• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Putkien kiillotusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PrivateeR

MotOrg ry jäsen
Sijainti
SBK #96
Noniin!

Tarina alustava topic löytyy lyhykäisyydessään tästä:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=58142

Homma oli siis yksinkertainen: Putkiin jäänyt kurakelien jäljiltä ilkeitä laikkuja ja ne piti saada pois. Lupasin ottaa kuvat huoltamisvaiheesta ja näin myös tein. Alla selvitys mitä oikein tehtiin. Jos kuvat tuntuvat isokokoisilta, niin pyydän anteeksi, mutta tässä tapauksessa pienet kuvat olisivat vähän epämukavat tarkastella lopputuloksia.

Elikkä lähtökohta oli tämä: Viperin Racing-putkissa alumiinipinnassa kuran aiheuttamia hapettumia (Kuvat 1 ja 2)

20061115_0003.JPG

KUVA 1

20061115_0004.JPG

KUVA 2

Putkien kiillottamista varten ostin AutoGlymin Metal Polishia. Tuotetta oli saatavilla sekä suihkepullona tai tuubina, mutta koska myyjällä ei ollut kokemusta suihkeesta, päätin kokeilla tahnaa (Kuva 3)

20061115_0006.JPG

KUVA 3

Työ suoritettiin laittamalla rättiin kerrallaan noin sormenpään kokoinen pisara tököttiä, joka sitten levitettiin reilulla painamisella putkelle noin kämmenen kokoiselle alueelle kerrallaan. Levittämisen jälkeen annettiin istua noin 20 sekuntia jonka jälkeen kiilloitettiin alue puhtaalla rätillä. Aine luonnollisesti syö alumiiniputken pinnasta hapettunutta metallia pois, joten älkööt ihmiset pelästykö jos levitysvaiheessa rätit näyttävät mustilta ja aine tekee pintaan aivan hirveän näköisen pinnan. Kiillotusvaiheen jälkeen pinta on kaunista katseltavaa. Kuvassa 4 näkee, minkänäköiseksi rätit tulevat kiilloituksen yhteydessä.

20061115_0008.JPG

KUVA 4

Koko projekti tehtiin kahden miehen voimin ja tahnaa kului kahteen pönttöön noin puoli tuubia. Aikaa meni tasan 50 minuuttia, jonka jälkeen vielä pyyhittiin vanteet märällä rätillä ja säämiskällä koko muu runko.

Lopputulokset näkyvät alla (kuvat 5 ja 6)

20061115_0007.JPG

KUVA 5

20061115_0009.JPG

KUVA 6

Kuten kuvista voi nähdä, niin ainakin itse olen lopputulokseen helvetin tyytyväinen, enkä todellakaan aio päästää kultaa enää kertaakaan siihen kuntoon kuin syksyn kurakeli sen laittoi.

Metal Polishiin olen erittäin tyytyväinen ja voin suositella tuotetta ihan kaikille kenellä samanlaiset kiiltävät putket sattuu olemaan. Kromipinnoille tuote ei kuitenkaan sovellu.

Kaikki valokuvat otettiin todellisuuden vääristelyn poistamiseksi samassa valaistuksessa ilman salamavaloa. Tosin salamavalolla otetussa kuvassa nuo ilkeät laikut näkyivät vielä paaaaljon paremmin. Kiillotetussa putkessa ei laikkuja näkynyt edes salamavalolla.

Tässä vielä koko komeus putsattuna ilman salamavaloa.
20061115_0011.JPG

Toivottavasti tästä topicista on muille foorumin käyttäjille hyötyä. Itse olin sitä mieltä että olin vähintään tämän topicin velkaa foorumin ystävällisille käyttäjille, jotka ovat antaneet pirun hyviä neuvoja asiassa kuin asiassa. Tällaista sen ryhmähengen pitäis olla joka paikassa.

Hyvää kevään odottelua vaan kaikille!

Pitääpä hieroa tota omaankin pyörään talven aikana. Itsellä aivan samanlainen pönttö, ja se kesän aikana kyllä menettänyt kiiltonsa aika lailla. Samaten olen onnistunut siihen polttamaan gore-pöksyt kiinni, josta jäi melko v*ttumainen läikkä.

Kiitos vinkistä.
smile_org.gif

Seuraava aihe "ilman lisäys renkaisiin" kuvien kera, kiitos. Nörttien rauta ei tarkoita patarautaa.

