• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisien kameravalvonta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lokomo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vitun lampaat, te varmaan annatte kenen tahansa lampsia sisään himaan tv-lupia tarkastamaan...

Ketään en tällä henkilökohtaisesti tarkoittanut, vaan ne lampaat, jotka "palvovat" valtion suorittamaa holhousta/valvontaa toivottavasti tunnistavat itsensä. He voivat miettiä minkälainen on "täydellisen kontrollivaltion"  unelma yhteiskunta... 1984, Demolitionman, Minority Report, Bladerunner ja jne, elokuvat joissa on nähtävissä niitä ikäviä kahlitsevia asioita, joihin ehkäpä jo lähitulevaisuudessa törmäämme. Siinä maailmassa mä en halua elää, mä haluan olla vapaa... edes vähän.
Me vitun lampaat maksetaan ne teidän susien TV-lupa maksut, joista ne bladerunnerit teille esitetään  
wink.gif
taitaa vaan tulla nuo Bladerunnerit ja muut katsottavat ohjelmat mainosrahoitteisilta kanavilta. itseä ei tuo ylen FST tarjonta miellytä tv-lupamaksun vertaa
033102ass_1_prv.gif

Vitun lampaat, te varmaan annatte kenen tahansa lampsia sisään himaan tv-lupia tarkastamaan...

Ketään en tällä henkilökohtaisesti tarkoittanut, vaan ne lampaat, jotka "palvovat" valtion suorittamaa holhousta/valvontaa toivottavasti tunnistavat itsensä. He voivat miettiä minkälainen on "täydellisen kontrollivaltion"  unelma yhteiskunta... 1984, Demolitionman, Minority Report, Bladerunner ja jne, elokuvat joissa on nähtävissä niitä ikäviä kahlitsevia asioita, joihin ehkäpä jo lähitulevaisuudessa törmäämme. Siinä maailmassa mä en halua elää, mä haluan olla vapaa... edes vähän.
Me vitun lampaat maksetaan ne teidän susien TV-lupa maksut, joista ne bladerunnerit teille esitetään  
wink.gif
033102bebe_1_prv.gif
siinähän maksatte lampaat  
033102bebe_1_prv.gif

Mukamas parantavat liikenneturvallisuutta..hah..ja kilin v*tut!!
Automaattikamera sijoitettuna esim. risteyksen läheisyyteen kyllä tasan toimii juuri liikenneturvallisuutta parantavana. Esim. 100km/h tiellä ensin on 80km/h lätkä ja sen jälkeen telkän pönttö, niin on jo aika harvassa ne jotka silti paahtaa sen 100+ tuosta risteyksestä ohi
lookaround_orig.gif

Ja tuo takaa kuvaava auto, niin kun ensin kuvataan edestä ja sen jälkeen takaa, rupeaa jo kuski + prätkä olla aika hyvin dokumentoitu. Pitää olla aika pokkaa kaverilla kun kytketään rekkari + mopo + ajovarusteet + se naamanäkymä mitä nyt kypärän sisältä näkyy toisiinsa ja silti väittää "Ei kun se oli ostajaehdokas koeajolla, mun kamoilla, eikä sitten pienentäkään aavistusta kelle mä ne lainasin."
wink.gif

Tänään ainakin oli Porin keskustassa kamera-auto valvomassa liikennettä ja takaapäin oli videokamera kuvaamassa ohi kulkevat autot ja tietenkin kaikki muutkin härvelit. Tai ainakin oletan sen kameran kuvaavan, kun oli siihen tuulilasille asetettu linssi menosuuntaan.

