• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisi ratsasi b-illan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yusub
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo aiemmin jonkun liittämä desiBelitaulukko on kyllä täyttä paskaa. Omasta mopostaki löyty pyörän kilvestä merkintä 94dB/5,500rpm. Joten miksi ihmeessä mulle on annettu Suomessa katsastettu pyörä, joka on jo valmiix rikollista materiaalia? Kyl se meluraja on mun mielestä nykyään lähempänä 95dB.
Ei se taulukko ole paskaa, vaan sitä käytetään sellaisille pyörille, joilla ei ole erityistä hyväksyntää suuremmille desibeleille pyörän kilpeen stanssattuna. Esim. oma pyöräni on tällainen.
Nuo pyörät, joissa on noita suurempia db-lukuja on saatu jossain päin EU-aluetta tyypitettyä kilpiin niillä arvoilla ja se koskee sitten kaikkia EU-maita, joten jotain iloa joillekkin tuosta EU:stakin on.

Kyllä minä ainakin laittaisin poliisille kirjallisen selvityspyynnön jos mun pyörän melut mitattaisiin nokian kännykällä.
Näin meijän kesken:
Mä oon mittaillu kans tolla Nokian mittarilla ja on ex katsastuskonttorin nykyään erään suuren moottorikerhon mittariin (jolla mittaavat kisoissa) noin 1db ero mittauskerroista. Mutta voihan joku muu Noksu näyttää muuta??
Tosin 'oikeet' mittaritkin pitää kalibroida vähän väliä.
Suurempi mittausero tulee olosuhteista. Jotka ilmeisesti tässä ei ollu kovin suotuisat mp:lle.
Tosin jos mittari näyttä 116 ja sais olla 98
confused_orig.gif
niin tietysti sen kuulee jo ilman mittariakin :-)
Mutta ko. tapausta en oo nähny niin jätän puuttumatta siihen :-)
Nokian kännykän huono puoli on vain se että sen mittari loppuu 115-116db kohtaan (ainakin meidän duunikännyköissä). En saanut mitattua oman pyörän ääniä kun tyhjäkäynnillä oli jo reilu sata db ja parin tonnin kierroksilla paukahti mittari pohjaan..

Ei se äänekäs ole, väittävät vaan..
tounge.gif

Oliko nää ne sun pöntöt?

Kai ton linkin vois tännekki laittaa http://youtube.com/watch?v=_PE4IKytFnY

kauan odotettu putkisto vihdoin kiinni ja ne äänet
inlove.gif

Kateudesta ne kilvet on viety  
bowdown.gif
Siinähän ne paljon puhutut "mökä" pöntöt on  
eek.gif
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Kaverin Jammajan kusiaisesta pätkästyllä Yoshin triovaalimegahelvettipöntöstä lähtee tuplasti enemmmän ääntä , kun noista sun "SurinaSussuista" , kyllä ne kukkahattukytät on nyt vaan niin kateellisia sun hianolle pyörälle ja ennenkaikkea sun putkille....

H-D -äänistä:
- kyllä poliisi ratsaa niitä ja kilpiäkin vietiin urakkahommina etenkin 90-luvulla, sittemmin tilanne rauhoittunut
- ensimmäiset lakiteksit äänenvaimennuksesta tuli 1957. Tätä vanhempiin ei voida vaatia minkäänlaista äänenvaimennusta tänäkään päivänä. En ole lainoppinut, mutta ymmärtääkseni tämä perustuu ns. omaisuudensuojaan.
- sit tuli siis foni-asteikot. En ole asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta sen tiedän kuitenkin että kyseessä on täysin eri fysikaalinen suure kuin db-mittauksessa eikä näiden välille voi johtaa mitään kerrointa. Eli käytännössä fonien mittailu tänä päivänä vaikeaa
- ylläolevaan viitaten: erotatko oliko se ohitsemenevä suoraputkinen Harrikka vuoden -52 Hydra-Glide vai vai 2002 Heritage? Nuita 50-luvun pyöriä kun kuitenkin on liikenteessä
- uusia /uudehkoja toki koskee samat määräykset kuin muitakin moottoripyöriä. Mutta eipä se niiden putkien vaihto ole sen kummempaa kuin rivinelikkomiesten slipari-harrastuskaan.
- toki ajotavoilla voi olla asiaan merkitystä. H-D-miehiä tapaa harvemmin keulittelemassa kaupunkien keskustoista tahi vasten rajoittajaa paukuttamasta. Jos hahmon suurin rikos on hiukan liian äänekäs pakoputki, niin pakkoko siihen on hullun raivolla puuttua, poliisilla on varmasti tänäpäivänä tärkemäpääkin tekemistä. Asiat pitää osata laittaa perspektiiviin.

