• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisi ratsasi b-illan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yusub
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Epäilen kuitenkin että edes 30-luvun fordissa ei ole ollut sellaiset pakoputket jotka lähtevät pakoaukosta ja jatkuvat suoraan samankokoisena putkena ulostuloon asti ilman mitään vaimennusta, ja tuskinpa edes 50-luvun hd:ssä saati sitten 70-luvun camarossa on ollu ihan suorat huilut.

Älkääs nyt itkekö niistä putkien hyväksynnöistä. Jos meteli on kovempi kuin laki sallii niin onhan se nyt ihan sama mikä leima siinä putkessa on.

Jos jonkun moposta lähtee oikeasti tuollaisia 120db lukemia on se kyllä oikeasti jo aikamoinen meteli.

Kyllä ääntä pitää lähteä mutta välillä liika on liikaa. Joku katuhaukka meidänkin kulmillä kyllä herättää koko pitäjän kun mopollaan liikkuu. Turha siinä on ihmetellä naapureiden nuivaa suhtautumistakaan kun moposta lähtee infernaalinen meteli.

Tuossa topikin tapauksessahan juttu on tietty selvä, mitattu väärin ja kortti tiedotkin tutkittu väärin.

Osa meistä motoristeista tekee kyllä aika paljon sen eteen, että me kaikki saamme poliiseilta enemmän ja enemmän huomiota, joten välillä voisimme katsoa peiliinkin...

Itselläni on pyörässä liekinvaimentimet (ei äänen) ja sehän on tietysti laitonta. Sakot saa poliisit antaa ja passittaa katsastusasemalle.Toi kilpien ruuvaaminen olisi kuitenkin väärin. Lain mukaista, ehkä, mutta ei kohtuullista. Jos pyöräni olisi liikenteelle vaarallinen, niin sitte kilvet pois, muttei vaan sen takia, että äänet ei kaikkia miellytä.
Mittaustavasta vielä. Tollanen kännykkä mittalaitteena on vähä sama kuin, että sorvari käyttäisi työssään rullamittaa tai viivotinta. Ammattitaidon ja ammattiylpeyden pitäis kanssa näkyä siinä, että tekee kunnolla työnsä, kunnollisilla vehkeillä. Jos poliiseilla ei ole kunnon vehkeitä db mittauksiin, niin niitä tarttis varmaa hommata. Pari TYKY(työkykyä "parantavaa") iltaa vähemmän koko poliisilaitoksessa, niin saisivat muutaman kalibroidun mittarin, jonka käyttö-ohjeissa olis samalla ohjeet miten mittaus kuuluu tehdä.

Jo pelkän threadin otsikon perusteella osasi odottaa helvetinmoista jeesustelua, en vaan olisi uskonut sen olevan näin rönsyilevää/monimuotoista.
biggrin.gif

Itse kanssa ihmetelly tuota, ettei Harrikoiden suoriin putkiin pahemmin tunnuta puuttuvan, fighterilla kun ajaa niin pitäis peilitkin olla E-hyväksyttyjä.
tounge.gif

sanoi:
Oliskohan siellä liikenteessä jotain muuta, ehkä "vähän hyödyllisempääkin" tekemistä niillä sedillä kuin mittailla desibelejä. Onko ne nyt 100 vai 115db. Kuitenkaan tuo nyt ei varmaankaan tapa ketään (vrt.esim. rattijuoppo, josta oikeasti on vaaraa muille)
Varsinkaan kun eipä tuo episodi ihan putkeen kuulostanut menevän poliisienkaan osalta..

Sympatiat täysin pysäytetyn puolella.
AIVAN SAMAA MIELTÄ

tänään jatkui sama kyttäys kaivarissa, pyörät kaikki olivat parkissa siinä jalkakäytävällä,johon ne on kuulemma jo 25v parkkeerattu(vanhempi motoristi sanoi) niin eiköhän sieltä aja maija siihen jossa nuori mies ja nainen. ikkuna auki ja mies puoleinen vesipää huutaa "onko nää pyörät teidän" johon minä vastasin kun lähinnä autoa olin että "mun on toi" ja osoitin mopooni, sitten se alkaa itkeen että ne ei saa olla siinä, kysyin että miksei? no kun ei saa! vanhempi motoristi sanoi sille että mikäs nyt on että kun 25 vuotta ne on siihen parkkeerattu eikä ketään haitannu ,ja jää autoillekkin paremmin tilaa kun ei ole 50 mopoa tiellä...nasevaa vastausta ei tähän hätään poliisilla ollut, muutamat siirsi pyöränsä pois ja maija häipyi
tounge.gif

todellakin mahtavaa kun joku jaksaa nähdä vaivaa rekisterikilven kulmista,äänenvaimentimista jne. muusta pahasta rikollisesta toiminnasta! pahempiakin juttuja varmasti olisi tutkittavana esim.juopot liikenteessä
confused_orig.gif
minun mielestä tää on jo todella typerää holhoamista. toki ymmärrän asian jos jollakin nyt on suora putki mopossa ja melu helvetinmoinen,mutta itse en ole liian kovaa melua ikinä mopoista kuullut..paitsi kiihdytyskisoissa!

nokialainen mittauslaite on tosi jees..pieraisemallakin saa sen mittarin tappiin.