Ja tuo takaa kuvaava auto, niin kun ensin kuvataan edestä ja sen jälkeen takaa, rupeaa jo kuski + prätkä olla aika hyvin dokumentoitu. Pitää olla aika pokkaa kaverilla kun kytketään rekkari + mopo + ajovarusteet + se naamanäkymä mitä nyt kypärän sisältä näkyy toisiinsa ja silti väittää "Ei kun se oli ostajaehdokas koeajolla, mun kamoilla, eikä sitten pienentäkään aavistusta kelle mä ne lainasin."
wink.gif
Niin se on miehestä kiinni kuka pistää kovan kovaa vastaan.
Meinaan jos olet syytetty, voit väittää vaikka ufomiesten käyneen plutossa sun mopottimella. Koska ei sillä ole väliä, poliisilla täytyy olla todella vahva näyttö kuljettajasta.
Kun se naama ei näy kokonaan, niin vaikea sitä on todistaa, kuka sitä oikeasti ajoi.

Niistä kamera-autoista sen verran, että ne Ford connect -pakut, jotka yleisimmin ovat niitä "varsinaisia" tutkakamera autoja, ne ottavat takaa tulevan liikenteen.
Koska tämän hetkisen lain mukaan kuljettaja täytyy olla tunnistettavissa kuvasta... On siis ihan turha kuvata takaapäin niitä autoja. Noissa sivari mondeoissa tms skodat, niissä on yleensä videokamera joka on yhdistetty tutkalaitteistoon. Mutta ei ne sakkoja lähetä perästäpäin, ne pysäyttävät ihan livenä. Helpompi sitten näytellä käräjillä kuinka monta rikettä pakenemisen aikana syytetty teki. Näitä filmejä monet motoristit ovat varmaankin ihailleet esim mp-messuilla poliisin osastolla.

Meinaan jos olet syytetty, voit väittää vaikka ufomiesten käyneen plutossa sun mopottimella. Koska ei sillä ole väliä, poliisilla täytyy olla todella vahva näyttö kuljettajasta.
Kun se naama ei näy kokonaan, niin vaikea sitä on todistaa, kuka sitä oikeasti ajoi.
Anteeksi, mutta missä sanottiin että poliisin pitää todistaa nimenomaan sinun ajaneen tuota ajoneuvoa
nixweiss.gif
On tässä maassa pahojakin maksumääräyksiä jaeltu ihan vain sillä perusteella että tallista löytyy ko. pyörä ja kaverin naulakossa roikkuu kuvassa näkyvät kuteet. Siitä vain relettä niskaan ja otetaan vertailukuvat, niin johan tulee syytä epäillä todennäköisiin syihin vedoten jotta kukas sitä sitten ajelikaan. Ja kun sinulla ei kuitenkaan ole laittaa vaihtoehdoksi ketään toistakaan epäiltyä, niin...
ghostface.gif

Eikä pidä unohtaa virkavallan tahallisesta harhauttamisesta tai väärän valan antamisestakaan tulevia lisäseuraamuksia
crazy.gif

Menkää vaikkapa Hollantiin, siellä on telkänpönttö melkein joka risteyksessä ja takaapäin, pääsääntöisesti samalla tulee valvottua valot ja nopeus. Mutta se tehoaa, ei paljoa kaahailla ja suojatielläkään ei pelota niinkuin Helsingissä.
eek.gif
Saisvat kyllä levittää näitä pönttöjä täälläkin enemmän!

Viime viikolla viimeksi nappulaa tarhasta noutaessa kattelin kun 30 rajoituksella erä bemarikuski kiihdytteli 1-2-3 vaihteilla täpöt. Ei tainnut 80 riittää siihen nopeuteen. Tässä kumminkin on naapurusto täynnä natiaisia tuon tarhan lisäksi. Jos ei olisi noita idiootteja niin ei tarvittaisi tiukempia rangaistuksia eikä automaattivalvontaa.