Joku kyseli muutoskatsastuksen hintaa, kävin -05 muuttamassa pyörän 25kw -> 72kw papereihin, katsastus maksoi 28e. Putkiston muutoskatsastus varmaan saman hintainen, siitä vaan konttorille yrittämään
smile_org.gif

Aika kärjistettyä tekstiä tässä topicissa mutta kärjistettyä oli kyllä ketjun aloittajan kohtelukin viranomaistaholta..Mikä vittu siinä on ettei nykyaikana suvaita mitään erikoista??Esim itse saan pälyilyä posliinien ja matkamotoristien osalta ajovaatetukseni puolesta
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Ja nyt en ole mollaamassa tiettyä motoristiporukkaa eli lepo ihan vaan..Mutta voinette kuvitella kuinka sankkaa on vitutus kun esim posliini vahtaa päälle kuin halpaa alennusmakkaraa johtuen camovärityksellisestä ajopuvusta.Posliini joka on itse parasta ennen päiväyksessä pakkasen puolella tekee johtopäätöksen että "haa liikenneterroristi" Tiedän että asia mihin viittaan menee offtopiciksi mutta jatkan kuitenkin.
tounge.gif
tounge.gif
Kysynkin rakkaat motoristitoverini onko teitä kohdeltu samoin pelkän ajovaatetuksen perusteella vai olenko itse vain ennakkoluuloinen??Ja kerrottakoon että pyöräni ulkoinen habitus on toistaiseksi vakio
bawling.gif
bawling.gif
Ugh olen puhunut
baaa.gif
baaa.gif

Viimme kesänä työkaverin Hurley Parkinsson pysäytettiin suorilla putkilla pohjanmaan lakeuksilla.

Asialliset sedät kirjoitti vanhankansan malliin rekisteriotteeseen pakoputkien olevan liian äänekkäät, vaikka ei mitään oltu mitattukaan. Sakko tuli.

Tietenkin rekisteriote meni "pesukoneeseen" ja pilalle, joten uusi puhdas ote piti hankkia.
biggrin.gif

Meinaa karata jo aiheesta (siis mulla) mutta sinänsä aika jännä tilanne tämän keskustelun valossa kun aikanaan, muutama vuosi takaperin päästelin veljeni kanssa wanhalla, muistaakseni '65 vuotisella Dodge Dart GT :llä, isolohko V8 tais pöhistä pellin alla ja mikä parasta, suorat putket. Koitettiin jopa härnätä polliiseja ohiajoilla, mutteivat pysäyttäneet -> arvoisa veljeni sitten totes, että polliisin kanssa mennään ny jutulle ja veti ratsiaan parkkiin... Hää halus udella konstan näkemystä äänistä. Polliisilla ei ollu mitään sanottavaa vaikka konetta kenkästiin, putket sojottivat vasemmasta kylestä pihalle... Totes vaan, ettei häntä häiritte ja että kattastusmies vi**uilee jos joku...

Eli kai niidenkin toimintamallia ohjaa välillä joku "korkeampi voima", esim tomaatin maailmanmarkkinahinta...
nixweiss.gif

Aika kärjistettyä tekstiä tässä topicissa mutta kärjistettyä oli kyllä ketjun aloittajan kohtelukin viranomaistaholta..Mikä vittu siinä on ettei nykyaikana suvaita mitään erikoista??Esim itse saan pälyilyä posliinien ja matkamotoristien osalta ajovaatetukseni puolesta  
nixweiss.gif

nixweiss.gif
Ja nyt en ole mollaamassa tiettyä motoristiporukkaa eli lepo ihan vaan..Mutta voinette kuvitella kuinka sankkaa on vitutus kun esim posliini vahtaa päälle kuin halpaa alennusmakkaraa johtuen camovärityksellisestä ajopuvusta.Posliini joka on itse parasta ennen päiväyksessä pakkasen puolella tekee johtopäätöksen että "haa liikenneterroristi" Tiedän että asia mihin viittaan menee offtopiciksi mutta jatkan kuitenkin.  
tounge.gif
tounge.gif
Kysynkin rakkaat motoristitoverini onko teitä kohdeltu samoin pelkän ajovaatetuksen perusteella vai olenko itse vain ennakkoluuloinen??Ja kerrottakoon että pyöräni ulkoinen habitus on toistaiseksi vakio  
bawling.gif
bawling.gif
Ugh olen puhunut  
baaa.gif
baaa.gif
Sama vika,ja samat kokemukset! Camoilla ,värikkäällä kypärällä,asiaankuulumattoman näköisellä nahkarotsilla,rähinäpyörällä elikkäs hornetilla!
Ja tuntuu nuo asut olevan ensimmäinen mihin kyttä huomionsa kiinnittää,nyt ajelen matkasporttia,mutta sama kyttäys kytiltä edelleen..
wink.gif
ei se kyttääminen vituta,päinvastoin on kiva seurata minkälaisen psykologisen reaktion saa noiden päässä aikaiseksi,itseasia-asiassa olisi kiva kuunnella niiden keskustelu
wink.gif

