• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä meni nurin, miten toimia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bozo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli sattuipa tuossa eilen vähän ikävämpi asia: Pyöräni oli pysäköitynä riviin kun viereen tuli toinen pyörä liian läheltä. Sivulaukku osui pyörääni sillä seurauksella että se kaatui oikealle kyljelleen. Tuli ikävää jälkeä. Pleksi naarmuilla, peili, vilkku säpäleinä, katteet, stongan paino pyörii tyhjää, tankkiin tuli lommo, jarrupoljin vääntyi, ja mikä pahinta hiilikuituslipari irtosi niiteistään. Ja kypärä tietysti otti myös osumaa.

Soitin poliisit paikalle jotta sain tapahtumasta mustaa valkoisella, ja tämä pyörääni törmäillyt kanssamotoristi oli onneksi hyvin yhteistyökykyinen ja myönsi heti syyllisyytensä.

Mutta miten tästä eteenpäin? Pitääkö minun olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiööni vai otetaanko minuun yhteyttä tämän kanssamotoristin vakuutusyhtiöstä? Käsittääkseni korvaus minulle maksetaan hänen liikennevakuutuksestaan. En kai minä voi vaan viedä pyörääni korjaamoon ja sanoa että pistäkää kuntoon, katsotaan sitä maksua sitten joskus... Mitä tässä nyt pitää tehdä että saan moponi takaisin liikenteeseen?

Vahingon aiheuttajan on tehtävä liikennevahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä jonka jälkeen vahinkotarkastaja tarkastaa pyöräsi vahingot .
Tämä tapahtuu vasta kun ilmoitus on tehty ja tilastoitu syyllisen vakuutusyhtiössä
tarkastuksen jälkeen saat luvan korjauttaa pyöräsi
ihan hyvä käyttää poliisit paikalla jotta tapahtuma rekisteröityy heillekkin mikäli "syyllinen " ei ala toimenpiteisiin .
asiat pystyy hoitamaan parissa päivässä mutta joskus ne viipyy ja viipyy
joten ole itse aktiivinen , soita vastapuolen yhtiöön onko ilmoitus tehty ja vaadi tekeen nopeasti ettei asia veny
monissa yhtiöissä vahinkoilmoituksen teko hoituu netissä

Kerran kuulin sellaisen vinkin, että kannattaa kantaa noita vahinko ilmoituslappuja valmiina mukana ja toimittaa itse lappu täytettynä eteenpäin. Voi olla näet, että syyllisellä osapuolella ei ole intressejä nopeaan toimintaan
sad_orig.gif

Mutta miten tästä eteenpäin? Pitääkö minun olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiööni vai otetaanko minuun yhteyttä tämän kanssamotoristin vakuutusyhtiöstä? Käsittääkseni korvaus minulle maksetaan hänen liikennevakuutuksestaan. En kai minä voi vaan viedä pyörääni korjaamoon ja sanoa että pistäkää kuntoon, katsotaan sitä maksua sitten joskus... Mitä tässä nyt pitää tehdä että saan moponi takaisin liikenteeseen?
Missä yhtiössä vahingonaiheuttajan vakuutukset on. Soita sinne kyseiseen vakuutusyhtiöön ja pyydä heiltä oman alueesi vakuutustarkastaja numeroa. Kysy häneltä voitko viedä pyörän jo valmiiksi korjaamolle, jotta korjaaja voi jo tilata rikkoutuneet osat pyörääsi. Tämä kyllä pitäisi onnistua, jos on asiantunteva korjaamo ja selvä tapaus. Yleensä vaan noitten osien tilaaminen, vie pyöräsi korjausaikaa, kun ne tilataan yleensä maahantuojalta.

Eräs keino nopeuttaa prosessia on myös vuokrata kulkuneuvo syyllisen vakuutusyhtiön laskuun; yleensä korjaus ja osien tilaaminen sujuu sutjakkaammin, kun ei ole enää intressejä viivytellä..

