• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä naiselle ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Minni1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä on tommonen er-6f madalletulla penkillä ja tykkään kyllä. On näppärä käsitellä, taloudellinen ja hyvännäköinenkin :thumbup: Noista muista ei valitettavasti kokemuksia, mutta jos tähän liittyen on kysyttävää niin vastailen mielelläni!

Itselläni on Yamaha FZ6S S2. Kuusitataa kuutiota kyydittävät kokoistani riittävän rivakasti ja sentin
madallettuna jalat yltää tämmöisellä vanhalla mummollakin riittävästi maahan.
Pyörän on mukava käsitellä, helppo ajettava ja kiihtyykiin kiitettävästi.

Suosittelen ketjun aloittajaa kokeilemaan myös tätä pyörää. :orgmp::rakastunut:

kane80 sanoi:
Bemareista sen verran, F650GS on menneen vuoden kamaa, nykyään F700GS.
Istuin korkeus 82cm, matalalla satulla 79 cm ja siihen vielä alusta madallus, niin 76,5 cm
Sen F800GT:n istuin korkeus 80cm ja matalalla istuimella 76,5 siis sama kuin tuo GS matalalla alustalla.

Näinhän se on, mikä lie ajatusvirhe tuli tuon 650/700 suhteen...

Mutta kun vertaa tuolla bemarin sivuilla GS:ää ja GT:ä niin tuo "jalkojen sisäkaaren mitta omapainolla" on GS:ssä pienempi.
Ei se matala korkeus pelkästään auta jos pyörä on leveä...

Autokoulussahan noita ER-6:siakin on käytössä jonkunverran. Eli ei vissiin mikään huonoin alottelupyöräkään voi olla. Itsekkin moisen ostin ekaks pyöräks ja vaikutti oikein helpolta käsitellä. Kevytkin oli.

Pakko vielä senverta mainostaa, että mulla olis myytävänä juuri syksyllä huollettu, uudet renkaat ja huoltokirjalla varustettu ER-6N myynnissä. Vuosimallia -06 ja 27 tkm ajettu. YV:tä voi pistää jos kiinnostaapi lisää.

Noniin nyt kun foorumin uroot on jaellu viisauksiaan niin sanonpa naisena toiselle että ota JUST se mikä susta tuntuu (ja miksei näyttää) hyvältä. Älä mieti sitä orkkiskorkeutta, kun niitä mopoja saa madallettua ilman että ajo-ominaisuudet kärsii, pitää vaan huolehtia että taka- ja etupää madalletaan (milli)tarkkaan (tämä on testattu; ensimmäinen madallus meni "sinne päin" ja se oli outo, sitten vein semmoselle joka tiesi mitä teki).

Sanoit että oot 166 cm? No sehän on vallan ruhtinaallisesti! Väittäsin että mikä vaan mopo (kusiaisesta kiloseen ja miksei yli) saadaan sulle modattuu. Verrokkina: mä oon 160 cm, mopo madallettu säädettävällä linkulla 3 senttiä + etupää niin että ajogeometria säily, mopo painaa varmaan semmosen 225 kg, painopiste ylhäällä. Lisäksi penkki kavennettu ja päältä otettu pari senttiä, tassut ei täysin yllä maahan näilläkään mutta se ei haittaa, näillä modauksilla homma toimii ihan hyvin. Madalluksessa ei oikeestaan oo mitään muuta perseestä kuin se että kallistusvara pienenee mutta se tullee vastaan vasta radalla.

