• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Puunataako moottoripyörää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Unohdin vain mainita, että kysymyksessä on nuoruudenkuvani
talktohand.gif
.Tiedäthän kuinka meidän italiattarien tuppaa käymään vuosien mittaan
biggrin.gif
.
niiin ööh....kasvaa viikset???
wink.gif
Et taidakaan olla mikään teiden Einstein
tounge.gif
! Jo muinaiset luolamiehet osasivat lukea kuvakirjoitusta, mutta sinä et. Otapas nyt silmä käteen ja lue postaukseni uudelleen so. italiattarilla tuo body ei välttämättä säily pajunvitsan kaltaisena vaan runkoon tulee vuosirenkaita lisää ikävuosien karttuessa.

Mutta takaisin puunaukseen: Mikä onkaan ideaalilämpö tai alhaisin lämpötila, jossa puunausta voi/kannattaa tehdä? Vai onko rajoittavana tekijänä näppien jäätyminen (mukavuuslämpötila)? Lämpötilat näyttävät uhkaavasti lähenevän nollaa ja räntäsade meilläpäin todennäköinen
sad_orig.gif
.

Taitaapa mopo jäädä taas pihaan nököttämään, kun aamulla lähden töihin. Oli niin kiva jättää aamulla lippalakkipäinen amispoika eskorttillanssa savuttamaan liikennevaloihin
biggrin.gif
.

Tuleeko nyt hyvää jälkeä: hankittuna on Autoglymin tuotteista Super resin polish (punainen), Extra gloss protection (kulta) sekä
vinyl rubber care (keltainen). Myyjä varoitteli penkin käsittelystä, tekee kuulemma pinnan tosi liukkaaksi! Näiden ostosten nettohankintahinta oli 43,50. Jostain pitäisi vielä saada pleksin ja visiirin käsittelyyn tarkoitettua litkua.
Ystävällinen myyjä sanoi, ettei vahan käsittelyssä missään tapauksessa saa käyttää säämiskää, vaan vanha T-paita on kelpo tavaraa siihen tarkoitukseen.
Lämmintä, kuivaa tilaa ei nyt tähän hätään löydy, joten täytyy odotella, että räntäsade lakkaa ja tarkenee mennä pihalle puunaamaan mopoa.

Itse olen kovin pettynyt noihin Autoglymin tuotteiden kestoon. Aika ja kilpailijat ovat ajaneet ohi jo aikoja sitten.

Glymillä saa kyllä mielettömän messukiillon aikaiseksi, mutta tuntuu siltä, että ensimmäinen vesisade vie vahan mennessään.

Itse siirryin käyttämään "punaisena" Korrek TFX kestovahaa ja sitten vetämään sen päälle Autoglymin "kultaisen".
Vahapinnan kesto nousee aivan uskomattomiin sfääreihin ja vahaaminen Korrekilla on aivan yhtä vaivatonta, kuin Autoglymillä. Purkki Korrekia maksaa ~8€, joten se on vielä todella paljon edullisempaakin ja sitä löytää jokaiselta huolttikselta.

Pesuaineena olen käyttänyt Turtlewaxin Extreme Nano-Tech shampoota. Varmaan löytyy paaaaljon muitakin hyviä, mutta tuolla irtoaa p4ska hyvin ja lähtee hyvin pesuveden mukana, eikä jätä jälkiä.

Liuottimena mulla on 30l pönttö jotain Wurthin liuotintiivistettä. Siitä miksailee suihkupulloon 30% seoksen ja ruoskuttaa tommoisella paineilmaruiskulla (tarkoitettu torjunta-aineiden suihkuttamiseen) hölvää paikat oikein kunnolla. Ketjuvahat/ketjuöljyt irtoaa vanteesta pelkästään tällä ja vesihuuhtelulla
crazy.gif
Ei ole vielä niin sitkeää tahraa löytynyt, joka ei olisi irronnut.