Kyl tollanen harmittaa niin pirusti vaikkei ite olekaa syyllinen. Ai että ku oisin nähny sen joka mun keulakatteen halkaisi punaisella pakettiautolla (tai vastaavalla)... Ois päässy vajaa 600 euroo halvemmalla.

Mutta toden totta, syyllisen vakuutusyhtiö ne kaikki kulungit kattaa.

Helvetti kun nuo laukkumotoristit sikailee tuolla yleisessä liikenteessä! Ajatelkaa, jos kolhivat laukuillaan jalkakäytävälle teleporttautuvia lapsia! Sivulliset ovat todellakin vaarassa, kuten tästäkin tapauksesta nähtiin!

Menisivät radalla kikkailemaan laukkujensa kanssa.

Ai niin. Mä en halua maksaa enää yhtään laukkumotoristin aiheuttamaan vahinkoa!

Helvetti kun nuo laukkumotoristit sikailee tuolla yleisessä liikenteessä! Ajatelkaa, jos kolhivat laukuillaan jalkakäytävälle teleporttautuvia lapsia! Sivulliset ovat todellakin vaarassa, kuten tästäkin tapauksesta nähtiin!

:jippikaijee:Mä olen aivan samaa mieltä.Siis ihan käsittämätöntä käytöstä laukkumiehiltä. :)Olihan tämä odotettavissa.Pilaavat kaikkien motoristien maineen.Mutta onhan laukut kätevät kun alkaa sieni ja marjakausi....

buttrock.gif

Kannatetaan; vakuutusmaksut laukkujen koon mukaan!!  
tounge.gif

Laukkumotoristithan ovat justiin niitä pahimpia roistoja liikenteessä, järjestävät laittomia kokoontumisia ja törmäilevät viattomien ratamoottoripyöräilijöiden ja keulivien pellejen mopojen päälle p*rkele! On vain ajan kysymys koska joku viaton lapsi jää laukkumotoristin runtelemaksi. On tainnut vakuutusyhtiötkin sorkkia väärä pesää kun ratamoottoripyöräilijöiden vaakuutuksia menivät sorkkimaan. Taitaa tulla laukkumotoristien kanssa osien vaihto, eli jos on laukut kiinni vahinkohetkellä, niin ei korvata. Ei muutaku lavangon suoralle niitten laukkujen kans kikkailemaan!

Laukkumotoristithan ovat justiin niitä pahimpia roistoja liikenteessä, järjestävät laittomia kokoontumisia ja törmäilevät viattomien ratamoottoripyöräilijöiden ja keulivien pellejen mopojen päälle p*rkele! On vain ajan kysymys koska joku viaton lapsi jää laukkumotoristin runtelemaksi. On tainnut vakuutusyhtiötkin sorkkia väärä pesää kun ratamoottoripyöräilijöiden vaakuutuksia menivät sorkkimaan. Taitaa tulla laukkumotoristien kanssa osien vaihto, eli jos on laukut kiinni vahinkohetkellä, niin ei korvata. Ei muutaku lavangon suoralle niitten laukkujen kans kikkailemaan!
LOL!
tounge.gif

Pitää nyt kuitenkin muistaa että vahinkoja sattuu varmasti kaikille. Ja tämä kyseinen "laukkumotoristi" oli hyvin yhteistyökykyinen ja valtavan harmistunut puolestani. Eli vaikka itseäni nyt suunnattomasti v*tuttaakin pyörättömänä oleminen, niin en silti ole katkera tai lyömässä leimaa kenenkään otsaan. Pyöriä ja niiden osia saa kaupasta, sitä varten niitä vakuutuksia maksetaan. Kaikki on kunnossa niin kauan kun ihmisiä ei loukkaannu. Eli no hard feelings!