Matkapyörän halusit? Väittäsin että vaikka er-6 on kiva ja kevyt pyöritellä niin matkaa tehdessä tehot tulee vastaan aika äkkiä. Tosin ei se bemarikaan tehnyt vaikutusta edes hondan cbf600f:n jälkeen (ja se ei tosiaan ole mikään pyssy sekään), eritoten vääntö tuntu loppuvan, ihan omituinen jolla ajaa. xj:tä en oo ajanu, tässä ketjussa paljon puhuttua pikkucustomia kyllä ja siihen sanon vain että :doh: Sitten vielä semmonen kysymys, oletko edes harkinnut isompaa? Se nälkä kun kasvaa syödessä varmasti, ainahan niitä saa vaihdettua sitten mutta jos kerralla kuntoon? Älä pelkää sitä ranneliikettä, jos sä olet parikyt vuotta sitte ajanu se on jossain selkärangassa se ajo ja se ahaa-elämys tulee hyvinki pikaseen (kokeiltu :) ). Mutta, jos kusiaista kattelet ja matkapyörää niin se hondan cbf ei oo yhtään huono vaihtoehto sekään, tosin kannattais kokeille se tonninen sitte samaan rahaan ;)

Niin ja unoha heti alkuunsa ne "vähän paksumpipohjaset kengät" lisäsenttien toivossa. Ensinnäki vaihteiden vaihto vaikeutuu ja jarrupuolella häviää tatsi takajarruun helposti ja sitte tulee ylijarrutuksia. Olen kokeillut tämänkin...

Että ei muuta kuin marssit kauppaan, testaan ne pyörät kun haluat, mietit yön yli ja aamusta vetään nimi paperiin :) Onnea pyöräkaupoille!

E: Ladyrebelin mainostama FZ6S on oikein mainio vinkulelu sekin, riittää potkua ja varmoja kilometrejä. Tuommoisella ajelin kesällä 2009 pikkasen vajaa 40tkm. En tainnu kertaakaan huollattaa, vaihtaa öljyjä, öljytä ketjuja noilla kilsoilla... Ja se vaan kävi ja kukku :) Nykysin olen hieman... tarkempi :paikallatuulee:

Ketjun aloittajalle sellainen vinkki, että ei kannata tuijottaa liikaa niihin numeroihin istuinkorkeudessa, vaan käydä rohkeasti vähintäänkin koeistumassa mieluisia pyöriä liikkeessä. Valikoima laajenee kummasti.. terv. 158 cm ja istuinkorkeus omassa pyörässä 82, jalat yltää ihan riittävästi maahan. Olen ajellut myös ER-6:lla ja vaikka siinä mitattu istuinkorkeus on matalampi kuin omassa, niin siinä ylsi jalat maahan heikommin. Penkin kapeuskin siis vaikuttaa asiaan, ei vain korkeus.

Siinä tulevassa Biimerissä on ABSit vakiona, ei haittaa vaikka vahingossa vähän polkaisee liikaa takajarrua :D

miksi ei Yamaha 535 Virago, miksei? Kuinka moni Teistä jotka lyttää 535 Viragon on ko. pyörällä ajanut ? Kertokaa mitä "huonoa siinä on".

Kun ei halua kustomia.

Ja joo.
Olen ajanu. Tuli vaihdossa, vähän puolipakolla...

Ihan tuskanen vehe tiellä. Sellanen 50km kyseisellä vekottimella riitti.
Se tosiaan murskaa fiilikset ja unelmat siitä, mitä tää homma parhaimmillan on.

Jopa 250cc Kymco Venox on parempi ajaa ja ripeämpi, entä 535:n virveli.
Virvelin runko on suurinpiirtein yhtä eloisa kuin vanhassa Tunturi Supersportissa, ja jarrutkin on yhtä huonot.
Mutkaan ajaminen on yhtä seikkailua ja jännitystä, kun ei tiedä mihinsuuntaan se lintta muljahtaa.

Ja nyt pitää muistaa että virvelit on jo aika jäätävän vanhoja ruoskia, joitten käyttövarmuus ja ominaisuudet on karissu jo sinne 90-luvun alkupuolelle...

Jos suunnittelee uutta pyörää, sillon ei varmaan ole kovin suurta intoa nyppiä sitä vanhaa ruoskaa missään pihalla tai hiissata sitä korjaamoon/huoltoon muutaman päivän välein.

Mut tietty, jokainen tavallaan.

Mut ei väkisin yritetä tyrkyttää tollasia toivottomia rojuja alottelijoille.

