• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pro-Oiler

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuleeko mukana vain 125ml öljysäiliö vai tuon lisäksi 175ml ja 250ml?
Tähän väliin esitän oman joutavan kommenttini ihan vaan sillä notta voipi harkita onko tarvetta isommalle säiliölle kuin tuo 125ml.

Notta tierä sitte pirinkö omassa pyörässäni viime kesänä tuota annostelijaa liian pienellä, mutta kilometrejä tuli 3100 ja vieläkin on pullossa öljyä viidesosa, joten vaikka on pienikin puteli niin aika pitkälle se taitaa riittää.  
062802moto_prv.gif

Tähän väliin esitän oman joutavan kommenttini ihan vaan sillä notta voipi harkita onko tarvetta isommalle säiliölle kuin tuo 125ml.

Notta tierä sitte pirinkö omassa pyörässäni viime kesänä tuota annostelijaa liian pienellä, mutta kilometrejä tuli 3100 ja vieläkin on pullossa öljyä viidesosa, joten vaikka on pienikin puteli niin aika pitkälle se taitaa riittää.  
062802moto_prv.gif
Samat kokemukset. Sen reilun kahden ja puolen tonnin aikana, jonka tuo Pro kerkesi kiinni olla ei tarvinnut pulloa täyttää. Oli vielä pauttiarallaa puolillaan kun nyt talvihuollossa tuon täytin.

Ja öljyä riitti kyllä takarenkaallekin. Delvac'cia kun käytän tuossa rasvarissakin tietty
biggrin.gif

Vieläkin tuntuu suurehkoilta nuo kulutukset. Laihemmalle vaan jos riittää vanteelle asti jatkuvasti.
Minä olen nyt käyttäny 80/90 halvinta mahdollista.

062802moto_prv.gif
Samat kokemukset. Sen reilun kahden ja puolen tonnin aikana, jonka tuo Pro kerkesi kiinni olla ei tarvinnut pulloa täyttää. Oli vielä pauttiarallaa puolillaan kun nyt talvihuollossa tuon täytin.
No eihän tolla pikkusäiliöllä sit vedetä edes parin viikon alppireissua
crazy.gif
biggrin.gif

Pystyykö sitä syöttöä säätämään ihan oikeasti niin pienelle, että se voitelee vain ketjut? Siis siten, ettei se sotke koko takaratasta takavanteesta puhumattakaan. Kaikki asennukset jotka olen nähnyt, on olleet enemmän tai vähemmän p*skasia kaikki (eli ketjuja saa pestä jatkossakin?)
sad_orig.gif

Ei taida käytännössä olla eroa käyttääkö synteettistä vai mineraaliöljyä?

crazy.gif
biggrin.gif

Pystyykö sitä syöttöä säätämään ihan oikeasti niin pienelle, että se voitelee vain ketjut? Siis siten, ettei se sotke koko takaratasta takavanteesta puhumattakaan. Kaikki asennukset jotka olen nähnyt, on olleet enemmän tai vähemmän p*skasia kaikki (eli ketjuja saa pestä jatkossakin?)
sad_orig.gif
Pystyy. Tossa 20t ajetut -05 orginaaliketjut joita ei oo koskaan pesty. Pro-oileri on vaan tuupannu menemään sitkostamatonta teräketjuöljyy:
http://www.ip.fi/~scuuba/ketju/
Syötön oon säätäny niin minimiin, ett vaan o-rinkulat on kosteina. Ja koska öljy on ohutta, niin paska ei tartu/ lentää öljyn mukana pois.

Öljynkulutus on ollu jotain säiliöllinen per 5tkm tjsp.

Tosin eturattaalla on kierroksia enemmän joten keskipakovoima heittää öljyt veks aijemmin.  
nixweiss.gif
Niin kummanko rattaan ulkokehällä on enemmän vai yhtä paljon keskipakoisvoimaa? Minä en tiedä, joku viisaampi sen kertokoot.
Hmm... ketjun ja rattaiden kehällä nopeus on tietty sama kummallakin rattaalla. Koska takaratas on isompi, pyörii se hitaammin. Keskipakovoimakin lienee pienempi...

Vieläkin tuntuu suurehkoilta nuo kulutukset. Laihemmalle vaan jos riittää vanteelle asti jatkuvasti.
Minä olen nyt käyttäny 80/90 halvinta mahdollista.
Omassa pyörässäni olen säätänyt ton oilerin kolmoselle, enkä muita hifistelyjä ole tehnyt, muuta kuin ne perus jutut asennuksen yhteydessä. Taajama ajossa ei oikeastaan ole vanne sotkeentunut, mutta sitten kun poistutaan taajamasta, niin kyllä jo sotkeentuu. Saattaa olla vauhdin syy.  
wink.gif

Pitäs varmaan viritellä samanlainen "patentti" kuin scuuballa siihen ketjusuojan jatkeeksi. Toisaalta tuon systeemin vaivattomuus verrattuna vanteen ja penkin alusen vähäiseen sotkeentumiseen on niin pieni etten tuon takia kyllä tosta härpäätimestä luovu.

