• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisin asiallinen toiminta ylinopeustilanteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tere,

Kylläpä otti syämmen pohjaasta, kun pläjäytin äsken liikkuvan poliisipartion eteen tuolla Sipoon "vanhalla Porvoontiellä" 60 kmh alueella 87 kmh niiden autossa olleseen tutkan ruutuun... Perskuta rallaa, kun luulin, että on 80 kmh -rajoitus, niin eipä ollutkaan.

Poliisit pysäytti minut ja tuli juttelemaan ihan asiallisesti. Mä en siis ollut Terroristi, vaan satunnainen yöajelija pääkaupunkiseudulla. Poliisi kertoi, että olin ajanut sen ylläolevan mukaisesti liian kovaa ja kyseli, että miksi näin. Sanoin, että luulin ajaneeni 80 kmh -aluetta.

Ystävällisesti hän sanoi, että eipä olekaan 80 kmh ja eipä he viitsi alkaa minua sakottamaan. Luulen, että asiaa auttoi se, että suhtauduin nöyrästi tilanteeseen, enkä alkanut pullistelemaan. Konstaapeli kertoi, että mene ja osta niillä säästyneillä rahoilla jotain kivaa lapsille, mutta ole seuraavalla kerralla tarkkana.

Enpä oikein osannut sanoa kiitoksia tuossa, niin eriskummallisessa tilanteessa. Toivottelin vain hyviä öitä ja jatkoimme molemat matkaamme. Halusin kuitenkin teille, arvoisa raati, kertoa että on olemassa ihan oikeasti mukavia polliiseja.

Kiitokset heille, viesti meni perille!

tounge.gif
terv,

Ajokortti on ollut -83 saakka, kilometrejä varsinkin kotilolla paaaaaljon ja pyörälläkin jonkin verran. Polliiseja on tullut kohdattua tutkan kanssa ja ilman useamman kerran sekä kotilolla että pyörällä. Oikeasti 95% kohtaamisista on olleet asiallisia ja tutkan kanssa aina ihan aiheellisia. Useamman kerran olen päässyt pelkällä huomautuksella lievästä ylinopeudesta, kun paikka on esim. ollut oikeasti keskellä ei mitään ja keskellä yötä. Kyllä poliisit on yleisesti ok porukkaa ja osaavat huomioida paikan, ajan ja tilanteen.

Sitten se 5% kohtaamani marginaaliryhmä mahtuu normaaliin vittumaiseen suomalaiseen ihmisluonteeseen, täysin väärään ammattikuvaan, sosiaalisen kanssakäymisen taitojen totaaliseen puuttumiseen ja vallankäytön väärään soveltamiseen. Jokaisessa ammattikunnassa on yksilöitä, jotka on täysin väärällä alalla ja vahingoksi edustamalleen ammattikunnalle. Ei ko. nais- ja miesmulkeroiden perusteella kannata kuitenkaan yleistää mitään ammattikuntaa perinjuurin veemäiseksi.

PPK

Ite tuli hiukan enemmän ylitettyä ja sanktioita tuli. Kyllä ne poliisit ihan ihmisiltä vaikutti, tosin ne parit naispuoleiset yritti kovin saada sitä miestä pistämään enemmän pisteitä. Onneks ei kuitenkaan laittanu vaan otti parit pois. Tai sitten vaan hölmöä höynäytettiin hyvä-poliisi, paha-poliisi leikeillä
nixweiss.gif

Tuollainen opetus menee taatusti paremmin perille kuin sakolla opettaminen. Hyvän tahtoisen opetuksen muistaa kauan ja siitä jää poliisia arvostava muisto.
Muutama vuosi sitten vappuaattona ajoin taksilla noin 70@50 ja mutkan takana olikin nopeus- ja puhallusratsia. Möreä ääninen poliisi setä tuuppasi pillin suuhun ja sanoi:"Koitas poika vähän hillitä vauhtias", kääntyi ympäri ja käveli pois auton luota. Hetkeen en tiennyt mitä pitää tehdä, mutta muiden virkavallan edustajien naureskelu paljasti että nyt saa mennä.
Kyllä muuttui nopeudet mulla...
blush.gif

kiva kuullla valillä jotain positiivistakii kytistä. mitä miekii oon puhallusratsioihi ajanu ni siinäkii toiset kytät ottaa sen rennosti ja toiset ottaa se äkäsesti. omasta mielestä kivempi jutella rennommin
biggrin.gif