Anteeksi, mutta missä sanottiin että poliisin pitää todistaa nimenomaan sinun ajaneen tuota ajoneuvoa
nixweiss.gif
On tässä maassa pahojakin maksumääräyksiä jaeltu ihan vain sillä perusteella että tallista löytyy ko. pyörä ja kaverin naulakossa roikkuu kuvassa näkyvät kuteet. Siitä vain relettä niskaan ja otetaan vertailukuvat, niin johan tulee syytä epäillä todennäköisiin syihin vedoten jotta kukas sitä sitten ajelikaan. Ja kun sinulla ei kuitenkaan ole laittaa vaihtoehdoksi ketään toistakaan epäiltyä, niin...
ghostface.gif

Eikä pidä unohtaa virkavallan tahallisesta harhauttamisesta tai väärän valan antamisestakaan tulevia lisäseuraamuksia
crazy.gif
No? Kuis ne sitten sakot voi antaa jos eivät pysty toteen näyttämään, että olisin ajellut sillä mopolla eli eihän siinä mitään hätää siis ole.

Ei mulla ole velvollisuutta ottaa muistiin kenenkään koeajajan henkilötietoja. Joten jos en muista, niin ei ole poliisillakaan, ketään ketä voisi syyttää, muu kuin omistaja. Muistamattomuudesta ei voi ketään rangaista, joten se siitä harhauttamisesta..

Ja jos olettavat, että olisin itse omistajana sitä mopotinta ajanut... Syytetyn ei tarvitse todistaa itseään vastaan. Joten näyttövelvollisuus on poliisilla. Sen näytön voima sitten punnitaan käräjillä.

On niitä noita tuntemattomia miehiä käynyt ennenkin koeajolla.

Miksi aina pitää kiistää omat töpeksimiset?
Lapsillekkin opetetaan että kun töpeksii on otettava hattu kiltisti kouraan ja myönnettävä töpeksineensä.

Saaks essolla paljonkin respektiä kun voi kertoa kavereille kusettaneensa poliisia?

Tämän jatkuvan "pyörä/auto oli koeajossa, en se minä ollut joka sillä hurjasteli" takiahan tuota auton omistajalle lähetettävää sakkokäytäntöä on puuhattu. Siirretään vastuu auton omistajalle, periaatteella "kyllä auton omistajan pitää tietää kuka autolla milloinkin ajaa".

Miksi aina pitää kiistää omat töpeksimiset?
Lapsillekkin opetetaan että kun töpeksii on otettava hattu kiltisti kouraan ja myönnettävä töpeksineensä.
Lapsi jos töpeksii. Jos on kiinni jäädessään aidosti pahoillaan ja anteeksi pyytää, niin se kotiaresti saattaa muuntua pieneksi nuhteluksi. Aikuisen silmin se on hienoa, selkärankaista.
Auton tai moottoripyörän kuljettaja jos töpeksii jossain hevon kuusessa tutkaan, niin harvemmin siitä sakoitta selviää vaikka kuinka olisi yhteistyökykyinen. Sitä ylinopeutta voi ajaa vaikka vahingossa.

sanoi:
Tämän jatkuvan "pyörä/auto oli koeajossa, en se minä ollut joka sillä hurjasteli" takiahan tuota auton omistajalle lähetettävää sakkokäytäntöä on puuhattu. Siirretään vastuu auton omistajalle, periaatteella "kyllä auton omistajan pitää tietää kuka autolla milloinkin ajaa".

Herää jo! Ei se ole syy, vaan syy on raha. Helpotetaan maksutulojen keräämistä liikenteestä hyvällä työ/hyöty -suhteella.
Voidaan taas jättää niitä poliisien virkoja täyttämättä. Kun ei tarvitse ketään mulkoilemaan valokuvia... Tietokone vaan laittaa lappua menemään.

Mä en ymmärrä näitä selkärangattomia ruikuttajia
033102ass_1_prv.gif

Jollei oo vara maksaa tietoisesti hankittuja maksulappuja niin eikö olis viisaampaa olla hankkimatta niitä?