Tosin eturattaalla on kierroksia enemmän joten keskipakovoima heittää öljyt veks aijemmin.  
nixweiss.gif
Niin kummanko rattaan ulkokehällä on enemmän vai yhtä paljon keskipakoisvoimaa? Minä en tiedä, joku viisaampi sen kertokoot.
Hmm... ketjun ja rattaiden kehällä nopeus on tietty sama kummallakin rattaalla. Koska takaratas on isompi, pyörii se hitaammin. Keskipakovoimakin lienee pienempi...
Keskipakovoima tulee kaavasta F=mv^2/r. Eli kun nopeus on ketjulla sama molemmilla rattailla määräytyy voima suoraan rattaan halkaisijan mukaan. (Meniköhän oikein?  
lookaround_orig.gif
)

crazy.gif
biggrin.gif

sad_orig.gif
Pystyy. Tossa 20t ajetut -05 orginaaliketjut joita ei oo koskaan pesty. Pro-oileri on vaan tuupannu menemään sitkostamatonta teräketjuöljyy:
Syötön oon säätäny niin minimiin, ett vaan o-rinkulat on kosteina. Ja koska öljy on ohutta, niin paska ei tartu/ lentää öljyn mukana pois.

Minkälaiset asetukset sinulla on tuolla "minimiin" asetuksella?

crazy.gif
biggrin.gif

sad_orig.gif

Eihän nuokaan puhtaat ole, mutta kieltämättä 20tkm nähden ihan hyvin..
Pitäisköhän laittaa kuva omista ketjuista
lookaround_orig.gif

crazy.gif
biggrin.gif

sad_orig.gif

Eihän nuokaan puhtaat ole, mutta kieltämättä 20tkm nähden ihan hyvin..
Pitäisköhän laittaa kuva omista ketjuista
lookaround_orig.gif
Eihä ketjut koskaa voi olla ihan puhtaat jos ja kun niissä on öljyy. Öljyn paksuudesta ja tyypistä sit taas riippuu se, kuinka paljon paskaa se öljy jaksaa pitää kiinni siinä ketjussa, ja kuinka helppo ketjut on puhdistaa.

Noi lähtis ihan puhtaaks räsyllä pyyhkäsemällä. Mut ku o laiska, nii ei jaksa vaivautuu.

Noissa Pron (piinallisenkin) perusteellisissa asennusohjeissa annetaan kyllä aika tarkat ohjeet siitä miten tuon öljynsyötön voi minimoida ja säätää optimaaliseksi. On vaan sen verran über-tekninen vekotin, että minä ainakaan en jaksa kerrata/tavata noita ohjeita alkaakseni vatuloida muutamaa öljyroisketta vanteelta.

Noissa Pron (piinallisenkin) perusteellisissa asennusohjeissa annetaan kyllä aika tarkat ohjeet siitä miten tuon öljynsyötön voi minimoida ja säätää optimaaliseksi. On vaan sen verran über-tekninen vekotin, että minä ainakaan en jaksa kerrata/tavata noita ohjeita alkaakseni vatuloida muutamaa öljyroisketta vanteelta.
Juurikin tuon manuaalin lukemisen jälkeen totesin että toihan on insinöörille ihan pakkohankinta, ihan sama tekeekö sillä oikeasti mitään
biggrin.gif

Juurikin tuon manuaalin lukemisen jälkeen totesin että toihan on insinöörille ihan pakkohankinta, ihan sama tekeekö sillä oikeasti mitään
biggrin.gif
Ja toisaalta, ei siihen tarvi pistää muuta ku se korjauskerroin nii homma pelittää ilman sen kummempii säätämisiä.

Minusta tämä on ainut laitteista joka ainakin toimintaperiatteeltaan tuntuu hyvältä. Uskoisin että kerran kun säätää kohdalleen niin eiköhän se siitä.

Kun tutkin noita muita niin mikään ei ollut oikein hyvä. Yksi valutti öljyä koko ajan oli pyörä käynnissä tai ei, toinen osasi vain sulkea valumisen alipaineen avulla kun pyörä sammuu, kolmasta joutui käsin koko ajan säätämään, jos halusi maantienopeuksiin eri virtauksen. Monissa määrä muuttui kun öljyn viskositeetti muuttui lämpötilan mukaan.

Toivottavasti vain tulisi niin pääsisi asentelemaan (nimim. ei muuta tekemistä näin pakkasella)

biggrin.gif
Ai perskeles, pitäskö hommata vaikka on keppivetoinen mopo
biggrin.gif

biggrin.gif
Ai perskeles, pitäskö hommata vaikka on keppivetoinen mopo
biggrin.gif
Pitää olla molemmat. Keppi ja vitja...
biggrin.gif

Back