Kaikki poliisit ovat kivoja. Jos ne sakottaa ja "ojentaa" jotakuta, siihen on aina jokin syy. Ja sen syyn on aiheuttanut aina ihan itse. Jokainen joka kaahaa, ottaa aina sakkoriskin. Ja ihan turha valivalivalittaa, että olen kukkahattu. Kova vauhti on ihanaa! Poliisit tekee vaan työtään. Ja jotkut niistä kehtaa olla vielä perhanan komeita.
wink.gif

Vähän samanlainen tilanne kuin ketjun aloittajalla kävi tuossa kesäkuun alussa - kotilolla liikenteessä tosin. Ajeltiin vanhaa Porintietä (120) jossain korvessa, kun sanoin tyttöystävälle että "kato, joku loikoilee tuolla kuusen juurella..." No, sillä tyypillä oli siniset haalarit ja semmoinen hiustenkuivain mukana.

Ajattelin että huh, eipä ollut edes paljoa yli, kun sitten tultiin pysäytyspaikalle parin kilometrin päähän. Siellä sitten kerrottiin että oli 60 alue ja mulla oli ollut vauhtia 88... 12ps kiitos ja kassan kautta.

Ei auttanut vaikka oli nöyrä/asiallinen tms. Mutta onpahan nyt sitten maksettu tienkäytöstä taas koko vuodelta...

Kaikki poliisit ovat kivoja. Jos ne sakottaa ja "ojentaa" jotakuta, siihen on aina jokin syy. Ja ihan turha valivalivalittaa, että olen kukkahattu. Poliisit tekee vaan työtään.
Vai tekee työtään..
shaun.gif
no toihan on hyvä syy olla täys ku***ää sitten muillakin aloilla !! "Mitä sä valitat, mä teen vaan työtäni"

Joku liikenteenvalvonta pitää ottaa noin saatanan pilkulleen.. sairasta! Luulis itteensäkin vituttavan valvoa jotain liikennettä, venailla millon pääsee oikeisiin poliisi duuneihin. Sitä se varmaan on.. purkavat sen tielläliikkujiin ja viattomiin motoristeihin.
omg.gif

Kaikki poliisit ovat kivoja. Jos ne sakottaa ja "ojentaa" jotakuta, siihen on aina jokin syy. Ja ihan turha valivalivalittaa, että olen kukkahattu. Poliisit tekee vaan työtään.
Vai tekee työtään..
shaun.gif
no toihan on hyvä syy olla täys ku***ää sitten muillakin aloilla !! "Mitä sä valitat, mä teen vaan työtäni"

Joku liikenteenvalvonta pitää ottaa noin saatanan pilkulleen.. sairasta!
Liikenteen valvontaa pitäisi lisätä ja huomattavasti. Poliisin tulisi keskittyä moottoripyöriin, koska niillä kaahataan toisinaan aivan silmittömästi.

Tuo on sitä käänteistä psygologiaa,ovat lukeneet foorumia ja nyt sekoittavat vähän pakkaa..
wink.gif

Niinhän ne avioliittoneuvojatkin selittävät että kun kerran pettää niin aina pettää
tounge.gif

Pitäikö tästä tehdä tutkintapyyntö poliisille, voisi heidän sisäinen tutkintansa selvittää miksi partio jätti sakottamatta. Onkohan tuossa nyt toimittu oikein? Voi olla että partiota uhkaa viraltapidätys ja kenttäoikeus ja motoristi joutuu maksamaan takautuvasti sakon valtiolle
:-) :-)

Edellisestä päätellen pitäis varmaan alkaa ottaan jokaisen vastaan tulevan partion rekkari ylös jatkotoimenpiteitä varten.
tounge.gif
Meinaan kun omalla kohdallani noi ei poikkeuksetta ole puuttuneet koskaan pieniin alle parinkympin ylinopeuksiin ollenkaan. Johtunee varmaan siitä, että saisivat pysäyttää vähintään joka toisen vastaantulijan sakotettavaksi. Tai, no on mullakin yksi omakohtanen poikkeus kolmen vuoden takaa, kun +15km/h tuotti rikesakon. Ei muuta kun talkoisiin, ja maailma pelastuu (niinno, miten se pelastumisen sitten tulkkaa..)!
idea3.gif
baaa.gif

