• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisi ratsasi b-illan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yusub
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
eikö kaikenlainen rienaaminen ole meidän harrastajien kesken täysin turhaa??Samalla asiallahan tässä kaikki ollaan

mun mielestä tämä oli hienosti sanottu
bowdown.gif
idea3.gif

Harvemmin kuulee, että esim. HD kuskeja olis kiusattu äänten ja e-hyväksyntöjen takia... Johtuu vasmaan siitä, et ne ei keuli...
tounge.gif

Ei herneitä..
Porvoon moottoritiellä meni HD meikäläisestä ohi heittämällä. Pyörästä lähti sellaiset äänet, että korviini koski, vaikka pidän korvatulppia. Taisi olla melkoisen tyhjät putket pyörässä kiinni. Lieneekö kuski ollut jo kuuro, kun pystyi ajamaan harrikallaan ihan muina miehinä. Oli kyllä muuten hienosti laitettu pyörä.
biggrin.gif

Porvoon moottoritiellä meni HD meikäläisestä ohi heittämällä. Pyörästä lähti sellaiset äänet, että korviini koski, vaikka pidän korvatulppia. Taisi olla melkoisen tyhjät putket pyörässä kiinni. Lieneekö kuski ollut jo kuuro, kun pystyi ajamaan harrikallaan ihan muina miehinä. Oli kyllä muuten hienosti laitettu pyörä.
biggrin.gif
Ei ne suorat putket välttämättä ota kuskin korvaan. Tarpeeksi pitkä rööri heittää äänen siinä määrin taakse, ettei sitä itse kuule, tai siis kyllä kuulee, muttei häiritsevissä määrin. Sopivan lyhyet putket sen sijaan käy korvaan oikein napsakasti. Kyse on siis siitä missä kohtaa putken pää on kuljettajan korvaan nähden. Lähellä korvaa = enempi ääntä ja vastaavasta kaukana korvasta = vähempi ääntä.

Hmm... Pakko kai tähä ny on sitte heittää jonkinlainen spekulaatio. Otetaa ny kohta kerrallaan.

- Tuo ajokortin ajo-oikeuden puutteellisuuden väittäminen on kyl täysin hanuritasoista toimintaa poliisin puolelta. Jos vittu se poliisin keskus ei sitä kortin myöntämispäivää ja saajan ikää tiedä, ni kuka sen vittu tietää? Eikös ne sen tiedon hae samalta taholta kuin mistä se kortti myönnetäänkin? Valittaisin kyl tästä asiasta ilman muuta, lähinnä henk.kohtaisen valituksen ko. poliisimiehen/naisen virheen johdosta ja poliisin keskuksen toiminnasta, en niinkää valittais tässä tapauksessa kilpien viemisestä koska se selvästikin lähti eri syistä.

- Ja sitte tuo melumittaus. En kyl ikimaailmassa hyväksyis sakkoa joka on kirjotettu Nokian kännykällä tehdyn mittauksen perusteella.
Ja siksi toiseksi, tuo miten se melu on mitattu. desiBeli-asteikko mittaa äänenpainetta pinta-alaa kohti. Tai no tarkkaan ottaen se mittaa PAINOA PINTA-ALAA KOHTI, mutta tässä tapauksessa voitaneen asian selkeyttämiseksi puhua äänenpaineesta. Tuo aiemmin jonkun liittämä desiBelitaulukko on kyllä täyttä paskaa. Omasta mopostaki löyty pyörän kilvestä merkintä 94dB/5,500rpm. Joten miksi ihmeessä mulle on annettu Suomessa katsastettu pyörä, joka on jo valmiix rikollista materiaalia? Kyl se meluraja on mun mielestä nykyään lähempänä 95dB. Ja toisekseen, se TODELLAKIN VAIKUTTAA miten sen melun mittaa. Jos se poliisi on käskeny vetää kierrokset tappiin ja pitäny kännykäänsä siinä röörin suulla, ni tollanen lukema ei tee edes tiukkaa. Siinä aivan suulla on niin hillitön paine jolla sitä mökää tulee ulos, että taitaa tyhjäkäynnilläki mennä lähelle 100dB. Huutotestissäki harva huutaa metrin päähän yli 100dB, mutta ku pitää iha suun vieressä mittaria, ni mä saan yli 100dB tavallisella puheellaki ulos.

