• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä Saksasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HepHep
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä sitä turhaan Tullissa käymään ennen kun keväällä. Ajat vain suoraan Saksan kilvillä (jos on siirtokilvet ja vakuutus voimassa) kotiin asti.

Huolehdit sitten seuraavana keväänä paperit kuntoon Tullin ja verottajan kanssa.

Olemme sentään EU:n jäseniä, joten minkäänlaisia rajamuodollisuuksia ei jäsenvaltioiden välillä pitäisi olla. Eurooppalaiset vakuutukset ja väliaikaiset kilvet toimivat aivan hyvin Suomessa, jos niissä vain on "virtaa" jäljellä.

Jos joku polliisisetä/-täti pysäyttää liikenteessä, niin toteat vain että tulit Pellosta rajan yli edellisenä yönä, ja ajattelit ilmoittaa pyörän tuonnista Tulliin heti kun ehdit. Jos tulee sanktioita, niin sanktion EU-oikeudellisista näkökohdista voi halutessaan keskustella myöhemmin esimerkiksi Hallinto-oikeudessa.

http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilasi/topic_show.pl?tid=1472

Aika paljon muuten on alkanut näkymään punapäisiä saksankilpiä autoissa. Ja uskon että niitä näkee tänä kesänä vieläkin useammin jahka heinäkuun ja elokuun lomakausi alkaa kunnolla.

Miksi se pyörä sitten pitää ostaa jo nyt?
Noitten tusinapyörien hinnat tippuu koko ajan.
Talvella/keväällä saisi saman pyörän halvemmalla. Tai tiedä vaikka joku myy syksyllä suomessakin niin halvalla että ei kannata saksasta edes hakea. Tarkoitus oli varmaan säästää hinnassa??
Tarkoitus on toki säästää hinnassa, mutta myöskin yhdistää lomareissu ja pyörän hankinta. Tuolla elokuulla olisi tosiaan tarkoitus ostaa pyörä ja sitten vähän reissata sillä tuolla euroopassa viikko-pari paremman puoliskon kanssa ennen takaisintuloa. Nyt vaan sattuisi silloin olemaan sopiva sauma toteuttaa tämä pitkäaikainen suunnitelma... No voi toki olla ettei sitä malta sitten takaisin tultua laittaa pyörää talliin ja täytyy pistää veroasiat vireille heti. Eihän siinä varmaankaan paljoakaan tosiaan säästä, jos odottaa kevääseen. Saa nähdä.

Tarkoitus on toki säästää hinnassa, mutta myöskin yhdistää lomareissu ja pyörän hankinta. Tuolla elokuulla olisi tosiaan tarkoitus ostaa pyörä ja sitten vähän reissata sillä tuolla euroopassa viikko-pari paremman puoliskon kanssa ennen takaisintuloa. Nyt vaan sattuisi silloin olemaan sopiva sauma toteuttaa tämä pitkäaikainen suunnitelma... No voi toki olla ettei sitä malta sitten takaisin tultua laittaa pyörää talliin ja täytyy pistää veroasiat vireille heti. Eihän siinä varmaankaan paljoakaan tosiaan säästä, jos odottaa kevääseen. Saa nähdä.
Ok. No tuohan selittääkin jo jos on aikomus reissata uudella pyörällä ensin euroopassa. Silloin sillä säästölläkään ei ole niin väliä jos kerran pyörää tarvitsee reisussa. Tuleehan tuo varmasti edullisemmaksi kuin vuokraus.

Tyhmänä kysäisen että paljonko suunilleen olette säästäneet pyörän hankinnassa kun olette tuoneet saksan maalta?

taitaa hintahharukka olla melkoinen
kaikkihan riippuu pyörän saatavuudesta
ja kiinnostuksesta Suomessa.
Vertaa tullin verotustaulukoita myynti-ilmoituksiin +
saksan myyntihintoihin niin siinähän se on.

Tyhmänä kysäisen että paljonko suunilleen olette säästäneet pyörän hankinnassa kun olette tuoneet saksan maalta?
Aika mahdoton tuohon on suoraa vastausta antaa. Riippuu niin paljon pyörästä. Itse toin keväällä 2002 Honda CBR 600F -98 pyörän ja ajoin sillä kaksi kautta ja myin pois samalla hinnalla mitä olin siitä maksanut. Heti, jos olisi myynyt niin varmaan siitä olisi parikin tonnia enemmän voinut saada...

Yks mahdollisuus on lähteä Hampurin satamasta laivalla...seilaa pari kertaa viikossa Veitsiluotoon...
Ota netistä yhteyttä osoitteeseen Graulin.com ja siellä kaveri voi sulle neuvoa satamatoimiston ja laivan...