Muuttakaa Saksaan, jossei niitä rajoituksia passaa noudattaa.
Nopeusrajoitusten mukaan sitä varmaan 95% ajellaan. Aina niiden noudattaminen ei vaan ole mahdollista..."ei vaan pysty"...(ja ne hetket usein ovat ne kaikista yksittäisistä hetkistä mukavimmat mopon päällä) Saksaan en ole kuitenkaan ajatellut muuttaa.

Se, kuka ei ikinä ole hurjastellut, heittäkööt ensimmäisen kiven!

...Sitähän minäkin  
buttrock.gif

...Sitähän minäkin
buttrock.gif
Ei kyse ole siitä kuka ajaa ylinopeutta ja kuka ei. Kyse on siitä kenellä on selkärankaa kantaa omien leikkiensä seuraamukset ja kenellä ei.

Mulla ei ole varaa menettää korttia joten ylinopeutta ajan sen verran ettei siitä mene kortti ja viinapäissä en autoa aja.... Kokemus on myös opettanut ettei ylinopeutta tarvitse ajaa kokoajan.

Jos saan ylinopeussakon en yritä pyritellä siitä irti selittelemällä "todista että se olin minä", "en se minä ollut, mun pyörä oli koeajossa ja lainasin sille kuskille varusteetkin." tai "Mistä minä voisin tietää kuka mun pyörällä ajoi".

sanoi:

Herää jo! Ei se ole syy, vaan syy on raha. Helpotetaan maksutulojen keräämistä liikenteestä hyvällä työ/hyöty -suhteella.
Voidaan taas jättää niitä poliisien virkoja täyttämättä. Kun ei tarvitse ketään mulkoilemaan valokuvia... Tietokone vaan laittaa lappua menemään.
HöpöHöpö!
Nää on taas näitä esson baarissa keksittyjä syitä miksi poliisi valvoo liikennettä ja aina päästään siihen lopputulemaan että syynä on tarve kerätä valtiolle rahaa. Olisikohan kuitenkin oikea syy pyrkimys saada ylinopeudet kuriin?

Aiemmin riitti että oli tyhjä tolppa tien reunassa ja se riittää edelleen autoilijoiden kurissa pitämiseen. Nyt kun motoristien määrä on jatkuvasti kasvanut ja kaikki motoristit tietää että tolpista ei ole vaaraa on poliisi vastavuoroisesti kehittänyt järjestelmän jossa motoristeille saadaan kanssa vastaava pelote.

Onko kellään tietoa kuinka paljon tuollainen valvonta-järjestelmällä varustettu paku maksaa? Veikkaisin, että 100 000e ei riitä kalustolle ja siihen päälle vielä systeemin operointi. Saavat nimittäin kirjoittaa aika pirusti sakkoja että saavat tuollaisen auton kulut katettua.

...Sitähän minäkin  
buttrock.gif
Ei kyse ole siitä kuka ajaa ylinopeutta ja kuka ei. Kyse on siitä kenellä on selkärankaa kantaa omien leikkiensä seuraamukset ja kenellä ei.

Mulla ei ole varaa menettää korttia joten ylinopeutta ajan sen verran ettei siitä mene kortti ja viinapäissä en autoa aja.... Kokemus on myös opettanut ettei ylinopeutta tarvitse ajaa kokoajan.

Jos saan ylinopeussakon en yritä pyritellä siitä irti selittelemällä "todista että se olin minä", "en se minä ollut, mun pyörä oli koeajossa ja lainasin sille kuskille varusteetkin." tai "Mistä minä voisin tietää kuka mun pyörällä ajoi".
Niin.. Nyt lähti aihe vähän lapasesta. Puhehan on ollut kokoajan kameratolpan/auton kuvan perusteella tulevasta sakosta.
Ei siitä, että seisot mondeon vieressä putki punaisena "itse teossa" kiinni jääneenä

Itse kritisoin lähinnä sitä, että suurin osa meistä suomalaisista ottaa paskan vastaan mukisematta... Voinhan mä soittaa vaikka hyvälle poliisituttavalleni ja sanoa, että herra XX ajoi toissapäivänä ylinopeutta siinä ja siinä kohtaa klo sejase.
Ja hän laittais sakon tulemaan postissa... Sitä mun oikeustaju ei ymmärrä.
Kyllä poliisin täytyy näyttää rike tapahtuneeksi kiistattomasti, jos siitä aikoo sanktiota antaa.