Kannattaa aina kutsua poliisi paikalle,ehkä siitä tulee sakko jommalle kummalle tai molemmille mutta on ainakin virallinen paperi viranomaisen toimesta tehtynä.Pahin ongelma on reilussa toverihengessä tehtyjen paperien kanssa jälkeenpäin kiistäminen.Moni aivan selväkin tapaus on saattanut keikahtaa aivan muuksi.
Poliisit paikalle jos vain ehtivät tulla ja kaikkien todistajien nimet huolellisesti ylös.

Mä olen sitä Lahden sataman MP-parkkia katellu ja siinä on kaksi tapaa ihmisillä ajaa.
Toinen tapa on ajaa vinoparkin ohi ja peruuttaa pyörä paikalleen.
Toinen taas on koukata jalkakäytävän kautta ja ajaa ikäänkuin takaapäin paikalleen.
Se jalkakäytävän kautta ajaminen on helpompaa ja siinä ei yleensä muisteta koukata tarpeeksi. On ollut sellaisia vaaratilanteita aiemminkin, kun lapsia ja pyöräilijöita on siinä jalkakäytävällä pyörinyt. Huomio hetkeksi niihin ja tiukka kurvaus ruutuun, ja avot perä ei pyörästä tullutkaan sitä kautta kuin oli ajatellut.
Kunnon koukkaus vaan jalkakäytävällä niin tätäkään ongelmaa ole.
-Sergei-

Nyt on pyörä käytetty vahinkotarkastajalla ja korjaamolla. Korjaamo tilasi tarvittavat osat vaikkei vakuutusyhtiön laskutuslupaa vielä ollutkaan (eli vastapuoli ei vielä ole tehnyt vahinkoilmoitusta). Poliisin tekemä paperi auttoi tässä kummasti, sitä vartenhan minä poliisit paikalle halusinkin. Ei jää epäselvyyksiä.

Hain jo itselleni uuden kypäränkin, tulee samaan laskuun kuin pyörän korjauskin. Tästä iso kiitos myyjäliikkeelle, laskutuslupaa ei siis vielä ollut!

Kustannusarvio mokomasta paikallaan kaadosta on lähes 2800e, eli ei ole halpaa lystiä sekään...

Hieno juttu, eipä noin selvässä tapauksessa tarvita sitä laskutuslupaa jos vaan vahingontarkastaja antaa siihen luvan. Se on sitten varmaan 2-3vko odotusta ja sen jälkeen
062802moto_prv.gif

Korjaustoimenpiteitähän voi vauhdittaa jos omistaa Kaskon. Näin minä olen tehnyt auton kanssa kun vastapuoli viivytteli vahinkoilmoituksen teon kanssa.

Kävin näyttämässä vakuutustarkastajalle, joka kuvasi ja tarkasti ja jonka jälkeen käytin omaa Kaskoa korjaamiseen ja kun sitten vastapuoli oli saanut joskus tehtyä ilmoituksensa, vakuutusyhtiöt sumplivat keskenänsä maksut ja sain Kaskosta minulta pudonneen bonuksen takaisin.

kohta joku liikenneturva äijä on teeveessä saarnaamassa:

" onhan se selvää, ettei näin suurilla laukuilla ole mitään käyttöä liikenteessä"
tounge.gif

ehkä ensikorttilaisten kannattaisi rajoittaa ajonsa 25litran(kw herja) laukkuihin, siitä sitten siirryttäisiin vähitellen isompiin rajoittamattomiin laukkuihin.

kohta joku liikenneturva äijä on teeveessä saarnaamassa:

" onhan se selvää, ettei näin suurilla laukuilla ole mitään käyttöä liikenteessä"
tounge.gif
Joo tai sit joku Hannu Karpo tyyliin laukoo:

"Kuinka moni vielä joutuu näiden asfaltin valloittajien uhriksi ennenkuin valtiovalta ymmärtää kieltää nämä vahingontekijät liikenteestä"

Back