Pakko kertoa tähän ketjuun tositarina, omasta elävästä elämästäni.
Noh. Olin juuri autolla-ajokortin saanut 18.V jannu, kun asfalttia uusittiin kuninkaantiellä, välillä sipoo - porvoo. No siinä tiellä oli sitten useita semmoisia n.20 - metriä pitkiä suikaleita, revittyä asfalttia, elikkäs soraa oli vain niillä osioilla pohjalla.
Tästä johtuen sinne oli kylvetty semmoisia 50km/h kylttejä, näiden osioiden ajaksi. Muutenhan nopeusrajoitus on 80km/h tällä tiellä, paitsi tiheämmän asutusten kohdilla..
No niin. Siinä hinthaaran kohdilla oli parikin tämmöistä "kynnettyä" kohtaa ja olin itse auton ratissa, äitimuori siinä apparin paikalla, kun porvoosta ajeltiin kotiapäin anttilaan.
Ykskaks tuli motskaripoliisi auton taakse. No minähän luonnollisesti noudatin liikennesääntöjä, elikkäs hidastin sen vauhdin 50km/h, kun kyltti niin sanoi.
Poliisi ajoi kiltisti perässä, kunnes tuli se seuraava "suikale"..
Kyllä itse-asiassa revettiin äitini kanssa, kun moottoripyöräpoliisi kytki tyyliin hanat kaakossa ohi, ilman pillejä siis ja kaunis kesäpäivä.
Tämä ei ole mikään läppä, vaan se oikeasti lähti vaan hanat kaakossa siitä kepittelemään, hoiti sen "sora suikaleen" pienessä sladissa. Töksähti vähän asfaltille saapuessa ja kallisti menemään tietä eteenpäin seuraavaan mutkaan, elikkäs katosi horisonttiin.
Se ajoi meitin perässä ihan kiltisti ennen tätä n. 5km - matkan, joten kaipa se leikityttää välillä niilläkin?
Matti.