• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Prätkäilyn perusasioita

senilebutnice sanoi:
Miten vertaisit nykyisen pyöärsi moottorin tilavuutta aiempiisi? Mikä muuttui välillä 750 -> 1300?
Hyvä kysymys: Kauan haaveilin isommasta yli tonnisesta, mutta pelko sellaisen 1. käsittelyn hankaluudesta 2. korkeudesta (persjalkainen 170cm tappi kun olen) aina mietitytti.
Totuus on että mikään muu ei muuttunut kuin ohitusten helpottuminen, ei ole turhaa puhetta se että isommalla on kivempaa. Polttoaineen kulutus on liki sama kuin pienemmässä vehkeessä, pienempää kun piti huudattaa liki rajoittimella jotta vauhti pysyy siinä 110-120kmh.

Raskaamman pyörän käsittely tuntuu jopa jotenkin olevan helpompaakin kuin kevyemmän ja pohjoisen roudan raiskaamilla teillä raskaampi pyörä nielee tien epätasaisuudet mielestäni mukavammin.
Hidasajokin on mielestäni helpompaa kun pyörä pysyy pystyssä liki omalla painollaan. Toki jos päästää liikaa kallistumaan niin on äkkiä lihaskuntotesti valmiina. :D En toki vielä ole kokeillut.
Ihan pienesti kismittää ettei tullut muutamaa vuotta aikaisemmin vaihdettua tuohon isompaan, toisaalta tarjontaa oli pohjoisen perukoilla minun vaatimuksiin tosi vähän, hyvä Vtx 1300 kun oli ainoa tavoite ja vaihtoehto.

Mäkine sanoi:
Tähän pakko sanoa, että ei se 1200 bandiitti välttämättä syö enempää polttoainetta! Kone on 1200 bandussa isompi, mutta parempi vääntö ja pidemmät välitykset kompensoi aika paljon. Mulla meni 600 bandiitilla aikalailla saman verran ainetta, kun nykyisellä B-kingilläkin. Toki se on ruisku.

Rauhallisessa ajossa mulla tuo vie n. 4,1 litraa satasella - silloin ajellaan vaimon kanssa maisemateitä ja vauhti on kahdeksankympin molemmin puolin ja satasta vain harvoin. Vähän reippaammassa ajossa kuluu n. 4,6 l ja tulee ajeltua enempi satasta. Moottoritievauhdeissa (tuli kokeiltua pidempi siivu) menee jo 6+ litraa satasella, mutta silloin saa tosiaan ajaa jatkuvasti 120-130 km/h. Olen päätynyt tuohon 80-100 vauhtiin pääsääntöisesti.

Eihän tuo ehkä litran luokkaa ero satasella paljoa kustanna, mutta kun näissä on samankokoinen tankki, niin vaikutus tankkausväliin on väistämätön (saa nyt nähdä, onko se niin merkittävä siinä vaiheessa, kun mahdollisesti uutta pyörää haikailen). Muutenkin taitavat olla lähes identtiset...? Itseäni kyllä jossain määrin kiinnostaisi se ruiskukone, vaikka 650 kuutioinen versio. Voipi olla, että joskus käyn kokeilemassa sellaista.

Back