Juu, tätäkin asiaa on kai joskus käsitelty... mutta mites ton mattamustan kanssa? Voiko käyttää ihan normivahaa...?
Olettekos mahdollisesti kokeilleet tätä Extra gloss protection? Tuo ilmeisesti käy mitä parhaiten kojelaudan suojaukseen ja hoitoon.
Olen joskus autoa vahatessani törmännyt sellaiseen ongelmaan, että vaha esim. mustan, karheapintaisen muovipuskurin pinnalla jättää valkoisia jälkiä, jos vaikka sitä vahingossa siihen puskurin päälle joutuu. Näyttää ikävältä eikä tahdo lähteä millään pois
veryangry.gif
. En siis käyttäisi normivahaa mattamustaan.
Totta puhut noista muoveista, mutta siis tarkoitin mattamustaa metallipintaa.

paras tapa levittää vaha on tosiaan pesusienen palanen ja pois pyyhimiseen kannattaa käyttää puuvilla pyyhettä eli ihan normi pyyhe joka jokaiselta löytyy veskistä käsienpyyhimiseen tarkoitetulta paikalta
wink.gif

ei tarvi turhaan hinkata niillä vahapyyhkeillä jotka menee heti tukkoon ja lisää työtä,ainakin itse huomasin suuren eron kun käytin pyyheliinaa

Itse olen kovin pettynyt noihin Autoglymin tuotteiden kestoon. Aika ja kilpailijat ovat ajaneet ohi jo aikoja sitten.

Glymillä saa kyllä mielettömän messukiillon aikaiseksi, mutta tuntuu siltä, että ensimmäinen vesisade vie vahan mennessään.

Itse siirryin käyttämään "punaisena" Korrek TFX kestovahaa ja sitten vetämään sen päälle Autoglymin "kultaisen".
Vahapinnan kesto nousee aivan uskomattomiin sfääreihin ja vahaaminen Korrekilla on aivan yhtä vaivatonta, kuin Autoglymillä. Purkki Korrekia maksaa ~8€, joten se on vielä todella paljon edullisempaakin ja sitä löytää jokaiselta huolttikselta.

Pesuaineena olen käyttänyt Turtlewaxin Extreme Nano-Tech shampoota. Varmaan löytyy paaaaljon muitakin hyviä, mutta tuolla irtoaa p4ska hyvin ja lähtee hyvin pesuveden mukana, eikä jätä jälkiä.

Liuottimena mulla on 30l pönttö jotain Wurthin liuotintiivistettä. Siitä miksailee suihkupulloon 30% seoksen ja ruoskuttaa tommoisella paineilmaruiskulla (tarkoitettu torjunta-aineiden suihkuttamiseen) hölvää paikat oikein kunnolla. Ketjuvahat/ketjuöljyt irtoaa vanteesta pelkästään tällä ja vesihuuhtelulla
crazy.gif
Itse olen todennut aivan saman. Glymin kestävyys ei ole kaikkein parhain. Siksi myös minä siirryin käyttämään Korrekin TFX - kestovahaa. Kiilto ei ole aivan yhtä hyvä kuin Glymin, mutta kiillon kesto on monta kertaa parempi.
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif

crazy.gif
Itse olen todennut aivan saman. Glymin kestävyys ei ole kaikkein parhain. Siksi myös minä siirryin käyttämään Korrekin TFX - kestovahaa. Kiilto ei ole aivan yhtä hyvä kuin Glymin, mutta kiillon kesto on monta kertaa parempi.
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif
Korrekin TFX - kestovahalle täältäkin pisteet. Voitti testissä autoglymit sun muut. Naps*

Kuinka usein tuollaista kunnon vahausta on hyvä suorittaa? Riittääkö muutaman kerran kesässä, vai joka kerta kun pesee pyörän?

Kuinka usein tuollaista kunnon vahausta on hyvä suorittaa? Riittääkö muutaman kerran kesässä, vai joka kerta kun pesee pyörän?
Muistaakseni jossakin testissä (autobild?) oli Autoglymin kohdalla ainakin, että kiilto paranee muutaman pesun jälkeen. Eli ei välttämättä kannata joka päivä uutta pintaa vetää.

Niin justiinsa, ja tämänhän te kerrotte sitten vasta, kun olen jo tyhjentänyt kukkaroni Autoglymin tuotteisiin.
tounge.gif

jos haluaa oikeen hyvän/kiiltävän pinnan niin käytä
Autoglymin punainen ja sen jälkeen kultanen, anna molempien
kuiva väh. 5h! mustille matta osille kultanen.. ja sit muuta ku kruisaileen..
sport05.gif

jos haluaa oikeen hyvän/kiiltävän pinnan niin käytä
Autoglymin punainen ja sen jälkeen kultanen, anna molempien
kuiva väh. 5h! mustille matta osille kultanen.. ja sit muuta ku kruisaileen..
sport05.gif
tärkeä pointti unohtui! kun peset pyörän niin käytä glymin
omaa pesuainetta! silloin se pitää vahan pitkään pinnassa ja kiilto pysyy!

tärkeä pointti unohtui! kun peset pyörän niin käytä glymin
omaa pesuainetta! silloin se pitää vahan pitkään pinnassa ja kiilto pysyy!
Ostin muuten cockpitin huoltoon nimenomaisesti tarkoitetun tuotteen eli vinyl rubber care (keltainen), joka kuulemma tekee satumaisen kiillon mustille osille. Ei sitten jalkatapeille, kahvoihin eikä varsinkaan penkille, jos meinaa kyydissä peffansa pitää, sillä tämä tuote tekee pinnat erittäin liukkaiksi!

