• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisin kamera-auto

Patukka sanoi:
Tanskassa on keksitty erinomainen keino välttää ylinopeussakkoja http://fi.sott.net/article/66-Tansk...n-ja-laillisen-tavan-valttaa-ylinopeussakkoja. Uskon että toimii meilläkin, henkilökohtaisella tasolla olen todennut keinon toimivaksi ja tullut tulokseen että ylinopeussakkojen hankinta on tietoinen valinta ja osoittaa tiettyä solidaarisuutta - jota minulta ei löydy - valtion ankaraa kassavajetta kohtaan.

Hieno idea. Tätä pitää toteuttaa lain kuin lain ja tuomion kuin tuomion kanssa. Globaalisti.

Pitää vain seurata annettuja sääntöjä.

JMH sanoi:
Hieno idea. Tätä pitää toteuttaa lain kuin lain ja tuomion kuin tuomion kanssa. Globaalisti.

Pitää vain seurata annettuja sääntöjä.

Yleisen petoksen aikoina totuuden kertomisesta tulee vallankumouksellinen teko.

- George Orwell

Bone sanoi:
Niin.... mahtaisiko muuten "pakollisen keräämisen"..... anteeksi, kertymän tuotto
jäädä yhtään huonommaksi, tai pois kerättyjen lappujen määrä pienemmäksi.....

jos valvontaa jostain kumman..... anteeksi´taas..... siis jos valvontaa tehtäisi
niinkin oudosta lähtökohdasta kuin turvallisuus/järkisyistä ennemminkin
taajamissa ja vilkkaammissa risteyksissä, joissa on alennettu nopeus.

Saattaa kulttuuri- ja toimintatapojen valossa olla tuolla tavalla hoidettuna
aika paha rasti..... yllättää itsensä tekemässä työtä jolla tarkoitus ja
joku käytännön järki mukana :grin:.

Yritin olla puuttumatta tähän aiheeseen,mutta en malttanut....
Vanha sääntö n.80-luvulta (siis 1980-luvulta). Teiden ja katujen varrella on liikennemerkein osoitettu nopeudet joilla saa liikkua ilmaiseksi,jos haluaa erivapauksia niin siitä maksetaan erikseen.Valvonta ja perintä toteutetaan pistokokeiden omaisesti.
" ei mulla muuta,lähden tästä saunaan"

Sen jälkeen seurataan nopeusmittarin viisaria ja huolehditaan siitä, ettei se ylitä tätä nopeusrajoitusmerkin ilmoittamaa lukemaa.

Näin varmistetaan se, ettei tule ylinopeussakkoja.

Ei ehkä tule ylinopeussakkoja mutta tulee rumiinvammoja ja raatoja ja paljon romua ja kustannuksia.
Tärkeintä on keskittyä liikenteeseen ja sen rytmiin eikä tuijotella muualle ja sotkea rytmiä.

Vähän sama asia kuin tanssiessa, ei siinäkään tuijotella jalkoihin.
No, ehkä herra patukka.

Keno sanoi:
Ei ehkä tule ylinopeussakkoja mutta tulee rumiinvammoja ja raatoja ja paljon romua ja kustannuksia.
Tärkeintä on keskittyä liikenteeseen ja sen rytmiin eikä tuijotella muualle ja sotkea rytmiä.

Vähän sama asia kuin tanssiessa, ei siinäkään tuijotella jalkoihin.
No, ehkä herra patukka.

Ainakin peiliin olisi myös syytä vilkuilla jotta kerkeää blokkaamaan takaa tulevan kaahajan ajoissa. Asiaa toki auttaa paljon kun pitää vauhdin koko ajan reilusti alle suurimman sallitun.

