• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

pleksin tummuus; turvallisuusriski?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitoin tän ensin tuonne merkkikohtaiseen, mutta taitaa sopia tänne paremmin:

Olen hommaamassa xl tonniseen mra variotouring pleksin. Vaihtoehtoina on kirkas, mieto savu tai tummempi savu.
Onkos kokemuksia, mikä noista kannattaisi ottaa? Lähinnä heräsi kysymys: Jos on savun värinen pleksi (eli siis tummennettu), ajan aurinkovisiiri silmillä ja sitten vielä kirkas visiiri niin alkaako jo menemään etumaisema liian tummaksi?
Onko yleisesti ottaen kirkas pleksi kuitenkin "luonnollisin" vaihtoehto, vai...?

Miksi tuulilasin pitäisi ylipäätään olla tummennettu?
smile_org.gif

Erityisesti jos kyseessä on mopo missä katellaan maisemia sen läpi. Kyykyissä se lienee sama minkä värinen muovinpala navan korkeudella on

Miksi tuulilasin pitäisi ylipäätään olla tummennettu?
smile_org.gif
Tyyli ennen terveyttä...
No jos ajaa sateisessa, pimeässä säässä ja yhtäkkiä pilvet väistyvät ja aurinko iskee täydellä teholla juuri ohitettavan valkoisen styroxitalon seinään ja aurinko osuu just sen kautta plexin läpi vasempaan tai oikeaan tai molempiin silmiin yhtaikaa eikä ole kerennyt laittamaan aurinkovisiiriä silmille ja jostain syystä silmäluomet eivät kiinnity kunnolla esim ne ovat palaneet yhdessä ripsien kanssa edellisellä bensa-asemalla tankatessa.
Tuli muuten ihan vakavissaan mieleen, että jotkut materiaalit/jonkun määrätyn väriset tuovat jopa paremmin esiin tien epätasaisuudet kuin normi kirkas plexi.

meni varmaan 5 minuuttia, kun luulin, että puhutaan kypärän plexeistä. koko ajatus, että ihminen katsoisi moottoripyörässä plexin läpi eteen tuntuu todella vieraalta, eikä siksi mahtunut päähän.

meni varmaan 5 minuuttia, kun luulin, että puhutaan kypärän plexeistä. koko ajatus, että ihminen katsoisi moottoripyörässä plexin läpi eteen tuntuu todella vieraalta, eikä siksi mahtunut päähän.
Nooh, varmaan kirjoitin epäselvästi, niinkuin yleensä. Enhän minäkään toki kypärän plexin läpi katsele.
Mutta onhan kait noissa kypärän visiireissäkin eri värisävyjä...kai...

Eihän normaalisti noiden pyörän pleksien läpi katsella kuin korkeintaan ihan pyörän etumaastoon. Tuokin silloin kun pyörässä on todella korkea ja peittävä pleksi.

Ite ajelen LT:llä, jossa on todella suojaava pleksi, mutta silti tietoisesti pleksi on aina säädetty niin, että katson sen yli. Aivan sama Varressa. Ei meikäläisen mitoilla noista normaalisti läpi katsota.

Eihän normaalisti noiden pyörän pleksien läpi katsella kuin korkeintaan ihan pyörän etumaastoon. Tuokin silloin kun pyörässä on todella korkea ja peittävä pleksi.

Ite ajelen LT:llä, jossa on todella suojaava pleksi, mutta silti tietoisesti pleksi on aina säädetty niin, että katson sen yli. Aivan sama Varressa. Ei meikäläisen mitoilla noista normaalisti läpi katsota.
Sorry, mutta ihan vakavastiko väität, että 178 cm pitkä kuski ajaa korkemmalla, läpinäkymättömällä touringplexillä tummennettu aurinkovisiiri silmillä ihan rennosti rallatellen. Ilmeisesti itse mainitsemasi perusteella olet pidempi, mutta jos olisin 190-200cm pitkä niin enhän kai kyselisi. Olen testannut myös LT:tä ja en kyllä voisi kuvitella, että en näkisi mitään pleksistä läpi. Siitähän näissä kommenteissa on ilmeisesti kyse; eli ei tarvitse pleksin läpi nähdä. Musta noissa customeissakin on toisinaan pleksi suht korkea, tosin tietysti aina kuskin pituus huomioituna. Mutta onhan silla pleksin läpinäkyvyydellä tietenkin merkitystä.
smile_org.gif

Eikös sulla W-P ollu Schuberth aurinkovisiirillä? Jos on nii osta ihan tumma pleksi pyörään kerta saat schuberthista tarvittaessa aurinkovisiirin pois.

