Tuossa lähistöllä tullut yövyttyä muutamassa kaupungissa, Suwalki, Augustow ja Elk, joista Suwalki oli mielestäni karuin ja luotaantyöntävin. Itse asiassa Augustow ja Elk ovat molemmat mukavia pikku kaupunkeja, Elk:ssä bonuksena hieno järvi jonka rannalla kelluva baari ja useita pikku pubeja.. Augustow:ssa löytyy halpoja hotelleja ihan keskustasta (mopot voi jättää tien varteen).
Puolasta yleisemmin (jo mainittujen Krakovan seudun nähtävyyksien lisäksi):
Zamosc on hieno pikkukaupunki itäisessä Puolassa. Keskusta Unescon maailmanperintölistalla. Siitä kohti Tatran vuoristoa Zakopanen suuntaan löytyy hyviä mutkapätkiä runsaasti. Pääasiassa ihan suomalaisittain
hyväkuntoista tietä.
Wroclaw kannattaa tsekata jos siellä päin pyörii. Keskustorin ympäristö täynnä toinen toistaan komeampia rakennuksia. Liikenne saattaa hetkittäin olla aika kaaottista, kaupunki on nimittäin hieman hämäävästi rakennettu saarille ja sen myötä täynnä ahtaita siltoja. Asukasluvultaanhan tuo vastaa Suomen pk-seutua!
Pohjoisesta mieleen jäänyt täysin pakollisen Gdansk:in (eräs hienoimpia vanhoja keskustoja missään) lisäksi Malbork, jossa pirun hieno ja iso punatiiliinen linna ja Olzstyn:in vanhakaupunki, joka on mukavan kompakti lyhyelle parin tunnin pysähdykselle.
Itse asiassa tykkäsin myös Varsovasta, tosin ehkä olin liian humalassa (sillä reissulla, joka tapahtui vuosia vuosia sitten, mentiin vodkan voimalla junaillen ja laivaillen..
).
[Edit: Zamosc:iin jos menee niin kannattaa pistäytyä Lublin:n viereisellä kukkulalla olevaan Majdanek:in keskitysleiriin. Tietyllä tavalla paremmin säilynyt kuin Birkenau. Mielenkiintoista myös miettiä siellä sitä että alapuolella siintävästä Lublin:sta on kansalaiset nähneet leiriin.. mitähän ovat miettineet?
]