Hyvä, että mekkaloita aletaan ainakin satunnaisesti mittaamaan, huhu leviää ja tehoaa
biggrin.gif

Jos olet 21-vuotta täyttänyt ja vasta kortin ajanut, niin valitusta vaan väsäämään!
Jos et, niin selvä ajo-oikeudetta ajo ja tulee aikanaan kutsu moikkaamaan setä poliisia ja kortti n. kuukaudeksi hyllylle.
Tainnut mennä ko. asioista kertova teoriatunti unelmoidessa
confused_orig.gif

A1-luokan ajokortti

Ikäraja 16 vuotta
A1-kortti oikeuttaa kuljettamaan moottoripyörää, jonka sylinteritilavuus on enintään 125cm3 ja teho enintään 11 kW.

A1-luokan ajokortin voi muuttaa A-luokan ajokortiksi, kun henkilö täyttää 18 vuotta ilman erillistä tutkintoa tai opetusta.

A-luokan ajokortti (väliluokka)

Ikäraja 18 vuotta
A-luokan ajokortti oikeuttaa kuljettamaan moottoripyörää, jonka teho saa olla enintään 25 kW (34 hv) ja tehopainosuhde alle 0,16 kW/kg. Kun henkilöllä ollut väliluokan A-kortti 2 vuotta tehorajoitus poistuu.

A-luokan ajokortti (iso-A)

Ikäraja 21 vuotta
Voi suorittaa ison pyörään ajo-oikeuden suoraan.
Sanoivat minulle vielä tuosta Väli-A:asta että 1300 cc on kuutio rajat pyörässä, tulimpa miettineeksi siinä että kuka hemmetti yrittää kuristaa semmosta 25kw:seksi.
biggrin.gif

Paljonko oli db-raja -30 luvulla?
tai -50 luvulla? Jos ko. ajoneuvot on täyttänyt ne määräykset, niillä saa ajaa edelleen.

Luulisi tietty poliisilla olevan tärkeämpääkin tekemistä, kun yli 160 murhaa on vielä selvittämättä.

Ajokorttien kirjaamiset tiedostoihin on aina laahannut pitkään perässä. Samoin sakot.
Kaverilta lähti tänävuonna helmikuussa kortti kun ajoi tutkaan viimevuonna helmikuussa.

Jo pelkän threadin otsikon perusteella osasi odottaa helvetinmoista jeesustelua, en vaan olisi uskonut sen olevan näin rönsyilevää/monimuotoista.
biggrin.gif

Itse kanssa ihmetelly tuota, ettei Harrikoiden suoriin putkiin pahemmin tunnuta puuttuvan, fighterilla kun ajaa niin pitäis peilitkin olla E-hyväksyttyjä.
tounge.gif
Joo tästä topikista kieltämättä tullu lauantai illan parasta ajanvietettä ja parhaat naurut. Kiitos kantaa ottavien motoristien
033102beer_1_prv.gif

Eix tää oo sitä ihan tavallista "Ny otetahan niiltä luulot pois" menttaliteettia. Alkuperäisasukkaana olen huomannut että joskus joku ottaa herneen kun sanon tää on mun ranta.
cool.gif
Käy näyttään melut, tuskin tulee mitään takaisin, mutta saathan kilven.

ihmiset eivät omasta mielestään tee vahinkoa omalla toiminnallaan, vaan päin vastoin, he ovat usein hyvin vakaumuksellisia ja lainkuuliaita oman toimintansa suhteen. He siis toimivat tavallisten kuolevaisten laatimien lakien ja asetuksien mukaan, kuten ovat vuosien mittaan oikeaksi oppineet.

Tulkitkoon kukin tämän miten itse haluavat ;)

ihmiset eivät omasta mielestään tee vahinkoa omalla toiminnallaan, vaan päin vastoin, he ovat usein hyvin vakaumuksellisia ja lainkuuliaita oman toimintansa suhteen. He siis toimivat tavallisten kuolevaisten laatimien lakien ja asetuksien mukaan, kuten ovat vuosien mittaan oikeaksi oppineet.

Tulkitkoon kukin tämän miten itse haluavat ;)
Hemmetin hyvin sanottu
biggrin.gif

Itse aiheeseen ei mulla ollutkaan mitään...