Meinaan kun omalla kohdallani noi ei poikkeuksetta ole puuttuneet koskaan pieniin alle parinkympin ylinopeuksiin ollenkaan. Johtunee varmaan siitä, että saisivat pysäyttää vähintään joka toisen vastaantulijan sakotettavaksi. Tai, no on mullakin yksi omakohtanen poikkeus kolmen vuoden takaa, kun +15km/h tuotti rikesakon. Ei muuta kun talkoisiin, ja maailma pelastuu
Mukana tässä!!
062802jumpie_prv.gif

Itese olen huomannut että nuoret poliisit sakottavat herkemmin,en tiedä onko skebeliä päässä kun ovat valmistuneet."vanhat" konstaapelit taasen ovat erittäin ystävällisiä ja juttelevat mukavia.

Itese olen huomannut että nuoret poliisit sakottavat herkemmin,en tiedä onko skebeliä päässä kun ovat valmistuneet."vanhat" konstaapelit taasen ovat erittäin ystävällisiä ja juttelevat mukavia.
Nuoruuden intoa. Jee jee kun pääsee SAKOTTAMAAN
biggrin.gif
. Koko opiskeluajan innolla odotettu, että pääsee tositoimiin
shaun.gif
..

Muistitko nipistää ittees, ettet vaan nähnyt unta!!
Mut jos ei ollu unta, vois vaan toivoo, et tuollainen aikuinen suhtautuminen asioihin yleistyisi. Oiskohan uusi liikenneministeri kumminkin "pelinaisia" ja ymmärtää mistä oikeesti liikenneturvallisuudessa on kysymys ja ohjeistanu konstaapelit sen mukaan!!! Eli ei se silmitön sakottaminen auta asiaa, vaan yhteinen (tienkäyttäjät/poliisit) oikea asennoituminen asiaan.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Mut jos ei ollu unta, vois vaan toivoo, et tuollainen aikuinen suhtautuminen asioihin yleistyisi. Oiskohan uusi liikenneministeri kumminkin "pelinaisia" ja ymmärtää mistä oikeesti liikenneturvallisuudessa on kysymys ja ohjeistanu konstaapelit sen mukaan!!!
Itse asiasta olen samaa mieltä, jonkinlaista asioiden suhteuttamista
voisi harrastaa laajemminkin.

Sen sijaan on ihan turha kuvitella, että kentällä toimivat poliisit
suhtautuvat tilanteissa jotenkin eri tavoin riippuen siitä, kuka sattuu
tänä vuonna olemaan liikenneministeri ja mitä on ohjeistanut.
Eikä varmasti ole ohjeistanut mitään tuollaisesta. Huoh. Maa kutsuu.

Tähän asti vastaan on tullu vain ja ainoastaan positiivisia immeisiä sieltä vilkkuautosta - vastaavan tapainen tilanne tosin pienemmällä ylityksellä kerran kotilolla oli eikä käynyt kukkaron päälle. Kerran taas satasen alueella sain sakot ohitustilanteessa ja kun kysyivät
"mitä mieltä olet, siviiliauto ajoi siinä 99 kun minä sen ohitit 115 lasissa - ajoitko ylinopeutta vai kiistätkö...tuota....ei varmaan kannata kiistää (ja kysyvä ilme) ja vastaus - ei varmaan kannata mutta voit jos siltä tuntuu että 4 silmää näki väärin..." - tästä jo vuosia reilusti
biggrin.gif

Laittoivat muistaakseni nopeudeksi jotain että rikesakolla pääsin kun asialinjalla oltiin.

Mitä Hittoa?!?!
eek.gif

Hmm..Tarina ei nyt kertonut, että oliko pysäyttäneistä toinen nainen ja toinen mies poliisi?
Jjörnineet takapenkille just ennen, ei ne muuten noin kilttejä voi olla!!
tounge.gif

Back