Do dii  
talktohand.gif
Huomenna hypätään Ryan Airiin ja Frankfurt Hahn ompi matkanpää..Maanantaina haen pyörän Bad Kreuznachsista Ok motorrädder nimisestä liikkeestä.Ja itselläni homma meni seuraavalla tavalla:Selailin mobilen ja motoscout24 tarjontaa.Valkkasin noin 10 eri firmaa ja tietysti 10 eri pyörää.Lähetin jokaiseen firmaan sähköpostia ja vastauksia minulle tuli kaiken kaikkiaan 5kpl
omg.gif
Mutta mutta yllätykseni oli suuri kun Ok motorrädderistä soitettiin minulle
smile_org.gif
Asiat alkasivat pienen kielimuurin jälkeen selkeämään ja pian alkoikin faksi laulaa kun Sven(liikkeen myyjä) lähetti minulle kaupanvahvistuksen tarvittavat paperit ja tilinumeron johon maksoin 100€ varausmaksun.Kysyessäni export kilpeä ja vakuutuksia kuului vastaus:No problem.Tarvittavat COC paperitkin lupasi toimittaa minulle veloituksetta.Nyt alkaakin olemaan jonkin verran perhosia vatsassa ja kaamea pään hinkkaminen mitä kaikkea viikon reissulle voipi ottaa mukaan.Tankkilaukku ja rinkka ompi pakolliset millä voin kamaa kuskata.Rinkka on onneksi 65l ja aiemmilla pyöräreissultani en ole selkäkipeänä ajanut metriäkään..Toki matkaa kertyy nyt huomattavasti enemmän.3600km taitaa olla koko matkan pituus +-100km.Aion siis tulla Suomen puolelle vasta Haaparannasta ja jatkaa matkaa lappiin.Samalla pääsen tutustumaan tuohon meidän ah niin rakkaan länsinaapurimme liikenteeseen
sport05.gif
..Suunnistaminen tapahtuu lainatulla.Navi on toki mallia auto mutta hyvää siinä on se että ko malliin on mahdollisuus kytkeä korvanappi jotenka navi tankkilaukkuun ja matkaa taittamaan.Lataus naville tulee akulta tekemäni adapterilla.Saapa nähdä kuinka baanalla Suomipojalle käy
tounge.gif
tounge.gif
Tarkoitus ei ole tulla takaisin sinkkiarkussa joten alkuunsakkin on hyvä varmasti hiukan tarkkailla gynttereitten menoa ja vilkuilla peileihin jos tarve tulee ohittaa useammankin kerran.Ja ketjun alkupuolella mainitsema Yamaha R1 vaihtui yllätys yllätys Suzuki Gsx-r1000 K5  
inlove.gif
jolla ajettu 11tkm ja huoltokirjakin löytyy (tai eikös saksassa niitä saa ostettuakin ) Pyörä on virheetön ja myydän huollettuna.Nyt sitten kun Suomeen tullaan takaisin alkaa kokorännin metsästys ja malli on yoshi med pätkä pönttö.Ja katsotaan mitä muuta saadaan irti joko talven mittaan tai pikkuhiljaa.Olisiko kellään antaa mitään viimehetken vinkkejä Saksan liikenteestä jne jne,otan ne ilomielin vastaan.P.s tarkoitus olisi ainakin yhtenä päivänä tutustua saksalaiseen  
033102beer_1_prv.gif
kulttuuriin.. Edit pyörässä ei ole välikätenä sittenkään agenttia vaan ajttelin itse kokeilla kuinka helppoa pyörän osto yksityisenä Saksasta on.Ja kyseistä liikettä en voi muutakuin kehua.Kaikki toimi kuten oli sovittukin.

Saksan motarilla oikeekaista on rekoille sun muille (n.80Km/h), keskikaista on normaalille liikenteelle (n. 120km/h) ja vasenkaista nopeille ja ohittajille (n.120 ->). Kun ajat keskikaistaa ja lähet ohi niin VARMISTA että kukaan ei ole tulossa 200+ vasentakaistaa. Tilaa tulee ja on ja muutenkin liikenne sujuvaa. Stau = ruuhka = saattaa mennä useempi tunti
biggrin.gif

Mites tuo matka Saksasta Tanskan kautta Ruotsiin? Lauttaliput kannattaa ostella etukäteen, ovat jonkinverran halvempia.

Toinen asia joka tuli mieleen, niitä rähinärännejä kannattanee vilkuilla Saksasta kun kerran siellä olet. Pyytää sitten liikettä toimittamaan sen sulle postitse tai jos oikein vaikeaksi menee niin postita se itse itsellesi
smile_org.gif
Hintataso tuolla kuitenkin pääsääntäisesti on kilpailukykyisempi kun täällä.

...ja kuten Zapster tuossa jo tuumaili, kannattaa niitä peilejä tosiaankin seurailla ja ennen keskikaistalle menoa varmistaa ettei kukaan ole takaa edes kohtuulähellä tulossa. Joskus on käynyt niinkin että se pienenpieni täplä kaukana horisontissa onkin yhtäkkiä kolmen sekunnin kuluttua suhahtanut ohi...vaikkakin itse ajeli reilun 150.

