• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä Saksan kilvissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turder
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajattelin tulla käymään lomalla Suomessa mopolla. Pyörä on Saksan rekisterissä ja vakuutuksissa enkä ole maahantuomassa sitä muuttopyöränä tms. (ainakaan vielä). Saako sillä ajaa kukaan muu kuin minä kun pyörä on Suomessa loman ajan? Mutuilen, että saa, mutta en ole satavarma. Jos olisi muuttopyörä, niin silloin ei ilmeisesti saisi ajaa ellen ole itse kyydissä.

Miten on?

Modet siirrelköön aihetta muualle jos tarvetta...

Nihilistien raamattu

Siita tavaamaan.
Lyhyesti: Turistivehkeen ratista/puikoista tavataan Suomessa vakituisesti asuva henkilo = verot maksuun.
Toihan se on se käytäntö jolla pelotellaan.

Tiettävästi joitain poikkeuksia on tehty, esim silloin jos omistaja istuu kyydissä tai ollaan selkeästi omistajan asialla. Näihin poikkeustapauksiin ei kannata luottaa...

Ajattelin tulla käymään lomalla Suomessa mopolla. Pyörä on Saksan rekisterissä ja vakuutuksissa enkä ole maahantuomassa sitä muuttopyöränä tms. (ainakaan vielä). Saako sillä ajaa kukaan muu kuin minä kun pyörä on Suomessa loman ajan? Mutuilen, että saa, mutta en ole satavarma. Jos olisi muuttopyörä, niin silloin ei ilmeisesti saisi ajaa ellen ole itse kyydissä.
Ulkomaan kilvissä olevalla ajoneuvolla ei saa ajaa Suomen kansalainen. Tähän on kaksi poikkeusta kun Suomessa oleskellaan alle 6kk; (1) Jos on kirjoilla ulkomailla tai (2) kyydissä on omistaja jonka kirjat on ulkomailla. Tullikamarilta voi jhakea jatkoa tuolle 6kk luvalle. Se onko kilvet ja kirjat samassa ulkomaassa on triviaalia.

Autoverolaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482

Ulkomaan kilvissä olevalla ajoneuvolla ei saa ajaa Suomen kansalainen.
Onko oikeasti noin? Minusta riittää että ajoneuvo on verotettu täällä, rekisteröintimaalla ei ole väliä. Tai ainakin vielä 90-luvulla tuo onnsitui eli täällä oli ulkomaan kilvissä olevia autoja joista verot oli maksettu, koska rekisteröinti Suomeen ei tahtonut onnistua...

Ulkomaan kilvissä olevalla ajoneuvolla ei saa ajaa Suomen kansalainen.

Ei se ihan noin ole!
Vaan:Väliaikaisesti maahantuotua ajoneuvoa ei saa myydä, vuokrata tai muutoin luovuttaa eikä antaa käytettäväksi Suomessa vakinaisesti asuvalle, ellei ajoneuvosta ole suoritettu autoveroa!

Eli saa suomen kansalainen ajella, kunhan ei asu täällä!

Ja huom, tämä koskee myös muita suomessa vakinaisesti asuvia kansalaisuuksia, esim kaikkia täällä asuvia Virolaisia, jotka Viron kilvissä olevilla autoillaan huristelee joka päivä töihin...

Joo eiköhän tämä ole tällä selvä, kiitos vastauksista.

Mannethan ne saa ajella Ruotsin kilvissä olevalla mersulla nou roplems
bowdown.gif

Back