Kiitos tuosta pesuainevinkistä! Taas palaa rahaa, mutta kiertoonhan se on tarkoitettukin!
biggrin.gif

Muistaakseni jossakin testissä (autobild?) oli Autoglymin kohdalla ainakin, että kiilto paranee muutaman pesun jälkeen. Eli ei välttämättä kannata joka päivä uutta pintaa vetää.
Tankin vahaan melkein joka kerta kuin pesasen pyörän (tankin kyljet himmenevät), mutta kokonaisvaltaisen vahauksen teen muutamia kertoja kesässä. On nuo vahat sen verran laadukkaita, että pysyvät pinnassa monet pesut.

Alan lehtien vahatesteissä on löytynyt muitakin hyviä vahoja kuin Autoglym, hinta voi olla selvästi alempi. Esimerkkinä vaikka Turtlen Extreme-sarja. Mua ei ole oikein viehättänyt Autoglym Extra Gloss Protectionin sadekaariefekti tummalla pinnalla. Ultra Deep'iä muutama kerros ajokauden alussa, siinä on mun vahailut. Turha noita on jynssätä sen enempää kun ei erehdy pesemään liuotinaineilla aiemmin vahattua pintaa. Laatuvaha kestää ajokauden vaahtopesut.

sanoi:
Turha noita on jynssätä sen enempää
No yhdyn kyllä aikas pitkälle tähän kommenttiin, aika laiskasti tulee vahailtua, enemmänkin on tullu mieleeen vanhan taksarin sanat "ei näitä vahata, nää vaihdetaan"
tounge.gif

sanoi:
Turha noita on jynssätä sen enempää
No yhdyn kyllä aikas pitkälle tähän kommenttiin, aika laiskasti tulee vahailtua, enemmänkin on tullu mieleeen vanhan taksarin sanat "ei näitä vahata, nää vaihdetaan"
tounge.gif
Olen täydellisesti samaa mieltä. Kaksi aiempaa ostin uutena, mutta tämän Gilerani juuri sisäänajettuna, joten haluan pitää se puhtoisena ja kauniina.
cool.gif
Senpä vuoksi olenkin kuluttanut lukuisia tunteja vahaten ja kiillottaen erilaisilla aineilla ja tupsuttimilla skootteriani. Harmi vain, että tuo parhain kiilto häipyy pölyn myötä aika pian ja pleksinkin hohde on pian poissa. Toivottavasti yhtä suurta työtä ei tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa!
Ja kuka kettu kertois miten noi omat kuvat liitetään postaukseen....pitääkö ensin laittaa ne johonkin nettialbumiin? Työpöydältä en ainakaan onnistunut niitä saamaan tekstiin ja olis niin kiva näyttää lopputulos
bawling.gif
!

Mamma mia! Kuvat on tallennettu kuvagalleriaan, mutta tallensin ne omalle tietokoneelleni jpg-muotoon gifin sijaan. Nyt olisi tehtävä ensin uusi tallennus galleriaan, josta siirto postaukseen. Jos joku mielii kuvat katsoakseen, ovat ne nähtävillä yläpalkista löytyvästä Albumista ja varmaankin uusimmista kuvista.

Harmi, että päivä oli jo kääntynyt ehtoopuolelle, joten ette voi nähdä auringon leikittelevän säteillään skootterini suloisilla kaarilla
omg.gif
....
blush.gif
.

Puunaus tehty Autoglymin tuotteilla tämän keskustelualueeseen osallistujien ohjeiden mukaan. Minulle kelpaa, vaikka kukkaroni ehkä pitäisikin enemmän hivenen edullisimmista tuotteista. Onneksi aineita jäi vielä runsaasti jäljelle, jotta ei tarvitse heti uushankintoihin ryhtyä.

Lopputulos ei ole täydellinen, mutta ehkä kelpaa! Kokonaisuuden rikkoo taustalla oleva ruma pressukatos sekä se, ettei ympäröivä luonto ole vielä kukkeimmillaan.

Nyt kelpaa ajella!
sport05.gif
cool.gif

Back