Eikös sulla W-P ollu Schuberth aurinkovisiirillä? Jos on nii osta ihan tumma pleksi pyörään kerta saat schuberthista tarvittaessa aurinkovisiirin pois.
Ka moro,

joo, tulinkin jo siihen tulokseen,, että ostan kirkkaan pleksin ilman muuta ja pidän tietenkin kypärässä aurinkovisiirin.
Kyllähän se tottakai niin on, että katse suuntautuu paljolti plexin yli (jos ajan selkä suorana). Pointtina mulla oli vain kysellä, josko joillain olisi ehkä jotain uutta tietoa tarjolla, mikä saattaisi vaikuttaa pleksin valintaan. Tarkoitus ei ollut perustaa väittelyä miksi laitan tumman pleksin.
wink.gif

Paljon olen kyllä aikoinani ajellut enduropiikeilläni ilman mitään varusteita; kesällä vähän vähemmän vaatetta ja talvella sitten vähän villapaitaa. Ainoa varustus oli jonkunmoinen avopotta jos sattui olemaan.
sad_orig.gif

Mutta hei, sunnuntaiksi onkin näköjään tulossa ihan kohtuukeliä. Täytyy tsekkailla, jos olis äkkilähtöä tarjolla..

ite laitoin keväällä puigin tummasavuisen tuplakuplan keulaan ja ei ongelmia, toki xx:ssä on aika matala se plexi ja ajaessa katson koko ajan sen yli, en juuri oskaan sen läpi..

sen sijaan plexin valmistaja varoittaa pysäköimästä pyörää selkä aurinkoonpäin, ettei auringonpaiste kimpoa plexin sisäpuolelta mittaristoon, ettei se sulata mittareita!

onkos tällaista ongelmaa tullu kenelläkään vastaan..?

tuntus vähän ylireagoinnilta suomen olosuhteissa..  
nixweiss.gif

Jep juu, mä kans kävin samaa mietiskelyä ja lopulta päädyin kirkkaaseen, vaikka kieltämäti sävytetyt on MUN mielestä paremman näkösii ja mulla kans sen verran snadi, että yli katon plexistä.
smile_org.gif

Plexeihin kuuluvalla Kromilistalla sai kuitenkin sitä vähän somistettuu.

Ja muutenkin tää malli oli edukas ja tosiaan sopivan pieni, kuitenkin ajettavuus nakurodissa parani aivan helekutisti, koska tuuli ei edestä riepota pätkääkään enään. En edes uskonut että näin paljon vaikuttaisi ajamiseen.
buttrock.gif

Mutta nää tietty taas niitä "makuasioita" .
sport05.gif

Sorry, mutta ihan vakavastiko väität, että 178 cm pitkä kuski ajaa korkemmalla, läpinäkymättömällä touringplexillä tummennettu aurinkovisiiri silmillä ihan rennosti rallatellen. Ilmeisesti itse mainitsemasi perusteella olet pidempi, mutta jos olisin 190-200cm pitkä niin enhän kai kyselisi. Olen testannut myös LT:tä ja en kyllä voisi kuvitella, että en näkisi mitään pleksistä läpi. Siitähän näissä kommenteissa on ilmeisesti kyse; eli ei tarvitse pleksin läpi nähdä. Musta noissa customeissakin on toisinaan pleksi suht korkea, tosin tietysti aina kuskin pituus huomioituna. Mutta onhan silla pleksin läpinäkyvyydellä tietenkin merkitystä.
smile_org.gif
Enhän minä toisten puolesta voi puhua, mutta oma 183 senttinen varteni kyllä riittää mainiosti katsomaan tuosta Vario-Touringista yli. Tietty jos etulokasuojaa haluaa katella ajaessaan, niin läpi(näkymättömästä) pleksistä joutuu sitten katsomaan läpi. Yleensä mopolla kait kuitenkin katsotaan sinne ajosuuntaan, kauemmas.

Myös LT:llä ajaessani en kyllä pleksin läpi katsele ja ajon kannalta tuon muystaksi maalaaminen haittaisi aika vähän. Pyörän etumaasto saattaisi jäädä pimentoon, mutta kuten todettua - sehän on historiaa.

Jokainen tietty tottumustensa mukaan ja jokaisen pitää tuntea olonsa mukavaksi pyöränsä selässä.

Jep, oli ihan pakko käydä ajelulla ja paneutua tuohon omaan näkö/katsekenttään. Kyllähän se niin tietysti on, että "avoimemmilla" teillä katse on käytännössä aina pleksin yli. Kuitenkin kun kävin testaamassa mutka- ajoa, niin usein routavaurioita tai muita tömpsyjä väistellessä katse on pleksin läpi näihin kohtiin. Arvioin tuossa ajaessa, jotta mun etulokarin ja pleksin yli lähimpään mahdolliseen näköpisteeseen (katsomatta pleksin läpi) jää kuitenkin about 40m (tämä on sitten ihan arvio), jonka koen liian pitkäksi väliksi huonokuntoisilla mutkateillä varsinkin jos vähän ripeämmin ajelee.
Mutta se on tietysti juuri noin kun CAD sanoo, että henkkoht mieltymykset ja tarpeet yms. ratkaisee.

Ai niin, vielä yksi huomio. Jos menen esim 120kmh vastatuuleen niin painan hieman leukaani alaspäin. Tällöin katseeni esim motarilla menee helposti pleksin läpi.

Heh, alkaa jo itseäkin naurattaa; ei ole tarkoitus tehdä tästä mitään prätkälläajoa vakavampaa kysymystä/tiedettä...

Back