Prätkällä missä on ajo-ominaisuuksia ja johdonmukasta käytöstä, se opettelu on paljon järkevämpää ja antoisampaa. Ja oppiiki jotaki.
Ja ei, ei niitä tehoja tarvi pelätä. Kunhan korvienvälissä on jotaki ja itsesuojeluvaisto on paikalla.
Tulevana kesänä on ohjelmassa opettaa yhtä naisihmistä ajamaan prätkällä, ja pyöräksi etitään jotain sopivaa Cebaria tai vastaavaa. Myös kilosia on pyöritelty mielessä, mm. sisävessaa...

p.s.
Tässä tulee ihan oma ja rehellinen mielipide:

Ja nää kustomit, kaikkine håmohihanläpsyttimineen, pääkallo- & maltanristikoristeineen ja Robert Halfordin niittikalsareita muistuttavine (esi)nahkalaukkuineen on oikeastaan aika naurettavia.
Ja yrmeä ilme naamalla, hapsutakeissaan patsastelevat kustom-kuskit näyttää koomisilta...
(juu, otan edelleenki riskin siitä kotkakoristeen väkivaltaisesta tunkeutumisesta ruumiinaukkooni, näillä kommenteilla :p)

RoRo sanoi:
Siinä tulevassa Biimerissä on ABSit vakiona, ei haittaa vaikka vahingossa vähän polkaisee liikaa takajarrua :D

Niimutku entäs sitten vaikka se hidasajo mitä harjotellaan toukokuussa, joka on kaaaauheen tärkeetä koska kaaaauheen moni lippa tapahtuu kävelyvauhista :blink: Ookkonää ikuna kokeillu täysin tunnottomalla koivella takajarrulla säätää vauhtii? Tehäänks semmonen testi Räyskälässä että mä laitan ne mun paksupohjaset kengät ja laita sä kengät täyteen jäitä (koska siltä se oikeesti tuntuu, ei näppi- vaan varvastuntuma) ja katotaan kummalla lähtee mopo ekana käsistä :grin: Mä tarjoon jäät :thumbup:

-Anu- sanoi:
Ookkonää ikuna kokeillu täysin tunnottomalla koivella takajarrulla säätää vauhtii?

Onmuute vaikeeta. :kääk:
Mää koitin joskus ajaa mun crossisaappailla katupyörää.
Niissä kun on ihan tönkkö pohja, rautakiskolla, niin ei siitä tullu yhtään mitään.
Pohjassa pitää olla tuntoa, ja ajosaappaat sais olla notkeatkin.
Eli ajatuskin paksupohjasista sloboista tuntuu tyhmältä.

Karrikoidusti:
-heitä kolikko maahan ja tallaa päälle. Jos tiedät onko kruuna vai klaava, sillon on herkkätuntoset kengät. :;):

No niin, 166cm kuski ja 80cm satulakorkeus bemarissa: Molemmat päkiät yltää maahan hyvin, siihen kun laittaa tälle kiistakapulalle jalkaan sellaiset popot joissa on sitä korotusta vain kantapäässä(nettikaupat täynnä sellaisia, suorastaan pursuaa) niin se tunto polkimen alla säilyy! ...vai säilyykö?

Eilen sovittelin kenkiä ja vanhempi herrasmies, about saman pituinen kuin allekirjoittanut (165 cm) vinkkasi laitattaneensa suutarilla vähän lisää pohjaa ajokenkiinsä, antaa kuulemma paremman pidon ja aavistuksen lisää pituutta

BTW. Itse olen oppinut, että hidasajossa takajarrun tehtävä on kiristää välykset voimansiirrosta ja nopeuden säätö tehdään kytkimellä. Käsittelykokeessa hidasajo hylätään jos nopeuden säätö tapahtuu kytkimen sijaan takajarrulla. Unssin jälkeen saa toki jokainen ajaa kuin parhaaksi tynkää, mutta oppikirjan mukaan kytkin on se juttu :)

McStadey sanoi:
Käsittelykokeessa hidasajo hylätään jos nopeuden säätö tapahtuu kytkimen sijaan takajarrulla.
What? No ei kyllä hylätä, terveisin viime kesänä kortin ajanut. Opettajakin opetti että nimenomaan takajarrulla himmaillaan nopeutta tuossa ryömintätestissä.