Mutta voinette kuvitella kuinka sankkaa on vitutus kun esim posliini vahtaa päälle kuin halpaa alennusmakkaraa johtuen camovärityksellisestä ajopuvusta.Posliini joka on itse parasta ennen päiväyksessä pakkasen puolella tekee johtopäätöksen että "haa liikenneterroristi" Tiedän että asia mihin viittaan menee offtopiciksi mutta jatkan kuitenkin.  
tounge.gif
tounge.gif
bawling.gif
bawling.gif
Ugh olen puhunut  
baaa.gif
baaa.gif
Varmaan tämä Bomber meiniki on tämän päivän silmätikku ja kaikki jotka sinne päin viittaa joutuu poliisien vahtaamiksi.
90-luvulla tuo HD (lue Helvetin Enkelit yms. jengi) meininki oli silmätikkuna ja tässä alla eräs tapaus joka on saman suuntainen kuin tämä aloittajan poliisin hampaisiin joutuminen.
Kurssikaveri yli kolmekymppinen, perheellinen, ei-jengiläinen, oikeen asiallinen kaveri, pitkä tukkainen, nahka-asu ja se HD. Oli sitten ajelemassa HD:lla arkiaamuna kohti kurssipaikkaa, kun ilman mitään erillistä syytä poliisit pysäytti kaverin tiensivuun. Siinä sitten leveä haara-asento ja tutkittiin ettei ole aseita, huumeita tms. Eipä ollut kaveri kovin tyytyväinen, kun saapui kurssille vaikka ei sakkoa tai mitään mistään tullut, kun ei ollut syytäkään, mutta kaverin vit*utus tuollaisesta kyttäämisestä ja ruumintarkastuksesta oli ymmärrettävää.
Tällaista ei ymmärtääkseni ole tuolla HD puolella enää juuri ollut, kun ei nuo MC-kasvakaajoskusaikuisiksi ole enää heilunut samaan tahtiin.
Kyllähän tuollainen poliisin kyttääminen voi vit*uttaa, mutta pitää myös muistaa miksi poliisi sitä työtä tekee. Lopulta se on meidän kaikkien (ei-rikollisten) hyväksi. En minä ainakaan haluaisi elää yhteiskunnassa jota hallitsee vaikka nuo HD rikollisjengit. Olkoot kuinka kukkahattua vaan tuo lause, mutta ehkä se ajattelutapa tuli vasta, kun oli omia lapsia saanut ja elämänkatsomus yhteiskuntaa kohtaa muuttui.

Kaikki mikä erottuu juuri siitä puhumastani tasapäisestä massasta on punainen vaate poliisille.Ei kai nyt kukaan viisas rikollinen jumalauta pukeudu camoihin tai ledvalaistuun propellihattuun? Kyllä kai kyttäkin sen tietää että siinä vaiheessa yritetään olla mahdollisimman näkymätön?
Tuon vitun motoristien asusteiden kyttäämisen ja vahtaamisen tarkoitus on antaa signaali niille ketkä eivät vielä ole tasapäistyneet ja omaksuneet että kaikkien pitää tässä yhteiskunnassa kulkea kuin harmaat lampaat aitauksessa määkien moraalisaarnoja kaikesta mikä poikkeaa normaalista,ns. kunnon kansalaisen nuhteettomasta elämäntavasta.
Jos nyt ajatellaan nahkaliiviin pukeutujien tuottamaa tappiota tälle yhteiskunnalle,ja verrataan sitä liituraitamiesten aikaansaannoksiin,niin eiköhän kyttien siinä tapauksessa pitäisi kinnittää huomiota niihin jotka menee pankkiin tai pörssiin armanin puvussa?
Tuolla kyttäämisellä ei ole mitään todellista vaikutusta mihinkään rikollisuuden kasvuun tai yleensä mihinkään ongelmaan joka tätä maailmaa vaivaa,päinvastoin se antaa amtöörimäisen kuvan koko ammattikunnasta.Mutta vitunko väliä sillä on,pää-asia että valtiovalta valvoo edes jotain jotta näyttää että ollaan suojelun tarpeessa,vaan vittu kun ne oikeat kriminaalit ovat maastoutuneet sen saman työnantajan leipiin jotka ovat nämä kyttääjätkin palkanneet.
Niin,kuinkahan paljon tosiaankin noita nahkaliivejä täällä suomessa liikkuu? En puolustele tällä kenenkään tekemiä vakavia rikoksia,mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää asian todellisen vakavuuden ottaen huomioon valtioinyhtiöiden kadottamat miljardit,pankeista imetyt miljardit ja ne miljardien imijöiden kultaiset kädenpuristukset man tai lesbos saarille.
Ja jos joku saatana puhuu jotakin jonkun aiheuttamasta huumeongelmasta,niin miettiköön että kuka teki tilauksen ja pani kansan niin kyykkyyn että pitää elämänilonsa vuoksi vetää mömmöjä? Ja Siinä pätee kysynnän ja tarjonnan laki,ei kai kukaan mömmöä tilaa jos ei ole tarvis?