Seuraava aihe "ilman lisäys renkaisiin" kuvien kera, kiitos. Nörttien rauta ei tarkoita patarautaa.
No ei se nyt kaikille ihan niin itsestäänselvää ole. Eikä muuten ole ilman lisäys renkaisiinkaan kaikille, joten antaa tulla postauksia vaan. Näin havainnollisia ja hyvillä kuvilla varustettuja kertomuksia harvoin näkee, joten minä ainakin olen kiitollinen
smile_org.gif

Ihme dissausta. Itelleni ei tuo mömmö ainakaan ollut tuttua. Kuvat ovat ihan paikallaan koska niistä näkee ainakin sen, että tahna toimii.

jep kerrankin selvää asiaa ja tyhmenpikin
withstupid.gif
ymmärtää! Näsäviisaat vois jättää ne kommentit pois..???
Jos ymmärtää jotain paremmin kuin muut niin asialliset jutut
tänne vaan...
033102bebe_1_prv.gif

Aina löytyy näköjään joku
buttrock.gif
omasta mielestään!!!
biggrin.gif

Tällaisia ketjuja vaan lisää palstalle, loistavaa, että joku viitsii nähdä vaivaa ottamalla kuvat ja kirjoittamalla selostuksen. Aivan loistava thread. Valittajat voivatkin sitten hypätä kaivoon. Kaikille nämä asiat eivät ole päivänselviä juttuja.

sport05.gif
buttrock.gif
sport05.gif

Kai sitä olen sitten nii perkeleen kova mekaanikko että voin nauraa yksinäni sille jos on VESI pisaroista jäänyt "hapettumia" eikä ole edes lähtenyt paperilla pyyhkien lähteny pois
omg.gif
Ei toi kumminkaan ole hukkaan mennyt sillä on täällä ilmeisesti muitakin joiden pyörät on vahingossa ollut sateessa.

062802jumpie_prv.gif
Eikös tuossa mömmössä ole jotain suojaavia vahojakin mukana... ?

Kilpailevalla tuotteella kiillotin vaimon iloksi tiskipöydän, tuli kuin uusi ja emäntä kiitteli... kas kun tuppaa tuo porakaivon vesi värjäämään kaiken ruskeaksi....

Hyvä Rivateeri...

Heheh on se hassua. On topicissa sitten kyse a:sta tai ö:stä ni joka kerta löytyy joku ketä heittää replyy sillä asenteella että koko topic ei vois vähempää kiinnostaa mutta heitetään jotai typerää herjaa minkä ehditään.

Itelle tuo putkien kiillotus EI ollut mikään itsestäänselvä juttu, kas kun en koskaan ollut sitä aiemmin tehnyt. Ja myöntää täytyy että siinä vaiheessa ku ekan kerran tahnaa levitin ni alko loppua usko ku katto minkä näköiseksi rätit tuli. Onneksi lopputulos oli hyvä.

Olen iloinen jos tästä topicista oli apua edes yhdelle foorumin käyttäjälle. Näille supermekaanikoille jotka ei koskaan tartte missään asiassa kenenkään apua, voisin sanoa että mitäs ite tykkäätte jos ootte jumissa jonkun mekaniikan ulkopuolisen asian kanssa ja apua kysyessänne törmäätte vastaukseen "no eikö tuota ny ite ees tajua"

Metal Polishiin olen erittäin tyytyväinen ja voin suositella tuotetta ihan kaikille kenellä samanlaiset kiiltävät putket sattuu olemaan. Kromipinnoille tuote ei kuitenkaan sovellu.
"Autoglym Metal Polish muodostaa loistavan pitkäaikaisen pinnan kaikentyyppisille kiilloitettaville metallipinnoille mm. kromi, ruostumaton teräs, kupari, alumiini ja seosmetallit."

Vastaavaan käyttöön sopii myös Autosol.

Autoglymin tahnaa en ole testannut, mutta autosolin metal polishilla en ainakaan radikaalia muutosta saanut aikaiseksi kun kohteena oli cb:n käyrät. Mokomat kellastuu, tummuu, pläntittyy jne. Vai onko tuolle yleensäkään mitään tehtävissä? Kenelläkään hyviä vinkkejä? Hyvä syy pistää moriwakin kokoputkilo tilaukseen
smile_org.gif

Pari esimerkkiä, vaikka eivät omasta fillarista olekaan, niin oireet täsmäävät. #1 ja #2.

Back