Tässä tapauksessa olisin kyl vaatinu mittausta asiaankuuluvilla välineillä viralliselta etäisyydeltä, ja jos ei löydy, ni en varmasti ois hyväksyny sitä sakkoa. Se, kuinka laillinen/laiton tuo ko. putki oli, ei liity millään tavalla näihin kommentteihini. Näin olisin itse menetellyt tilanteessa. Vaikka tietäisin että putkeni on laiton, en silti hyväksyisi tuollaista menettelyä poliisilta. Sakon maksaisin mukisematta ja kärsisin rangaistukseni, kunhan rangaistuksen perusteet on virallisella tavalla todettu.

P.S. Joku tuolla viittasi noihin HD mopojen mökäputkiin. Ite kiinnittäny huomiota ihan samaan. Jostain syystä paskahatuilla ei tunnu olevan yhtää tärkeää se, onko HD putket lailliset. Niitä vaa pelottaa, että striittipyörät kulkee kuitenki niin kovaa, että näitte putket on selvästi vaarallisempia ku HD homojen. En oo viel ikinä törmänny yhteenkää mökäputkeen (EDES RADALLA) joka nostattais olkapäitä metelillä. Mutta pari kertaa Helsingissä tullu sellanen HD-persläpi ohi valoissa, että aikamieski säikähtää.

Jos joku tietää HD:n jolta on viety kilvet melun takia, ni olkaa ystävällisiä ja kertokaa se täällä, jotta saan käsitykseni oikaistuksi. Mun käsittääkseni meinaan niissä on vakionaki enemmä mökää ku noissa useimmissa striiteissä tehopöntöillä.

P.S. Joku tuolla viittasi noihin HD mopojen mökäputkiin. Ite kiinnittäny huomiota ihan samaan. Jostain syystä paskahatuilla ei tunnu olevan yhtää tärkeää se, onko HD putket lailliset. Niitä vaa pelottaa, että striittipyörät kulkee kuitenki niin kovaa, että näitte putket on selvästi vaarallisempia ku HD homojen. En oo viel ikinä törmänny yhteenkää mökäputkeen (EDES RADALLA) joka nostattais olkapäitä metelillä. Mutta pari kertaa Helsingissä tullu sellanen mökäpersereikä ohi valoissa, että aikamieski säikähtää.

Jos joku tietää HD:n jolta on viety kilvet melun takia, ni olkaa ystävällisiä ja kertokaa se täällä, jotta saan käsitykseni oikaistuksi. Mun käsittääkseni meinaan niissä on vakionaki enemmä mökää ku noissa useimmissa striiteissä tehopöntöillä.
Samaa olen ihmetellyt. Monissa harlikan lintoissa kun on niin kovat äänet että ihan korviin koskee kun pikkasen kahvaa kääntävät. Eli mikä järki tässä melu säännössä on, jos se ei koske kaikkia pyöriä
nixweiss.gif

Te ootta väärällä paikkakunnalla. Täällä oli HD ralli viikonloppuna ja poliisi veti kulkuettä jossa ajettiin customeilla ilman kypärää  
omg.gif
Tais siellä tosin olla ainakin yksi mopo jossa ei ollut suoria putkia  
biggrin.gif
Niinpä...siinä istuttiin terassilla ja katsottiin paraatia ja heput tuumas, että perkule...jos olisin tienny, et saa ajaa ilman kypärää, ni olisin menny paraatiin...

Samaa olen ihmetellyt. Monissa harlikan lintoissa kun on niin kovat äänet että ihan korviin koskee kun pikkasen kahvaa kääntävät. Eli mikä järki tässä melu säännössä on, jos se ei koske kaikkia pyöriä  
nixweiss.gif
Kyllä ne kait takavuosina ratsasi noita harrikoitakin noiden äänien takia, mutta saivat suurimmaksi osaksi poliisit "turpaan" noista kilpien viennistä.
Ensinnäkin kun vanhemmissa pyörissä on mittayksikkönä käytetty foni asteikkoa, jolla sitten ei ole mitään tekemistä desibelien kanssa, ja tuonhan poliisit joutuivat oppimaan kantapään kautta.
Sillä kait nykyään mieluummin juuri ratsaavatkin noita "bombereja" kun niiden kalusto on kuitenkin sen verran tuoreempaa, että voidaan käyttää pelkästään desibeliasteikkoa.
Mutta kyllä poliisilla pitää olla mitattaessa virallinen mittari eikä mitään halpispaskaa käyttää, tai sitten on mittaamati kokonaan.
Mikäli kyseessä on sama mopo johon oli linkkin niin eipä nuo äänet kyllä olleet edes mitenkään kovimmasta päästä, joten hieman on outoa, mutta jos olikin samaan työvuoroon osunut kaksi kaveri joita kumpikin osaa vaan kirjoittaa eli kumpikaan ei osannut lukea
wink.gif
wink.gif