Hyväksyisitkö mittaustuloksen, varsinkin jos se olisi sinua vastaan, jos poliisi puhalluttaisi sinut Anttilan alkometrillä ja pitäisi sitä virallisena ja lopullisena tuloksena, jonka perusteella tuomio napsahtaisi?
wink.gif
Siis hyväksyt rattijuoppouden ?
omg.gif
Anttilan mittarinkaan en usko näyttävän kahta promillea selvälle kuskille.
Sinusta on juristiainesta !
Olenko minä jossain mainostanut hyväksyväni rattijuoppouden? Näytä ihmeessä missä, mutta älä perusta päätelmiäsi luuloihin. Kun virkavalta jakaa sanktioita jonkin mittaustuloksen perusteella, voipi silloin olettaa että mittavälineet ovat asianmukaiset. Aivan sama onko kyseessä tutkalukema, desibelit, promillet tms. Samoin voi olettaa, että mittarin käyttäjä on perehtynyt mittalaitteen käyttöön. Muuten lukemat ovat vieläkin epätarkempia kuin Anttilan mittavälineillä. Juristiksi tuskin alan, lampaaksi vielä epätodennäköisemmin.

ihme vinkumista puolin ja toisin..
veryangry.gif

tiedän, että poliisi on mitannut väärällä tavalla ja väärällä laitteella. kuten joku sanoikin, niin se on suuntaa antava tulos ja totuus tulee konttorilla. vaikka miten on e-hyväksyntää putkessa sun muissa systeemeissä, niin laki määrää tietyt db-rajat ja niitä ei saa ylittää! jokainen tosiaankin voi katsoa peiliin, jos on pyörän rakennetta muuttanut lainvastaiseksi. eli ei tarvitse ihmetellä, jos joutuu virkavallan kanssa tekemisiin.. ja toisekseen nekin tekee vaan työtään.. toiset tekee paremmin ja toisille sattuu virheitä. kukaan ei ole täydellinen?
withstupid.gif

Näissä ketjuissa usein käy kuin lasten leikissä missä eka kuiskaa jonkun sanan ja ketjun lopussa se voi olla mitä tahansa ja se on hauskaa onko täällä . Minusta tuntuu että jokainen meistä joka on alotuksen kaltaisessa tilanteessa muistaa asiota omaksi eduksi (ainakin itse ).Sitä aina ihmettelen kun poliisia syytetään , ei ne sääntöjä/lakeja keksi kyllä ne siellä arkadianmäellä tehdään ja poloiset palkan edestä joutuu niitä toteuttamaan oli sitten hyvä tai huono laki . Jos ei tee on työtön poliisi ja kuka se poliisin palkat maksaa ellei me veron maksajat . Joo en ole poliisi enkä ikinä rupeisi niin epä kiitolliseen ammattiin . Meteli on mielenkiintoista mopoissa , työpaikalta kun lähdetään kaksi pitkänlinjan motoristia niin toisella erittäin kova ääninen pyörä avokypärä ja toisella hiljainen , kuulosuojaimet umpikypärä jne . Ajamisesta nautitaan molemmat .Taitaapa olla turha vuodatus seppo

sillä e-hyväksyntä merkillä ei ole mitään merkitystä jos pönttö ei ole merkitty rek,otteeseen!kokemusta on

Tilannehan olisi ollut toinen jos lukema olisi ollut vaikka 85 tai 90db. Mutta en usko, että siihen olisi silloin kiinnitetty juurikaan huomiota.
Korjataan db raja suomessa ja kadulla eilisen tietojen mukaan 98db.
Ja mulla lukee k6 750 rungossa muistaakseni 98 tai 102db/4500rpm joten ajanko siis laittomalla pyörällä... Vaikka siellä rungossa lukisikin se 98 niin ei montaa 1000km tarvitse ajaa niin johan paukkuu rajat yli!
mielenkiintoista olis kuulla juurikin nimim. ookirak ja Pedaalin kommentit asiaan, koska niin asiantuntevia ja täydellisiä tuntuvat oleva ko asiassa! Eihän mun pyörään olis ilmeisesti saanut edes antaa kilpiä uutenakaan...

Korjataan db raja suomessa ja kadulla eilisen tietojen mukaan 98db.
Finlex
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista:
sanoi:
113 §
Melun rajoittaminen

1. Polttomoottorilla varustetussa moottoripyörässä on oltava sellaiset äänenvaimentimet, ettei imu- tai pakoääni häiritsevästi ylitä muuta moottoripyörän tavanomaisesta käytöstä aiheutuvaa ääntä. Moottoripyörän äänen voimakkuus, mitattuna 3 momentissa tarkoitetussa direktiivissä tai E-säännössä määrätyllä tavalla, ei saa ylittää seuraavia arvoja:

a) enintään 80 cm3 moottorilla varustettu

moottoripyörä 77 dBA

b) yli 80 cm3 mutta enintään 175 cm3 moottorilla

varustettu moottoripyörä 79 dBA

c) yli 175 cm3 moottorilla varustettu

moottoripyörä 82 dBA

2. Moottoripyörän, joka otetaan Suomessa ensi kertaa käyttöön 1 päivänä lokakuuta 1993 tai sen jälkeen taikka b kohdassa tarkoitettu moottoripyörä 1 päivänä tammikuuta 1995 tai sen jälkeen, äänen voimakkuus ei saa ylittää seuraavia arvoja:

a) enintään 80 cm3 moottorilla varustettu

moottoripyörä 75 dBA

b) yli 80 cm3 mutta enintään 175 cm3 moottorilla

varustettu moottoripyörä 77 dBA

c) yli 175 cm3 moottorilla varustettu

moottoripyörä 80 dBA
ja tämän listan mukaanhan lähes kaikki pyörät on täysin laittomia!

Back