• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä laivaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Etujarru kiinni nippusiteellä ja yksi liina jalan puolelle.
Tämä on riittänyt tähän asti hyvin röykkyisessäkin kelissä.

Viime kesänä Finnlinesilla .... henkilökuntaan kuuluva mukava heppu neuvoi parkkaamaan pyörän keula seinään kiinni, etupyörä ääriasennossa, poikittain menosuuntaan nähden ja takapyörän taakse kiila. Ei kuulemma näin tarvita liinoja.
biggrin.gif
Ja veikkaan ettei kaatunu, vai? Meillä oli mennessä sama juttu.
Koko matkan pelkäsin aivan simona että pyörä on kyljellään kun päästään satamaan kun oli ihan kohtuullista se merenkäytni. Vaan ei, epilepsia iski "Lyyliin" myöhemmin matkalla
biggrin.gif

Muutama viikko sitten Seawind:llä pyörät laitettiin takarengas seinään kiinni, poikittain menosuuntaan ja eturenkaalle eteen kiila. Sitten yhdellä liinalla kiinni seinän alapalkista pyörän penkin yli toiselle puolelle seinän alareunaan, vaihtoehtona tietysti on laittaa penkin alapuoleltakin, jos pelkää penkkiin tulevan jälkiä.

Henkilökunta jakeli kaikille siistejä uudennäköisiä liinoja ja myös auttoi kiinnityksessä tarpeen tullen, ei laittanut liinaa kovinkaan kireälle, ja tuumasi että sillä se pysyy.

Samalla lailla näytti muutkin motoristit laittavan, paitsi eräs Goldwing kaveri, joka näytti laittelevan remmejä enemmänkin.

Viime kesänä Superfastin kyydissä Barista Igoumenitsaan eivät laittaneet muuta kuin kiilan pyörän eteen. Joko oli sen verran tyyntä tai olisi pitänyt olla omat kiristysliinat mukana
wink.gif

Niin ikään viime kesänä Tallinkin autolautalla laivan omat heput pistivät kiilan eturenkaan eteen ja yhdellä liinalla satulan yli kiinni. Ei annettu mitään rättejä, joten nopeasti piti heivata reissussa rähjääntynyt t-paidanriepu alle.

Ja mitään nippusiteitä en lähtisi jarrukahvaan virittelemään, mun mielestä kyllä piisaa jos laittaa vaihteen silmään ennen kuin hyvästelee pyöränsä. Mikäli se siitä lähtee liikkeelle omia aikojaan, niin on varmaan sattunut jo vähän isompiakin vahinkoja...
sport05.gif

Tosta superfastin käytännöstä, miten ne tekee ton? Hanko -> Rostock matka tossa pian, ja olis hyvä tietää ennen reissua pitääkö itte varautua. Jos joku tietää, valaiskaa, kiitos.
smile_org.gif
Juuri tulleen tiedon mukaan Superfastilla henkilökunta tarjoaa liinat.
Pitää olla räikkäliina jos on oma, muuten vaihtavat sen. Auttavat sitomisessa ja tsekkaavat ne.

Nordic Jet linellä 2 vuotta sitten ensimmäisen kerran Tallinnaan mennessä laivan porukka surrasi pyörät pyytämättä mennen tullen. Samoin samana kesänä Finnclipperissä, jossa oli suomalainen porukka töissä.
cool.gif
Viime kesänä Finnfellowissa, jossa oli hurriporukka,
033102ass_1_prv.gif
jouduin pyytämään perämiehen surraamaan pyörän, jonka hän tekikin. Hikiset kansimiehet vaan sanoivat ettei se kuulu heille, ja kyselivät vaan että osaanko ruotsia.
033102ass_1_prv.gif
Tänä vuonna taas Nordic Jetillä edestakaisin Tallinnaan, niin kyllä surrattiin laivan puolesta ilman ongelmia. Itse kyllä piti ottaa sitten kyllä irti satamaan tullessa.
Käsitykseni mukaan, jos pyörän kuljetuksesta maksaa, on laivayhtiö vastuussa pyörän pystyssäpysymisestä matkan aikana.
buttrock.gif

kotka

Superfast VII / 18.6. Hanko - Rostock:
- liinat piti hakea itse telineestä, pyörä piti sitoa itse, henkilökunta näytti miten, henkilökunta tsekkasi

Superfast VII / 4.7. Rostock - Hanko
- liinat tuotiin, henkilökunta sitoi ja MINÄ tsekkasin

Ja sama henkilökunta mennen tullen.

Jos henkilökunta sitoo pyörän, kannattaa seisoa vieressä ja näyttää mistä pyörän voi/pitää kiinnittää.

Käytäntö vaihtelee, mutta kaikissa sama homma sikäli että vastuu kuljetettavasta fillarista on laivayhtiöllä. Eli sinun ei itse tarvitse sitoa ellet niin halua. Jos on mopo nurin, oli kiinni tai ei, saat laivayhtiöltä korvauksen. Miehistö tekee sen (sitomisen) kyllä jos katsoo tarpeelliseksi.
Tosin suosittelen kyllä sen tekemään itse, sillä menee sopivasti reissu pahimmillaan pilalle tai jo muutamat mukavat naarmutkin tankissa riittävät nostattamaan ketutuskäyrää...
Ja puhumattakaan aikaavievästä paperisodasta.

Back