Koomalampaalle erittäin haastavaa mutta tehtävissä. Kunnon Ossi taas pistää vaikka patukkaa poskeen vielä samalla... :D

XJ 900 sanoi:
Yritin olla puuttumatta tähän aiheeseen,mutta en malttanut....
Vanha sääntö n.80-luvulta (siis 1980-luvulta). Teiden ja katujen varrella on liikennemerkein osoitettu nopeudet joilla saa liikkua ilmaiseksi,jos haluaa erivapauksia niin siitä maksetaan erikseen.Valvonta ja perintä toteutetaan pistokokeiden omaisesti.
" ei mulla muuta,lähden tästä saunaan"

Et sitten halua,tai kykene,ottamaan kantaa tähän keskustelun johtoteemaan......
Rajallisten resurssien järkevään käyttöön ja näissä puitteissa liikenneturvallisuuden
lisääminen.

Eli jokainen pösilö pariairokaksikko joka kyylää puntti märkänä
keskellä ei mitään.... on poissa järkevistä hommista, järkeviltä
paikoilta.... jossa vetämisestä syntyy selkeästi riskejä ja vaaraa.

Oletko myös sitä mieltä, että liikennekulttuuriltaan huomattavasti kehittyneemmissä
maissa virkavallan hyvinkin meikäläisestä poikkeavat toimintamallit
ovat hanurista ja karvakätisten paviaanien sekoilua? :D.

Terve menoa sitten vaan vaikka Mikkelin torin nurkalle arkiaamuna klo 05.20.....
jököttämään kahdelleen kulmat vastakkain Puattisen Veken kanssa.....
vähän niinku kihloihin olis menty.... kunnes poliisi tulee ja erottaa :D.

Eipä tässä mitään....

Hienoa, että voi kuitenkin nauttia turvallisesti moottoripyöräilystä
pitkin eurooppaa satojen miljoonien ihmisten joukossa......
ilman sairaiden runkkarien tumputtamista..... verorahoilla.

Tuota.... mulla olis vielä muutakin :;):

Eiköhän tuo nillitys oo jo pikku hiljaa tullu selväksi.
Pelin henki on kuitenkin kaikille selvä, niin en ymmärrä mikä siinä jaksaa vielä kehittää touhutippaa lihan päähän. Joo, poliisit saattaa päivystää välillä älyttömissä paikoissa, niin kuin ne tekeekin, mutta lähtökohtasestihan ne ei tee mitään väärää, vaan sinä jos päätät ajaa ylinopeutta.

Ylinopeuksista ei o varaa jeesustella, ensimmäistä kertaa mullakin on niin ettei kortti oo katkolla siitä yhestä rikesakosta, mutta kuten säkin tykkäät sanoa, näillä on menty aina ennenkin, ja näillä tullaan menemään jatkossakin :;):
Ihan tietoisesti minäkin ajelen ylinopeutta, mutta en mä myöskään ala foorumilla mouruamaan kun nalli napsahtaa, olkoon miten tyhmä paikka tahansa, lähtökohtaisestihan, siinä itse on jo valinnut sen tien kun ylipäänsä ajaa ylinopeutta.

Osa porukasta on niin dillejä, että eivät ymmärrä asian ydintä.

Väännänpä tuhdista rakennusteräksestä:

Totta, jos laki on asetettu, niin sitä tulee noudattaa rangaistuksen uhalla. Muuten ei yhteiskunta pitkälle pötki. Toisaalta yhteiskunta säätää itse omat lakinsa ja samalla omat rangaistuksensa. Ne eivät tipu taivaalta (yllätyitkö?).

Jos edellinen yllätti, niin seuraava suorastaan järisyttää maailmaasi. Nuo säädetyt lait tehdään yhteiskunnallisen keskustelun perusteella, ja jo vain, sinäkin olet osa yhteiskuntaa ja per automatic osa keskustelua.

Lait muuttuvat, valvonta muuttuu, rangaistukset muuttuvat, yhteiskunta muuttuu, ja kaikki tämä ei ole taikuutta. Laki voi olla väärä. Tähän on turha hakea räikeimpitä esimerkkejä.

Suomessa on ihmisiä, joidenka mielestä nykykäytäntö nopeusrajoituksien, valvonnan ja rangaistusten osalta ei ole kaikilta osin mielekäs. Mitäs konstia porukalle ehdotetaan asiantilan muuttamiseksi?