Päristin sanoi:
What? No ei kyllä hylätä, terveisin viime kesänä kortin ajanut. Opettajakin opetti että nimenomaan takajarrulla himmaillaan nopeutta tuossa ryömintätestissä.

Ehkä eri puolilla Suomea on eri käytännöt, itsekin kortin ajoin viime syksynä vasta joten en ala pätemään miten asia kenenkin kuuluu tehdä :;): Menee pahasti OT, pahoitteluni.

-perttu- sanoi:
Olikos muuten http://cycle-ergo.com/ tuttu sivusto aloittajalle? Sieltä saa jonkinlaista suuntaa siitä miten jalat yltää maahan minkäkin pyörän päältä.

Ompas hauska sivusto, voi ainakin fiilistellä himassa miltä minkäki pyörän päällä tuntuis istua, kun ei ajamaankaan pääse pyörän puutteesta ja pakkasista johtuen :grin:

Tampereen autokoulun oppikirjassakin luki että takajarrulla ketjut kireellä ja tarpeeks kaasua ja kytkintä. Opettaja taas sano että älä sitä jarrua että on hänestä ihan turhaa.. En mä sitä sitten loppujenlopuks kyllä käyttänytkään kun ne hidasajot oli mulle aika helppoja muutenkin.

no joo, kyllä hidasajossa kykällä hallitaan sitä vauhtia mutta mun pointti oli se että takajarrulla tasataan tai tasapainotetaan sitä ryömintää. Molemmat on tärkeitä ja paksuilla pohjilla se on vaan helvetin paljon vaikeempaa. Ne ketkä ei ole kokeillut ei sitä eroa ajossa (äkkijarrut) tai hidasajossa tiedä. Kokeilkaa, vaikka niillä crossipopoilla. Miten tämä liittyy aiheeseen? No siten että alottajan ei kannata kasvattaa senttejä paksuilla pohjilla vaan modata se mopo itelle sopivaks, maksaa hyvien ajokenkien verran.

-perttu- sanoi:
Olikos muuten http://cycle-ergo.com/ tuttu sivusto aloittajalle? Sieltä saa jonkinlaista suuntaa siitä miten jalat yltää maahan minkäkin pyörän päältä.

Kiitti vinkista :). Antaa samaa tulosta kun livenä olen havainnut eli kolme senttii tarttee madallusta lähes jokaseen ... Lyhyt mikä lyhyt :(..

Mulla oli just 535 Virago ensimmäinen pyörä jonka jälkeen hommasin Bemmun 800ST:n.

Virago oli hyvä pyörä pitkästä aikaan harjoitella ajamista, kun tehoa ei todellakaan ole liikaa. Mutta kun aloin ajamaan pitempiä reissuja, niin sitten se alko käymään pieneks ja turhankin työlääksi ajaa. Vähän toista kesää siollä jakso ajaa ja sen jälkeen tuli halu saada joku muu kuin custom.

BMW F800ST oli seuraava hankinta. Eli ST malli poistettiin tuotannosta ja GT tuli tilalle. Bemmusta ei ole oikeestaan pahaa sanottavaa. Ajaminen helpottu huomattavasti Viragoon nähden. Ajettavuus ja ohjaustuntuma on ihan eri planeetalta. Muutenkin tosi helppo ajettava ja vääntöäkin on ihan tarpeeks pienillekin kierroksille. Mutka-ajossa ei tarvii huudattaa pienillä vaihteilla, kun pääsee vitosella ja kutosellakin. Ja tämä näkyy kulustuksessa, mikä ei ole yhtään paha. 3,6-4,5 litran välillä reippaammassakin ajossa.

Itte ainakin voin suositella F800GT:n hankintaa. Jos hommaat siihen laukkuja, niin ota jotkut muut kuin BMW:n omat sorttisivulaukut. Ne on tosi pienet ja sisätiloiltaan huonosti muotoillut. Esim Givillä on paljon paremmat vaihtoehdot.

Back