• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pleksi V-stromiin 191 cm kuskille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juszi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Innolla odotamme laminarlip:n tuuletustietoja...
tounge.gif

Tilasin tuon www.baehr.fi:n (Irati Oy) webshopista. Tunnetusti ko. putiikilla on ihan omat hinnat, joten halpa tuo käikäle ei ollut....89€ plus postikulut 9€.

Tuon käikäleen kiinnityskohtaa voi muuttaa jos nyt asettamani kohta (4cm yli vakipleksin reunan) ei tuota haluttua tulosta. Ätylä kiinnittyy vakipleksiin 3M:n Duallock tarroilla, joten sen paikkaa voi pikkuisen muutella tarvittaessa. Mukana tuli läjä noita tarroja jos paikkaa tarvitsee muuttaa enemmänkin niin pitäisi senkin luonnistua. Tarrakiinnityksen kestoa ei kannata epäillä...tuntuu todella tukevalta, mutta on ruma.

Asensin tosiaankin tuon paikoilleen vasta vartti sitten, joten saattaapi muutama päivä vierähtää ennenkuin pääsen kommenttia antamaan.

Löysin yhden mielenkiintoisen firman Espoosta, joka tekee muovilevyistä mitä vaan (Plexiset Oy, www.plexiset.fi). Soittelin ja kysyin, pystyisikö ne tekemään edullisemmin tuulisuoja-plexeja, kuin mitä kilpailevat jälleenmyyjät. He sanoi, että kyllä vaan pystyy, jos niitä plexeja tekee enemän, kuin yhden... Pitäisi kerätä kimppa, joka tilaa heiltä, niin hinnat putoaa dramaattisesti kaupallisiin valmiisiin tuotteisiin nähden.

Ystävällisesti Plexiset:n kertoi kaveri puhelimessa, että miten saa tehtyä myös itse sen kokonaisen plexilevyn, jos vaan askarteluintoa riittää. Plexin (5 mm polykarbonaattilevy) palanen leikattuna 55 cm x 45 cm palaseksi maksaa 29 €. Siitä sitten lämmittämällä se muotin päälle (170 oC 15 min ajan) saadaan aikaan juuri sellainen muoto, kuin mitä itse haluaa. Kaksoiskaarevat muodot pitää tehdä jollain kankaalla esijännittämällä se lämmitettävän plexin ja muotin päälle, jolloin se vetää plexin muotin muotoihin.

Taidanpa tehdä kokeen ja tekaista yhden pitkän plexin mun Strommiin. Raportoin siitä sitten täällä, jahka saan asian edistymään...

cool.gif
terveisin,

Taidanpa tehdä kokeen ja tekaista yhden pitkän plexin mun Strommiin. Raportoin siitä sitten täällä, jahka saan asian edistymään...

cool.gif
terveisin,
Joo, tee oikein sellainen autotallin oven kokoinen ettei jää epäselväksi kenellä on kylän suurin....pleksi. Testaat toimivuutta sitten vaikka stongaan kiinnitetyn kruunukynttilän kanssa ja jatkat kehittelyä niin kauan ettei liekki edes lepata jos mittarinopeutta on < 180 km/h.
wink.gif

idea3.gif
Eiköhän noita myymällä sitten saa tehtyä ajoviima- ja turbulenssikammoisten strommikuskien kustannuksella sellaiset rahat että voi jättää työnteon vähemmälle ja keskittyä olennaiseen eli
062802moto_prv.gif

Kun luoja on suonut sen verran vartta, että pää kolisee joka puolella kattoon ja ties minne, niin nyt on taas se hetki kun 191 cm on just pikkasen liikaa... Nääs tuo Strommi pirulainen tekee kapean ja inhottavan virtausrajan juuri mun potan puoliväliin ja sen haluasin poistaa
veryangry.gif
. Siihen tarvitaan lisää plexiä tai elimen siirto. Ei siis kuitenkaan kylän suurinta .... plexiä. Se ihan vähän lisää plexiä riittää tässä kohtaa mulle. Ja se, etten halua maksaa palasta muovia 150 € jollekin porholle, joka vaan kilauttaa kassakonetta.