Nokialaisen db-mittarista senverran että sillon ku itellä oli sellanen niin puheääni käsivarrenmitan päästä oli yli 80db
biggrin.gif

Ja jos joku saatana puhuu jotakin jonkun aiheuttamasta huumeongelmasta,niin miettiköön että kuka teki tilauksen ja pani kansan niin kyykkyyn että pitää elämänilonsa vuoksi vetää mömmöjä? Ja Siinä pätee kysynnän ja tarjonnan laki,ei kai kukaan mömmöä tilaa jos ei ole tarvis?
eli suomessa huumeongelma on valtion aiheuttama...miksi sitten joka maassa on huumeiden käyttäjiä?

topikkiin. Turha on itkeä aina kun poliisi pitää ratsioita tms tms. Aina voi sanoa "menisivät jahtaamaan oikeita rikollisia"... rikoksia/rikkeitä on vain erilaisia. Mitäköhän sitä tulisi jos poliisit jättäisivät kaikki ne rikokset rankaisematta joissa ei ole ihmishenki vaarassa?

Menisivät nappaa raiskareita taisi joku sanoa...miten...pitämällä ratsiaa ja tutkimalla jokaisen vastaan tulevan miehen dikkiksen onko sillä pantu äskettäin ja jos on pitää osata selittää ketä ja missä.. "rattijuopot on isompi ongelma" sanoi taas joku toinen... no sitten kun on puhallutus ratsioita haukutaan "menis jahtaa niitä oikeita rikollisia jotka varastaa kansalta rahaa ja niitä hulluja pompereita tai vaikka tapsa kansaa"

Joku mielestäni hienosti sanoi, että jokainen meistä tuntee olevansa lainkuuliainen...ja ehkäpä lainkuuliaisempi kuin muut. Raiskarikin on lainkuuliaisempi kuin murhaaja..

Todennäköisesti joudumme huomaamaan motoristien viritettyjen vehkeiden olevan tarkemmassa syynissä...ja mitä enempi poliisit löytää muutoskatsastamattomia mopoja ja laittomuuksia sitä suuremmalla varmuudella huomaamme joku päivä vievämme mopon vuosikatsastukseen...

nixweiss.gif
nixweiss.gif
tounge.gif
tounge.gif
bawling.gif
bawling.gif
Ugh olen puhunut
baaa.gif
baaa.gif
Noo mullon musta potta kultasella visiirillä.. musta nahkatakki, camo housut ja vieläpä ne semmoiset rystyssuojatut *snägäri-tappelu* hanskat
tounge.gif
, tälle kesää 12 000 ajanu eikä vielä kertaakaan oo pysäytetty.. *kop, kop, kop* Siihen en osaa sanoo, vaikuttaako se kun ajan kevarilla..