Muuten ei kai siinä muuta kun reipasta mieltä ja onnea uudelle pyörälle
062802jumpie_prv.gif

Saksanmaalta sitä yoshia ajattelinkin plus muita hilppeitä.Ja uskon että ko liike auttaa minua siinäkin asiassa koska homma on toiminut muutenkin loistavasti.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Tarkoituksena on ajaa mahdollisimman paljon ja vältellä lauttoja koska lossille ja laivalle pääsen kotosuomessakin riittämiin.Olisiko kenelläkään hyvää neuvoa mitä kautta olisi kaikkein paras tulla
sport05.gif
Ja aikaa onneksi on eli ei tarvitse ajaa
mad.gif
olkapäällä ja kikkailla itsensä kusisiin tilanteisiin.

Vähän myöhässä tulee kommentit, kun olet jo reissun päällä. Kuten tossa jo todettu, Saksassa baanoilla kannattaa seurata liikennettä eteen- ja taaksepäin aktiivisesti. Kun stau osuu kohdalle se jonon pää voi lähestyä aika vauhdilla, paikasta riippuen. Tankkia ei myöskään kannata ajaa baanalla tyhjäksi, baanojen varrella ei ole huoltsikoita välttämättä 10 km välein. Pääsääntöisesti liikenne on Saksassa (ja myös Ruotsissa) sujuvaa ja ihan maalais/kaupunkilaisjärjellä pärjää. Sielläkin on lomakausi jo meneillään, eli liikennettä varmaan aikalailla.

Itse suosisin Puttgarden-Rödby lauttaa Saksan ja Tanskan välillä, saa tauon ajamiseen ja samalla voi esim. syödä (jos osuu sopivaan ajankohtaan). Ei muistaakseni tarvi varata etukäteen, ajaa vaan rantaan.

Matkailu vinkkinä, kun nyt sielläpäin olet ja jos aikaa on, Mosel-jokilaakso (ja miksei Rein-jokilaaksokin) ja esim Nürburgringin vanha rata.

Mutta mutta yllätykseni oli suuri kun Ok motorrädderistä soitettiin minulle
smile_org.gif
Asiat alkasivat pienen kielimuurin jälkeen selkeämään ja pian alkoikin faksi laulaa kun Sven(liikkeen myyjä) lähetti minulle kaupanvahvistuksen tarvittavat paperit ja tilinumeron johon maksoin 100€ varausmaksun.Kysyessäni export kilpeä ja vakuutuksia kuului vastaus:No problem.Tarvittavat COC paperitkin lupasi toimittaa minulle veloituksetta.
Hyvä tietää, että tuolla homma pelaa, kun olen itsekin tuolta OK:lta muutamaa pyörää katsonut potentiaalisiksi vaihtoehdoiksi. Tosiaan reilun parin viikon jälkeen sitten tosissani lähden paikanpäälle kanssa Frankfurt Hahnin kautta tarkempaa tarkastelua tekemään.

Osaakohan joku sanoo, mitä on noi vain myyjille tai export myytävät pyörät (für Wirderverkäufer oder Export), joita tuolla näyttää olevan jonkin verran? Onko niin, että niissä ei ole saksan katsastus voimassa vai miksei suoraan niitä myy. Tosin export-käyttöönhän tuo minulle tulee, mutta saako siihen normaalisti tarvittavat paperit ja export-kilvet, vai tuleeko jotain ongelmia?

Kansalaiset med börjare
062802jumpie_prv.gif
:jippikaijee:Hän mies on palannut ja kohokohtia reissulla oli niin paljon etten edes alkaa niitä kertoilemaan
nixweiss.gif
:dunno:Kilogixxeri rokkasi tosi hyvin reissun ja eipä tässä voi olla muutakuin tyytyväinen
inlove.gif
inlove.gif
Kilometrejä kertyi lähemmäs 4000km
nixweiss.gif
:dunno:Kaiken kaikkiaan reissu oli mitä antoisin ja pian alkaakin teoreettinen ynnäys kuluista eli paljonko suurinpiirtein sai matkalla menemään
omg.gif
omg.gif
Ja ennenkaikkea perästä kuuluu
062802jumpie_prv.gif
Yoshin kokoränni ja muuta pikkuhilpettä seuraavat perässä..Niin ja kyllähän sitä vettä tuli itselläkin aivan riittämiin.Suuri kiitos kuuluukin goreille jotka piti veden ulkopuolella luojan kiitos.Kengät ja hanskat olikin sitten asia erikseen mutta sadesuojat oli onneks olemassa niin eipä tuo mitään.Kypäränkin hankin germaaneilta.Shoein xr 1000 cutlass joka olikin noin 100 egee halvempi sielä kuin rakkaassa kotimaassamme.Sakkotilastoa en kartuttanut vaikkakin nopeutta välillä olikin yli sallitun..Mutta nyt pesemään pyörää ja vahaa pintaan
inlove.gif
inlove.gif
Ja sen jälkeen kartuttamaan kilometrejä
sport05.gif
sport05.gif

Back