Tarkoituksenani oli sanoa, jos täällä on ns. näpertely intoa ja halukkuutta kuulla, kuinka semmoinen "kylän suurin" valmistetaan, niin mielelläni tietoa tänne sepustan.

kuitenkin keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif

Kun luoja on suonut sen verran vartta, että pää kolisee joka puolella kattoon ja ties minne, niin nyt on taas se hetki kun 191 cm on just pikkasen liikaa... Nääs tuo Strommi pirulainen tekee kapean ja inhottavan virtausrajan juuri mun potan puoliväliin ja sen haluasin poistaa
veryangry.gif
. Siihen tarvitaan lisää plexiä tai elimen siirto. Ei siis kuitenkaan kylän suurinta .... plexiä. Se ihan vähän lisää plexiä riittää tässä kohtaa mulle. Ja se, etten halua maksaa palasta muovia 150 € jollekin porholle, joka vaan kilauttaa kassakonetta.

Tarkoituksenani oli sanoa, jos täällä on ns. näpertely intoa ja halukkuutta kuulla, kuinka semmoinen "kylän suurin" valmistetaan, niin mielelläni tietoa tänne sepustan.

kuitenkin keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
Jep. Mä taas oon hukkapätkä 175 cm joten toi orkkispleksi alimmaisessa asennossaan välttää. Se sporttipleksi on kyllä hyvän näköinen ja jos joku sellaisia jaksaa alkaa vääntämään pleksistä niin voisin hyvinkin osallistua "tuotekehityskustannuksiin" omalta osaltani. Etenkin jos joku (not me) onnistuu tekemään ei_niin_itsetehdyn_näköisiä. Muutoin voi olla että joutuu ostamaan ihan kaupasta.
bawling.gif

Yksinkertaisesti paras tapa saada pleksiin korkeutta.

Vaihda crossitanko, kokemusta on.

Samalla vaihdat pleksin kulmaa loivemmaksi.
Helppoa laittaa reilun sentin letkunpätkä pleksin alempien ruuvien alle.

Motarinopeuksissa ei suhise eikä kolise vaikka ajaa visiiri auki.

Mulla pn pituutta 180, siis vähän sinua lyhyempi.

Alkuperäinen tankohan sopii paremmin kottikärryyn.

Tere,

Minkä crossipyörän tanko on paras?

Sekö madaltaa ajoasentoa, vai mikä on mekanismi siihen, että potta ei ole enää siinä suuressa virtausrajapinnassa?

bowdown.gif
terveisin,

Tere,

Minkä crossipyörän tanko on paras?

Sekö madaltaa ajoasentoa, vai mikä on mekanismi siihen, että potta ei ole enää siinä suuressa virtausrajapinnassa?

bowdown.gif
terveisin,
Magurat on vissiin aika hyviä ja kalliita (ainakin KTM tykkää käyttää niitä), lisäksi tarvit uudet kiinnikkeet kun ne on keskeltä paksunnetut. Maksaa yhteensä varmaan toista sataa juuroa.

Itselle riitti ihan perus Renthalin alumiini tanko, hintaa tais olla 35€.
Uskomatonta miten tuntuma muuttui kun vaihtoi sen löysän polkupyörän tangon, jäpäkkään alumiiniseen. Tosin mulla vaihtui etujousetkin samassa remontissa, joten sillä saattoi olla myös jotain tekemistä ajotuntuman kanssa  
062802moto_prv.gif

edit. Ai niin muista vähän mittailla että mahtuu tanko kääntyilemään ennenkuin ostat ja vaihdat uuden. Saattaa muuten ottaa vaijerit ja kahvat kiinni katteisiin. Crossitangot kun on vähän matalampia ja tanko ei tule niin paljon syliin.
Eli kun sulla putoaa kädet alemmas ja edemmäs niin samalla putoaa se pottakin. -> pienempi väli etupleksin ja potan välillä -> vähemmän pyörteilyä

Katselin tuossa oman strommini pleksin kääntämää virtausta. Pleksi on aivan liian pystyasennossa, että se pystyisi kääntämään virtauksen ylöspäin  
nixweiss.gif
. Tätä samaa ilmiötä, että siipi ei enää käännä virtausta, kutsutaan ilmailupiireissä sakkaukseksi. Siis, jos todellakin sitä plexiä kääntää taaksepäin kallelleen enemän, se saattaa jopa toimia paremin.