Todennäköisesti joudumme huomaamaan motoristien viritettyjen vehkeiden olevan tarkemmassa syynissä...ja mitä enempi poliisit löytää muutoskatsastamattomia mopoja ja laittomuuksia sitä suuremmalla varmuudella huomaamme joku päivä vievämme mopon vuosikatsastukseen...
+1

Surkeat hutiloiden asennetut minivilkut, olemattomat rekisterikilvenvalot ja kilpiasennukset ja muut perusasiat. Nuo nostavat lainsäätäjän ärsytyskynnystä niin paljon, että nakki tulee napsahtamaan kaikille.

nixweiss.gif
nixweiss.gif
tounge.gif
tounge.gif
bawling.gif
bawling.gif
Ugh olen puhunut
baaa.gif
baaa.gif
Noo mullon musta potta kultasella visiirillä.. musta nahkatakki, camo housut ja vieläpä ne semmoiset rystyssuojatut *snägäri-tappelu* hanskat
tounge.gif
, tälle kesää 12 000 ajanu eikä vielä kertaakaan oo pysäytetty.. *kop, kop, kop* Siihen en osaa sanoo, vaikuttaako se kun ajan kevarilla..
Juu vaikuttaa. Ja vielä enemmän vaikuttaa paikkakunta. Lähdin viime kesänä pomperi-iltana käymään huoltoasemalla hakemaan jotain todella tarpeellista. Laitoin tietty camo pöksyt jalkaan. Oli kylläkin farkkutakki ja huppari. No eihän siitä pelkkää huoltsikka keikkaa tullut vaan vähän pidempi kiekka kun keli oli hyvä ja ilta/yö lämmin. Ajelin vakio zx-10:llä rauhallista ympyrää kunnes Helsingissä Kannelmäessä tuli vastaan maija. Kuskina olleen posliinin niska nytkähti omituisesti sivulle. Jatkoin rauhallisesti ajeluani kun noin 2 minuutin päästä huomaan ensin jotain vaaleaa peilistä ja jo samalla sinisten valojen vilkkuessa kurvaan bussipysäkille. Mopo sammuksiin ja odottelen siinä hyvän tovin ja kattelen ympärilleni - ei mitään. Vasta kun nousen pyörän päältä mennäkseni kysymään, että onko teillä oikeesti jotain asiaa, maijan ovi aukeaa. No katottiin paperit, puhallettiin, käytiin radiolla keskuksesta tarkastamassa tilanne jne. Toivoteltiin hyvät kesän jatkot ja lähdin kotiin

Olihan se hauskaa kun posliini luuli että meikäläinen on joku pomperi ihan vaan pöksyjen takia. Eikä uskaltanut tulla edes autosta ulos kun pelkäsi että ampaisen karkuun. Eihän ne mua muun takia pysäyttäny.
tounge.gif

nixweiss.gif
nixweiss.gif
tounge.gif
tounge.gif
bawling.gif
bawling.gif
Ugh olen puhunut
baaa.gif
baaa.gif
tounge.gif
Juu vaikuttaa. Ja vielä enemmän vaikuttaa paikkakunta. Lähdin viime kesänä pomperi-iltana käymään huoltoasemalla hakemaan jotain todella tarpeellista. Laitoin tietty camo pöksyt jalkaan. Oli kylläkin farkkutakki ja huppari. No eihän siitä pelkkää huoltsikka keikkaa tullut vaan vähän pidempi kiekka kun keli oli hyvä ja ilta/yö lämmin. Ajelin vakio zx-10:llä rauhallista ympyrää kunnes Helsingissä Kannelmäessä tuli vastaan maija. Kuskina olleen posliinin niska nytkähti omituisesti sivulle. Jatkoin rauhallisesti ajeluani kun noin 2 minuutin päästä huomaan ensin jotain vaaleaa peilistä ja jo samalla sinisten valojen vilkkuessa kurvaan bussipysäkille. Mopo sammuksiin ja odottelen siinä hyvän tovin ja kattelen ympärilleni - ei mitään. Vasta kun nousen pyörän päältä mennäkseni kysymään, että onko teillä oikeesti jotain asiaa, maijan ovi aukeaa. No katottiin paperit, puhallettiin, käytiin radiolla keskuksesta tarkastamassa tilanne jne. Toivoteltiin hyvät kesän jatkot ja lähdin kotiin

Olihan se hauskaa kun posliini luuli että meikäläinen on joku pomperi ihan vaan pöksyjen takia. Eikä uskaltanut tulla edes autosta ulos kun pelkäsi että ampaisen karkuun. Eihän ne mua muun takia pysäyttäny.
tounge.gif
Aika hyvä
biggrin.gif
Nii joo sanotaan ny vielä se että kerran viime kesänä yöllä pysäyttivät ja puhalluttivat.. ainoo mikä vähän jännitti, oli että sanooko ne siitä peilivisiiristä jotain mutta rentoja posliineja ne oli! Ei ottanu rekisteriotetta, vaikka tarjosin ja kun oli puhetta että bensa vähissä niin toinen letkautti jotain että eihän tästä oo ku mulukun mitan matka huoltikselle..
biggrin.gif

Back