Oikeastaan äänestäminenkin pitäisi kieltää. Vittuako porukka mankuu uurnilla. Otetaan vain tyynesti vastaan, mitä annetaan.

Inlinee sanoi:
Eiköhän tuo nillitys oo jo pikku hiljaa tullu selväksi.
Pelin henki on kuitenkin kaikille selvä, niin en ymmärrä mikä siinä jaksaa vielä kehittää touhutippaa lihan päähän. Joo, poliisit saattaa päivystää välillä älyttömissä paikoissa, niin kuin ne tekeekin, mutta lähtökohtasestihan ne ei tee mitään väärää, vaan sinä jos päätät ajaa ylinopeutta.

Ylinopeuksista ei o varaa jeesustella

Missäs esim minä olen jeesustellut ylinopeuksista?

Aika tiukka paikka tuntuu olevan varsin monelle todeta,
että esivallan toimissa ei useinkaan ole ns. päätä eikä häntää......
ja se, että ei tee mitään väärää.....
ei ole pelkästään OK.....
vaan sitä pitää jopa nöyrästi kumartaa.....
vaikka moisessa tötöilyssä ei tehtävien ja velvollisuuksien
suhteen ole viitekehyksessä järjen häivääkään.

Kovin on monessa asiassa suorastaan mahdotonta
pitää lähtökohtana.... "mitä ollaan tekemässä ja miksi".

Tämä kun katoaa, ollaan saman tien ihmettelemässä.....
Mites tää on mahdollista.....
Kukaan ei tehnyt mitään väärin, mutta koko homma on
ihan päin persettä.

Vähän isompiakin asioita tuppaa menemään lisääntyvässä
määrin ja kiihtyvällä vauhdilla "reisille".... ja miksi?

Ihan vaan siksi, että sillä, mitä oikeastaan ollaan tekemässä
ja miksi..... pyyhitään.

Aika löysänä sketsinä pidetään heittoa... "Mitä jäbä duunaa? "

Se alkaa olla turhan usein se relevantein kysymys nykyisin :D.
Jäbällä kun ei useinkaan ole hajuakaan, mitä loppujen lopuksi
ollaan tekemässä ja miksi :;):.

JMH sanoi:

Totta, jos laki on asetettu, niin sitä tulee noudattaa rangaistuksen uhalla. Muuten ei yhteiskunta pitkälle pötki. Toisaalta yhteiskunta säätää itse omat lakinsa ja samalla omat rangaistuksensa. Ne eivät tipu taivaalta (yllätyitkö?).

Jos edellinen yllätti, niin seuraava suorastaan järisyttää maailmaasi. Nuo säädetyt lait tehdään yhteiskunnallisen keskustelun perusteella, ja jo vain, sinäkin olet osa yhteiskuntaa ja per automatic osa keskustelua.

Lait muuttuvat, valvonta muuttuu, rangaistukset muuttuvat, yhteiskunta muuttuu, ja kaikki tämä ei ole taikuutta. Laki voi olla väärä. Tähän on turha hakea räikeimpitä esimerkkejä.

Suomessa on ihmisiä, joidenka mielestä nykykäytäntö nopeusrajoituksien, valvonnan ja rangaistusten osalta ei ole kaikilta osin mielekäs. Mitäs konstia porukalle ehdotetaan asiantilan muuttamiseksi?

Oikeastaan äänestäminenkin pitäisi kieltää. Vittuako porukka mankuu uurnilla. Otetaan vain tyynesti vastaan, mitä annetaan.

OHO! :O.

VALTIOMIES AINESTA :thumbsup:

JMH sanoi:

Kauhea vuodatus, ja kuinka pihalla oletkaan...

Inlinee sanoi:
Ihan tietoisesti minäkin ajelen ylinopeutta, mutta en mä myöskään ala foorumilla mouruamaan kun nalli napsahtaa, olkoon miten tyhmä paikka tahansa, lähtökohtaisestihan, siinä itse on jo valinnut sen tien kun ylipäänsä ajaa ylinopeutta.