Joku jossain aiemmassa ketjussa valitteli sitä, kun joku oli ajanut pihalle tieltä ja poliisi laittoi postitse lapun tulemaan...
En yhtään ihmettele, joskus 80-luvulla duunikaveri ajoi sivutiellä liukkailla ojaan ja selkärankaisena(?) miehenä ilmoitti itse siitä poliisille. He vastasivat, etteivät laita sakkoa tällä kertaa tulemaan.
Jep. Hyvä juttu. Mutta sen puhelun olisi voinut tehdä kuka tahansa... Koita siinä nyt jälkeenpäin selitellä ettet se sä ollut.
Samoten tulevaisuudessa, jos haltijavastuu tulee voimaan, niin voin laittaa corollan keulalle jonkun identtisen auton feikkikilven. Näitä farkkucorolloja on liikenteessä paljon. Miettikää vähän sitä syytöntä, jolle lappu tulee himaan...

Tätä hain sillä lammas -vertauksella. Ei kaikkea paskaa pidä sietää nyt, eikä tulevaisuudessa. Mulle ei marssi sisään kukaan ilman lupaa minulta sitä kysymättä. Poliisi voi pakkokeinolain mukaisesti tulla, silloin täytyy perusteet olla jo kohdallaan.
Eikä mulle lykätä kuvan perusteella sakkoja, jos itse siitä en ole tunnistettavissa. Ainakaan nykyisen lain perusteella.
Tulevaisuus katsotaan sitten erikseen.

sanoi:

HöpöHöpö!
Nää on taas näitä esson baarissa keksittyjä syitä miksi poliisi valvoo liikennettä ja aina päästään siihen lopputulemaan että syynä on tarve kerätä valtiolle rahaa. Olisikohan kuitenkin oikea syy pyrkimys saada ylinopeudet kuriin?

Aiemmin riitti että oli tyhjä tolppa tien reunassa ja se riittää edelleen autoilijoiden kurissa pitämiseen. Nyt kun motoristien määrä on jatkuvasti kasvanut ja kaikki motoristit tietää että tolpista ei ole vaaraa on poliisi vastavuoroisesti kehittänyt järjestelmän jossa motoristeille saadaan kanssa vastaava pelote.

Onko kellään tietoa kuinka paljon tuollainen valvonta-järjestelmällä varustettu paku maksaa? Veikkaisin, että 100 000e ei riitä kalustolle ja siihen päälle vielä systeemin operointi. Saavat nimittäin kirjoittaa aika pirusti sakkoja että saavat tuollaisen auton kulut katettua.
Esson baarissa en ole käynnyt aikoihin. Joskus pienempänä tuli nuhjattua "unskalla" mutta silloin ei ollu kameroita joista puhua... Hidastetöyssyt rupesivat tulemaan muotiin.

Totta unohdin mainita, että onhan niillä toki kiistaton vaikutus liikenneturvallisuuteen ja hyvä niin.

Se, että niillä halutaan saada jotenkin erityisesti motoristit kuriin... Tuota en niele. Marginaalisesti kumminkin pieni ryhmä maanteillä ja vielä pienempi pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteessä. (PK-seudulla otettiin ensimmäiset kamera-autot käyttöön) Kyllä varmasti syynä on valvonnan lisääminen ja taustalla pontta antaa rahastuksen helppous... Kumma juttu, että kaupungitkin haluaisivat saada oikeuden periä "sakkoja"  
lookaround_orig.gif

Kamera-autoista oli juttua hesarissa silloin kun ensimmäinen tuli liikenteeseen. Hinta oli kutakuinkin tuo mainitsemasi 100 000 euroa. Kamerakaluston käyttäjä kehaisi sen maksavan itsensä takaisin sillä sakkovauhdilla jo parissa viikossa. Yhden ajoneuvoista maksoi PK-seudun taksikuskit, jotta poliisi pystyisi kohdentamaan liikennevalvontaa taksi/bussikaistojen väärinkäyttöä vastaan... Oli puhetta että lahjoittaisivat jopa toisen.