Testaukset jatkuu, kuten ne nytkin on suoritettu. Ohuet langat kiinni teipillä pleksin reunaan, ne kertoo suoraan sen, kuinka virtaus taipuu plexin vaikutuksesta. Täytyy vaan olla varovainen, ettei kukaan näe ao. testiä. Ei taitaisi jäädä hyvää kuvaa motoristista, joka mittailee virtauksia tuulilasiin kiinnitetyillä langoilla...  
crazy.gif

Oli myös hassua huomata, kun vettä tuli taivaalta, strommin plexiin jäi ajoviiman vaikutuksesta semmoinen "lätäkkö" killumaan.
omg.gif

Nyt tuli Madstad-kilkkeet ja ensimmäiset 300 km takana.  Eli, minulla on kiinni vakiopleksi, mutta vakiokiinnityksen tilalle tulee jenkkifirman viritelmä. Näyttäisi siltä, että ihan maksimikorkeudessaan yläreuna nousee korkeammalle kuin vakiokiinnityksen yläasennossa, mutta itse asiassa etu tulee siitä, että pleksin kulmaa voi säätää portaattomasti. Nyt on löytynyt asetukset 0-140 km/h asti eli pyörteily on pois. Virtaus on edelleen tuntuva, eli jos hakee täydellistä tuulensuojaa niin sitä ei löydy vakiopleksin kanssa. Minulle kuitenkin sopii vihdoin, eli <100 km/h pystyy ajelemaan vaikka visiiri auki huoletta, +100 on alkaa happea riittää, mutta tasaista tuulta. Vakioasennukseen verrattuna mulla on pleksi aika ylhäällä, mutta taitettuna muutaman asteen taaksenpäin (mihin Masa viittasi yllä).

Parasta on ehkä se, että tarvittaessa pleksin voi pudottaa ihan alas, jolloin kuumilla keleillä ja pienillä nopeuksilla saa kuskikin viilentävää ilmaa. Säätö on kahdella ruuvilla ilman työkaluja - minuutin homma.

Paketti tuli kotiin (tai olis tullu jos olisi ollut paikalla, eli piti hakea postista) 10 päivässä ja rahteineen kuluja vajaa 70 euroa. Asennuksessa meni puolisen tuntia.

Yksinkertaisesti paras tapa saada pleksiin korkeutta.

Motarinopeuksissa ei suhise eikä kolise vaikka ajaa visiiri auki.

Mulla pn pituutta 180, siis vähän sinua lyhyempi.

Alkuperäinen tankohan sopii paremmin kottikärryyn.
Tere ja kovasti tänx vinkistä  
bowdown.gif

Mä huomasin, että mun vakio-plexi ei ollutkaan täysin yläasennossa ja laitoin sen sinne  
withstupid.gif
... Homma helpottui hieman muttei tarpeeksi... Siispä tein tekstin lainauksessani olevan heppulin ohjeiden mukaan. Vaihdoin Suzuki DR600:n ohjaustangon (maksoi 40 egeä Stormilla). Tällöin ajoasento madaltui 8 cm, eikä tunnu edes pahalle, päinvastoin. Samalla laitoin plexin kannattimen alimpien ruuvien alle n. 6 mm kumitallukat. Samalla laitoin plexin alimpien kiinnikeruuvien alle 2 mm kumitallat... Avot, nyt voi ajaa visiiri auki, eikä tuuli pyörteile enää niin paljoa -WoW-.

Samalla huomasin, että tuota Strommia on paljon-paljon helpompi käännellä stadissa, tiukoissa risteyksissä käännyttäessa. Ts. hitaan nopeuden näppäryys parani vaihtamalla se matalampi tanko  
062802jumpie_prv.gif
.

nyt todella keskittyen olennaiseen, eli  
062802moto_prv.gif

Ihan Tommasellin tangonko laitoit??

Mitään suuria riemun kiljahduksia ei tuo Laminar Lip ole toistaiseksi aiheuttanut, joten vois kait sitä tuommoistakin kokeilla.

Ai niin, ja piti vielä sanomani, että se Tomasellin tanko jäykisti ajotuntumaa, koska siinä on se ylimääräinen poikkipiena. Se alkuperäinen pletku kottikärryn tanko on todella surkean pletkun oloinen verrattuna saman paksuiseen (22 mm) DR600:n tankoon verrattuna.

cool.gif

Onko sillä suzukikauppiaan myymällä touringpleksillä ja Stormilta saatavalla jotakin eroa muussa kuin hinnassa

Itse kokeilin sportti-pleksiä, mutta en tykännyt. Mustaan pyörään istui niinkuin nenä päähän, mutta ei sovi meikäläisen varrelle. Joten tarjouksia saa jättää tai myöskin vaihto tavallista korkeampaan pleksiin käy.

Tietääkö kukaan täällä, mistä saa sellaisen osan, että orkkisplexiä saa säädettyä eri kulmille ja sen ylös-alas -suuntaa samoin?

Olen yrittänyt etsiä sitä kaikkialta mahodilliselta prätkäkamppeitten myyjältä, kun kuulin että sellaisia vois olla kaupan.

bowdown.gif
etukäteen,

Back