• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Polttoaineenkulutus tippunut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tiger 800 kulutus mitä olen seuraillut on siinä 4l/100km, viime vuonna kun suurimmaksi osaksi oli asfaltti tietä niin vähän alle 4l ja nyt kun suurimmaksi osaksi on soratietä niin 4l tai vähän yli kulutus.

Kyllähän pyärät vaikka olisivat "päällepäin", identtiset, voivat kulutukseltaan olla erilaisia:

Kyllä vain. Varsinkin, jos on kyseessä pyörät joissa erilaisia tehokarttoja. Täysteholla ja rajoitetulla teholla voi olla hyvinkin 0,5-1l/100km ero samanlaisella ajotyylillä.

Lisäksi pienet muutokset putkistoon tai imupuolelle voi vaikuttaa yllättävän paljon. T7:ssa kulutus putosi vajaa litran avarammalla vaimentimella ja samalla alavääntö parani.

itl sanoi:
Kyllä vain. Varsinkin, jos on kyseessä pyörät joissa erilaisia tehokarttoja. Täysteholla ja rajoitetulla teholla voi olla hyvinkin 0,5-1l/100km ero samanlaisella ajotyylillä.

Niinpä. Speed Tripleä tuli säädettyä aika antaumuksella ja lopputulema oli vajaa 20hv lisää tehoa ja 1-1,5 litraa pienempi kulutus.

1200 Banditissakin kulutus tippui koko ajan sitä mukaa kun paransin hengitystä. Siinäkin lopputulos oli sen 1-1,5 litraa pienempi kuin vakiona, vaikka tehoa oli 30hv enemmän.

B12 sanoi:
1200 Banditissakin kulutus tippui koko ajan sitä mukaa kun paransin hengitystä. Siinäkin lopputulos oli sen 1-1,5 litraa pienempi kuin vakiona, vaikka tehoa oli 30hv enemmän.

Nostan kypärää, kun 1200 Banditiin +25% lisätehoa ja kulutus neljän kieppeille!:)

Enpä muista että Suzuki RF900 olisi mennyt tasan 5 litraa satasella, viittä ja puolta parhaimmillaan. Diisseli pösökin tuntuu niinkuin ainakin tietyissä tilanteisa kulkisi kevyemmällä syötöllä kun ennen. Onko siinä jotain vai ei :dunno:

Eilen meni vajaa 200 km matkalla 7,2 l/100 km. Maaseudulla välillä lyhyitä urun avaamisia, mutta ehkä se on lopulta yleisesti rauhallisempi ajotapa verrattuna entiseen joka laskee kulutusta, eikä bensan ominaisuudet. Tai sitten männäsyssyllä vaihdetut rattaat ja ketju yhdistettynä edelliseen.

vstrom sanoi:
Nostan kypärää, kun 1200 Banditiin +25% lisätehoa ja kulutus neljän kieppeille!:)

Ihan vakiona kovasti kuristettuna vei yllättävän paljon, eli 6-7 litraa. Lopputulemana kun hengitti paremmin oli himpan päälle 5 litraa. Tuossa gen1 Banditissa esim ihan minkä tahansa vaimentimen laittaminen (esim RF900 vakiopönttö) antaa lisätehoa sen 10hv. Vakiona veto loppuu 7000 kierroksen jälkeen ja sen jälkeen kone on vain yksinkertaisesti tukossa.

Erikoinen moottori, mutta hyvä aihio. Bandit 600:ssa on 15mm ISOMPI imusnorkkeli kuin 1200:ssa. Vaimennin on sama kuin RF900:ssa, mutta tukittu. Nokissa on sama ajoitus ja max nosto kuin gsx-r, mutta onnettoman loivat rampit. Kun pyörä on kuristettu käytännössä työntämällä trasselia pakoputkeen, nousee kulutuskin samalla.

Kylläpä olen samaa mieltä Huurusherran kanssa eli pidetään pyörä hyvin huollettuna. Tulpat ja ilmansuodatin ovat tärkeitä olla kunnossa.
Olen nähnyt ammatin puolesta sellaisia ilmansuodattimia että aivan hirvittää. Monesti kun olen asiakkaalta kysynyt ilmansuodattimen vaihdosta, vastaus on: Eihän sitä nyt tarvi vaihtaa, öljynsuodatin on tärkeämpi. Olen joskus ottanut sen ilmansuodattimen näytille ja pyytänyt auton omistajaa vetämään henkoset sen suodattimen läpi. Ja kas! Myinkin uuden ilmansuodattimen.
Samaa rataa sytytystulppien kanssa. Eihän niitä nyt tarvi vaihtaa, hyvin toimii. No kyllä nykymoottorit toimivatkin hyvin. Mutta pahimmillaan olen irrotellut tulppia joiden sivukärki on jo kulunut lähes olemattomiin. Sieltä on pitkä matka kipinällä kulkea perille eikä se edes tule sille tarkoitettuun paikkaan. Ja varmaa on että vaikuttaa koneen toimintaan ja kulutukseen.

Back