No tässähän sinä poraat niin kuin kukkahatut.

Tieliikennelaki ei tunne sanaa ylinopeus, se on vain matemaattinen suure joka tulee jonkun henkilön subjektiivisen näkemyksen mukaan tietylle tienkohdalle, tietyllä hetkellä asettaman nopeusrajoituksen ja sen ylittävän kulloisenkin tilannenopeuden erotuksesta.

Sen sijaan tieliikennelaissa mainitaan tilannenopeus ja että nopeus on pidettävä sellaisena että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan.

Siellä on myös erikseen liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto eli ei saa ajaa aiheettoman hitaasti.

Joten voisi vetää semmoisen yhteenvedon että laki ei tunne ylinopeutta mutta alinopeuden se tuntee.

Se miksi meitä sitten sakotetaan siitä ylinopeudesta on erinäisten asetusten seurausta ja periaatteesta "sieltä otetaan mistä saadaan". Nopeusvalvonta on helppo ja halpa toteuttaa.
Jos kukaan ei ajaisi sitä ylinopeutta niin sitten meitä täytyisi sakottaa jostain muusta syystä. Kyse on siis puhtaasti taloudellisista asioista eikä liikenneturvallisuudesta.

Koska kaikki kuitenkin joka kerta ajaessaan jossain kohtaa sen sallitun nopeuden ylittää niin voitaisiin säätää yleveron tapainen ylinopeusvero jokaiselle kansalaiselle. Kaksisataa euroa per lärvi vauvasta vaariin tuottaisi jo melko mukavasti ja voitaisiin päästää poliisit oikeisiin poliisitöihin.

JukkaE60 sanoi:
Kauhea vuodatus, ja kuinka pihalla oletkaan...

Noinhan se "kuuluu" sanoa....
kun joku kehtaa täräyttää asian ytimeen :p.

Eihän siinä mitään.
Aika pitkälle maailma on jo kääntynyt siihen malliin,
mihin sitä on tietoisesti, suunnitelmallisesti ja tarmokkaasti
ajettu kohta parikymmentä vuotta.

"Koomalampaat" on vittumaisen osuva termi :;):.

Bone sanoi:
Noinhan se "kuuluu" sanoa....
kun joku kehtaa täräyttää asian ytimeen :p.

Eihän siinä mitään.
Aika pitkälle maailma on jo kääntynyt siihen malliin,
mihin sitä on tietoisesti, suunnitelmallisesti ja tarmokkaasti
ajettu kohta parikymmentä vuotta.

"Koomalampaat" on vittumaisen osuva termi :;):.

Tekee niin kun käsketään on hyvä olla?

Mä ehkä kiusaksi laitan muutaman poiiisinulkin kovemmalle koetukselle, katellaan....

JukkaE60 sanoi:
Tekee niin kun käsketään on hyvä olla?

Mä ehkä kiusaksi laitan muutaman poiiisinulkin kovemmalle koetukselle, katellaan....

Eihän "käskemisessä" ja sen mukaan tekemisessä lähtökohtaisesti ole ongelmaa :D.

Itse asiassa, aika vähän missään saadaan mitään järkevää aikaan ilman tätä.

Ongelmat ja persiilleen menot seuraa väistämättä siitä, että säännöt ja käskeminen
ei kohtaa sitä..... Mitä kontekstissa ollaan tekemässä ja miksi. :;):.

Jos ei mennä tällä.... homma on jotain, jolle alkaa jo löytyä
sairausluokituksiakin :grin:.
Sekä antavalla, että ottavalla osapuolella :grin:

(voi herranjestas..) MINÄ olen valmis ottamaan KAIKKI:thumbup: seuraamukset itse henkilokohtaisesti vastaan kun ajan "huomattavaa" ylinopeutta kamera tolppaan:jpstyle:

mut kivaa
vääntöä
tääl

:thumbup:

Back