tohon pöntön leimaamiseen palatakseni vielä,eräällä konttorilla vaaditaan melumittauksen lisäksi vielä dynolappu ettei tehot ole noussut yli 20%
kaboom.gif

tohon pöntön leimaamiseen palatakseni vielä,eräällä konttorilla vaaditaan melumittauksen lisäksi vielä dynolappu ettei tehot ole noussut yli 20%
kaboom.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Ei helvetti
bawling.gif
bawling.gif
Laitappa nyt ihan se katsatusasema tännekkin niin käyn vaikka ihan piruuttani muutoskatsastaas yoshini sielä ilman dynolappua
tounge.gif
Katotaan keskeyttääkö katsastuksen ilman dynolappua
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

P.S. Joku tuolla viittasi noihin HD mopojen mökäputkiin. Ite kiinnittäny huomiota ihan samaan. Jostain syystä paskahatuilla ei tunnu olevan yhtää tärkeää se, onko HD putket lailliset. Niitä vaa pelottaa, että striittipyörät kulkee kuitenki niin kovaa, että näitte putket on selvästi vaarallisempia ku HD homojen. En oo viel ikinä törmänny yhteenkää mökäputkeen (EDES RADALLA) joka nostattais olkapäitä metelillä. Mutta pari kertaa Helsingissä tullu sellanen mökäpersereikä ohi valoissa, että aikamieski säikähtää.

nixweiss.gif
kiinnittäisitte enemmän huomioo siihen minkä ikäinen harlikan lintta on kyseessä. uusia harrikoita (1991->) koskee samat pykälät kun japsipyöriä tai muitakin. vanhemmat museoikäiset ajoneuvot ovat vapaita näistä db-rajoituksista (tunnettiin aiemmin foni-lakina, ja foni ei ole verrattavissa desibeliin.) eivätkä tämän takia tarvitse äänenvaimentimia.

muistan lukeneeni kun 90-luvulla suomessa virkavallan toimesta vietiin tuliterästä HD:n heritagesta kilpi pakoäänien takia, ja pyörä oli todellakin täysin alkuperäinen. tosin, silloin poliisin ajojahti kaikkia harrikoita kohtaan oli jotain järjetöntä resurssien tuhlausta mitä tänäpäivänä ei enää niin paljoa ole, onneksi. ja sitten se prosenttisekoilu, joka tänäpäivänä on jo hyvään suuntaan menossa.

HD:n tehdas on lopettanut omien virituotteiden valmistuksen äänenkoventimien osalta. ei enää mökäputkia Screamin' Eaglelta.

odottakaa vain, vuosikatsastus tulee.
confused_orig.gif

ps. ajan harrikalla, mutta homo en ole.
veryangry.gif

Te ootta väärällä paikkakunnalla. Täällä oli HD ralli viikonloppuna ja poliisi veti kulkuettä jossa ajettiin customeilla ilman kypärää
omg.gif
Tais siellä tosin olla ainakin yksi mopo jossa ei ollut suoria putkia
biggrin.gif
Niinpä...siinä istuttiin terassilla ja katsottiin paraatia ja heput tuumas, että perkule...jos olisin tienny, et saa ajaa ilman kypärää, ni olisin menny paraatiin...
paraati jossa poliisi on letkan edellä, ei ole pakko käyttää kypärää. en tiedä sitten onko tähän tullut muutosta sitten vuoden -96 paraatin jälkeen..
tounge.gif

Lähtikö kilpi melun vuoksi vai ajokortin (siis ilmeisesti poliisin väärintulkinnan/väärien tietojen) vuoksi?
Ajomelun
Sanos nyt vielä, että minkä ikäinen olet ja koska olet kortin ajanut?? Kiinnostaa tietää kuinka metsässä poliisit on tämän ajokorttiluokittelun tulkinnassa...
26 ja ajokortti ajettu huhtikuus
Jos ajaa kortin piikillä niin yksi ja sama kuinka vanha on -> pääsee yli 25w tehoisen sarviin vasta kun kortti on 2v vanha. Ikä vaikuttaa vain siihen saako ajaa suoraan kortin täydeksi (ja pitää ajaa yli 35w:lla jos haluaa täyden).

