• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Polvi maassa kanttaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt kun on päästy käytännössäkin testaamaan näitä juttuja, niin kaivetaan vanha aihe esiin.

Jotain vinkkejä kaipaisin ajoasentooni.

Persettä lähemmäs tankkia?
Enemmän etunojaa?

Itsestä tuntuu että rentoutta tarvittaisiin yläkroppaan lisää.
Tässä yleis-/perusohjetta. Kun tulet jarrulle, niin siirrä persettä suoralla jo valmiiksi ettei kesken jarrutuksen tarvitse alkaa hötkyilemään, munat kiinni tankkiin, nosta selkä ylös (paino pois käsiltä) ja sisäkaarteen polvi ulos (maksimi ilmajarru). Sitten jarrussa sisään mutkaan (kuta kuinkin sisäkanttariin asti) kädet rentona, löysää jarruja ja lähde heti avaamaan kun olet löysännyt jarrut kokonaan. Ajoasento muistuttaa siis jotenkin sammakkoa  
tounge.gif
, jaloilla ei puristeta pyörästä, vaan annetaan sen elää alla. Eikä siinä tarvita mitään älytöntä perseellä roikkumista, ettei unohdu yläkropan painonsiirto.

Tämä siis mutkiin mihin mennään jarrussa sisään (kuten Jurvan kaikki mutkat paitsi lähtösuoran alun oikea). Kaasulla ajettavissa mutkissa vain tuo jarruosuus pois. Ajamisesta pitäisi saada mahdollisimman simppeliä. Pääpiirteissään näin.

Tämä voi tuntua aluksi oudolta ja vaikealta, mutta muutamassa päivässä se alkaa kyllä sujua. Ja omakohtaiset kokemukset ovat, että kannattaa kyllä opetella.

Minä en näitä asioita ole itse keksinyt, vaan minulla on ollut onni saada oppia oikeasti hyvältä kuljettajalta. Jokainen saa tietenkin tehdä tahtonsa mukaan, mutta pyörää ei kannata keksiä uudelleen. Oma hommansa on saada ne ajotekniikan muutokset vietyä siihen omaan ajoon. Sitä monesti luulee tekevänsä niinkuin neuvotaan, mutta toteutus on kuitenkin jotain ihan muuta.

Nyt kun on päästy käytännössäkin testaamaan näitä juttuja, niin kaivetaan vanha aihe esiin.

Jotain vinkkejä kaipaisin ajoasentooni.

Persettä lähemmäs tankkia?
Enemmän etunojaa?

Itsestä tuntuu että rentoutta tarvittaisiin yläkroppaan lisää.
Tässä yleis-/perusohjetta. Kun tulet jarrulle, niin siirrä persettä suoralla jo valmiiksi ettei kesken jarrutuksen tarvitse alkaa hötkyilemään, munat kiinni tankkiin, nosta selkä ylös (paino pois käsiltä) ja sisäkaarteen polvi ulos (maksimi ilmajarru). Sitten jarrussa sisään mutkaan (kuta kuinkin sisäkanttariin asti) kädet rentona, löysää jarruja ja lähde heti avaamaan kun olet löysännyt jarrut kokonaan. Ajoasento muistuttaa siis jotenkin sammakkoa  
tounge.gif
, jaloilla ei puristeta pyörästä, vaan annetaan sen elää alla. Eikä siinä tarvita mitään älytöntä perseellä roikkumista, ettei unohdu yläkropan painonsiirto.

Tämä siis mutkiin mihin mennään jarrussa sisään (kuten Jurvan kaikki mutkat paitsi lähtösuoran alun oikea). Kaasulla ajettavissa mutkissa vain tuo jarruosuus pois. Ajamisesta pitäisi saada mahdollisimman simppeliä. Pääpiirteissään näin.

Tämä voi tuntua aluksi oudolta ja vaikealta, mutta muutamassa päivässä se alkaa kyllä sujua. Ja omakohtaiset kokemukset ovat, että kannattaa kyllä opetella.

Minä en näitä asioita ole itse keksinyt, vaan minulla on ollut onni saada oppia oikeasti hyvältä kuljettajalta. Jokainen saa tietenkin tehdä tahtonsa mukaan, mutta pyörää ei kannata keksiä uudelleen. Oma hommansa on saada ne ajotekniikan muutokset vietyä siihen omaan ajoon. Sitä monesti luulee tekevänsä niinkuin neuvotaan, mutta toteutus on kuitenkin jotain ihan muuta.
Toi sammakkoilmaus on aika kuvaava, tai ainakin mitä nopeampien kavereiden menoa lipulta katselin.

Ahterin tankin kupeeseen tuomisen lisäksi ajattelin testata clipareiden kääntämistä ja laskemista. Perjantaina jatketaan harjoittelua!

sanoi:
sanoi:
Lainaa(marza @ Kesä. 13 2008,13:24)
sanoi:
Lainaa (wheel @ Elo. 16 2007,14:50)
Eli tässä on tullu omatoimisesti treenattua tuota polvi maassa kanttausta. Lähinnä siis oo kattellu kuvista asentoa ja sitten soveltanu niitä tuolla tien päällä. Rupee pikku hiljaa sujuu. Tuokin homma taitaa olla omanlaisensa taiteenlaji. Onko teillä heittää vinkkejä oikeanlaiseen polvi maassa kanttaamiseen?

Kannattais varmaan siirtyä heti ekaksi radalle. Ei kyllä tuu mieleenkään tarjota polvee maihin maantiellä. Radallakin se kyllä vielä on kaukana maanpinnasta.... . Kanttaileeko muut maantiellä polven maihin? Yleensä hyvät mutkapätkät on niin surkeessa kunnossa, ettei tohori. Radalla s'oon paaaaljon mukavempaa  

Kyllä se polvi maassa kanttailu kuuluu nimenomaan radalle.
Tienpäällä jos mennään polvi maassa jää melko heikosti pelivaraa, jos tulee jokin yllättävä tilanne eteen.
Polvi maahan parkkipaikalla...  
omg.gif
biggrin.gif

kiitos ja anteeksi.  
062802moto_prv.gif

Edit: Ja toinen...  
bowdown.gif

Back