Kun nyt tätä köntsää huolella jauhetaan, niin kyllä mä ymmärrän valvonna siellä missä sitä tarvitaan, sinne missä sen hyöty on suurin. Ja se ei ole motari, vaan taajama, siellä missä oikeasti se pallon perässä juokseva nulikka saattaa tulla aidan takaa tielle.

Pääkaupunkiseudun suurimmat ongelmat ovat punaisia päin ajaminen ja kohtuuttomat ylinopeudet pääväylillä.
Siihen voin antaa ihan ilmaiseksi helpon ratkaisun kummankin ongelman huomattavaan paranemiseen.
Muutetaan liikennevalot sellaiseksi, että punaiset ja vihereät vaihtuvat yhtäaikaa. Jos menee punaisilla läpi, niin osuu. Kun näkee keltaisen syttyvän, niin on parasta painaa sitä jarrua, eikä kaasua, kuten nykyään tehdään. Ja jotta auto pysähtyisi ennen punaista, täytyisi ajonopeutta himmata, koska lukkojarrutuksessa joku tuuppaa perseeseen.

Enää en jaksa tästä asiasta jauhaa, aiempiin keskusteluihin liikenteestä en ole näin aktiivisesti osallistunut, joten oli varmaan mun vuoro tehdä se. Loput keskustelut teleporttaavista mummoista keskelle motaria voi hakea ihan itse .org:n haulla.  
wink.gif

HöpöHöpö!
Mitenkäs tuon nyt ottaa
nixweiss.gif
On tilastollisesti osoitettavissa että onnettomuudet, niissä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrät ovat tippuneet selvästi kaikilla tieosuuksilla joille tolpat on lisätty. Jo vak.yhtiön korvausten kannalta rahaakin on siis säästynyt, ihmishengen arvosta nyt puhumattakaan. Tietty kaikilla osa-alueilla tuottaja haluaa minimoida tuotantokustannuksensa, eli tässä tapauksessa partio korvataan pöntöllä ja seuraavaksi se pöntön data automatisoidaan (haltijavastuu), mutta että siksi että vain päästäisiin sakottamaan. Epäilen
lookaround_orig.gif

Se että sakkotuloillekin on olemassa oma budjettinsa, on ihan kirjanpidollinen juttu, sen hetkinen arvio. Vastaavalla tavalla kuin vaikkapa taloyhtiössä budjetoidaan esim. saunamaksut ja ilkivaltakorjaukset. Jos noista jompi kumpi jää alle budjetoidun, niin mainostetaanko niitä missään? Vai syyhkitkö itse ensin spray-pullo kourassa pitkin portaikkoja ja varaat päälle kaikki yhtiön vapaat saunavuorot. Tuskin
biggrin.gif

Pääkaupunkiseudun suurimmat ongelmat ovat punaisia päin ajaminen ja kohtuuttomat ylinopeudet pääväylillä.
Skippasin muut kohdat, kun selkeesti ollaan kumminkin samaa mieltä asiasta
smile_org.gif
Tähän piti vielä kommentoida, noin yleisellä tasolla.

Hesassa pitäis kyllä saada kameroita liikennevalojen yhteyteen. Ei voi olla hyväksyttävää, että kun valot vaihtuvat keltaiseksi niin ensin joutuu katsomaan peileistä takana tulevia ja sen perusteella päättää uskaltaako pysähtyä.

Liian monelle keltainen valo tarkottaa kaasu pohjaan ja punainen vielä ehtii jos menee nopeasti.

Back