseilta oppii paljon käytännöllisiä vinkkejä.

Ei muuta kuin onnea sopivan pyörän etsintään!  
cool.gif

Back