• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Prätkän talvisäilytys olohuoneessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maikhol
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JMH sanoi:
^
Kai jakohihnat löysäät ja purat kytkimen jouset?

Internetti kertoo, että Ducatin konetta on pyöriteltävä, koska paikallaan seisominen tuhoaa hihnat hihnapyörien mutka kohdalta.

Olohuoneessa tämä toki on hankalaa mutta tilahan olisi hyvä paineistaa typellä, tai miksipä ei vaikka argonilla. Painetta yli bensan höyrynpaineen niin bensa säilyy ja inertti kaasu suojaa hapettumiselta.

B12 sanoi:
Internetti kertoo, että Ducatin konetta on pyöriteltävä, koska paikallaan seisominen tuhoaa hihnat hihnapyörien mutka kohdalta.

Ou kräp :no: ... Onneksi hihnat ovat kuitenkin menossa talvella vaihtoon. Asennan uudet vasta huhtikuussa, jotta ne eivät ehdi pilaantua.

Ainiin. Tein pikku löydön syksyllä. En tarkkaan tiedä kuinka kauan on roikkunut aitan kuistihirressä ilman öljyjä mutta mitä sukulaisilta olen kysellyt, 40-50 vuotta lie aika lähellä totuutta.
Mitä se tähän liittyy niin noita "käytän konetta talvella kerran kuussa että kaikki pinnat kestää öljyn peitossa"-juttuja aloin muistella kun öljypohjan avasin.

Liitetiedostot

• IMG_20201010_170650033.jpg
    IMG_20201010_170650033.jpg
    92,8 KB · Katselut: 187
SeaMonster sanoi:
Ou kräp :no: ... Onneksi hihnat ovat kuitenkin menossa talvella vaihtoon. Asennan uudet vasta huhtikuussa, jotta ne eivät ehdi pilaantua.

Kukaan itseään kunnioittava ducatimies ei aja talven yli seisoneilla hihnoilla tai renkailla.

Täytyy myös muistaa huomioida kesä -> talviajan siirron vaikutus venttiilien ajoitukseen, ettei mee tunnilla pieleen talviajassa konetta käyttäessä...

JMH sanoi:
Mä oon rakentanut sähköporasta välityksillä sellaisen härvelin, että pyörittää vauhtipyörästä konetta ympäri kiepin päivässä. Venttiilinjouset ei kuoleennu.

Vähemmän kekseliäs tekee tämän käsin.

Itse suosin talvisäilytystä missä moottori on täysin purettu(joskus myös kesken ajo kauden jos tiedossa yli viikon ajotauko), purkaminen/uudellen kasaus kun ei ole mikänmoinen homma, kuten muukin pyörä kaikki osat irti toisittan ja sitten säilötty optimi olosuhteissin,
ei alustakaan sitten kuolennuu pitää vaan muistaa montako naksun puolikasta oli minkäkin suunnan vaimenusta
ja kummin päin 0.000001 sihimmit keulassa oli,

tuo mainittu nokien kuivuminen ja kutistumisen torjunta humindorilla on kyllä hyvä konsti,
vaikka oikeesttan nen kanattisi säilöä kosteaan että turpoavat ja nosto/astette lisääntyisi,

vaikka kikki tuo onkin vastoin ohjekirjasta löytvää tehtaan ohjetta täytä mottori täyttöaukon reunaan öljyllä
oli säilytyspaikka sitten olohunessa tai muualla

Kommenttien perusteella vaikuttaa että moottoripyörän talvisäilytys on sittenkin rakettitiedettä. Ehkä on parempi viedä prätkä ensi syksynä liikkeeseen talvisäilytykseen niin tulee humidoroitua ja säilytettyä oikein😅😂🏍️

Maikhol sanoi:
Kommenttien perusteella vaikuttaa että moottoripyörän talvisäilytys on sittenkin rakettitiedettä. Ehkä on parempi viedä prätkä ensi syksynä liikkeeseen talvisäilytykseen niin tulee humidoroitua ja säilytettyä oikein️

Mä olen ratkaissut sen niin että en kerro prätkälle että ulkona on talvi. Toki sitä helpottaa oma ympärivuotinen lämmin tallipaikka.

Minkälaista peitettä suosittelette olohuonesäilytykseen, ettei keittiöstä ja wc:stä tulevat käryt, tupakansavu ja omistajan aiheuttamat hiilipäästöt pilaa pyörän alumiiniosia tai maalattuja pintoja ???

Fireball sanoi:
Minkälaista peitettä suosittelette olohuonesäilytykseen, ettei keittiöstä ja wc:stä tulevat käryt, tupakansavu ja omistajan aiheuttamat hiilipäästöt pilaa pyörän alumiiniosia tai maalattuja pintoja ???

Tuohon tyyliin
450x450_coon.jpeg

^kaikki hyviä.... Itse olen käyttänyt harsokankaan päällä Suomen armeijan sadeviittaa, sehän tunnetusti suojaa ihan kaikelta mahdolliselta:;):

Mitenkäs säilytys makuuhuoneessa?

*Hidastaa ikämiehillä testo tasojen laskua
*Pyörä ei kuoleennu niin pahasti, kun on keskimäärin hiljaisemmassa tilassa
*Painoa lähtee äkkiä 80kg kävelemään

pitäis jaksaa pestä pyörä jos sisälle veis. tallissa ihan sama missä kunnossa onpi. noita tule muutenkaan pestyä ku kerran kesässä. suotta koko ajan hinkkaapi.

Back