Kyllä minä ainakin laittaisin poliisille kirjallisen selvityspyynnön jos mun pyörän melut mitattaisiin nokian kännykällä.
Näin meijän kesken:
Mä oon mittaillu kans tolla Nokian mittarilla ja on ex katsastuskonttorin nykyään erään suuren moottorikerhon mittariin (jolla mittaavat kisoissa) noin 1db ero mittauskerroista. Mutta voihan joku muu Noksu näyttää muuta??
Tosin 'oikeet' mittaritkin pitää kalibroida vähän väliä.
Suurempi mittausero tulee olosuhteista. Jotka ilmeisesti tässä ei ollu kovin suotuisat mp:lle.
Tosin jos mittari näyttä 116 ja sais olla 98
confused_orig.gif
niin tietysti sen kuulee jo ilman mittariakin :-)
Mutta ko. tapausta en oo nähny niin jätän puuttumatta siihen :-)

Voi kiesus mitä jauhantaa ja jeesustelua taas. Melkein alkaa vituttaan moinen.. Välillä on vaikea ymmärtää miten joku ei voi vaan ymmärtää.
Tervetuloa ihmiskuntaan! Onneksi täällä länsimaisessa "demokratiassa" jokainen saa ajatella itse mielipiteetkin saa olla ihan omat - kaikkien ei tartte olla samaa mieltä kanssasi!  
biggrin.gif
Täältä ei enää puutu, kuin ne jotka jaksavat vetäistä jonkun irtonaisen lauseen raamatusta ja kertoa sillä koko asiaan kattavan ennustuksen.
tounge.gif

Lähtikö kilpi melun vuoksi vai ajokortin (siis ilmeisesti poliisin väärintulkinnan/väärien tietojen) vuoksi?
Ajomelun
Sanos nyt vielä, että minkä ikäinen olet ja koska olet kortin ajanut?? Kiinnostaa tietää kuinka metsässä poliisit on tämän ajokorttiluokittelun tulkinnassa...
26 ja ajokortti ajettu huhtikuus
Jos ajaa kortin piikillä niin yksi ja sama kuinka vanha on -> pääsee yli 25w tehoisen sarviin vasta kun kortti on 2v vanha. Ikä vaikuttaa vain siihen saako ajaa suoraan kortin täydeksi (ja pitää ajaa yli 35w:lla jos haluaa täyden).
Moneenkohan kertaan pitää vielä mainita että olen ajanut kortin moottoripyörällä en mopolla!!! Ja selvitettäköön vielä että kyseessä oli honda:n 600cc ettei jää kaivelemaan asia enempää.. Ja näin on puolestavälistä topikkia lukeneet jälleen kärryillä. Pääasiassa asia koski siis tota db-mittausta ja sen suoritus tapaa.

Voi kiesus mitä jauhantaa ja jeesustelua taas. Melkein alkaa vituttaan moinen.. Välillä on vaikea ymmärtää miten joku ei voi vaan ymmärtää.
Tervetuloa ihmiskuntaan! Onneksi täällä länsimaisessa "demokratiassa" jokainen saa ajatella itse mielipiteetkin saa olla ihan omat - kaikkien ei tartte olla samaa mieltä kanssasi!
biggrin.gif
Täältä ei enää puutu, kuin ne jotka jaksavat vetäistä jonkun irtonaisen lauseen raamatusta ja kertoa sillä koko asiaan kattavan ennustuksen.
tounge.gif
Ja Hän sanoi Hänelle: "Moottoripyörä, jonka ääni on kovempi kuin huutava ääni erämaassa, on epäjumalan kuva ja kivellä murskaksi lyötävä samoin kuin hänen sukunsa ja vaimonsa suku."
Niin hän meni Pajusen kaupunkiin, Sipoon länsipuolelle, pompereiden keskuuteen ja toteutti kuten Hänelle oli Hän sanonut.

Back